بازار طلا به زبان ساده؛ اجرت ساخت چطور محاسبه می شود؟

اجرت ساخت، سود و مالیات طلا مواردی هستند که وقتی می خواهیم طلایی بخریم، افزون بر قیمت طلا پرداخت می کنیم. وقتی طلایی می خریم برای مثال در هنگام خرید انگشتر طلا معمولا مواردی به قیمت آن اضافه می شود و در فاکتور طلافروشی نوشته می شود، این موارد شامل اجرت ساخت، سود و مالیات طلا است. در این نوشته به توضیح اجرت ساخت و چیستی آن و اینکه چطور باید محاسبه شود می پردازیم، سود و مالیات را نیز می توانید در مقاله ” طلای دست دوم وقتی میفروشیم چطور محاسبه میشه؟ +ویدئو ” مشاهده کنید.

چرا دانستن نحوه محاسبه اجرت ساخت اهمیت دارد؟

دانستن نحوه محاسبه اجرت ساخت و سود طلافروش و مالیاتی که باید پرداخت شود از آنجایی اهمیت دارد که وقتی می خواهیم طلای خود را بفروشیم، این موارد از قیمت آن کم می شود. همچنین وقتی طلا را می خریم این موارد را مازاد بر قیمت طلای خود پرداخت می کنیم. مبنای فروش طلا در هر روز قیمت لحظه ای طلای 18 عیار در همان روز است.

نکته برای اینکه بیشتر حواسمان باشد: البته یک روشی که در بازار طلا رایج است و ما بهتر است در زمان فروش طلای خود دقت کنیم، این است که اگر طلای ما اگر کمی کهنه باشد بجای عیار 750(همان عیار 18) آن را به قیمت عیار 740 از ما می خرند.

نحوه محاسبه قیمت طلا در زمان خرید آن چگونه است؟

قیمت طلا برای مثال یک انگشتر طلا در زمان خرید آن شامل: وزن طلا به قیمت طلای 18 عیار، اجرت ساخت طلا، سود طلافروش، مالیات بر ارزش افزوده(فقط بر روی سود و اجرت ساخت اعمال می شود طبق قانون جدید محاسبه مالیات طلا در سال 1400) و وزن سنگ اتمی نیز بر حسب قیمت طلا محاسبه می شود مگر اینکه سنگ با ارزش و شناسنامه داری باشد که در این صورت اجرت ساخت آن بیشتر می شود.

نحوه محاسبه طلا قبل از قانون مالیات طلا در سال 1400؛ روش قدیمی محاسبه قیمت طلا

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)}

همانطور که می‌دانید با اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ اصل طلا و جواهر و پلاتین از ارزش افزوده معاف شد ولی با این حال همچنان به سود طلافروش و اجرت ساخت طلا، مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد و این موضوع قانونی است.

بعد از قانون جدید مالیات نیازی به محاسبه مالیات بر روی کل قیمت ندارید و فقط بر روی سود و اجرت ساخت مالیات محاسبه می شود.

روش جدید محاسبه قیمت طلا بعد از قانون جدید

۹% مالیات بر ارزش افزوده ×{( ۷% سود طلافروش +اجرت ساخت)} + (وزن طلا × قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)

محاسبه قیمت طلا با قانون جدید مالیات آسان تر شده است. شما کافی است وزن طلای خود را در نرخ لحظه ای 1 گرم طلای 18 عیار ضرب کنید. از طرفی 7 درصد و 20 درصد(درصد حدودی از اجرت ساخت که ممکن است کمتر یا بیشتر نیز باشد) از این قیمت را حساب کنید، یعنی 27% قیمت طلای شما.

کافی است 9% از این قیمت(فقط سود فروشنده و اجرت ساخت، همان 27% که بدست آمد نه بیشتر نه کمتر)  را برای مالیات در نظر بگیرید و به قیمت کل طلای خود اضافه کنید. بهمین راحتی با قیمت طلای خود را با قانون جدید مالیات حساب کرده اید.

اجرت ساخت طلا چیست؟

اجرت طلا چیست و چند درصد است؟ اجرت ساخت طلا در واقع هزینه طراحی و تولید قطعه طلا و جواهر است. اجرت ساخت عدد ثابتی نیست و بستگی به پیچیدگی ساخت قطعه طلا و جواهر، درصد آن فرق می کند.

اجرت طلا در واقع هزینه‌ای است که طلافروش برای ساخت و طراحی طلا از مشتری دریافت کرده و به قیمت خام یک گرم طلا اضافه می‌کند و در فاکتور نیز قید می شود که روی هر گرم اضافه شده است.

طلاهای مختلف اجرت ساخت متفاوتی دارند. هر چه مدل طلا به‌روزتر و جدیدتر باشد و مراحل ساخت آن پیچیده‌تر باشد، اجرت آن بیشتر است. در واقع، هزینۀ اجرت ساخت بر اساس روش طراحی، تراشکاری و سنگ‌های قیمتی که در طلا به کار رفته تعیین می‌شود.

نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا

نحوه محاسبه اجرت طلا به دو صورت است:

  1. درصدی
  2. ریالی
  3. درصدی ریالی

در محاسبه درصدی اجرت ساخت طلا، طلافروش درصدی از قیمت خام طلا(در اینجا منظور قیمت لحظه ای طلای 18 عیار در روز خرید طلا) را به عنوان اجرت ساخت در نظر می گیرد. در این روش، اجرت ساخت با نوسان قیمت هر گرم طلا کم و زیاد می شود.

برخی طلافروش ها هم اجرت ساخت طلا را به صورت ثابت و ریالی دریافت می کنند برای هر قطعه طلایی که ساخته شده است بدون در نظر گرفتن نوسان قیمت لحظه ای طلا، یک عدد ریالی ثابتی را از شما می گیرند.

نکته مهم: اجرت طلا و سود طلافروش و مالیاتی که در زمان خرید یک قطعه طلا پرداخت می شود، در زمان فروش از کل قیمت فاکتور طلای شما کسر می شود و محاسبه نمی گردد.

مبنای محاسبۀ اجرت ساخت طلا، بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار و به صورت لحظه‌ای و روزانه است. یعنی فروشنده، قیمت طلا را در همان لحظه چک می‌کند و بر اساس آن، قیمت نهایی محصول را به خریدار اعلام می‌کند.

به طور کلی باید گفت بر اساس میزان وقت و تلاشی که برای ساخت طلا صرف شده، اجرت ساخت طلا نیز تغییر می‌کند؛ اگر طلایی که می خرید دست ساز باشد اجرت ساخت طلا بیشتر است نسبت به طلایی که با دستگاه ساخته شده است. اما توجه داشته باشید که فروشنده سر خود اجازه ندارد مبلغ اجرت و دریافت آن را تعیین کند، بلکه باید بر اساس فاکتورهای خرید که از تولیدی و بنکداران طلا تحویل گرفته این مبالغ را دریافت کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت انگشتر طلای دست ساز و ماشینی چیست؟ + ویدئو

در محاسبه اجرت ساخت به حالت درصدی-ریالی باید به این موضوع توجه کرد که مقداری ثابت برای اجرت ساخت به تومان و مثلا 5% نیز از طلای خام در نظر گرفته می شود.

اجرت ساخت جواهرات بیشتر است. دقت داشته باشید که اجرت ساخت برای جواهرات بیشتر از مواردی است که در بالا اعلام کردیم و دلیل آن هم این است که جواهرات علاوه بر هزینه ساخت طلای خود، هزینه تراش الماس و سنگ های قیمتی بکار رفته در خود را نیز دارد.

نکته مهم: اگر طلایی که می خرید از نگین اتمی استفاده کرده باشد، در هنگام خرید وزن نگین اتمی به قیمت طلای 18 عیار برای شما محاسبه می شود ولی در هنگام فروش نگین اتمی جدا شده و وزن آن در قیمت طلای شما محاسبه نمی شود.

برای سرمایه گذاری طلای بدون اجرت بخریم یا طلای با اجرت؟

خرید طلای بدون اجرت برای سرمایه گذاری مثل خرید طلای آبشده جذاب شده و دلیلش این است که طلای بدون اجرت در زمان فروش کاهش قیمت برای اجرت ساخت و مالیات را ندارد. برای حفظ ارزش پول خرید طلای بدون اجرت یا طلای دست دوم مناسب است.

همچنین اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا را دارید و نمی‌خواهید در آینده هزینه زیادی از سرمایه گذاری شما کم شود، دور زیورآلات ساخته شده با سنگ‌های بدلی را خط بکشید. بهتر است بدانید که سنگ‌های قیمتی ریز هم ارزش مالی ندارند و برای سود بردن از خرید و فروش جواهر باید فقط به سراغ سنگ‌های درشت و سنگین بروید که دارای شناسنامه معتبر باشند.

سخن پایانی

در این نوشته به انواع اجرت ساخت طلا آشنا شدیم که شامل اجرت ساخت ثابت طلا، برای مثال اجرت ساخت انگشتر طلای نگین دار با نگین زمرد 100 هزار تومان است، اجرت ساخت درصدی طلا، برای مثال 20% وزن طلایی که می خرید اجرت ساخت است و اجرت ساخت درصدی-تومانی که شامل یک مقدار ثابت و درصدی از وزن کل قطعه طلا و جواهر است.

اجرت ساخت طلا توسط کارگاه سازنده و بنکداران مشخص می شود و طلافروش نمی توانند به خواسته خود این عدد را مشخص کند.

TalaPin | طلاپین

Recent Posts

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده چقدر است؟

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری چقدر است؟ طلای آب شده…

3 ماه ago

طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا یا بیت کوین بخریم‌؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟‌ امنیت کدام بازار…

3 ماه ago

بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا با پول کم

سرمایه گذاری در طلا با پول کم در ایران ممکن است؟‌ چطور با ۱۰ میلیون…

3 ماه ago

دلیل تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده چیست؟

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در خرید طلای آب شده همیشه سوال…

3 ماه ago

آیا خرید طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ 7 دلیل برای سرمایه گذاری در طلا

طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ مردم به دلایل زیادی سرمایه گذاری می کنند، عده ای…

3 ماه ago

نکات خرید طلا | چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟ کلک های طلافروشان

نکات خرید طلا چیست؟‌ آيا بیشترین کلک های طلافروشان را می دانید؟‌خرید طلای زینتی و…

3 ماه ago