انس طلا چیست

بازار طلا به زبان ساده؛ انس طلا چیست و چند گرم است؟

فهرست مطالب

انس (مخفف: oz) از واحدهای جرم است. Oz سرواژهٔ «ounce» است. واحد «انس» در دستگاه‌های گوناگون، همچون یکاهای انگلیسی، یکاهای سلطنتی و دستگاه یکاهای معمول ایالات متحدهٔ آمریکا کاربرد داشته‌است و در هر یک از این دستگاه‌ها وزن متفاوتی دارد.

انس طلا

انس طلا یکی از واحدهای بین المللی اندازه گیری وزن طلا است. انس تروی واحدی است که از گذشته برای اندازه گیری وزن فلزات گران بهایی مثل طلا، پلاتین، نقره استفاده می شود. انس تروی یا انس(اونس نیز نوشته می شود) برابر است با 31.1035 گرم است.

انس طلا چیست (4)

انس طلا در واقع به 31.1035 گرم از طلا می گویند که یک استاندارد بین المللی برای مبادلات طلا بین کشورها و مقاصد تجاری استفاده می شود، فرقی ندارد انس بصورت شمش باشد یا بصورت خرده های طلا، فقط باید همزمان 2 ویژگی زیر را داشته باشد:

  1. طلای خالص باشد یا طلای 24 عیار یا طلای 999.99 باشد.
  2. وزن آن 31.1035 گرم از طلای خالص باشد.

قیمت جهانی طلا به دلار است و در سایت های بزرگی مثل Kitco بصورت لحظه ای در بازارهای مهم جهانی مثل بازار نیویورک و بازار لندن و بازار شانگهای قیمت آن تغییر می کند. برای مثال در لحظه نگارش این مقاله قیمت یک انس طلای 24 عیار برابر است با 1689 دلار.

اهمیت شناخت اونس طلا چیست؟

شناخت اونس طلا از آنجایی برای ما مهم است که قیمت طلا در ایران نیز بر اساس قیمت انس جهانی تغییر می کند، پس اگر بدنبال معاملات طلا و یا سرمایه گذاری در طلا باشید، دانستن مفهوم انس اهمیت پیدا می کند. طلای آبشده که در بازار ایران طرفداران زیادی دارد، بصورت لحظه ای قیمت جهانی انس را دنبال می کند. قیمت جهانی انس طلا بیشتر به روابط سیاسی بین کشورها و شرایط صلح در خاورمیانه و قیمت نفت بستگی دارد.

تبدیل انس طلا به قیمت 1 گرم طلای 18 عیار

مظنه طلا یا مثقال طلا در ایران مبنای قیمت گذاری طلا است، همانند اونس جهانی طلا که معیار قیمت دهی طلا بحساب می آید. 1 مثقال طلا که برابر با 4/6083 گرم طلای 17 عیار (705) می باشد و از گذشته در ایران عیار معیار طلا، 17 بوده است. پس اول انس جهانی طلا را به مظنه یا مثقال طلای 17 عیار تبدیل می کنند، سپس آن را به قیمت 1 گرم طلای 18 عیار امروزی تبدیل می کنند.

نگران نباشید، این پیچیدگی را نیازی نیست انجام دهید. در مقاله مظنه طلا گفتیم که عدد طلایی 4.33 برای تبدیل مظنه طلا به قیمت 1 گرم طلای 18 عیار استفاده می شود. برای تبدیل انس جهانی طلا به مثقال طلا نیز عدد ۹.۵۷۳۷ را استفاده می کنند. کافی است که قیمت لحظه ای دلار در بازار آزاد را در قیمت انس جهانی طلا به دلار ضرب کنید و بر عدد 9.5737 تقسیم کنید، این عدد قیمت ریالی 1 مثقال طلای 17 عیار یا مظنه بازار طلا است. در این مرحله عدد بدست آمده را دوباره بر عدد طلایی 4.33 تقسیم کنید تا قیمت 1 گرم طلای 18 عیار بدست بیاید.

اگر این مراحل را نیز می خواهید کوتاه تر کنید، کافی است پس از ضرب کردن قیمت انس به دلار به قیمت دلار در بازار آزاد ایران، آن را بر عدد 41.45 تقسیم کنید؛ به همین راحتی.

انس طلا، اونس طلا، طلاپین (1)

عدد 999.9 نوشته شده روی انس طلا به چه معناست؟ چرا 1000 نوشته نمی شود؟

برای عیار طلا از دو معیار 24 عیار(خالص ترین طلا) در منطقه خاورمیانه و عیار 1000(خالص ترین طلا) در کل جهان استفاده می شود. اما از آنجایی که نمی توان گفت طلایی که ساخته شده است کاملا بصورت طلای خالص است و سایر ناخالصی ها را ندارد، بر روی شمش طلا بجای عدد 1000، عدد 999.9 را می نویسند که به همین معنا است.

وجود کمی ناخالصی در طلا همواره وجود دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت، این همان دلیلی است که بجای 1000 روی شمش طلا عدد 999.9 می نویسند.

حباب قیمت طلا در ایران؛ حباب منفی مثقال طلا و حباب مثبت مظنه طلا چیست؟

اگرچه اعدادی که در بالا برای شما گفتیم می تواند به محاسبه قیمت طلای خالص کمک کند، اما همواره در بازارها مولفه ای وجود دارد به نام شرایط اقتصادی و شرایط سیاسی و تقاضایی که برای یک کالا وجود دارد. بارها دیده ایم که افزایش تقاضا برای یک کالا، باعث تفاوت شدید قیمت کالا در کارخانه و بازار می شود، برای مثال ماشین در ایران. این تفاوت قیمت همان حباب قیمت است که بدلیلی غیر از عوامل اصلی تعیین قیمت کالا، بوجود آمده است.

حباب قیمتی در بازار طلا بشدت رایج است و ما بارها شنیده ایم حباب سکه، حباب مسکن و … . اگر قیمت طلا در بازار ایران(در اینجا می توان قیمت 1 مثقال طلا یا مظنه طلا که در تابلو طلافروشی نمایش داده می شود و یا قیمت 1 گرم طلای 18 عیار را در نظر گرفت) بیشتر از قیمتی باشد که در بالا و طبق فرمول و اعداد ریاضی بدست آوردیم، حباب قیمت طلا مثبت است. و اگر قیمت کمتر باشد، حباب منفی است.

انس طلا، اونس طلا، طلاپین (1)

حباب مثبت یعنی:

قیمت طلا در ایران گران تر از جاهای دیگر دنیاست و ممکن است قیمت طلا ارزان شود تا با قیمت مثقال جهانی برابر شود. حباب مثبت سکه طلا نیز به همین معنی است.

حباب منفی یعنی:

قیمت طلا در ایران ارزانتر از جاهای دیگر دنیاست و ممکن است قیمت طلا در ایران گران شود تا با قیمت مثقال جهانی برابری کند. حباب منفی سکه طلا نیز به همین منفی است.

یک مورد رایج بین طلافروشان وجود دارد که می گویند اگر سکه طلا در ایران حباب منفی دارد بخرید که وقت خرید است.

سخن پایانی

انس طلا برابر با 31.1035 گرم طلای 24 عیار(یا 999.99) است که قیمت جهانی طلا بر اساس این معیار بیان می شود. برای مثال قیمت جهانی انس طلا برابر است با 1680 دلار. از آنجایی که قیمت طلا در ایران بستگی به قیمت انس جهانی طلا دارد دانستن اینکه انس چیست ضروری است. برای تبدیل مستقیم انس طلا به قیمت 1 گرم طلای 18 عیار کافی است قیمت انس جهانی طلا را در قیمت دلار در بازار آزاد ضرب کنید و بر عدد 41.45 تقسیم کنید.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx