تفاوت انگشتر طلای دست ساز و ماشینی چیست؟ + ویدئو

تفاوت انگشتر طلای دست ساز و ماشینی چیست؟ برای خرید طلا و جواهر بهتر است طلای ماشینی بخریم یا طلای دست ساز؟ برای سرمایه گذاری طلای دست ساز بهتر است یا ماشینی؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است مراحل ساخت و تفاوت هایی که بین انگشتر طلای دست ساز و ماشینی وجود دارد را بررسی کنیم و سپس گزینه بهتر را، چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ زیبایی انتخاب کنیم.

طلای دست ساز و ماشینی به چه نوع طلایی گفته می شود؟

طلای دست ساز یا انگشتر طلای دست ساز به طلایی گفته می شود که به سبک سنتی ساخت طلا و با طراحی های روی کاغذ و سپس ساخت آن با دست در تمامی مراحل، گفته می شود. طلای دست ساز معمولا توسط افراد هنرمند و با تجربه چندین ساله و زبده در صنعت طلا ساخته می شود. محصولات طلایی که به صورت دستی تولید شده‌اند، توسط افراد متخصص و البته هنرمند به صورت خاص و منحصر بفرد ساخته می‌شود و به همین خاطر از ارزش خاصی برخوردار هستند.

در ویدئوی زیر انگشتر طلای دست ساز پرنگین را می توانید مشاهده کنید:

 

اما طلای ماشینی یا طلای شرکتی، با پیشرفت تکنولوژی بوجود آمده است به  طراحی و ساخت طلا با کامپیوتر و به تعداد بالا گفته می شود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری روش‌های متنوع در صنعت ساخت طلای ماشینی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. این در حالی است که رایج ترین روش در بین آنها تولید طلا به وسیله قالب‌گیری و ریخته گری است.

در تولید طلا به روش ماشینی ابتدا طلای آب شده را مذاب کرده و آن را وارد قالب های که قبلا طراحی شده است می‌کنند. قالب های این طلا را معمولا با استفاده از دستگاه های چاپ سه بعدی با با تزریق پلاستیک می سازند.

پس از آن برای کیفیت بیشتر، محصولات را پرداخت کرده و توسط ماشین آلات مختلف جزئیات نهایی طرح را پیاده سازی می‌کنند. معمولا از دستگاه لیزر و cnc برای این مراحل استفاده می‌شود.

جالب است که بدانیم دستگاه لیزر و cnc  از دستگاه‌های پرکاربرد در تولید محصولات طلا هستند. معمولا از این دستگاه‌ها برای برش و حکاکی روی طلا استفاده می‌شود.

پیاده سازی طراحی های روی انگشتر طلا با دستگاه cnc

مراحل ساخت انگشتر طلا چیست؟

بطور کلی برای ساخت انگشتر طلا و هر نوع طلاوجواهر دیگری یک سری مراحلی طی می شود. این موارد معمولا برای بیشتر طلاوجواهر یکسان است و تفاوتی ندارد. مراحل ساخت طلا وجواهر به ترتیب زیر است:

طلای ماشینی چگونه ساخته می شود؟

  1. ایده پردازی اولیه طرح انگشتر طلا
  2. طراحی و پیاده سازی آن با نرم افزار یا بر روی کاغذ
  3. قالب سازی سه بعدی با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی
  4. ریخته گری قطعه طلا
  5. پرداخت و سوهان کاری قطعه ریخته گری شده طلا
  6. مخراج کاری و قرار دادن نگین های انگشتر طلا یا قطعه جواهر
  7. تمیزکاری و حذف گوشه های تیز در صورت نیاز
  8. پرداخت نهایی قطعه طلا
  9. آبکاری طلا و کشیدن روکش های براق کننده

طلای دست ساز چگونه ساخته می شود؟

 

طلای دست ساز  یا طلای دستی در واقع دسته‌ای از محصولات طلا هستند که ساخت آنها به صورت دستی و با استفاده از ابزارهای دستی صورت گرفته است. توسط افراد ماهر و با روش های سنتی این بازار ساخته می شوند. این نوع طلا خاص است و به همین دلیل قیمت بیشتری نیز دارد.

طلای دست ساز چه تفاوتی با طلای ماشینی دارد؟

  • طلای دست ساز منحصر بفرد است و یک اثر هنری بحساب می آید
  • قیمت و اجرت ساخت طلا: طلای دست ساز بدلیل صرف زمان بیشتر برای ساخت آن، قیمت بالاتری نسبت به طلای ماشینی دارد.
  • طلای ماشینی دقت و ظرافت بیشتری برای ساخت نسبت به طلای دست ساز دارد.
  • طلای دست ساز به تعداد کم تولید می شود، ولی طلای ماشینی به تیراژ بالا تولید می شود.
  • طلای دست ساز بدلیل منحصر بفرد بودن، برای هدیه دادن مناسب تر است. باید توجه داشته باشید که این کاملا به سلیقه کسی که برایش هدیه می‌خرید بستگی دارد؛ اگر مدل‌های خاص و کمیاب را می‌پسندد، کارهای دستی برای او مناسب است. امّا در مواردی ممکن است شخص به برندهای معروف علاقه داشته باشد که در این صورت برای هدیه دادن به او باید از زیورآلات ماشین‌ساز که مارک برندهای بزرگ را دارند استفاده کرد.
  • استحکام طلا: معمولا تصور می شود که طلای دست ساز محکم تر است؛ اما برعکس طلای ماشینی استحکام بیشتری دارد. دلیل آن هم واضح است طلای ماشینی به تیراژ بالا تولید می شود و برندها و کارخانجات بزرگ آن را تولید می کنند، پس استحکام و دوام کار اهمیت زیادی برایشان دارد. در ساخت طلای دست ساز لزومی برای رعایت اصول خاص و استاندارد وجود ندارد و ممکن است این کالاها با کیفیت مناسب تولید نشوند و پس از مدتی شکسته شوند یا قسمتی از قطعات آنها مانند زنجیر یا قفل خراب شود.
  • نکته دیگر اینکه آلیاژ طلای به کار رفته در طلای ماشینی معمولا سخت‌تر و بادوام‌تر از نوع ساخته شده با دست است، چراکه با دستگاه ها شکل دهی می شود.
  • توخالی کردن طلا: یکی از ویژگی های طلای ماشینی، توانایی توخالی کردن طلا برای کاهش وزن آن است، که می تواند هزینه های ما را کاهش دهد. اما طلای دست ساز امکان توخالی کردن کار وجود ندارد. پس برای یک نمونه مشابه طلای دست ساز و طلای ماشینی، طلای ماشینی می تواند وزن کمتری داشته باشد.

انگشتر طلای دست ساز طلاپین

طلای دست ساز بهتر است یا طلای ماشینی؟

طلای دست ساز و ماشینی را نمی توان بهتر از همدیگر دانست. در نوشته بالا اشاره کردیم که چه تفاوت هایی در این دو نوع طلا وجود دارد، پس هیچ کدام بهتر نیست و این بستگی به معیارهای شخصی شما برای انتخاب دارد که کدام یک مناسب تر است.

طلای ماشینی بخریم یا طلای دست ساز ؟

اینکه کدام یک از این دو نوع طلا را بخریم بستگی به معیارهای شخصی شما دارد. ولی برای مثال اگر می خواهید یک انگشتر طلا بخرید، اینکه کدام یک بهتر است یا ماشینی، معیار های زیر را برای انتخاب ارزیابی کنید:
  • چقدر بابت منحصر بفرد بودن انگشتر طلای خود حاضرید هزینه بیشتری پرداخت کنید؟
  • استحکام کار برایتان چقد مهم است؟
  • اگر به عنوان هدیه می خواهید طلا بخرید، سلیقه طرف مقابل چیست؟ منحصر بفرد یا تفاوتی ندارد؟
TalaPin | طلاپین

Recent Posts

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده چقدر است؟

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری چقدر است؟ طلای آب شده…

3 ماه ago

طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا یا بیت کوین بخریم‌؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟‌ امنیت کدام بازار…

3 ماه ago

بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا با پول کم

سرمایه گذاری در طلا با پول کم در ایران ممکن است؟‌ چطور با ۱۰ میلیون…

3 ماه ago

دلیل تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده چیست؟

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در خرید طلای آب شده همیشه سوال…

3 ماه ago

آیا خرید طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ 7 دلیل برای سرمایه گذاری در طلا

طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ مردم به دلایل زیادی سرمایه گذاری می کنند، عده ای…

4 ماه ago

نکات خرید طلا | چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟ کلک های طلافروشان

نکات خرید طلا چیست؟‌ آيا بیشترین کلک های طلافروشان را می دانید؟‌خرید طلای زینتی و…

4 ماه ago