قیراط چیست و چند گرم است؟

بازار طلا به زبان ساده؛ قیراط چیست؟ هر قیراط چند گرم است؟

فهرست مطالب

قیراط چیست؟ یک گرم الماس چند قیراط است؟ هر قیراط چند سوت است؟ هر قیراط چند تومان است؟ تبدیل قیراط به گرم چگونه انجام می شود؟ و قیراط الماس به چه معناست؟ این ها سوالاتی است که درباره قیراط پرسیده می شود. در این نوشته هر آنچه که نیاز است درباره قیراط بدانید، را برایتان توضیح می دهیم.

قیراط چیست

قیراط(CARAT)در واقع واحدی است برای وزن، مثل گرم، مثل کیلوگرم، مثل مثقال. بله درست خواندید واحدی است برای بیان وزن، منتها وزن سنگ های قیمتی! نمادی که برای نمایش قیراط استفاده می شود ct است. برای مثال 2ct یعنی یک سنگ قیمتی با وزن 2 قیراط( هر قیراط برابر است با 0.2 گرم).

برای مثال احتمالا شنیده اید که الماس چند قیراطی. این اصطلاح بیشتر بین طلافروش ها یا جواهرفروشان رایج است و در حالت عادی کمتر استفاده می شود. خب اگر قیراط واحد وزن است پس چرا الماس های مختلف را با قیراط مشخص می کنند؟ این یک تصور اشتباه عامه است و سنگ های قیمتی، را بر اساس نوع تراش و وزن می شناسند و شناسنامه می دهند.

جالب است بدانید که واژه ی قیراط از نظر دستوری ، عربی شده ی عبارت یونانی keration است. حتی واژه carat که انگلیسی واژه قیراط است از زبان عربی گرفته شده است.

قیراط چیست و چند گرم است

یک گرم الماس چند قیراط است؟ هر قیراط چند سوت است؟

قیراط وزن الماس است و اطلاعاتی درباره شکل و اندازه الماس یا هر سنگ قیمتی دیگری به ما نمی دهد. برای مثال یک سنگ الماس 2 قیراطی برلیان، شکل و وزن الماس را مشخص می کند. ممکن است دو سنگ قیمتی قیراط یکسانی(بخوانید وزن یکسان) داشته باشند، ولی از نظر ظاهری و شکل متفاوت باشند.

قیراط چیست و چند گرم است (6)

پس بزرگی یا کوچکی یک سنگ قیمتی ربطی به قیراط آن ندارد بلکه به چگالی آن سنگ ربط دارد، یعنی میزان فشردگی درونی ذرات آن سنگ. برای مثال ممکن است الماس برش خورده یک قیراطی، اندازه کوچک تری از زمرد برش خورده یک قیراطی داشته باشد. و این تصور که هر چه اندازه(از نظر ظاهری و حجم سنگ) بزرگ تر باشد، قیراط آن هم بیشتر است! پس این تصور اشتباه است که قیراط بیشتر باشد حجم نیز بیشتر است، مثل همان داستان معروف 1 کیلوگرم آهن فضای بیشتری می گیرد یا 1 کیلوگرم پنبه؟ معلوم است پنبه چون چگالی کمتری دارد.

قیراط و سنگ های قیمتی

هر قیراط چند گرم است؟

هر قیراط الماس برابر با ۲۰۰ میلی‌گرم یا 0.2 گرم از الماس است. قیراط‌ها گاهی اوقات بر مبنای سوت نیز اندازه‌گیری می‌شوند. در واقع هر ۱۰۰ سوت برابر با یک قیراط کامل است.

اما سوال این است که چرا از سوت و گرم برای اندازه گیری وزن الماس استفاده نمی شود؟ جواب این است که سنگ های قیمتی انقد ریز نیست که بتوان از واحد اندازه گیری طلا یعنی سوت( یک هزارم گرم) استفاده کرد و گرم نیز واحد بزرگی است، و همچنین از آنجایی که صنف جواهرات علاقه به منحصر به فرد بودن دارد، یک واحد جدید برای اندازه گیری وزن الماس و سنگ های قیمتی معرفی کرده است. این واحد وزنی قیراط (0.2 گرم) است.

قیراط و سنگ قیمتی

تبدیل قیراط به گرم چطور انجام می شود؟

برای تبدیل وزن قیراط یک سنگ گران بها کافی است که عدد قیراط را در عدد 0.2 ضرب کنید تا گرم وزن الماس یا سنگ قیمتی مد نظر شما بدست بیاید. برای مثال یک الماس 2 قیراطی در واقع یک الماس 0.4 گرم است. یا یک الماس 1 قیراطی یک الماس 0.2 گرمی است. در ذهن داشته باشید که قیراط واحد وزنی سنگ قیمتی است و برای همه سنگ ها از جمله الماس، زمرد، الکساندریت و … استفاده می شود و فقط مخصوص الماس نیست.

قیراط

بیشتر بدانید: 10 سنگ انگشتر طلا با زیبایی خیره کننده

هر قیراط الماس چند تومان است؟

سوالی که زیاد پرسیده می شود این است که قیراط به قیمت بستگی دارد؟ جواب بله است. طبیعی است که هرچه قیراط یک سنگ قیمتی بالاتر باشد یعنی سنگ وزن بیشتری دارد و گران تر است. اما نکته ای که درباره قیراط برای الماس و سایر سنگ های قیمتی باید بدانیم این است که تنها قیراط بالاتر عامل افزایش قیمت نمی شود. قیمت یک سنگ با ارزش و قیمتی رابطه‌ی مستقیمی با وزن، رنگ، درخشندگی و کیفیت آن دارد! برای مثال یک الماس یک قیراطی با کیفیت از یک الماس یک قیراطی با کیفیت کمتر گران‌تر است.

نکته جالبی که درباره رابطه قیراط و قیمت سنگ وجود دارد این است که سنگ های قیمتی با عدد قیراط رُند، قیمت بالاتری دارند. برای مثال بین قیمت یک الماس برلیان 0.75 قیراط و یک الماس 1 قیراط تفاوت قیمتی زیادی می بینید.

اما در نهایت نمی توان گفت یک قیراط چند تومان است چون که به جنس سنگ قیمتی و نوع تراشی که انجام شده است بستگی دارد، برای مثال قطعا قیمت یک قیراط الماس برلیان گران تر از قیمت یک قیراط سنگ زمرد است.

قیراط و الماس سیاه، طلاپین

سخن پایانی

قیراط واحد وزنی برای اندازه گیری وزن سنگ های قیمتی مثل الماس، زمرد و فیروزه است و هر قیراط برابر است با 0.2 گرم یا 200 سوت. الماس ها با تراش های مختلف را با وزن قیراط مشخص می کنند. برای مثال یک الماس تراش برلیان 2ct، یعنی یک الماس با تراش برلیان و وزن 2 قیراط یا 0.4 گرم الماس. نکاتی که بهتر است در انتخاب و خرید سنگ قیمتی در نظر بگیرید:

  • سنگ های قیمتی مثل الماس با قیراط رُند، قیمت بالاتری دارد؛ برای مثال یک الماس 2 قیراطی خیلی قیمت بالاتری نسبت به الماس 1.9 قیراطی دارد. پس اگر قصد خرید الماس دارید، دنبال الماس های با قیراط رند نباشید.
  • اگر می خواهید که الماسی که می خرید بیشتر دیده شود، سراغ خرید انگشتر طلایی بروید که بدنه انگشتر نازک باشد و نگین الماس بیشتر در چشم باشد.
  • نکته پایانی و مهمی که بهتر است در نظر داشته باشید: تراش یک الماس بیشترین تاثیر را در زیبایی و درخشندگی الماس یا هر سنگ قیمتی دیگری دارد. درست است که هرچه قیراط الماس بیشتر باشد بزرگتر و با ارزش تر خواهد بود، اما قیراط تاثیر زیادی در زیبایی و درخشندگی ندارد. برای اینکه درخشندگی و زیبایی سنگ قیمتی شما بیشتر باشد، باید تلاش کنید به جای قیراط بیشتر، هزینه تراش سنگ کنید و برای یک تراش حرفه ای هزینه کنید. براش برلیان الماس را حتما همه می شناسید، در مقایسه با سایر تراش های الماس شناخته شده تر است، دلیلش قیراط نیست بلکه شکل تراش آن است.

اگر سوالی یا نظری دارید در قسمت کامنت ها از ما بپرسید، به محض دریافت سوال پاسخ خواهیم داد :).

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
کاربران ناشناس
8 ماه قبل

قیمت ۵۰۰ سوت چقدر میشود

1
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx