نحوه محاسبه قیمت طلا با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 چگونه است؟

یکی از داغ‌ترین اخبار روز بازار طلا، تغییر نحوه محاسبه ارزش افزوده طلا است. در تاریخ 13 دی 1400 قانون مالیات بر ارزش افزوده برای طلای نو حذف گردید و به مرحله اجرایی رسید. از این تاریخ به بعد طلافروشان حق گرفرفتن مالیات بر کل فاکتور خرید طلای شما را ندارند و فقط بر دو عامل دیگر میتوانند مالیات بگیرند که در این مقاله اشاره میکنیم.

نامه ای که ابراهیم محمد ولی-رئیس اتحادیه طلا و جواهر به واحدهای این صنف ابلاغ کرد به این صورت بود:

توجه همکاران ارجمند را به موارد ذیل جلب می‌نماید:

۱- نظر به اینکه با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ اصل طلا ، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ معاف از مالیات و عوارض است؛ صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ ٩ درصد ( ۹ ٪ ) است. لذا ضرورت دارد فروشندگان مصنوعات یاد شده نسبت به تفکیک موارد معافیت (اصل طلا ، جواهر وپلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده) از سایر موارد در صورتحساب فروش صادره اقدام نمایند تا امکان محاسبه و دریافت مالیات و عوارض بر مبنای اجزای یاد شده مشمول باشد.

۲- براساس قانون مذکور، فروشندگان مصنوعات ساخته شده از طلا، جواهر و پلاتین از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ به هیچ عنوان مجاز به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از اصل طلا، جواهر و پلاتین نیستند و در صورت عدم رعایت بند ( ۱ ) نه ‌تنها باید مالیات و عوارض دریافتی را عودت نمایند بلکه مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافتی نیز می‌شوند که غیر قابل بخشودگی است.

در ویدئوی زیر نحوه محاسبه قیمت طلا به روش قدیم با 2 روشی که یکی از آن ها غیر قانونی است، نشان داده شده است.

نحوه محاسبه قیمت طلا با قانون جدید مالیات بدون نیاز به دانش طلافروشی

محاسبه قیمت طلایی که از طلافروشی خریداری میکنیم نیازمند دانستن اطلاعاتی نظیر: عیار طلا، مظنه، مثقال طلا به گرم، نرخ لحظه ای طلای 18 عیار، اجرت ساخت، سود طلافروش، مالیات 9% بر اجرت ساخت و سود طلافروش و … است. اما ما که نمیتوانیم برای خرید یک حلقه ازدواج که یکبار در زندگی خرید میکنیم، همه این موارد را یاد بگیریم. پس راه حل جایگزین چیست؟

محاسبه قیمت طلایی که میخریم به آسانی و با ماشین حساب ساده موبایل:

برای محاسبه قیمت طلای خریداری شده با قانون جدید مالیات کافی است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

1. از تابلوی فروشنده یا از سایت اتحادیه طلا و جواهر به آدرس https://www.tgju.org قیمت لحظه ای طلا را بردارید. ( این قیمت طلای 18 عیار است)

وزن طلای خود به گرم را از فروشنده بگیرید و در عدد بالا با ماشین حساب موبایل ضرب کنید. این عدد قیمت خالص طلای شما بحساب می آید.

برای مثال انگشتر شیک طلای 2 گرمی با عیار طلای 18 به قیمت هر گرم 1/235/000 تومان برابر است با : 2.470.000

2. از فروشنده طلا بخواهید که سود طلافروش را به شما بگوید. توجه کنید که طبق قانون تا 7% میتواند سود از شما دریافت کند ولی شما میتوانید این درصد را کم کنید و تخفیف بگیرید.

برای مثال بالا با احتساب حداکثر 7% سود طلافروش برابر است با: 2.642.000 تومان که سود فروشنده برابر است با: 172.000 تومان 

3. اجرت ساخت قطعه طلایی که میخرید را از طلافروش بخواهید، این مورد نیز تا سقف20% معمولا قیمت گذاری میشود ولی مثل سود طلافروش، میتوانید این مورد را نیز تخفیف بگیرید.

برای مثال بالا با احتساب 20% اجرت ساخت(بیشترین مقدار ممکن برای یک قطعه طلا) برابر است با: 2.964.000 تومان که اجرت ساخت برابر است با:  494.000 تومان

4. با ماشین حساب ساده موبایل، 7 درصد و 20 درصد قیمت طلای خود را بصورت جداگانه حساب کنید و جمع ببندید. عددی که بدست می آورید را در 9% مالیات بر ارزش افزوده ضرب کنید و مالیات بدست آمده، همان مالیاتی است که شما باید پرداخت کنید، نه بیشتر.

مالیات در مثال ما با قانون جدید: 172000+494000= 666000 تومان

مالیات بر این عدد حساب می شود و نه بر کل قیمت طلای شما. پس برای این مثال طلای 2 گرمی 18 عیار ما مالیات برابر است با 725.940 تومان

5.اعدادی که بصورت جداگانه در مرحله 5 بدست آوردید را با عدد قیمت خالص طلای خود در مرحله 2 بدست آوردید جمع ببندید و قیمتی که باید پرداخت کنید را بدست آورید.

برای مثال طلای 2 گرمی ما : 725.940 + 2.470.000

که کل قیمت طلای با با 2 گرم وزن و عیار 18 و طبق قانون جدید محاسبه قیمت طلا با مالیات برابر است با: 3.195.940 تومان

توجه داشته باشید که این عدد باید پرداخت شود و هر عدد بیشتر از این خلاف قانون است.

سعی میکنیم روش هایی که برای بیشتر پول گرفتن از شما استفاده می شود را بگوییم

  • محاسبه مالیات بر اجرت ساخت و سود فروشنده است و نباید مانند قانون گذشته بر کل مبلغ فاکتور اعمال شود.
  • مظنه یا مثقال برای طلای 17 عیار است و نباید قیمت 18 عیار را اعلام کند.

اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده برای خرید طلا به نفع مشتری و فروشنده

اجرای این قانون از این لحاظ مهم است چون باعث می‌شود قیمت نهایی مصرف‌کننده کمتر شود و دیگر نیازی به پرداخت مالیات بر اصل طلای خود را ندارد، یعنی با همان پول قبل خود طلای بیشتر میتواند بخرد.

کاهش قیمت طلا برای مصرف‌کنندگان ۲ پیامد ‌مهم به همراه دارد.

یکی از ‌آنها این است که خرید طلای دست دوم برای مردم دیگر توجیه اقتصادی ندارد. در سال های اخیر با وجود تورم بالا، با خرید طلای دست دوم و نپرداختن مالیات براحتی سرمایه گذاری خوبی در طلا را تجربه می کردیم، اما اکنون با حذف مالیات از طلای نو، چرا طلای دست دوم برای سرمایه گذاری خریداری کنیم؟ طلای نو بهتر و راحت تر بفروش میرسد. پس الان با اجرای این قانون خرید دست‌دوم توجیه ندارد.

پیامد بعدی این است که مصرف طلا در کشور بالا می‌رود. مصرف که بالا برود، طبیعتا تولید و در پی آن افزایش رقابت، رشد اشتغال، صادرات و ارزآوری افزایش خواهد یافت. با کاهش قیمت نسبی برای مصرف کننده، خرید ها افزایش می یابد و تولید نیز افزایش خواهد یافت. در واقع تنها کسی که با حذف مالیات ضرر خواهد کرد دلالان طلای دست دوم و دولت که از مالیات طلا صرف نظر کرده است، هستند.

برخلاف قانون قبلی که به‌صورت آزمایشی اجرا شد و مورد قبول صنف طلا و جواهر نبود، این قانون با توجه به تأثیر مثبتی که بر رونق بازار خواهد داشت، مورد توجه و استقبال واحدهای صنفی قرار گرفته است. نکته مهم درخصوص اجرای قانون جدید، جدیت دولت در برخورد با تخلفات است. به‌گفته کشتی‌آرای، در این قانون برای واحدهای صنفی‌ای که قانون را به‌درستی اجرا نکنند، جرائم سنگینی لحاظ شده که این جریمه‌ها طبق گفته مقامات وزارت اقتصاد و دارایی غیرقابل بخشش است.

بازار سکه و طلای آب شده تغییری نخواهد کرد

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش ریال، سرمایه‌های خرد مردم به سمت خرید سکه و طلای آبشده رفت و مصنوعات با توجه به گرانی روزافزون طلا و کاهش قدرت خرید مردم از چرخه خرید مردم حذف شده بود. با اجرای این قانون وضعیت بازار سکه چه تغییری خواهد کرد؟

نایب‌رئیس اتحادیه طلای تهران تغییرات قانون مالیات را بر بازار سکه بی‌تأثیر می‌داند و می‌افزاید: یکی از دلایل استقبال از سکه، سرمایه‌گذاری بوده که این عامل به‌شدت کاهش یافته و نخستین دلیل آن تثبیت قیمت طلا در محدوده کنونی طی یک‌سال گذشته بوده است. در این مدت بازده سرمایه کالاهای دیگر بسیار بیشتر از سکه بوده و این عامل گرایش به سکه را کاهش داده است. از سوی دیگر، سکه از قدیم جنبه هدیه داشته و با برداشته‌شدن محدودیت‌های کرونایی از این جنبه، دوباره مورد استقبال قرار خواهد گرفت؛ در نتیجه بازار سکه بعید است که با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تغییرات خاصی را شاهد باشد.

خلاصه نحوه محاسبه قیمت طلا با قانون جدید مالیات:

محاسبه قیمت طلا با قانون جدید مالیات آسان تر شده است. شما کافی است وزن طلای خود را در نرخ لحظه ای 1 گرم طلای 18 عیار ضرب کنید. از طرفی 7 درصد و 20 درصد از این قیمت را حساب کنید، یعنی 27% قیمت طلای شما. کافی است 9% از این قیمت(فقط سود فروشنده و اجرت ساخت، همان 27% که بدست آمد نه بیشتر نه کمتر)  را برای مالیات در نظر بگیرید و به قیمت کل طلای خود اضافه کنید. بهمین راحتی با قیمت طلای خود را با قانون جدید مالیات حساب کرده اید.

اگر سوالی در مورد محاسبه قیمت انواع طلا دارید در کامنت ها بپرسید و یا از طریق واتس اپ، در لحظه پاسخگوی شما هستیم.

TalaPin | طلاپین

View Comments

  • ممنون از مطلبتون. الان با این تغییرات مالیات بازم ابشده بگیریم خوبه؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

  • از کجا بفهمیم که مالیات رو بر کل فاکتور حساب نکردن و فقط روی سود و اجرت حساب کردن؟

  • سلام، ممنون از مطلبتون... یه سوال
    چطور بفهمیم طلایی که میخریم عیار چنده؟ حلقه من نوشته 750 این عیار چن میشه الان؟

    • سلام، خوشحالیم که براتون مفید بوده...
      عیار طلا به دو روش اعلام میشه یکی روش مقیاس 1000 هست و یکی روش مقیاس 24.
      در ایران ما عیار رو با روش 24 عیار میگیم و عیار خالص میشه 24. برای مثال عیار 18 یعنی 18 از 24 در قطعه، طلای خالص وجود داره.
      عیار 750 یا عدد 750 داخل حلقه طلا، همون عیارشه که از 1000 گفته میشه.
      عیار 750 همون طلای 18 عیار هست

    • معین عزیز سلام؛
      مظنه همون مثقال هست و چون تو بازار طلای قدیمی ایران بجای عیار 18 امروزی، عیار 17 مد و رایج بوده، واحد های وزنی بازار طلا هم به همون سبک قدیم باقی مونده. یک مثقال طلای 17 عیار همون مظنه میشه. و اگه بخوایم به قیمت 1 گرم طلای 18 عیار امروزی از روی عدد مثقال یا مظنه برسیم، کافیه که با ماشین حساب موبایلمون، مظنه رو به 4.33 یا همون عدد طلایی طلافروشی تقسیم کنیم.

  • اگه طلافروشی به ما مظنه رو بده چطور قیمت 1 گرم طلای 18 عیار رو که برای محاسبه گفتین بدست بیارم؟
    ممنون

  • امکانش هست که سود۷٪ و اجرت ساخت ۲۰٪ بیشتر هم بشه؟ یا بیشتر از این موارد غیرقانونیه؟

    • دوست عزیز سلام،
      سود طلافروش ها و فروشنده های قانونی طلا، طبق قانون مصوب کشور و اتحادیه طلا و جواهر نباید بیشتر از 7% بشه، اما اجرت ساخت از لحاظ قانونی سقفی نداره و سازنده ها میتونن درصدی رو به عنوان اجرت ساخت معرفی کنن، اما معمولا این عدد از 15% تا 20% رایج شده و بیشتر از این موارد کمتر اتفاق میفته

Recent Posts

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده چقدر است؟

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری چقدر است؟ طلای آب شده…

3 ماه ago

طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا یا بیت کوین بخریم‌؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟‌ امنیت کدام بازار…

3 ماه ago

بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا با پول کم

سرمایه گذاری در طلا با پول کم در ایران ممکن است؟‌ چطور با ۱۰ میلیون…

3 ماه ago

دلیل تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده چیست؟

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در خرید طلای آب شده همیشه سوال…

3 ماه ago

آیا خرید طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ 7 دلیل برای سرمایه گذاری در طلا

طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ مردم به دلایل زیادی سرمایه گذاری می کنند، عده ای…

4 ماه ago

نکات خرید طلا | چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟ کلک های طلافروشان

نکات خرید طلا چیست؟‌ آيا بیشترین کلک های طلافروشان را می دانید؟‌خرید طلای زینتی و…

4 ماه ago