همه چیز در مورد خریدن بهترین حلقه ازدواج

حلقه ازدواج و انتخاب آن چرا برای ما مهم است؟ شاید خاطره انگیزترین لحظه در زندگی هر فرد، روزی است که اقدام به خرید حلقه ی ازدواجش می کند. حال می توان با خریدی خاص و متفاوت و با اطلاعات کامل، حس خوب این خرید را دو چندان کرد. راهنمای خرید حلقه ازدواج زیر را بخوانید و با خیال راحت انتخاب کنید:).

تاریخچه حلقه ازدواج در جهان و ایران، حلقه ازدواج باستان از جنس گیاه!

درگذشته های دور زمانی که در برخی جوامع بشری زن ربایی و خرید و فروش زنان و یا زنده به گور کردن دختران امری متدوال بود، در ایران باستانی ازدواج در سایه ی آموزه های آیین مهر و آیین زرتشت بسیار مقدس و ستودنی بود و زندگی زناشویی و خانواده از اهمیت بالایی برخوردار بود.

گفته می شود که خاستگاه حلقه ازدواج را مصر باستان است. همچنین بر اساس یک نظر دیگر، ایرانیان و آیین مهرپرستی ایرانی که از چین تا اروپا گسترده بود، خاستگاه حلقه ازدواج است. ولی به طور کلی اطلاع دقیقی از تاریخچه آن در دنیا وجود ندارد، اما ما ترجیح میدهیم به داستان ایرانی بودن آن باور داشته باشیم، همانطور که در ابعاد مختلف تمدن ایران باستان توسعه یافته بوده است. پس حلقه ازدواج خاستگاه ایرانی دارد.

نکته واضح در مورد حلقه ازدواج این است که از روزگار باستان تا کنون نشان از یک مورد بوده است،  تعهد و مهر و وفاداری زن و مرد به یکدیگر. جالب است بدانید که در در گذشته های دور تنها زنان حلقه به دست می‌کردند، که نشان از تعهد آن‌ها به همسرانشان بود و مردان نیازی به این اقدام نمی دیدند. مردان بعد از جنگ جهانی دوم نیز اقدام به استفاده از حلقه کردند و از آن زمان به بعد استفاده از حلقه ازدواج نیز در بین مردان مرسوم شد و تا امروز ادامه داشته است. در دوره‌های قبل حلقه‌های ازدواج از جنس برنج و مس نیز دیده می‌شودو از نظر ظاهری گاهی اشکال مختلفی روی آن تراشیده می‌شده است. اما ریشه آن به باستانیان برمیگردد، زمانی که مردها برای اینکه به سایر مردهای قبیله نشان دهند که یک بانو به آن ها متعهد است، از حلقه هایی گیاهی در گردن و بعد ها بصورت حلقه در دست بانوان استفاده کرده اند.

پس حلقه ازدواج یک رسم چند هزار ساله در فرهنگ ایرانی برگرفته از حلقه مهر در آیین میترائیسم یا مهرپرستی(ایرانیان به یکتاپرستی شهرت داشته اند) است. میترا یا مهر که ایزد بزرگ این آیین است، همواره حلقه‌ای از مهر (خورشید) را در دستان خود داشته است.

بیشتر از سه هزار سال بعد از آن افرادی که پیوند زناشویی می‌بستند، حلقه‌ای را به نشانه پیروی از میترا به دست می‌کردند. جالب است بدانید که در بسیاری از نقش نگاره‌های ساسانی و هخامنشی نیز پادشاهان حلقه‌ای را به شخصی می‌دهند یا از شخصی می‌گیرند، که نشان از پیمان میان آن‌‌ها دارد و حلقه به معنای تعهد و وفاداری در فرهنگ باستان ایران رواج داشته است.

تفاوت حلقه با انگشتر:

حلقه در حقیقت رکاب ساده ی است که کمتر در روی آن نقوش به کار رفته است و همچنین ممکن است نگین کاری های ظریفی روی آن انجام شده باشد. اما انگشترها معمولا طرح های بیشتر با نگین های درشت تری دارند.

انگشتر طلا معمولا نقش های شلوغ تری نسبت به حلقه طلا دارد و ظرافت کار بر روی انگشتر بیشتر است. همچنین این نکته را باید در ذهن داشته باشیم که حلقه‌های ازدواج به دلیل اینکه همیشه در دست باقی می‌ماند باید وزن، اندازه و ضخامت کمتری داشته باشد تا انگشت را اذیت نکند.

همچنین در طراحی حلقه ازدواج باید به این نکته دقت شود که به نحوی طراحی شود که هم مناسب خانم ها و هم آقایان باشد و شبیه همدیگر باشد، بطوری که باید حلقه زنانه مناسب عروس باشد و به نحوی زنانه باشد و حلقه داماد شبیه به حلقه عروس باشد ولی مردانه بنظر برسد.

از طرف دیگر انگشتر به صورت تکی و با طرح‌های مختلف ساخته می‌شود و برای طراحی هر انگشتر زمان زیادی را طراح صرف می کند، چراکه طرح های زیادی روی انگشتر پیاده می کنند، در نتیجه ممکن است کاملا با سلیقه یک نفر هماهنگ باشد اما با سلیقه دیگران همخوانی نداشته باشد.

حلقه ها معمولا وزن کمتر، باریک تر و کم حجم تر از انگشتر های طلا هستند.

تفاوت حلقه نامزدی(نشان) و حلقه ازدواج:

حلقه نامزدی، پس از پذیرفتن عروس برای ازدواج با داماد و در واقع پس از بله گفتن، به عنوان یک هدیه از سوی خانواده ی داماد به عروس هدیه داده می شود تا نشانه ای باشد برای اینکه آن دختر در آستانه ی تاهل قرار دارد.

اما حلقه ازدواج در مرحله ی بعدی توسط خود عروس و داماد انتخاب می شود که معمولا این حلقه ها، برای رعایت تناسب، ست هستند و از نظر ظاهری به هم شباهت دارند.

حلقه نامزدی، می تواند هر شکلی باشد اما آنچه که بیشتر مرسوم است، حلقه ی سولیتر است که از یک تاج و یک تک نگین برلیان تشکیل شده است.

حلقه نامزدی در انگشت چهارم دست راست قرار می گیرد.

حلقه ازدواج

پیشنهاداتی را که برای حلقه ازدواج ارائه می شود در 5 دسته می توان قرار داد:

  • اولین پیشنهادی که برای حلقه ارائه می شود، رینگ ها هستند. حال در مورد خرید رینگ ها چند نکته وجود دارد. رینگ ها به دو صورت پروفیلی و مفتولی در بازار طلا موجود است، رینگ های مفتولی توپر هستند، و کیفیت بسیار بالایی دارند، همچنین وزن این رینگ ها بالاست و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. اما رینگ های پروفیلی وزن پایین تری دارند و کیفیتشان نیز نسبت به مفتولی پایین تر است.
  • دومین پیشنهاد انگشترهایی با سنگ های رنگی هستند. این انگشترها بسیار زیبا هستند اما به عنوان حلقه ازدواج پیشنهاد نمی شوند، به این دلیل که ممکن است در یک بازه ی زمانی مد باشند و پس از مدتی دیگر مد نباشند، و با توجه به اینکه حلقه ازدواج برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد، گزینه ی مناسبی نیست.
  • حلقه هایی با سنگ برلیان(الماس نشان): این حلقه ها نیز گزینه های بسیار مناسبی هستند. برلیان سال ها نماد پاکی و صداقت و عشق پاک بوده است و از نظر طراحی، بر روی طلای سفید بسیار زیبا و مناسب هستند. الماس به دلیل اینکه سفید رنگ است، برای خانم ها و آقایان هردو مورد استفاده است و مناسب ست کردن عروس و داماد می باشد. همچنین به این دلیل که سنگ الماس بسیار مقاوم است ، گزینه ی مناسبی برای حلقه است.
  • حلقه های ست بدون سنگ: حلقه هایی که زنانه و مردانه ی آن سنگ ندارد و طرفداران خاص خود را دارد.
  • حلقه های ست، زنانه نگین دار، مردانه ساده: مدلی که اخیرا بسیار رایج شده است، حلقه هایی هستند که مدل زنانه ی آن ها دارای نگین و مردانه ی آن ساده است. به این دلیل که بیشتر خانم ها طرفدار نگین هستند و همچنین خیلی از آقایان به دلیل شرایط نگهداری و…حلقه ی ساده را ترجیح می دهند، این مدل حلقه ها طرفدار زیادی پیدا کرده است.

پیشنهاد ما این است که خانم ها در این حالت از حلقه هایی با برلیان های بزرگ و در تعداد کم استفاده کنند، زیرا در این حالت هزینه ی نگهداری کمتری را پرداخت می کنند، علاوه بر این در مخراج کاری هم سوار کردن سنگ بهتر صورت می پذیرد.

حلقه ها از نظر طراحی:

حلقه ها از نظر طراحی به صورت دایره ای و یا مستطیلی هستند. حلقه های مستطیلی، در بالای کار دارای زاویه هستند و این باعث می شود بین انگشتان دست فاصله ای ایجاد شود، که از زیبایی و جلوه ی آن در دست می کاهد.

رنگ حلقه ازدواج:

حلقه ها مانند سایر زیور آلات طلا در چهار رنگ زرد، سفید، رزگلد و شامپاینی موجود هستند.

رنگ سفید و زرد از رنگ هایی هستند که هرگز از مد نمی افتند. آقایان معمولا تمایل بیشتری به استفاده از طلای سفید دارند، که در این مورد می توان از پلاتین هم استفاده کرد. پلاتین همچنین از لحاظ شرعی برای آقایانی که این مسئله برایشان حائز اهمیت است، مشکلی ندارد. می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله ی” طلای سفید، طلای زرد و پلاتین” را مطالعه نمایید.

رزگلد در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و در حال حاضر مد روز طلا و جواهر است. اما پس از مدتی از مد روز خارج می شود، برای همین این رنگ برای حلقه توصیه نمی شود.

رنگ شامپاینی هرچند در ابتدا ظاهر بسیار زیبایی دارد اما پس از مدتی زیبایی خود را از دست می دهد و جلا و زیبایی اولیه را ندارد.

تناسب رنگ پوست و حلقه:

این که چه رنگی مناسب پوست شماست به سلیقه ی شما بستگی دارد. اما معمولا طلای سفید مناسب پوست های سفید و رنگ پریده است و رنگ زرد بر روی پوست های سبزه و تیره جلوه ی بیشتری دارد.

در خرید حلقه ازدواج از جواهر استفاده کنیم؟

با در نظر گرفتن اینکه حلقه ازدواج به مدت طولانی استفاده می شود، استفاده از جواهر توصیه می شود. اما باید اطلاعات دقیقی در مورد جواهر داشته باشید و در مورد اینکه چند قیراط برلیان روی کار سوار شده است، آگاهی داشته باشید.

راهنمای انتخاب حلقه ازدواج از نظر جنس حلقه:

اولین قدم در انتخاب حلقه ازدواج، انتخاب جنس حلقه است. در حال حاضر حلقه های ازدواج را از مواد زیادی میسازند که مرسوم ترین آن ها طلای سفید و زرد و پلاتین است. قیمت های هر یک از این موارد متفاوت است و شما میتوانید با توجه به سلیقه شخصیتان، یکی را انتخاب کنید. در ایران بیشتر استفاده از حلقه طلای زرد و سفید مرسوم است. اما پلاتینیوم یا پلاتین نیز جدیدا توانسته جایگاه خوبی بین دختران جوان پیدا کند.

  • حلقه ازدواج طلای زرد:

طلای زرد شناخته شده است و برای انتخاب آن نیاز به بررسی موارد مختلف ندارید؛ تنها نکته ای که باید در نظر بگیرید ایت است که چون آقا و خانم باید در کل روز از این حلقه استفاده کنند، بهتر است از عیارهای پایین طلا ساخته شود. برای مثال عیار 9 یا 14 میتواند گزینه مناسبی باشد. انتخاب عیار بالا برای طلای حلقه ازدواج مناسب نیست چونکه طلا براحتی ضربه پذیر است و تغییر شکل میدهد. اما عیار های پایین طلا از آلیاژ فلزات مقاوم استفاده می شود که این مشکل را برای حلقه ازدواج شما برطرف خواهد کرد.

  • حلقه نامزدی از جنس طلای سفید

طلای سفید بهترین گزینه برای افرادی است که تمایل زیادی به تجمل‌گرایی و زرق‌وبرق نداشته و بدنبال کارهای مینیمال و شیک هستند و در عین حال دوست دارند یک تکه طلای شیک و زیبا  برای حلقه نامزدی خود در دست داشته باشند. یکی از مزایای طلای سفید این است که هر وقت روی آن خط یا خشی افتاد، می‌توانید به راحتی آن را تعمیر کنید تا مثل روز اول شود و از این بابت نگرانی برای شما نداشته باشد و این ویژگی در سایر فلزات گرانبها کمتر دیده شده است.

  • حلقه ازدواج پلاتین:

حلقه های پلاتینیومی اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده اند و اغلب دختران جوان این حلقه ها را به طلای سفید یا زرد، ترجیح می‌دهند. پلاتینیوم نوعی فلز سفید رنگ است که مقاومت بالایی دارد و ویژگی های طلا نظیر درخشندگی و زیبایی را دارد. همچنین مقاومت بالای آن باعث شده است بتوان براحتی هر روز و در هر شرایطی از آن استفاده کرد و نگران ضربه خوردن و یا خط و خش آن نبود. البته جالب است بدانید که فلز پلاتین یا پلاتینیوم از طلا نایاب‌ تر بوده و قیمت خیلی بیشتری نیز دارد، ولی فلزی زیبا و ماندنی برای حلقه ازدواج است.

حلقه طلای سفید | حلقه پلاتین

خرید اینترنتی حلقه ازدواج:

در خرید اینترنتی حلقه ازدواج باید به نکات زیر توجه نمود:

  • سایز انگشت: در خرید اینترنتی لازم است که سایز انگشت انگشتری خود را به صورت دقیق بدانید. اما اگر از سایز انگشت خود مطلع نیستید می توانید از راهنمایی زیر استفاده نمایید.

یک نوار(مقوایی و یا کاغذی) را به دور برجستگی انگشت خود بپیچید(توجه داشته باشید که انگشت چپ و راست از نظر اندازه با هم متفاوت هستند) جایی را که ابتدا و انتهای نوار به هم می رسند را علامت گذاری کنید. سپس طول این نوار را با متر و یا خط کش اندازه بگیرید. با استفاده از جدول زیر سایز انگشت خود را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که سایز انگشتان شما در اثر تغییر وزن ممکن است تغییر کند، بنابراین در خرید حلقه توصیه می شود که حلقه هایی که بسیار کیپ هستند را انتخاب نکنید.

  • گارانتی محصول:

در خرید اینترنتی حلقه ازدواج، حتما باید به گارانتی محصول توجه نمایید، و امکان استرداد کالا باید برای شما وجود داشته باشد. همچنین قبل از انتخاب مقاله راهنمای خرید حلقه ازدواج طلاپین را با دقت مطالعه نمایید و اگر سوالی دارید از طریق واتس اپ میتوانید از متخصصین حوزه طلای ما بپرسید.

سوالاتی که درباره راهنمای انتخاب حلقه ازدواج همه میپرسند:

حلقه ازدواج از چه جنسی باشد بهتر است؟

حلقه ازدواج از طلا، نقره، پلاتین ساخته می شود که رایج ترین آن طلای زرد است. اگر طرفدار مد در سال 2022 هستید، پلاتین میتواند گزینه بهتر و گران تری باشد. طرفداران طلای شیک و ساده نیز طلای سفید را می پسندند.

چه نوع حلقه ازدواجی در سال 2022 یا 1401 مد و ترند است؟

انگشترهای کلاسیک تک نگین در کنار طرح های خاص ترند امسال است. جنس نیز بیشتر از پلاتین است.

چند وقت قبل از عقد، حلقه ازدواج بخریم؟

بهتر است ۳ تا ۴ ماه قبل از مراسم حلقه‌ی ازدواج را خریداری کنید تا خیالتان بابت حلقه راحت باشد.

TalaPin | طلاپین

View Comments

Recent Posts

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده چقدر است؟

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری چقدر است؟ طلای آب شده…

3 ماه ago

طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا یا بیت کوین بخریم‌؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟‌ امنیت کدام بازار…

3 ماه ago

بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا با پول کم

سرمایه گذاری در طلا با پول کم در ایران ممکن است؟‌ چطور با ۱۰ میلیون…

3 ماه ago

دلیل تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده چیست؟

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در خرید طلای آب شده همیشه سوال…

3 ماه ago

آیا خرید طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ 7 دلیل برای سرمایه گذاری در طلا

طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ مردم به دلایل زیادی سرمایه گذاری می کنند، عده ای…

4 ماه ago

نکات خرید طلا | چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟ کلک های طلافروشان

نکات خرید طلا چیست؟‌ آيا بیشترین کلک های طلافروشان را می دانید؟‌خرید طلای زینتی و…

4 ماه ago