چطور بفهمم انگشترم طلاست؟

چطور بفهمیم انگشتر طلا است؟ 10 روش تشخیص انگشتر طلا از بدل

فهرست مطالب

تشخیص طلا از بدل یکی از مهم ترین دغدغه های کسانی هست که انگشتری رو میخوان بخرن. برای تشخیص اینکه انگشتر طلاست و یا تقلبی(که احتمالا میخوان کلا سرتون بذارن) چند روش میگیم تو این مطلب که تست کنید و انقد ساده ان که براحتی میتونید خودتون بدون نیاز به مراجعه به طلافروشی بررسی کنید. نکته ای که اینجا باید بگیم این هست که ممکنه شما انگشتر یا حلقه ای که میخرید طلا باشه ولی چون عیارش خیلی پایینه و زیر 10 هست احتمالا، تقلبی حساب میشه و دارن کلا سرتون میذارن. استفاده از فلزات دیگه هم بجای طلا که دیگه قابل ذکر نیست و انقد رایجه که هممون ازش خبر داریم.

چنتا از تقلب هایی که رایجه تو بازار کنونی طلا موارد زیره:

  • فروش طلای زیر عیار 10 به مشتری بجای طلای 18 عیار
  • فروش نقره جات و بدلیجات سفید رنگ بجای طلای سفید( اگه نمیدونید طلای سفید چیه و چطور باید بشناسیمش مقاله ” طلای سفید چیست؟” رو بخونید
  • فروش بدلیجات با روکش طلا

1. کد حک شده پشت حلقه طلا یا انگشتر طلا

اولین و شناخته شده ترین راهی که برای تشخیص انگشتر طلا از بدل تقریبا مادربزرگ های ما هم استفاده میکردن اینه که کد پشت انگشتر یا قطعه طلا رو بخونیم. معمولا روی طلا یک کد استاندارد میزنن که ینوع استاندارد جهانی و ربطی به کشور ما نداره. خب چه کدی میزنن و چجوری بتونیم متوجه بشیم که معنیش چیه؟

چطور بفهمیم طلامون اصله؟

معمولا عیار طلایی که میخریم رو بصورت یک عدد و حرف انگلیسی پشت انگشتر طلا یا هر قطعه ای که میخرین حک میکنن. اعدادش از K، KT، KP و یک عدد از 1 تا 1000 نوشته میشه که باید یکی از اعداد استاندارد زیر باشه:

  • کد مصنوعات طلا: ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹
  • کد مصنوعات نقره: ۸۰۰, ۸۳۰, ۸۷۵, ۹۲۵, ۹۶۰, ۹۹۹
  • کد مصنوعات پلاتین: ۸۵۰, ۹۰۰, ۹۵۰, ۹۹۹

چند تا از نمونه های انگشتر طلا(و سایر مصنوعات طلا) که توی بازار ایران میتونید ببینید: K24، K22، K18، K14

این اعداد به ما میگه که چند درصد طلامون از طلای خام تشکیل شده، بله همینقدر خنده داره… چون همه طلایی که میخریم طلا نیست و فلزات و آلیاژهای دیگه ای مثل نیکل و مس و برنج استفاده میشه و به همین دلیل عیار طلا داریم:). روش سریع تشخیص عیار اینه: عدد پشت طلا رو یه رقم اعشار بذارید میشه درصد طلایی که دارید، مثلا 750 میشه 75.0 یعنی 75% طلای خالص(یا همون عیار طلای 18 اگه خواستید راه تبدیل عیار 1000 رو به عیار 24 خاورمیانه یاد بگیرید مقاله عیار طلا چیست رو ببنید.)

یه نکته اینکه طلای خام طلای آب شده نیست که در ما آشنا هستیم و عیار طلای خام با آبشده متفاوته.

برای مثال انگشتر طلایی که میخریم نوشته K750 یعنی اینکه عیار این طلا 750 هست که به استاندارد عیار تو خاورمیانه(یا ایران) میشه طلای 18 عیار(اگه عیارها رو میخواید بهتر بشناسید مقاله “عیار طلا چیست؟”  رو بخونید. البته هممون میدونیم که حک کردن یک عدد پشت طلای تقلبی برای کسی که میتونه طلای تقلبی بسازه کار سختی نیست و احتمالا انقدر احمق نیست که راحت ترین راه رو بلد نباشه و عدد عیار رو حک نکنه، ولی به عنوان یک راه که کمک کننده اس گوشه ذهنتون باشه.

چطور بفهمم انگشترم طلای اصله؟

2. تشخیص انگشتر طلا از بدل با آهنربا

راه ساده و کاربردی و البته یکم غیر دقیق اینه که انگشتر طلایی که دارین رو به یه آهنربای قوی نزدیک کنین. اگه ناخالصیش زیاد باشه و فلزاتی غیر طلارو نامرد سازنده استفاده کرده باشه(ایشالا که نمیکنه:)) آهنربا قطعه رو جذب میکنه. ولی این روش خیلی دقیق نیست و ممکنه طلای شما تقلبی باشه ولی آهن ربا جذبش نکنه، چونکه از یه سری فلزات دیگه برای تقلبی کردن طلا استفاده کرده. اما به عنوان یک راه احتمالی میتونه استفاده بشه. پس یک بار دیگه بگم که این روش آهنربای قوی (آهن ربای در یخچال کار نمیکنه:)) میخواد و دقیق هم نیست. نکات زیر رو تو ذهن داشته باشین:

  • اولا اینکه روش آهنربا اصلا دقیق نیست و ممکنه فلزایی غیر از آهن توی قطعه طلا باشه و جذب آهنربا نشه ولی تقلبی باشه
  • دوما اینکه ممکنه طلای شما فلزاتی داشته باشه که اگرچه اصله و عیارشم درسته ولی کمی جذب آهنربا میشه.

پس این روش اصلا دقیق و قابل اتکا نیست و فقط یه روش تکمیلی بدونین. در کنار روش های دیگه ای که تست میکنید انگشتر طلاتوت از بدل تشخیص بدین از این روش هم برای تایید تقلبی بودن استفاده کنید. 

3. تشخیص انگشتر طلا از بدل با سنگ محک

این روش کمی نیاز به هزینه داره و یک سری ابزار برای کارمون نیاز داریم شامل: سنگ محک و فقط سنگ محک کافیه. یه سنگ محک بردارید وطلا رو روی اون بکشید، اگه طلا روی سنگ محک براق باشه و قسمتی از انگشتر طلا که روی سنگ محک کشیدین هم براق باشه و رنگش سیاه یا هر رنگ غیر طلایی نباشه، انگشترتون طلاس و خلاص. اگه رنگ روی سنگ و خود انگشتر فرق داشت این یعنی وضعیت قرمزه و انگشتر طلای شما تقلبیه.

چطور بفهمم طلام اصله؟ تشخیص انگشتر طلا از بدل

نکته: متاسفانه این روش به انگشتر طلای شما آسیب میزنه و خش دار میشه، پس اگه دلتون نمیاد این تست رو انجام بدید ببرید پیش طلافروش و با خوندن این آموزش میتونید بفهمید که طلافروشتون داره چیکار میکنه.

4. تشخیص انگشتر طلا از بدل با استفاده از سرکه

روش خیلی ساده و کاربردی و البته با دقت کم اینه که ما از سرکه استفاده کنیم. یه لیوان بردارید و یکم سرکه داخلش بریزید، بعد انگشتر طلاتون رو بندازین توی سرکه و 5 دقیقه صبر کنید. اگه بعد از 5 دقیقه رنگ انگشتر شما تغییر کرد یعنی طلا نیست؛ اگه تغییر نکرد به معنای این نیست که طلا هست.

چطور بفهمم طلام اصله؟

بله درسته اگه رنگش تغییر نکرد یعنی ممکنه طلا و یک سری فلزات هست که با سرکه واکنش نمیده و ممکنه طلا نباشه.

5. تشخیص انشگتر طلا از بدل با استفاده از آسیب دیدگی طلا

یکی از روش هایی که ساده اس ولی هزینه بر و ما معمولا انجام نمیدیم، مگر در صورتی که انگشترمون یا قطعه طلامون بدون اختیار ما آسیب دیده باشه، اینه که ببینیم رنگ قسمتی از قطعه طلا که آسیب دیده طلایی رنگه یا اینکه رنگ دیگه ای داره یا حنی رنگ مس باشه. روش اینه که باید رنگ طلایی باشه و درخشان تر از خود قطعه دیده بشه و اگر رنگ دیگه ای باشه مثل رنگ نقره یا رنگ مس، اون طلا مشکل داره و احتمال خیلی بالایی اصل نیست.

6. تشخیص انگشتر طلا از بدل با استفاده از سرامیک(مثلا نعلبکی :))

یکی از راه های تشخیص اصل بودن فلز گران بهاتون اینه که یه قطعه سرامیک بدون لعاب ، مثل پست نعلبکی، بردارید و قطعه طلا رو روی اون بکشید. باید رد طلایی رنگی از قطعه باقی بمونه، وگرنه اصل نیست. البته طلای سفید و نقره یک رنگ هستند و این تست برای طلای سفید جواب نمیده.

چطور بفهمیم طلامون اصله؟ تشخیص انگشتر طلا از بدل

نکته دیگه اینکه دقت کنید که این روش هم مثل بعضی راه هایی که گفتم، به طلای شما آسیب میزنه پس اگه براتون مهمه به قطعه طلاتون آسیب نرسه، هرگز از این روش استفاده نکنید.

7. تشخیص طلای اصل با مایع سفیدکننده (وایتکس)

شاید خطرناک ترین روشی که تو این نوشته گفتیم همین روشه، با اینکه ساده و در دسترس هست. پس به هیچ عنوان روی طلایی که براتون مهمه تست نکنیدو. وایتکس به سرعت با طلا واکنش میده.

روش اینطوریه که یه قطره وایتکس رو روی طلا بریزید، طلای اصل بعد از چند دقیقه رنگش قهوه ای میشه، بعضی مواقع هم سبز. ولی طلای بدل رنگ سیاه میگیره معمولا.

8. روش مرسوم تشخیص انگشتر طلا از بدل با تیزآب(اسید نیتریک)

این روش که بین طلافروش ها هم محبوب ترین و هم مرسوم ترینه، بهترین راه تشخیص طلای اصل از بدله. اسید نیتریک رو میتونید براحتی تهیه کنید، روش اینطوریه که طلای خودتون رو داخل یه لیوان شیشه ای بندازین، بعد یه قطره از اسید نیتریک روی اون بریزید.

چطور بفهمم طلام اصله؟

منتظر باشید و بعد از چند دقیقه چک کنید ببینید که اگه رنگ اسید نیتریک سبز شده یعنی طلاتون تقلبیه، ولی اگه تغییر رنگی نداشت و بی رنگ مونده بود، یعنی طلای شما اصل اصله.(تصویر زیر یه قطعه مس و اسید نیتریک هست که رنگ اسید رو سبز کرده)

9. تشخیص انگشتر طلا از بدل صدای طلا

یک روش ساده ولی کمی نادقیق، شنیدن صدای دینگ مانند طلا هست. طلافروشای با تجربه وقتی طلایی رو میخوان چک کنن، اونو یواش میندازن روی سرامیک یا سنگ مرمر تا صداشو گوش بدن. اگه صدایی که از طلا درمیاد، دینگ مانندی که سریع تموم نمیشه هست، ولی اگه ناخالصی زیاد داشته باشه یا اینکه تقلبی نباشه صدای خفه ای داره و دینگ مانند نیست.

10. استفاده از طلای شاهد یا طلایی که میدونیم عیارش صحیح و تست شده اس

اگه یک قطعه طلا دارین که میدونین عیارش تست شده و صحیح هست، کافیه قطعه رو با اون مقایسه کنید. از لحاظ رنگ و درخشندگی تقریبا باید یکی باشن(تقریبا بخاطر چربی یا گرد و خاک احتمالی هست).

از لحاظ سبکی یا سنگینی و همچنین از لحاظ نقاطی که تغییر رنگ داده هم میشه تشخیص تقریبی داد.

11. تشخیص طلا با ماست

یکی از روش هایی که خیلی برای تشخیص طلا از بدل مطرح میشه، تشخیص طلا با استفاده از ماست هست. اینطور گفته میشه که میشه با کمک ماست، طلا رو از بدل تشخیص داد، ولی واقعیت این هست که تا الان این روش جوابگو نبوده و از نظر علمی هم نمی شه دلیل محکمی برای تشخیص طلا با ماست آورد. پس اگر می خواین با ماست طلاتون رو تست کنین، روش درستی نیست، بهتره از روش های بالا که گفتیم استفاده کنید.

روش هایی برای تشخیص طلا از بدل که کمی غیر رسمی تر هستن 🙂

 تشخیص طلا با گازگرفتن آن

یکی از راه های تشخیص طلا از بدل گاز گرفتن طلا هست، این مورد رو در مسابقات ورزشی زیاد دیدیم که نفر اول، مدل خودشو به نشانه و نماد اصل بودن طلای اون، گاز میزنه. طلای زینتی هم همینطوره و میشه با گاز زدن و نرم بودن اون تقریبا فهمید که طلا اصله یا بدل. فلز طلا بافت نرمی داره و در صورتی‌که به آرامی گاز بگیرید و سپس با دقت نگاه کنید، جای دندان‌هایتان روی اون باقی میمونه.

تشخیص انگشتر طلا از بدل

از این روش برای پی بردن به عیار طلا هم می‌تونید استفاده کنید. هرچه عیار طلا بیشتر باشد نرم‌تر است و جای دندان‌ها روی آن مشخص‌تر میشه، کلا خلوص بیشتر یک طلا باعث نرم تر شدن اون میشه.

تشخیص طلا با آب و شناور موندن طلا
یک ظرف را پر از آب کنید و جواهرتان را داخل آن بیندازید. درصورتی‌که طلا باشد تا کف ظرف پایین خواهد رفت، اما بدلیجات به زیر آب فرو نمی‌روند. البته این روش نمیتونه روش دقیقی باشه، ولی یادمون نره اینجا ما یک سری راهکار میگیم که در کنار هم اگه اجرا بشن، میتونه دقت کار ما رو تا حد خوبی بالا ببره. پس طلاتون رو داخل آب بندازین تا بره زیر آب، اگه نرفت یه جای کار می لنگه.

 تشخیص طلا با حرارت
“رسانش گرمایی طلا نسبت به سایر فلزات بیشتر است”  این یک جمله علمی در کتاب های علوم هست که اتفاقا یادگیری این چیزا بدردمون میخوره. برای تشخیص طلا از بدلیجات می‌توانید از این خاصیت رسانش خوب گرمایی طلا استفاده کنید. طلای خودتون رو روی یک قطعه یخ در دمای اتاق بذارید، در صورتی‌که یخ سریع‌تر از زمان معمول ذوب شد، طلای شما اصل است. یادتون نره که یه قطعه یخ مشابه بدون گذاشتن طلا در کنار این قطعه یخی که طلاتون( اگه اصل باشه البته :)) رو روش گذاشتید بذارید تا متوجه این روش بشید.

خلاصه کلام

روش هایی که گفته شد در عین سادگی و کم هزینه بودن گاهی ممکنه به قطعه طلای شما آسیب بزنه، پس بهتره با احتیاط از اون ها استفاده کنید. و اینکه:

  • توجه کنید که طلا، «کد» داشته باشه. طلای ایرانی ۱۸ عیار است و باید کد ۱۸k داشته باشه و اینکه حروف “GP” نشان‌دهنده اینه که این جواهر از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا خورده.
  •  کد زیورآلات پلاتین حرف اختصاری pt درج شده است.
  • “برای اطمینان از اصل بودن حتما فاکتور دریافت کنید. فاکتور باید روی سربرگ فروشگاه طلا و جواهر چاپ شده باشد. سربرگ هم باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی و شماره فاکتور داشته باشد. در فاکتور باید حتما مشخصات خریدار درج شود که شامل نام خانوادگی و شماره موبایل است. در برخی موارد کد ملی خریدار هم برای اطمینان بیشتر در این قسمت نوشته می‌شود. فاکتور طلا در واقع سند مالکیت شما محسوب می‌شود. در اختیار داشتن فاکتور، مخصوصا در زمان فروش بیشتر از همیشه اهمیت دارد زیرا به واسطه آن به خریدار ثابت می‌کنید که طلا، سرقتی یا فیک و تقلبی نیست.”

اگر سوالی باقی ماند از طریق واتس اپ گوشه پایین سایت یا از طریق کامنت بپرسید، ما به سرعت جوابگوییم:)

اشتراک در
اطلاع از

34 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
کاربران ناشناس
1 ماه قبل

سلام انگشتر طلا خریدم و روش E442حک شده و ب فارسی زیرش نوشته حیدری طلاس؟

کاربران ناشناس
1 ماه قبل

کد sG به چه معناست

کاربران ناشناس
1 ماه قبل

من یک انگشتر دارم کد ان sG
هست این تقلبی هست

Payam Rasouli
3 ماه قبل

ایا این طلاست
روش نوشته شده H21K فک کنم خیلی مشخص نیست

IMG_8281
کاربران ناشناس
3 ماه قبل

سلام من یک انگشتر دارم‌که روش کد bj720حک شده رنگش هم سفید از وایتکس وجرمگیر هم‌استفاده کردم تغییر رنگ نداده جنش چی ممنون

Kiyanosh22
5 ماه قبل

کدهhg9 10 11 روی‌انگشتربه‌چه‌معناست

کاربران ناشناس
7 ماه قبل

سلام من انگشتر طلا سفید هدیه گرفتم کد درج شده میگین چشمم قشنگ نمیبینم چطوربفهمم طلا؟؟

نساجیان
8 ماه قبل

تشکر ازاین همه مطلب

کاربران ناشناس
9 ماه قبل

سلام من انگشتر طلا خریدم هیچ شماره ندارد ولی فاکتور دارم نوشته 18عیار AS

مینا
11 ماه قبل

سلام ببخشید من انگشتر طلا خریدم ولی توش کد۷۵۰نیستش کد ۱۸k هستش و کد ۳۹۳tهستش آیا طلا هستش؟؟

بابک
11 ماه قبل

عالی بود،دمت گرم.من راهایی که گفته بودید انجام دادم.بجز ،دوتاشون،همشون جواب دادن

مجیدآریا
11 ماه قبل

آیا حلقه ی سینو750طلاست؟

کاربران ناشناس
11 ماه قبل

سلام. من تمام کارهایی ک گفتید انجا م دادم درست بود پس چرا رو هحوصتهGS1.این مگه کد طلای تقلبی نیس

شهناز
1 سال قبل

با تشکر از راهکارهایی که میتونه به دردمون بخوره بنده ئ سئوال برام پیش اومده لطفا جوابمو بدید اگه زمرد یا دستبند داشته باشیم از کجا بفهمیم که اصل است ممنون میشم جواب بدهید

آویشن
1 سال قبل

ما اومدیم مسافرت امروز تو جنگل های گیلان یک انگشتر زرد زنانه و سنگین پیدا کردم نمیدونم طلاست یا نه عدد داخلش قابل خوندن نیست ولی یه چیزی توش حک شده . چطوری میشه تشخیص داد طلاست یا بدل؟

قابل توجه دوستان به نگهبانی جنگل هم اطلاع دادم شمارم رو گذاشتم که در صورت پیگیری صاحب انگشتر بتونه میدان کنه

ولی کنجکاوم بدونم طلاست یا بدلیجات

محمدی
1 سال قبل

اگرsG²نوشته باشه بدله

سید علیرضا الهیاری
1 سال قبل

سلام مطالب جالب بود ولی. بعضی از فلزات. هستند که داخل سرکه سیاه نمیشند ایا امکان اینکه. به مکان مشخصی برای تشخیص طلا تقلبی از. اصل رو. برویم وجود داره

زهرا علی زاده
1 سال قبل

مطالبتون عالی بود بویژه در خصوص تشخیص طلای اصل.
انگشتر من روش شماره 750 خورده عیارش چند میشه؟

رویا
1 سال قبل

چطور انگشتری که هدیه گرفتم رو بفهمم طلایه یا بدل؟ رنگش یکم تیره شده… اگه کسی اینجا میدونه ممنون میشم بگه…
روش کد طلا بنظرم درست نیست و نمیشه از روی کد فهمید طلا هست یا نه

مائده
1 سال قبل

آزمایش شخصی وفوری من اینه که یه نفس عمیق تر بکش وهو کن روی طلا اگه درخشش ان فرق نکرد طلاست ولی اگر شبنمی ویا درخشش اش کمرنگ وکدر شد طلا نیست ویا اینکه تقلبیه

کاربران ناشناس
1 سال قبل

اگه انشگترمون فاکتور معتبر داشته باشه کافیه؟ من از طلافروشی خریدم و گفتن طلای ۱۸ عیار هس

soglo
1 سال قبل

عزیزم بنداز داخل آبغوره بعد چند ساعت اگه رنگش رفت طلانیست اگه رنگش ثابت موند طلا هست

ثنا
1 سال قبل

چطور باید بفهمیم انگشتری که نو هست طلا هست یا نه؟ طوری که بهش آسیبی وارد نشه.
من یک انگشتر نو خریدم ولی میخوام ببینم طلا هست یا نه؟

گلی
1 سال قبل

تشکر از مطلب مقدتون

گمنام
1 سال قبل
پاسخ به  TalaPin | طلاپین

دم شما هم گرم نکات خوبی بود

34
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx