رابطه طلا و دلار آمریکا چگونه است؟

بازار طلا به زبان ساده؛ رابطه طلا و دلار آمریکا چگونه است؟

فهرست مطالب

رابطه طلا و دلار چیست؟ آیا طلا با افزایش قیمت دلار افزایش می یابد؟ قیمت طلا در ایران چه رابطه ای با دلار دارد؟ قیمت طلای جهانی چه رابطه ای با دلار دارد؟ طلا و دلار یکی از مهم ترین دارایی های و ذخایر ملی کشورها است، و کشورهای مختلف به مقدار زیادی طلا در کنار دلار ذخیره کرده اند تا به نوعی از اقتصاد خود پشتیبانی کنند. در تصویر زیر ذخایر طلای کشورهای مختلف را می توانید مشاهده کنید.

اما دلار نیز یکی دیگر از ذخایر کشورها است که در صورتی که کم شود، قیمت ارز رایج بین المللی زیاد شده و در نتیجه در آن کشور تورم ایجاد می شود، برای مثال در ایران در سال های اخیر شاهد این اتفاق بوده ایم.

دلار آمریکا سهم مهمی در ذخایر ارزی جهان دارد و ارزش بسیاری از دارایی‌های مالی در برابر آن سنجیده می‌شود، یکی از این دارایی‌های مالی، طلا است.

  رابطه معکوس بین قیمت طلا و نرخ دلار طلا و دلار رابطه معکوسی با یکدیگر دارند، به‌طوری‌که هر زمان ارزش دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت طلا کمتر شده و هر زمان ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند، قیمت طلا بیشتر می‌شود.

رابطه طلا و دلار آمریکا

قبل از سال 1971 میلادی سیستم مالی جهان با پشتوانه طلا بود. دلار ارز رایج بین المللی بود که با طلای ذخیره آمریکا پشتیبانی می شد و سایر ارزهای جهان هم با پشتوانه دلار نگهداری می شد. در سال ۱۹۷۱ میلادی این سیستم منسوخ شد(این اتفاق به “شوک نیکسون” معروف است که با دستور نیکسون رئیس جمهور آمریکا انجام شد) و دلار آمریکا و طلا از یکدیگر جدا شدند، با این جداسازی ارزش هرکدام از آن‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا مشخص می‌شد.

پس از این اتفاق بود که دلار آمریکا مثل سایر ارزهای کشورها تبدیل به پول بدون پشتوانه شد و ارزش آن، مثل سایر کالاها، از عرضه و تقاضا موجود محاسبه می شد. از آن به بعد تاکنون دلار در بازارهای خارجی معامله می‌شود و به‌عنوان یک ذخیره ارزی در نظر گرفته می‌شود.

در واقع ارزش دلار، به معنای ارزش دلار در برابر سایر ارزهای کشورهای جهان است.

رابطه ارزش طلا و ارزش دلار معکوس است

ارزش طلا با کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای خارجی زیاد می شود و برعکس. اما چرا ارزش دلار و طلا برعکس است؟

  • کاهش ارزش دلار(USD)، باعث افزایش ارزش سایر ارزها می‌شود و زمانی که این اتفاق می‌افتد، تقاضا برای خرید سایر کالاها مثل طلا زیاد می شود و در نتیجه قیمت و ارزش طلا افزایش می یابد.
  • زمانی که دلار آمریکا ضعیف می شود و ارزشش کم می شود، سرمایه گذاران بین المللی بدنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند و در نتیجه به طلا به عنوان پناهگاهی امن برای سرمایه گذاری روی می آورند.
رابطه طلا و دلار در جهان

دلیل رابطه معکوس طلا و دلار چیست؟

طلا بدلیل جذابیتی که برای انسان داشته است، ارزش به ذات دارد و ارزش خود را از چیز دیگری نمی گیرد. قیمت آن هم با عرضه و تقاضا مشخص می شود و در بازار فارکس قیمت طلا بر حسب دلار تعیین می شود.

همان‌طور که می‌دانید طلا با نماد XAU/USD در فارکس شناخته می‌شود، زمانی که قیمت دلار نسبت به سایر ارزها در بازار فارکس افزایش پیدا می‌کند، قیمت طلا که بر اساس دلار آمریکا محاسبه می‌شود کاهش پیدا می‌کند.

دلیل کاهش قیمت طلا این است که با افزایش قیمت دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای کشورها، سایر کشورها باید مبلغ بیشتری با واحد پولی خود برای خرید طلا بپردازند، و در نتیجه تقاضا برای طلا در این کشورها کم می شود و قیمت آن کاهش می یابد. در عوض باکم شدن ارزش دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای خارجی در فارکس، قیمت طلا نسبت به پول سایر کشورها، ارزان شده و میزان تقاضا برای خرید طلا بیشتر می‌شود و همین باعث افزایش قیمت طلا به دلار آمریکا می‌شود.

این فرآیندها با شاخص های دقیق و بصورت لحظه ای انجام می شود و مبالغ زیادی در تغییرات قیمت طلا و دلار جابجا می شود.

نکته دیگر این است که طلا به‌خودی‌خود، سودی برای سرمایه‌گذاران فراهم نمی‌کند و به علت نداشتن نرخ بهره باید با سایر دارایی‌های مالی که نرخ بهره یا سود دارند، رقابت کند و این رقابت در افزایش قیمت آن به دلار قابل مشاهده است.

رابطه-دلار-و-طلا-چیست

آیا ممکن است قیمت دلار و طلا با یکدیگر افزایش پیدا کند؟

بله. ممکن است در برخی مواقع قیمت دلار آمریکا و طلا هم‌زمان باهم افزایش پیدا کند. بحران‌های منطقه‌ای ممکن است باعث ظهور چنین اتفاقی شود. برای مثال در جنگ های خاورمیانه، ارزش طلا و دلار با هم افزایش پیدا می کند. دلیل این اتفاق این است که افراد بدنبال پناهگاه امنی برای سرمایه های خود در مواقع بحران هستند. که باعث می شود افراد زیادی به سمت دارایی‌های امن مثل طلا و دلار آمریکا کشیده شوند.

رابطه طلا با دلار در ایران چگونه است؟

در ایران که ارزش کالاها به ارزهای خارجی مثل دلار و یورو بستگی دارد، رابطه طلا و دلار جدا از رابطه جهانی آن است. از آنجایی که قیمت جهانی طلا با انس طلا گفته می شود و انس طلا به دلار است، افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت طلا در ایران می شود. در واقع فرمول محاسبه قیمت طلا بصورت زیر است:

31.1 / قیمت انس جهانی طلا ❌ قیمت دلار در بازار آزاد

پس اگر بدنبال سرمایه گذاری در طلا در ایران باشید، باید طلا و دلار در ایران و رابطه طلا و دلار جهانی را بدانیم و با دقت و تحلیل مالی، اقدام به سرمایه گذاری کنیم.

لطفا در قسمت نظرات سوال و نظر خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
کاربران ناشناس
3 ماه قبل

اقاقتقتبتتثنبتینتفتفنبتوبلبون ور

کاربران ناشناس
9 ماه قبل

طلا فقط سپرده است برای حفظ دارایی
به نظر من درامد فقط در تولید
کالایی است که دوام و ماندگاری زیادی
دارد
مانند شرکت کاله

کاربران ناشناس
9 ماه قبل

این مقاله صد درصد بر خلاف روند نمودار دلاز و طلا میگه در ایران دلار و‌طلا رابطه مستقیم دارند به طوری که با بالا رفتن قیمت ارز طلا هم افزایشی است

کاربران ناشناس
9 ماه قبل

منظور از این مقاله شاخص ذلار امریکا هست یا همون ایندکس دلار با نماد DXY

4
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx