بهترین زمان خرید طلا چه وقتی است؟

بهترین زمان خرید طلا چه وقتی است؟

فهرست مطالب

بهترین زمان خرید طلا چه زمانی است؟ زمانی که تورم در یک کشور زیاد باشد و ارزش پول ملی در حال کم شدن باشد، افراد بدنبال راهی برای حفظ سرمایه خود از کاهش ارزش هستند، در این زمان بدنبال خرید و سرمایه گذاری در ملک، طلا، بورس، بانک، زمین، ارزهای دیجیتال و … هستند. یکی از بهترین و پرطرفدارترین سرمایه گذاری ها در ایران، سرمایه گذاری در طلا است.

طلا در سبد سرمایه گذاری بسیاری از سرمایه گذاران و خانواده ها جای دارد. این فلز گرانبها در مواقع بحران های اقتصادی و تورم های شدید، بسیار باثبات عمل میکند و با حفظ ارزش دارایی، لقب سرمایه گذاری امن یا سرمایه گذاری زمان بحران را گرفته است. ترید(Trade) طلا نسبت به سرمایه گذاری بلند مدت آن، مشکل‌تر است چون به طور کلی دارایی ها در کوتاه مدت نوسان قیمتی شدیدتری را تجربه میکنند و دانش مالی تکنیکال و بنیادی نیازمند است.

طلا بدلیل وابسته نبودن با بازار یا دولت خاصی در جهان، همواره قیمت خود را از عرضه و تقاضا بدست می آورد و دولتی نمی تواند ادعای کنترل کامل بازار طلا را داشته باشد، اما با داشتن بیشترین ذخایر طلا، می تواند بازیگر بزرگ اقتصاد جهانی بود مثل آمریکا که بیشترین ذخایر طلای جهان را داراست(حدود 8000 تن).

سرمایه گذاری در طلا بهترین زمان خرید طلا

سرمایه گذاری در طلا با ریسک کم و معمولا بازدهی بالا، همواره برای افراد و خانواده های ایرانی جذاب بوده است. اما در هر بازاری این زمان شناسی درست است که سودهای خوبی با خود بهمراه دارد، طلا نیز از این قضیه و قانون مستثنی نیست، و بهترین زمان خرید طلا می تواند باعث سود بیشتر و حفظ ارزش دارایی ما بشود.

چرا باید در طلا سرمایه گذاری کنیم؟

صندوق سرمایه گذاری طلا

طلا به عنوان دارایی بحران و پناهگاه امن دارایی ها بحساب می آید، معمولا با ریزش بازارهایی مثل بورس، قیمت طلا رشد می کند. به همین دلیل سرمایه گذاران بخشی از صندوق سرمایه گذاری خود را به طلا اختصاص می دهند تا در صورت ضرر در سایر دارایی های صندوق، طلا بتواند این ضررها را پوشش داده و جبران کند. دلیل خرید طلا این است که ارزش آن در بلندمدت حفظ می شود.

مطالعه کنید: روش های مختلف سرمایه گذاری در طلا

بهترین زمان خرید طلا؛ کی طلا بخریم؟

تعیین دقیق بهترین زمان خرید طلا امری غیر ممکن است، و اگر کسی بطور دقیق بداند چه زمانی باید طلا بخرد و چه زمانی طلا بفروشد تا سود خوبی بدست آورد، این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار نمی دهد. اما راه ها و ابزارهایی وجود دارد که با کمک آن ها می توانیم با درصد تقریب خوبی، بهترین زمان خرید طلا را مشخص کنیم.

پس تنها راه تعیین “بهترین زمان خرید طلا” شناخت عوامل اثرگذار بر بازار طلا و دانش کافی برای پیش بینی روند بازار است.

بطور کلی می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • دانش تحلیل تکنیکال بازار مالی یا بررسی روندهای قیمتی: تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، بنوعی بررسی روندهای گذشته قیمت ها و شاخص ها و مدل سازی روندهای قدیمی بازار و شناخت این مدل ها و پیش بینی روند آتی بازار بر اساس رفتار گذشته آن است. شفافیت در قیمت طلا و وجود یک چارت تحلیلی برای طلا، موجب شده است تا بازار خرید و فروش طلا، در همه جای دنیا داغ شود و طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن در دنیا به حساب آید.
  • شناخت بنیادی بازار و روانشناسی بازار طلا: یکی دیگر از مهم ترین بازارهایی که همواره تحت تاثیر اخبار(خوب یا بد) قرار دارد، بازار طلا است. کافی است در گوشه ای از جهان جنگی رخ دهد، قیمت طلا افزایش می یابد. افزایش جهانی قیمت نفت، باعث افزایش قیمت طلای جهانی می شود.
بهترین زمان خرید طلا چه موقع است

بهترین زمان خرید طلا؛ چه عواملی بر قیمت طلا اثرگذار است؟

در بازار ایران، قیمت طلا تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی است که موارد زیر است:

اگر قیمت دلار افزایش یابد، قیمت طلا نیز با تاخیر زیر 1 دقیقه افزایش می یابد، و اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، قیمت طلا نیز کاهش می یابد. یکی دیگر از فاکتورهایی که روی قیمت طلا در ایران اثر می گذارد، قیمت انس جهانی طلا است. قیمت انس جهانی طلا(هر انس 31.1 گرم است) معیار جهانی قیمت گذاری طلا است که در صورت افزایش یا کاهش، در سراسر جهان قیمت طلا تغییر می کند.

به طور کلی هر عاملی که موجب شود اطمینان به اقتصاد جهانی یا کشور با اختلال روبرو شود، روی بهای طلا تاثیر افزایشی می‌گذارد. کرونا را می‌توان مثالی از این دست دانست.

قیمت انس جهانی طلا زمانی که افزایش می یابد، قیمت طلا در همه کشورهای جهان با کمی تاخیر شروع به رشد می کند، و این بهترین زمان خرید طلا است. برای مثال در ایران تاخیر رشد یا ریزش قیمت طلا با افزایش قیمت انس جهانی، حدودا 1 الی 2 روز است. این فاصله زمانی باعث می شود خیلی از معامله گران داخلی طلا، بهترین زمان خرید طلا را از قبل شناسایی کرده و به خرید و فروش طلا بپردازند.

  • نوسان قیمت ارز خارجی و دلار در ایران

از نظر شرایط داخلی کشورها، مثل شرایط داخلی ایران، در صورتی که از نظر اقتصادی شرایط مطلوب نباشد و به سمت تورم برود، طوری که این وضعیت تورم خود را در نرخ ارز و دلار نشان دهد، خرید طلا بصرفه است. و برعکس هر توافق سیاسی، خروج از بن بست، برداشته شدن تحریم، برای مثال در ایران می تواند توافق برجام را نام برد، می تواند باعث کاهش قیمت طلا شود.

  • عرضه و تقاضا برای طلا

به طور کلی می‌توان گفت که پایه و اساس تغییرات قیمتی هر دارایی مالی، به میزان عرضه و تقاضای آن دارایی بازمی‌گردد. طلا نیز این قاعده مستثنی نیست. زمانی که میزان عرضه طلا بیشتر از تقاضا باشد، قیمت طلا کاهش می‌یابد. همچنین با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، قطعا شاهد رشد قیمت طلا خواهیم بود. بررسی عرضه و تقاضا تا حدود زیادی می‌تواند به شما در تشخیص زمان مناسب برای خرید و فروش طلا کمک کند.

  • بررسی قیمت جهانی نفت

قیمت جهانی نفت تاثیر مستقیم بر قیمت انس جهانی طلا دارد، افزایش قیمت نفت باعث افزایش قیمت طلای می شود. پس برای شناخت بهتر بازار طلا، بهتر است بازار جهانی نفت را نیز در نظر داشته باشید.

  • تورم در کشور

در صورتی که شاهد تورم در کشوری باشید(البته تورم از نوع کنترل نشده و افزایش بی رویه قیمت ها) می تواند به بی ارزش شدن پول آن کشور ختم شود. کاهش ارزش پول ملی یک کشور می تواند به افزایش قیمت طلا در آن کشور منجر شود. پس حتما نرخ تورم را مد نظر داشته باشید. وقتی در کشور شاهد موج گرانی هستیم، برای مثال اسفند سال 1398 و اردیبهشت سال 1399، طبعیتا انتظار افزایش قیمت طلا در ماه های بعدی غیر عادی نیست.

  • فصل های مناسب برای خرید و فروش طلا

خریدهای فصلی و سرمایه گذاری فصلی یکی دیگر از زمان های خوب خرید طلا است، قیمت طلا در فصل های خاصی از سال افزایش دهد، برای مثال در ماه سپتامبر میلادی. در ایران نیز در ماه های خاصی شاهد کاهش قیمت طلا هستیم، بدلیل استقبال کمتر مردم از خرید طلا، مثل ماه محرم و صفر.

جمع بندی؛ بهترین زمان خرید طلا چه زمانی است؟

باید کلیه عوامل داخلی و خارجی که  بر قیمت طلا موثرند را بررسی کرده تا  از این طریق، زمان مناسب برای خرید یا فروش طلا را تشخیص دهید. عوامل خارجی که شامل وضعیت اقتصادی سیاسی جهان و اخبارهایی است که منتشر می شود، وضعیت داخلی نیز شامل اخبار و وضعیت اقتصادی کشور است.

بهترین زمان خرید طلا را نمی توان بصورت دقیق بیان کرد، اما با مطالعه و پیگیری روندهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، این امکان وجود دارد که شما دید بهتری نسبت به بازار طلا داشته باشید و بتوانید زمان درست تری را برای خرید یا فروش طلا انتخاب کنید.

بهترین زمان خرید و فروش طلا در روز

معمولا قیمت روز طلا قبل از ساعت ۱۱ اعلام نمی‌شود و ممکن است نسبت به روز قبل افزایش یا کاهش داشته باشد. طلافروشی ها فعالیت خود را از ساعت ۱۰ صبح شروع می کنند و تا ۹ شب آماده برای خرید و فروش طلا هستند.
در صورتی که دنبال خرید طلا هستید، صبر کنید تا قیمت های بازار تهران اعلام شود(ساعت 11 صبح به بعد)، حتما از قیمت های انس جهانی طلا و قیمت روز دلار و ارز خارجی، با خبر باشید.

چه زمانی در روز برای خرید و فروش طلا بهتر است؟

توصیه می شود در ساعات پایانی برای خرید طلا اقدام کنید؛ زیرا بسیاری از فعالان بازار طلا معتقدند که قیمت اعلام شده در ابتدای روز، ثبات ندارد و در پایان ساعات کاری به ثبات خواهد رسید و فشارهای عرضه و تقاضا فروکش می کند. بنابراین ساعات پایانی را زمان بهتری برای خرید طلا می‌دانند(البته در شرایط نوسان شدید این قانون قابل اتکا نیست)

بهترین روز هفته برای خرید طلا کدام روز است؟

بهترین روز هفته برای خرید طلا را می توان روزهای شنبه و یک شنبه دانست، چراکه بازارهای جهانی طلا بسته است و می توان گفت با قیمت ها با ثبات است و می توان طلا خرید.

لطفا به بخش نظرات و کامنت ها بروید و سوال یا نظر خود را بنویسید.

اشتراک در
اطلاع از

57 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
سرباز گمنام
7 ماه قبل

درباره خرید طلا در بازارهای خارجی پیشنهادتون چیه؟

ansari
9 ماه قبل

بسیار عالی و شفاف بود ممنونم

نگین امینی
11 ماه قبل

خرید طلا برای چه مدت زمانی در نظر داشته باشیم؟ یکساله؟ بیشتر؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

محمد
1 سال قبل

در مورد سرمایه‌گذاری صندوق طلا هم کاش ذکر می کردید

محمد
1 سال قبل

مطالب عالی بود متشکرم

رضا
1 سال قبل

عالی

کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام خیلی خوب بود متشکر

پرپر
1 سال قبل

مفید بود

محسن
1 سال قبل

سلام ممنون از راهنمائی شما

ولی مسلمی
1 سال قبل

متشکرم استفاده کردیم

نیلو افشار
1 سال قبل

سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون،فقط زمان فروش طلا و ماکزیمم و مینیمم نوسانات رو چطوری تشخیص بدیم؟

سمانه
1 سال قبل

خیلی خوب بود

کاربران ناشناس
1 سال قبل

عالی بود، سپاس از زحمات شما

نسرین
1 سال قبل

خیلی ممنون از اطلاعات کاملی که دادید…فقط وقتی میخواهیم طلا بگیریم طلافروش از گفتن اینکه دقیقا گرمی چند حساب میکنه ممانعت میکنه و تو فاکتور نمی نویسند…این درسته؟ تو این مواقعدچه باید کرد

کاربران ناشناس
1 سال قبل

ممنون ازمطالب خوبتون لطفا بگید ایابرای پیداکردن قیمت نفت دلار واونس جهانی به کجامراجعه کنیم باسپاس فراوان

کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام وقت بخیر خیلی ممنون از مطالب باارزشی در مسیر اطلاعات جامع که در اختیار مردم ایران کارشناسی شده می

منیر
1 سال قبل

از ارائه مطالب ارزنده و آموزشی تشکر می کنم .
با مطالعه مطالب بالا علاوه بر آگاهی به اطلاعات عمومی هم اضافه شد.
موفق و موید باشید .

فریباپاکنیا
1 سال قبل

سلام خیلی ازمطلبتون استفاده کردم متشکرم

فریبا
1 سال قبل

عالی بود

حمید مجرد
1 سال قبل

بسیار مفید،خوب،روان،همه فهم تنظیم شده بود و بیان واقعیات بصورت صحیح و کاملا حرفه ای بیان گردیده،ای کاش امکان داون لود هم پیش بینی شده بود .ممنونم

مصطفی
1 سال قبل

به نظرمن هیچ وقت تا یه مدت طولانی ن طلابخرید ن خودرو ن دلار.بخدا بهترین فکره

سیف الله معطوفی
1 سال قبل

با درود با سپاس از اطلاعات و راهنمایی خوب شما پاینده و پایدار باشید

محمد علی
1 سال قبل

ممنون از لطف شما

سیوان
1 سال قبل

سلام بنظر شما برای پس انداز طلای آب شده بگیریم یاشکسته(دسته دوم)

کاربران ناشناس
1 سال قبل

درفرودین‌امسال چطور است؟

سارا عبادی
1 سال قبل

سلام، تشکر می کنم از مطلب خوبتون
برای سرمایه گذاری طلا کجا بریم بهتره؟ چه نوع طلایی بخریم توی شرایط فعلی؟

محمد
1 سال قبل

یک رقم خرید طلا به نردبانی معروفه به این ترتیب که شما هر نوبت که حقوق و دستمزد دریافت کردین ،یک مقدار طلا هم ابتیاع فرمائید. صرف نظر از اینکه بهای دلار چقده یا انس جهانی در کدام کانال واقع شده. این نوع خزید طلا عاقبت خوشی داره.

کاربران ناشناس
1 سال قبل

متشکرم

کاربران ناشناس
1 سال قبل

عالی تشکر از زحمات شما

کاربران ناشناس
1 سال قبل

باسلام ممنونم بسیار مفید بود خیلی خیلی سپاسگذارم

کاربران ناشناس
1 سال قبل

مطلب مفیدی بود ممنونم

سیما
1 سال قبل

با سلام منم سوال دارم یه سرمایه کوچیک دارم و شست سالمه و مستاجر م منم میخاستم بدونم با صد تومن نقدینگی چی بخرم

فاطمه
1 سال قبل
پاسخ به  سیما

من مستاجر هستم چند تا وام گرفته بودم که متاسفانه سکه در 33ملیون خریدم یک روز بعد از خرید من این اتفاق پایین امدن طلاشد بخدا این چه دست سنگینی از من بود و حالا خیلی غصه میخورم گفتم شاید سودی کنم و بتونم یه آلونک برا بچه هام بخرم میشه کمی راهنمایی کنین ممنونم

کاربران ناشناس
1 سال قبل

اطلاعات جدید وجالبی بود ممنون

علیرضا
1 سال قبل

مطلب شما عالی می‌باشد و میتوان مورد استفاده قرار گیرد

هاشمی
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

مطلب مفیدی بود، ممنونم

57
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx