سرمایه گذاری طلا

دلیل علاقه انسان به سرمایه گذاری طلا از مصر باستان تا قرن 21

فهرست مطالب

سرمایه گذاری در طلا برای انسان جذاب و مهم است زیرا: طلا دارایی زمان جنگ است، طلا پول اصیل و پول واقعی است، بهشت امن سرمایه گذاری طلا است؛ این جملاتی است که برای فلز زرد رنگ کمیابی به کار می رود که هزاران سال است یکی از مهمترین علایق انسان است. طلا در بدترین حالت یک دارایی پولی نیست، بلکه یک فلز کم یاب با کاربردهای حساس است؛ از صنایع نظامی تا دندانپزشکی و صنایع تکنولوژی نوین، طلا به عنوان یک ماده مورد نیاز به کار می رود.

اما اگر این فلز تنها کاربرد پولی داشت هم، نمی شد از نقش آن در اقتصاد بشر چشم پوشی کرد. کارشناسان اقتصاد آمریکایی بارها اعتراف کرده اند که آمریکا در نادیده گرفتن طلا در مقابل دلار شکست خورده است و نمی توان اهمیت این فلز گران بها را کم جلوه داد. نادیده گرفتن طلا توسط آمریکا شکست خورده است چرا که حجم چاپ دلار هر روز رو به افزایش است و این بی ارزش شدن دلار، اعتماد کشور ها به این ارز را کاهش می دهد و به سمت رقیب دلار، یعنی طلا می روند.

سرمایه گذاری طلا تاریخی است

سرمایه گذاری طلا یک سرمایه گذاری بی رقیب است

سرمایه گذاری در طلا یک سرمایه گذاری مطمئن است، چراکه ارزش طلا به خودش است و از چیزی ارزش نمی گیرد. از ابتدای تمدن بشر حدود ۵۰۰۰ سال است که طلا در زندگی انسان نقش پول و ثروت را بازی می کند و همچنان نیز این نقش را خواهد داشت. در زمان های بحران، طلا تنها دارایی به حساب می آمده که با حجم کم و ارزش بالایی که دارد بهترین گزینه برای حفظ ثروت بوده است.

مطالعه مفید: طلای آب شده چیست و چطور در طلای آب شده سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری طلا مخصوصا در کشورهای در حال توسعه، یک سرمایه گذاری مطمئن است چراکه تورم بالایی که در این کشورها وجود دارد، همواره باعث کاهش ارزش دارایی افراد می شود و سرمایه گذاری در دارایی هایی مثل طلا باعث اتصال به بازار مالی جهانی می شود که ارزش دارایی ها را به راحتی حفظ می کند.

سرمایه گذاری طلا چرا مهم است

برای سرمایه گذاری طلا ابتدا باید هدف خود را به طور شفافی مشخص کنید، چراکه با توجه به هدفی که دارید سرمایه گذاری شما می تواند متفاوت باشد. سرمایه گذاری ها در طلا با چند هدف انجام می شود:

  1. خرید طلا برای پوشش ریسک سایر سرمایه گذاری ها
  2. طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن و حفظ کننده ارزش دارایی ها
  3. طلا برای سرمایه گذاری
  4. طلا برای سرمایه گذاری مطمئن و استفاده زینتی
  5. طلا برای پوشش ریسک(hedge)
  1. خرید طلا برای پوشش ریسک سایر سرمایه گذاری ها

معمولا در سرمایه گذاری ها در حجم کلان، از طلا به عنوان پوشش دهنده ریسک سایر دارایی ها استفاده می شود، به این معنا که برای پوشش ریسک سایر دارایی های موجود در سبد سرمایه گذاری از طلا که یک دارایی امن و با سوددهی مطمئن به حساب می آید، استفاده می شود. در ایران نیز افراد برای پوشش ریسک و تورمی که وجود دارد و نیز حفظ ارزش ریال خود در برابر دلار، طلا خریداری می کنند و به این طریق ارزش دارایی خود را با حفظ می کنند.

  1. طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن(safe heaven asset)

در مواقع بحران و جنگ و مخصوصا بحران های اقتصادی در سرتاسر دنیا، طلا تبدیل به گزینه اول سرمایه گذاری می شود و نقش تاریخی خود را تکرار می کند. در برابر سقوط بازارهای سهام، طلا مانند یک سپر دفاعی عمل می کند و زیان های بازار سهام، باعث رشد قیمت طلا می شود. در زمان های جنگ در هر کشوری، ارزش پول رایج کم می شود و دارایی ها به سمت طلا سوق می یابند.

در هر شرایطی که بازار ها احساس نامنی کنند و یا آینده اقتصادی مبهم به نظر برسد، طلا به عنوان قهرمان داستان وارد میدان شده و نقش نجات دهنده برای ثروت انسان ها عمل می کند. برای مثال در سال ۲۰۰۸ که بحران اقتصادی در آمریکا اتفاق افتاد، قیمت طلا به ۱۷۰۰ دلار در هر انس رسید و نزدیک به دو برابر شد، که دلیل اصلی آن نااطمینانی شرایط بحران و پناه بردن سرمایه گذاران به دارایی امن مثل طلا بوده است.

  1. طلا با هدف سرمایه گذاری مستقیم و کسب سود

گاهی نیز هدف از سرمایه گذاری در طلا، مانند سرمایه گذاری در سهام است و هدف سود بردن از افزایش قیمت ها و یا نوسانات کوتاه مدت آن است. این نوع خرید طلا نه تنها در سطح سرمایه گذاران خرد رایج است، بلکه در سطح کشورها و بانک های مرکزی بزرگترین کشور های دنیا نیز رواج دارد. با توجه به محدود بودن مقدار طلایی که وجود دارد و کمیابی این فلز، همواره یکی از جذابترین گزینه ها برای حفظ و افزایش ثروت انسان ها بوده و هست.

در ایران و سایر کشورها علاوه بر سرمایه گذاری طلا، از جنبه زیبایی آن نیز استفاده می کنند. خرید طلا و استفاده از زیبایی آن در کنار حفظ ارزش ثروت از گذشته در ایران نیز رایج بوده است و خانواده های ایرانی از طلا استفاده دو منظوره و هوشمندانه ای داشته اند؛ اگر در خانواده شما از این روش ها استفاده می شده است، قطعا با طلای بدون اجرت و طلای کم اجرت هم، آشنایی کاملی دارید؛ طلایی که مالیات و اجرت ساخت ندارد و مناسب این نوع استفاده از طلا است.

سرمایه گذاری طلا در ایران و جهان

برای سرمایه گذاری طلا چه چیزهایی را باید بدانیم؟

طلا به عنوان یک فلز گران بها و نایاب و درایی امن، در سرتاسر دنیا مورد توجه است و در زندگی تک تک افراد این کره خاکی نقش دارد؛ به همین دلیل است که تقریبا مورد توجه همه قرار دارد. این شرایط برای چنین دارایی هم مفید است و هم خطرناک؛ مفید از آنجا که این دارایی ارزش خود را در ذهن انسان ها از دست نمی دهد، خطرناک هم به این دلیل که هر اتفاقی در هر جای دنیا می تواند در تغییر قیمت آن نقش ایفا کند؛ از تعارض ها در خاورمیانه تا تصمیم های روزمره در کاخ سفید.

بنابراین برای ورود به چنین بازاری بهتر است حداقل مواردی که می تواند بر قیمت طلا اثرگذار باشد را بشناسیم و حداقل بتوانیم روند قیمت را کمی پیش بینی کنیم؛ همچنین عواملی که در ایران نیز بر قیمت طلا اثر گذار است در کنار عوامل جهانی آن، یک دید کامل نسبت به این بازار به ما می دهد و کمک می کند تصمیم های درست تری بگیریم.

طلای خام

مولفه های جهانی طلا

  • ارزش دلار آمریکا

اولین مولفه و مهم ترین آن ها، ارزش دلار آمریکا در جهان است. این ارزش  که در برابر ارزهای قدرتمند دیگری نظیر یورو و یوان و پوند شناخته می شود، می تواند قیمت طلا را افزایش و یا کاهش دهد. در واقع همواره باید این مورد را در نظر گرفت که دلار آمریکا رقیب طلا محسوب می شود و ضعف در هر کدام باعث افزایش ارزش در رقیب می شود.

با کاهش ارزش دلار، دارایی های دلاری برای حفظ ارزش خود به سمت طلا جریان می یابد و با افزایش تقاضا برای طلا، قیمت آن افزایش می یابد.

بنابراین به عنوان یک اصل کلی افزایش قدرت دلار در برابر سایر ارزها، قیمت طلا را کاهش می دهد و برعکس.

  • نرخ بهره بانکی (مخصوصا در آمریکا)

نرخ بهره بانکی در واقع میزان سود بدون ریسک قابل پرداخت به سپرده های بانکی است. زمانی که نرخ بهره کم باشد، تمایل کمی برای سپرده گذاری در افراد ایجاد می شود و در نتیجه جریان نقدینگی به سمت دارایی های امن مثل طلا و سایر بازار های موازی مثل بازار سهام و بورس، جریان پیدا می کند. از دید سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی همواره یک رابطه معکوس بین نرخ بهره و طلا وجود دارد.

بنابراین نرخ بهره نسبت عکس با قیمت طلا دارد؛ کاهش نرخ بهره باعث افزایش قیمت طلا می شود و برعکس.

  • تورم

تورم در هر کشوری باعث کاهش ارزش پول آن کشور می شود و قیمت ها رشد می کند. در چنین شرایطی طلا به عنوان یک حفظ کننده ارزش پول مورد استقبال عمومی قرار می گیرد و قیمتش زیاد می شود. برای مثال در ایران در زمان هایی که تورم زیاد می شود، مردم تمایل زیادی به خرید و سرمایه گذاری طلا و همچنین روی انواع منسوجات طلا مثل، طلای آب شده و سکه و … پیدا می کنند.

افزایش تورم باعث افزایش قیمت طلا می شود.

  • قیمت جهانی نفت

به دلیل اهمیت ویژه ای که نفت در زندگی انسان قرن ۲۱ دارد، قیمت نفت و قیمت طلا ارتباط تنگاتنگی دارند و تاثیر زیادی روی یکدیگر می گذارند. برای مثال اگر قیمت نفت جهانی افزایش یابد، نیاز به دلار به عنوان واحد رایج جهانی برای انجام معاملات، افزایش می یابد و دولت آمریکا شروع به تامین دلارهای مورد نیاز کرده و به چاپ دلار روی می آورد. با چاپ پول ارزش آن کم می شود و در نتیجه با کاهش ارزش دلار، رقیب اصلی آن یعنی طلا افزاش قیمت پیدا می کند و سرمایه های دلاری کاهش می یابد.

افزایش قیمت نفت باعث افزایش قیمت طلا می شود.

شمش طلای خام

چه عواملی در ایران بر قیمت طلا تاثیرگذار است؟

سرمایه گذاری در بازار طلای ایران علاوه بر موارد بازار جهانی، توجه به اهرم های داخلی را نیز می طلبد که شامل موارد زیر است:

  1. قیمت دلار به ریال
  2. تقاضای طلا در بازار داخلی
  3. قیمت جهانی انس طلا
  • اونس جهانی طلا: قیمت اونس جهانی طلا که در چند هفته اخیر رو به رشد بوده است و همانطور که در پیش بینی بالا نیز عنوان شد، در هفته پیش رو نیز روندی صعودی دارد. انس جهانی طلا مرجع قیمت گذاری بین المللی طلا است و همه جهان با این معیار قیمت طلا را اعلام می کنند.
  • تقاضای طلا در ایران: تقاضا برای خرید طلا در ایران در بازار زینتی به گزارش اتحادیه طلا و جواهر به شدت کاهش یافته است، اما تقاضای طلای سرمایه گذاری و طلای آب شده رو به افزایش است؛ دلیل اصلی آن نبود تولید در کشور و جریان نقدینگی به سمت بازارهای موازی مانند طلا و بورس و ارز(دلار) است. بنابراین تا زمانی که مشکل تولید در کشور حل نشود و تورم نیز بالا باشد، تقاضا برای این فلز گرانبها رو به افزایش است و قیمت آن نیز افزایشی خواهد بود.
  • قیمت دلار در ایران: قیمت ارز و دلار در ایران تابع صادرات ایران و میزان نقدینگی در چرخه اقتصاد است. با توجه به کاهش فروش نفت ایران در اثر تحریم، روند تامین ارز برای بانک مرکزی با چالش روبرو شده است و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت ارز در چند وقت اخیر بوده ایم. اگر این روند ادامه داشته باشد و نقدینگی کنترل نشود، قیمت ارز همچنان رو به رشد خواهد بود.
سکه های طلا

خلاصه کلام سرمایه گذاری طلا

اینکه طلا یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در طول تاریخ بوده است، شکی نیست اما سرمایه گذاری ای می تواند بیشترین سود را داشته باشد که متشکل از چندین دارایی متنوع باشد. بنابراین تنها بر روی طلا سرمایه گذاری کردن، می تواند یک استراتژی بلند مدت باشد، اما برای سود بیشتر تشکیل سبدی از دارایی ها گزینه بهینه و مطلوب است. سبدی از سرمایه گذاری برای خود انتخاب کنید که شامل طلا، سهام، ملک و … دیگر باشد و بهترین سود را به همراه دارد. البته در ایران توجه داشته باشید که طلا در بین انواع دارایی ها متصل به روند جهانی بازار طلا است و برای استراتژی ها بلند مدت(۱۰ ساله به بالا) همواره رو به صعود است و می تواند سود خوبی برای سرمایه های ریالی به همراه داشته باشد.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx