سوت چیست؟ هر سوت چند گرم است

بازار طلا به زبان ساده؛ سوت طلا چیست و هر سوت چند گرم است؟

فهرست مطالب

هر گرم چند سوت است؟ سوت طلا چیست؟ تبدیل سوت به گرم چطور انجام می شود؟ 1 سوت طلا چند گرم است؟ 50 سوت طلا چند تومان است؟ 100 سوت طلا چند تومان است؟ محاسبه سوت طلا و تبدیل سوت به تومان به چه شکلی است؟

سوت چیست، تبدیل سوت به گرم (4)

واحد اندازه گیری سوت در بازار طلا یکی از پر کاربردترین اصطلاحات بازار طلا است و همه فعالین این بازار آشنایی کامل با این کلمه دارند.

هر گرم، 1000 میلی گرم و هر میلی گرم یک سوت است. پس بازار طلا فقط بجای گفتن 1 میلی گرم، می گویند یک سوت. هر گرم 1000 سوت است.

اما اگر بخوایم ساده تر بگوییم یک گرم 1000 میلی گرم است. پس 1 گرم طلا 1000 سوت است.

سوت به زبان ساده

از آنجایی که طلا جزو فلزات گرانبها به حساب می آید، ریزترین ذرات آن هم در قیمت محاسبه می شود و واحدهای خرد زیادی برای اندازه گیری طلا هست مثل گرم، مثقال، سوت و … . همه این ها برای افزایش دقت معاملات است.

سوت چیست

سوت در واقع واحد وزن طلا است. برای مثال فرض کنید به بقالی رفته اید و می خواهید پنیر بخرید، وقتی فروشنده در حال وزن کردن پنیر شما با ترازوی دیجیتالی خود هست، اعداد اعشاری وزن را نیز حساب می کند. مثلا می گوید 1 کیلو و نیم پنیر، این یعنی 1 کیلو 500 گرم پنیر.

در طلافروشی کوچکترین واحد همین میلی گرم است که سوت نامیده می شود. روی ترازوی طلافروشی اینطور دیده می شود که 1.320 یعنی 1 گرم و 320 سوت. برای مثال به تصویر زیر دقت کنید؛ طلای روی ترازو به عدد 46.80 گرم نمایش داده شده است، این یعنی 46 گرم و 800 سوت

سوت چیست، خواندن ترازوی طلافروشی

یا مثال زی ترازوی طلافروشی عدد 1.583 را نشان می دهد، یعنی 1 گرم و 583 سوت.

سوت چیست

بیشتر بدانید: فاکتور طلا شامل چیست؟(توضیح به زبان ساده )

تبدیل سوت به تومان

برای تبدیل سوت به تومان، کافی است که قیمت لحظه ای 1 گرم طلای 18 عیار را از سایت های مرجعی مثل سایت اتحادیه طلا و جواهر بخوانید و بر عدد 1000 تقسیم کنید. برای مثال در زمان نگارش این مقاله قیمت 1 گرم طلای 18 عیار در سایت اتحادیه برابر با 1.307.900 تومان است که اگر قیمت 1 سوت را بخواهیم بدست آوریم، کافی است این عدد را بر 1000 تقسیم کنیم که می شود: 1.307 تومان.

هر گرم طلا چند سوت است و طلافروشان چطور آن را می خوانند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم هر 1 گرم طلا می شود 1000 سوت طلا. نکته ای که باید در ذهن داشته باشید این است که طلافروشان طبق عرف و سنتی که در بازار طلا هست(مثل قیمت دادن بر اساس واحدی به نام مظنه که از بازار سنتی طلای ایران بوده و همچنان رایج است) طلا را با سوت می خوانند.

خواندن وزن طلا به سوت برای طلافروشان امری عادی است که روزانه هزاران بار با آن سر و کار دارند، اما برای شخصی که یک بار می خواهد انگشتر طلا یا حلقه ازدواج طلای خود را بخرد، شاید کمی گمراه کننده باشد. برایتان توضیح می دهیم که ترازوخوانی طلافروشی به چه شکلی است.

نکات مهم ترازوخوانی طلافروشی برای خرید طلا:

  • ترازوی بالا عدد 32.58 را نشان می دهد، طلافروشان آن را 32 و 580 می خوانند. تعجب نکنید، این بر اساس عادت و عرف بازار است و قانونی رایج بین خود بازاری های طلا.
  • اگرچه عدد را 32 و 580 می خوانند ولی در واقع همان 32 گرم و 580 سوت است که واژه “سوت” را حذف می کنند و نمی گویند، پس حواستان باشد.
  • عدد نشان داده شده در ترازوی بالا 32 و 58 نیست! بله عجیب است اما اگر به زبان بازاری های طلا بخواهیم 32 و 58 را معنا کنیم، عدد روی ترازو باید 32.058 را نشان دهد. یعنی 32 گرم و 58 سوت.
  • معیار اندازه گیری و اندازه خوانی در بازار طلا “سوت” است و میلی گرم(یا یک هزارم گرم) جایی ندارد، پس حتما همه واحدهایی که گفته و نوشته می شود را “سوت” بدانید، حتی بدون گفتن طلافروشی.
سوت چیست، تبدیل سوت به گرم (1)

آشنایی با سایر واحدهای طلافروشی و تبدیل آن به سوت

واحد دیگری که هنوز در نزد طلافروشان و جواهر فروشان مصطلح است مثقال می باشد که هر مثقال برابر 4 گرم و 608 سوت است یعنی 4.608 گرم.

نکته: برای توزین سنگ های قیمتی مثل الماس از واحد وزنی قیراط استفاده می نمایند. هر قیراط برابر با 200 سوت است و هر 5 قیراط برابر با 1 گرم است.

سوت چیست، تبدیل سوت به گرم (1)

واحدهای طلا در ایران

  • هر گرم برابر است با ۱۰۰۰ سوت.
  • هر میلی گرم برابر است با ۱ سوت (هر گرم برابر است با ۱۰۰۰ میلی گرم).
  • هر مثقال برابر است با ۴ گرم و ۶۰۸ سوت که به صورت ۴.۶۰۸ نوشته می شود.
  • واحدهای سنتی بازار طلا، نخود: هر نخود برابر است با ۱۹۲ سوت.
  • واحدهای سنتی بازار طلا، لپه و گندم: هر نخود برابر است با ۲ لپه و هر لپه برابر است با ۲ گندم.
  • هر مثقال شرعی برابر است با ۱۸ نخود و هر مثقال معمولی برابر است با ۲۴ نخود.
  • هر مثقال طلای شرعی برابر است با ۱۶ نخود طلای ۲۴ عیار.
اشتراک در
اطلاع از

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
علی
5 ماه قبل

خیلی عالی بود ممنون از راهنمائی تان

علی
1 سال قبل

خیلی مفید بود.ممنون

3
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx