برای سرمایه گذاری خرید طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم

برای سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم؟

فهرست مطالب

برای سرمایه گذاری خرید طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم؟ حتماً برای شما هم این سؤال پیش آمده، که طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟ تورم و گرانی کالاها و همزمان کاهش ارزش ریال و نوسانات قیمت طلا در سالیان اخیر، مردم را بر آن داشته تا به دنبال منابع پس‌انداز و نگهداری پول خود و سرمایه‌گذاری به طلا روی‌آورند، به‌طوری‌که بسیاری از آن‌ها به دلیل اینکه طلا می‌تواند پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاری باشد، به خرید و نگهداری فلز زرد می پردازند.

مطالعه مفید: چرا نباید طلای آب شده بخریم؟

برای سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر از طلای دست دوم و بدون اجرت است.

چرا؟ در ادامه بخوانید:

در پادکست زیر گوش کنید: طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم؟

طلای آب شده از کجا آمده است؟

طلای دست دوم و کهنه ای که در بازار طلا از مردم خریداری می شود، نباید دوباره بفروش برسد و باید آب شود. طلای دست دوم را ذوب کرده و به کارگاه های طلاسازی می برند تا برای ساخت محصولات جدید طلا از آن استفاده شود. این نوع طلا در زمان های قدیم، که تورم شدید نبود و خرید طلای زینتی بیشتر رایج بود، فقط بین کارگاه های طلاسازی رایج بوده و یا بین طلافروشی ها. و بین مردم به عنوان سرمایه گذاری شناخته نمی شده است.

طلای آب شده به این دلیل که جنبه زینتی خود را از دست داده است و برای تولید استفاده می شود، دیگر مشمول مالیات نخواهد شد و همچنین کارمزدی هم به آن تعلق نمی‌گیرد. طلای آب شده در قالب های مستطیلی ساخته می شود که اصطلاحا به آن مفتول می گویند. بطور کلی می توان گفت این نوع طلا، شکل و فرم خاصی ندارد به این دلیل که شکل مفتول هم برای سازندگان طلا کاربری آسانی دارد و ‌هم برای سرمایه‌گذاران حمل آن با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

طلای آب شده یک سرمایه گذاری کم حجم است که می توانید آن را در گاوصندوق خانه نیز نگهداری کنید، حتی یک شمش یک کیلویی، فضای زیادی نمی گیرد و از این جنبه سرمایه گذاری خوبی است.

مطالعه کنید: صفر تا 100 خرید طلای آب شده. از کجا طلای آب شده بخریم؟

طلای آب شده


دلیل ساخت طلای آب شده به شکل مفتول این است که طلاساز می‌تواند مقدار طلای آب شده‌ای را که برای تولید یک طلای زینتی نیاز دارد، به‌راحتی از مفتول برش دهد. به‌علاوه سرمایه‌گذار هم می‌تواند طلای آب شده مفتولی را در گاوصندوق و مکان‌های امن به‌راحتی نگه‌داری کند.

لیست کامل راهنمای صفر تا ۱۰۰ طلای آب شده و سرمایه گذاری در طلای آب شده | هر آنچه نیاز است بدانید:

طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم؟ پاسخ: طلای آب شده. چرا؟

چرا غالباً روی طلای آب‎شده سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ آیا با خرید طلای آبشده ضرر می‌کنیم؟ این‌ها سوالاتی هستند که از ما می‌پرسند.

طلای آب شده

این روزها که طلا به طرز چشم‎گیری گران شده است غالباً افراد ترجیح می‌دهند پول نقد خود را طلا بخرند تا به همراه تورم، طلای آن‌ها نیز گران شود و سود کنند؛ امّا چرا افراد به دنبال طلای آب شده می‌روند و کمتر مصنوعات طلا را می‌خرند؟!

  • امکان تقلب در طلای آب شده بیشتر است

طلای دست دوم زمانی که ذوب می شود، امکان دارد فلزات دیگری به آن اضافه شود و عیار 18 خود را از دست بدهد. از آنجایی که در فرایند ذوب شدن طلا امکان تقلب وجود دارد، عده‌ای از سرمایه گذاران از خرید آن صرف نظر می‌کنند و سرمایه گذاری بر روی طلای دست دوم را به خرید طلای آب شده ترجیح می‌دهند. تنها ویژگی بهتر طلای دست دوم نسبت به طلای آب شده همین امن بودن و امکان تقلب کمتر در آن است.

فروش طلا های تقلبی و عیار کم به طور قابل توجهی افزایش یافته است و هنگام خرید طلای آب شده به انگ حک شده روی آن اعتماد نکنید.حتما برای خرید طلا به مراکز معتبر مراجعه کنید و بعد از خرید به چند تا از بنکداران معتبر نشان دهید تا از عیار طلای آب شده خود مطمئن شوید. 

طلای دست دوم برای سرمایه گذاری

  • طلای دست دوم برای استفاده مجدد مناسب نیست

گاهی اوقات ظاهر طلای دست دوم ممکن است با طلای نو متفاوت باشد و افراد نسبت به استفاده از آن تمایل زیادی نداشته باشند. طلای دست دومی که طلافروشی ها از مردم می خرند، به همان صورت بفروش می رسد که در اینصورت ممکن است از نظر بهداشتی و حساسیت های پوستی برای خریدار مشکل ساز شود.

استفاده از طلای دست دوم ممکن است بیماری‌های پوستی را به افراد منتقل کند.در زمان خرید طلای دست دوم شما سود فروشنده را پرداخت می کنید. به همین خاطر سرمایه گذاران برای دریافت سود بیشتر و فروش راحت‌تر از خرید طلای آب شده استقبال کنند. 

  • سود سرمایه گذاری طلای آب شده بیشتر است
مواردی که در قیمت محاسبه می شودطلای آب شدهطلای دست دوم
قیمت طلای 18 عیار
سود فروشنده(تا7%)X
اجرت ساخت XX
مالیات XX
جدول مقایسه طلای آب شده و طلای دست دوم

بابت طلای آب شده اجرت و کارمزدی پرداخت نمی‌شود و از طرفی هم مالیات به آن تعلق نمی‌گیرد و سود بیشتری نسبت به مصنوعات طلا نصیب سرمایه گذار خود می‌کند.

شما طلای آب شده را به قیمت همان عیاری می‌خرید که روی آن نوشته شده و در هنگام فروختن نیز قیمت با همان عیار حساب می‌شود. این در حالی است که شما طلای نو با عیار ۱۸ یا همان عیار ۷۵۰ را از مغازه‌دار می‌خرید اما در هنگام فروختن چون دیگر دست دوم محسوب می‌شود طلا فروشان آن را با عیار ۷۴۰ خریداری می‌کنند.

 کسانی به سراغ خرید طلای آب شده می‌روند که خیال پرداخت اندکی اجرت و یا کارمزد را ندارند برای آنکه این مطلب را کاملاً درک کنید، مثالی می‌زنیم: اگر شما پول نقد خود را بخواهید مصنوعات طلا بخرید حداقل باید ۳۰ الی ۱۰۰ هزار تومان اجرت ساخت برای هر گرم از آن، سود مغازه و مالیات ارزش افزونه را بپردازید اما روی طلای آب شده حداقل سودی که می‌پردازید ۵ الی ۲۰ هزار تومان است و خبری از اجرت و مالیات نیست.

طلای دست دوم بهتر است یا طلای آب شده؟

  • فروش طلای آب شده راحت‌تر است

نکته مهم دیگری که سرمایه‌گذاران را جذب خرید طلای آب شده می‌کند فروختن راحت آن است. همان‌طور که گفتیم طلای آب شده جزء مواد خام و اولیه کارخانه‌ها و کارگاه‌های سازنده طلا و طلافروشان است.

اما خرید طلای آب شده با ریسک زیادی همراه است؛ زیرا ممکن است عیار آن پایین و یا به طور کلی از طلای خالص تشکیل نشده باشد. خریداران باید در نظر داشته باشند همیشه ریسک تقلبی بودن در طلایی که نو نباشد بالاتر از حالت معمول است.

البته قابل ذکر است که در روزهایی که بازار طلا با نوسانات قیمت همراه است و کمی آشفته به نظر می‌رسد سود طلای آبشده در هنگام خرید بیشتر از روزهای دیگر است؛

به عبارتی دیگر طلافروشان و دلالان سود بیشتری در معامله طلای آبشده برای خود در نظر می‌گیرند! ( در روزهایی که بازار طلا با نوسانات قیمت همراه است چون تقاضا برای خرید طلای آب‎شده زیاد است، قیمت طلا در بازار گران‌تر از قیمت واقعی و جهانی خود می‌شود که در این صورت می‌گویند قیمت طلا گرفتار حباب مثبت شده است).

دلیل دیگری که باعث می‌شود تا خرید طلای آب‎شده متقاضیان بیشتری داشته باشد مالیات ارزش بر افزوده است. برای خرید طلای آبشده هیچ مالیاتی لازم نیست که بپردازید.

فقط می‌ماند سود مغازه‌دار که آن هم بستگی دارد از کجا و چه زمانی طلای آب شده را می‌خرید! طلای آب شده اگر توسط مغازدارانی معتبر خرید و فروش شود، درصدی به عنوان سود مغازه به قیمت طلای آب شده اضافه می‌شود. این سود متغیر می‌باشد و بستگی به شرایط بازار دارد.

عکس طلای آب شده، طلای آب شده 18 عیار

طلای آب شده بخریم یا طلای دست دوم؟

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، طلای آب شده برای سرمایه گذاری جذاب تر است و سود بیشتری دارد. اما نکته مهم در خرید طلای آب شده این است که از جای معتبری خریداری شود و کدهای روی آن با شماره تماس اتحادیه طلا و جواهر هر استان بررسی شود. با ارسال کد انگ حک شده روی طلای آب شده می توان مشخصاتی که روی آن ثبت شده یا طلافروش ادعا می کند را بررسی کرد.

حتما از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و فاکتور یا رسیدی برای طلایی که خریده اید در دست داشته باشید.

طلای دست دوم بهتر است یا طلای آب شده؟

برای سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر است چون سود فروشنده(7%) کمتر از طلای دست دوم است.

اشتراک در
اطلاع از

12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
محمد
1 سال قبل

با سلام ، وقتی ما طلای آب شده از طلافروشی می‌خریم و بایت آن فاکتور میگیریم و در فاکتور عیار طلا قید می‌شود چگونه این شخص می‌تواند به خودش جرات اینکار را بدهد و طلای ناخالص بدست مشتریان بدهد

امیرحدادی
1 سال قبل

سلام.
توضیحاتتون خیلی عالی بودش.واقعا کاربردی

محسن
1 سال قبل

سپاس فراوان بابت راهنمای 🌹دمت گرم کاکو

کاربران ناشناس
1 سال قبل

با سلام و تشکر از توضیحات شما ولی من خودم طلای آب شده خریداری کردم به قیمت هر گرم که به نرخ تابلوی روز بود بدون درصد اجرت ساخت ومالیات ولی بعد که تصمیم به فروش داری دیگر به قیمت تابلو نمی خرن با قیمت مظنه طلای آب شده حساب میکنند که باز هم ضرر می‌کنی

سازنده
1 سال قبل

قطعا آب شده ی انگ دار ،،عیار هم معلومه ،در کار دست دوم ۷۴۰ برمیدارن و سود ۷٪

زهره حاجی بابایی
1 سال قبل

به نظرمن بااین رشدگرانی که در این سالها داشته ایم سرمایه گذاری روی خرید هر کالایی سودده هست، چه طلایی برای سرمایه گذاری بهتره الان؟ سکه خوب نیست؟

12
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx