طلای کم اجرت چیست؟ چطور طلای کم اجرت بخریم

طلای بدون اجرت چیست و چطور طلای کم اجرت بخریم؟

فهرست مطالب

طلای کم اجرت یا طلای بدون اجرت و یا دست دوم که بیشتر هدف سرمایه گذاری هست و کمتر برای استفاده شخصی خریداری میشه، طلایی هست که ما موقع خرید به فروشنده اجرت ساخت نمیدیم و این از نظر سرمایه گذاری و حتی استفاده شخصی میتونه به نفعمون باشه. در صنعت طلاوجواهر، برای ساخت هر قطعه طلا یا جواهر، اجرت یا کارمزدی در نظر می گیرند. این اجرت در واقع دست‌مزد سازنده اصلی( چه طلای دست ساز باشد چه کارگاه ساخت طلا) است.

اجرت طلا، در واقع سهم کارگاه طلاسازی است که قطعه طلای خام را به زیورآلات تبدیل می‌کند. مقدار اجرت ثابت نیست و از فرمول خاصی هم پیروی نمی‌کند و سازنده طلا یا جواهر می تواند، برای محصول خود درصد دلخواهی را در نظر بگیرد. پس در حالت عادی همه محصولات طلا و جواهر، دارای کارمزد یا اجرت ساخت هستند. اما در بازار طلا طلایی به نام طلای بدون اجرت رایج شده است، طلای بدون اجرت یا کم اجرت چیست؟

اجرت طلا چیست؟

اجرت طلا همان دستمزد سازنده اون هست که معمولا روی طلای نو پرداخت میشه و نه طلای دست دوم. بهمین دلیل به طلای دست دوم طلای بدون اجرت میگن و برای خریدش درصد اجرت رو محاسبه نمیکنن. وقتی یک قطعه طلا میخریم مثل هر کالای دیگه ای علاوه بر قیمت خود کالا، یک سری سود مازاد رو باید به فروشنده بدیم که شامل موارد زیر میشه:

  • 7% سود فروشنده ( حداکثر سود طلافروش ها که توی فاکتور هم باید بزنن 7% هست و نباید بیشتر از این بشه و حتما تو فاکتور چک کنید)
  • معمولا 15% تا 30%  اجرت ساخت یا دستمزد ساخت( بستگی به هر قطعه از طلا این درصد فرق داره و نمیشه یک درصد خاصی رو برای همه در نظر گرفت)
  • مالیات بر سود فروشنده( و نه بر اصل وزن طلا، این مورد رو حواستون باشه. اینجا بخونید” چطور قیمت طلا محاسبه میشه؟“)

همه این ها کنار هم جمع میشه و ما وقتی یه انگشتر طلا میخریم، حدود 30% بیشتر از وزن خالص خود طلا به فروشنده میدیم، که این برای سرمایه گذاری جذابیتی نداره ولی برای طلای زینتی که میخوایم استفاده کنیم خوبه.

طلا کم اجرت

طلای بدون اجرت چیست؟

طلای بدون اجرت یعنی چی ؟ زمانی که فردی طلای دست دوم خود را به طلافروشی می برد تا بفروشد، اگر طلای دست دوم کهنه نباشد و قابل ترمیم باشد، طلافروشی ها آن را تعمیر کرده و با آبکاری طلا، مثل طلای نو می کنند. طلافروشی ها هنگامی که طلایی را از مشتریان خریداری می کنند، صرفا مبلغ طلای بکار رفته در آن محصول(وزن طلای خالص محصول) را پرداخته و بعد از اینکه طلا را نوسازی می کنند، هزینه ای بابت طراحی و ساخت نمی‌پردازند.

بنابراین طلایی که برای فروش گذاشته اند، بدون در نظر گرفتن هزینه ساخت یا همان اجرت ساخت قیمت گذاری شده و به آن طلای بدون اجرت یا طلای کم اجرت می‌گویند. البته با توجه به توضیحاتی که دادیم، طبیعتا محصولات طلای بدون اجرت معمولا از طرح های قدیمی برخوردار بوده و ممکن است کیفیت ساخت آنها نسبت به طلای نو پایین تر باشد. معمولا هدف خرید طلای بدون اجرت برای یک شخص صرفا استفاده از محصول و زیبایی آن نبوده و به نوعی قصد پس انداز سرمایه خود به واسطه خرید این نوع از طلا را دارند.

طلای کم اجرت، دستبند طلای کم اجرت، طلا بدون اجرت
طلای بدون اجرت، طلای کم اجرت

چطور بفهمیم چقدر باید اجرت پرداخت کنیم؟

اجرت طلا به دو صورت حساب میشه، یا درصدی از وزن طلا و یا اینکه یک مقدار ثابت ریالی که کارگاهی که طلا رو ساخته در نظر گرفته. اجرت اگه درصدی باشه طبق قانون نباید بیشتر از 21% بشه، ولی مقدار ثابت اینطور نیست و نمیشه براش معیاری تعریف کرد و بستگی به قطعه طلایی داره که ساخته شده و ظریف کاری که روی اون هست.

وقتی خواستید طلایی از طلافروشی یا هرجایی بخرید که اجرت داره، حتما نحوه محاسبه اجرت رو بپرسید. اینکار باعث میشه فروشنده متوجه بشه شما میدونید اجرت چه معنایی داره و نتونه مبلغ بیشتری از شما بگیره.

خرید طلا بدون اجرت تهران، عکس طلای بدون اجرت

یه نکته دیگه اینه که لزوما طلایی که سنگین تر باشه اجرت بیشتری نداره و معمولای طلای سبک اجرت بیشتری داره. درسته تناقض دیده میشه ولی دلیلش اینه که طلایی که سبک هست نیاز به دقت بیشتری داره تا ظرافت کاری روی اون اجرا بشه و از اونجایی که برای سازنده باید بصرفه زمانی که برای اون قطعه از طلا میذاره، درصد اجرت رو بالاتر میگیره.

اما به صورت کلی، النگوی طلا کمترین میزان اجرت طلا را درمیان انواع مصنوعات طلا دارد. پس از آن انگشترها هستند و بعد از آن نیز دستبند و در نهایت گردنبند طلا قرار می‌گیرد. به همین دلیل، درصد اجرت ساخت طلا بر اساس نوع محصول متفاوت است. جدول زیر راهنمایی است برای اینکه بطور کلی متوجه شویم برای هر قطعه طلا چقدر باید اجرت پرداخت کنیم، و بهمین ترتیب وقتی بخوایم طلا بفروشیم چقدر باید اجرت ازش کم بشه.

جدول اجرت طلا برای انواع مصنوعات طلا

جدول اجرت طلا برای محصولات مختلف طلا که نشان دهنده محدوده اجرت برای طلای مختلف است، این درصد بستگی به پیچیدگی کار دارد، برای مثال ممکن است اجرت ساخت یک انگشتر طلا، خیلی بیشتر از یک گردنبد طلا شود و یا اجرت ساخت یک انگشتر کم وزن، بیشتر از یک انگشتر با وزن بیشتر شود؛ همه چیز به ظرافت کار و میزان زمانی بستگی دارد که محصول ساخته شده است.

محدوده درصد اجرتنوع محصول
8% – 3%النگو
15% – 3%انگشتر
12% – 6%دستبند النگویی
14% – 10%گردنبند
9% – 6%پلاک
18% – 7%نیم ست
18% – 7%سرویس
35% – 9%اکسسوری
8% – 5%زنجیر
10% – 7%پابند
12% – 6%زیورآلات بچه‌گانه
18% – 12%گردنبند رولباسی
جدول اجرت طلا؛ منسوجات طلا چقدر اجرت ساخت دارند؟

برای سرمایه گذاری طلای بدون اجرت بخریم؟ یا طلای آب شده

گردنبند بدون اجرت و دستبند بدون اجرت و یا النگوی بدون اجرت بهترین نوع طلای کم اجرت برای سرمایه گذاری هستند. گردنبند شامل زنجیر هم هست، چه زنانه چه مردانه. به این نکته باید توجه کنیم که طلای بدون اجرت یا اجرت صفر با طلای کم اجرت متفاوته و وقتی هدف ما سرمایه گذاری باشه به فروشنده میگیم طلای بدون اجرت به ما بده و نه طلای کم اجرت. چون بعضی طلای ساخته شده و نو که با دستگاه ساخته میشن معمولا به دلیل تولید بالا، اجرت پایینی دارن.

آیا طلای نو هم بدون اجرت می شود؟

بله طلای نو هم میتونه کم اجرت باشه. چون امروز تکنولوژی رشد زیادی کرده و خیلی از کالاها رو دستگاه ها تولید میکنن، طلا هم تفاوتی نداره و کارخونه ها و کارگاه های سازنده طلا اقدام به تولید زیاد طلا در زمان کم میکنن که باعث میشه هزینه ساخت زیادی نداشته باشه و در نتیجه اجرت پایین یا بدون اجرت باشه.  البته یک روش غیر اخلاقی هم بین بعضی طلافروش ها رایج هست و اون خرید طلای دست دوم از مشتری و ترمیم و لعاب کاری اون و بعد فروش با عنوان طلای نو و با اجرت هست. مراقب اینطور کلک ها باشید و طلای کم اجرت رو بجای طلای نو نخرید.

طلای بدون اجرت، عکس طلا بدون اجرت

پس اصطلاح طلای بدون اجرت فقط برای طلای دست دوم نیست و برای بعضی طلای نو نیز استفاده می شود. در واقع طلای بدون اجرت برای طلای نو که اجرت خیلی پایینی دارد(مثل النگوی طلای بدون اجرت) بکار می رود. در بین زیورآلات طلا نیز اجرت ساخت برای محصولات مختلف متفاوت است؛ مثلاً اگر تصمیم به خرید منسوجات طلا(مثل انگشتر طلا، النگوی طلا، زنجیر طلا) داشته باشید، کارمزد کمتری را در مقایسه با جواهرات(که سنگ های قیمتی مثل الماس، فیروزه و … دارد) پرداخت می‌کنید.

طلای نو بدون اجرت و یا کم اجرت وقتی که یک طلا قدیمی می شود، نیز وجود دارد. طلای قدیمی شده، سلیقه بازار نیست و طلافروش ها ناچار به فروش با اجرت ساخت و سود کمتر هستند و یا حتی بدون اجرت، بنابراین طلای نو بدون اجرت نیز داریم. البته این روزها با‌توجه‌ به افزایش قیمت طلا، کمتر احتمال چنین کاهش قیمتی وجود دارد.

طلای بدون اجرت، طلای کم اجرت

اجرت طلا بیشتر است یا جواهرات؟


کارمزد خرید جواهر خیلی بیشتر از کارمزد خرید طلاست چون همانطور که گفته شد، کار با سنگ‌های قیمتی مثل برلیان یا الماس سخت است و ممکن است در اثر بی‌دقتی بشکنند و هزینه زیادی برای سازنده داشته باشد. به همین‌ دلیل هزینه‌ای که بابت برش و صیقل زدن الماس باید پرداخت کنیم بسیار بیشتر خواهد بود.
بهترین محصولات طلا برای سرمایه گذاری و خرید طلای بدون اجرت کدام است؟ ( النگوی طلا بدون اجرت، دستبند طلای بدون اجرت، سرویس طلا کم اجرت، انگشتر طلا بدون اجرت)

علاوه بر قطعه طلاهایی که افراد در کارگاه‌های طلاسازی تولید می‌کنند، خیلی از کارگاه‌ها از دستگاه CNC کمک می‌گیرند. این دستگاه‌ها معمولا برای ساخت قطعه طلاهای ساده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که ساخت چندان دشواری ندارند. در نتیجه کارمزد در این موارد چندان بالا نخواهد بود و تقریباً طلای بدون کارمزد هستند.
قطعات طلای این دستگاه، تلاش کمتری را از سوی کاربر می‌طلبند و به همین دلیل هم طلای بدون اجرت به حساب می‌آیند. معمولا وقتی اطرافیان شما بشنوند که قصد دارید برای سرمایه‌گذاری طلا بخرید، به شما خواهند گفت که «النگو بخرید،‌ چون کارمزدش پایین است!». دلیل این گفته دقیقا همین است که النگو در ساخت خود زحمت زیادی از سازنده نمی گیرد و با دستگاه ساخته می شود.

طلای بدون اجرت، طلای کم اجرت

خرید طلای بدون اجرت چه مزیت هایی دارد؟

خرید طلای بدون اجرت مزایایی دارد که می تواند خرید آن را جذاب کند، از جمله این مزایا می توان موارد زیر را اشاره کرد:

  • همانطور که در بالا اشاره کردیم، اجرت ساخت ندارد؛ حداقل 15%پول کمتر پرداخت می شود.
  • برای سرمایه گذاری بسیار خوب است.
  • نسبت به طلای نو ارزان‌تر است.
  • از آنجایی که طلای بدون اجرت زینتی است، می توان همزمان با سرمایه گذاری از آن استفاده کرد.
طلای بدون اچرت تهران

راهنمای خرید طلای بدون اجرت در تهران و نکات مهمی که در خرید طلای بدون اجرت باید مد نظر قرار دهیم

خرید طلای کم اجرت حساسیت بیشتری نسبت به خرید طلای نو دارد، چراکه باید از جای معتبر خریداری شود و اینکه کلاهبرداری در طلای بدون اجرت بیشتر است، برای خرید طلای بدون اجرت نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • خرید طلای بدون اجرت از جای معتبر؛ خرید طلای بدون اجرت یا کم اجرت را از طلافروشی های معتبر انجام دهید.
  • هنگام خرید به کد طلا که در فاکتور نوشته می‌شود، توجه کنید. کد طلای نوشته شده عیار طلای کم اجرت شماست.
  • با کمک روش های تشخیص طلای اصل از بدل در خانه، از اصل بودن طلای خود مطمئن شوید.
  • قبل از خرید طلای کم اجرت، عیارهای طلا را بخوبی بشناسید و از عیار قطعه طلای خود مطلع باشید.
  • سود طلافروشی ها طبق قانون حداکثر 7% است، مالیات نیز بر سود فروشنده تعلق می گیرد و نه بر کل طلا. برای برخی طلای دست دوم نیز فروشنده ها مالیات محاسبه نمی کنند.(روش محاسبه قیمت طلا با قانون جدید 1401)
  • به هیچ عنوان طلای کم اجرت یا بدون اجرت بدون فاکتور را نخرید، فاکتوری که دریافت می کنید نیز از فروشنده بخواهید همه محاسبات را دقیق بنویسد.
  • اگر طلای بدون اجرتی می خرید که فروشنده ادعا می کند نو است، دقت کنید که آبکاری طلا نباشد.

خرید اینترنتی طلای بدون اجرت

خرید اینترنتی طلا امروز اتفاق عجیبی نیست و حتی خرید های با وزن طلای بالا در سایت ها و شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد. اینترنت خرید طلا را آسان تر کرده و خرید طلای کم اجرت نیز از این اتفاق بی بهره نیست. خرید اینترنتی طلای بدون اجرت نیز مثل خرید اینترنتی طلای نو، امکان پذیر است و فقط باید در خرید طلای کم اجرت اینترنتی، فاکتور معتبر دریافت کنید.

طلای کم اجرت تهران

چرا طلای بدون اجرت یا طلای کم اجرت بخریم ؟


گفتیم که محصولاتی که طراحی ساده و به اصطلاح مینیمال(مثل انگشتر طلای ظریف) دارند. یا محصولاتی که فرآیند ساخت آنها به صورت لیزری هستند، هزینه طراحی و ساخت کمتری خواهند داشت. امروزه بسیاری از افراد از طرفداران طرح های ساده و ظریف هستند. لذا طلایی که انتخاب می کنند، اجرت ساخت پایین تری خواهد داشت.

خرید طلای بدون اجرت یا طلای کم اجرت به معنای خرید طلای کم ارزش و بی کیفیت نیست، بلکه برعکس همیشه طلای بدون اُجرت یا دست دوم لزوما قدیمی و کهنه نیست. در بسیاری از اوقات فردی که طلای خود را می فروشد به پول آن نیاز داشته و سرویس طلای خود یا النگوی طلای خود را به صورت نو به فروش می رساند که طلافروش ها نیز این طلا را به عنوان طلای کم اجرت برای فروش عرضه می کنند.

آنچه در این بین مهم است اینکه پس انداز طلا یکی از روش های خوبی است که، ارزش پول افراد را حفظ کرده و افزایش می‌دهد و در شرایط تورم شدیدی که با آن روبرو هستیم، می تواند به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش دارایی عمل کند. پولی که به سختی به دست می‌آید اگر در بانک نگهداری شود روز به روز ارزش خود را از دست می‌دهد! بسیاری از خانواده ها، زنان خانه دار، زنان شاغل و … ماهانه مبلغی از حقوق و پول خود را حتی اندک، بصورت خرید طلا حفظ و ارزشمند می کنند، در این بین اگر طلای کم اجرت یا طلای بدون اجرت را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند، سود بیشتر خواهد داشت.

خرید النگوی طلا بدون اجرت

از کجا طلای بدون اجرت یا طلای کم اجرت بخریم؟ خرید طلای کم اجرت از بازار بزرگ تهران

چون طلای کم اجرت بازار بدون مالیات بحساب میاد و بیشتر برای سرمایه گذاری استفاده میشه، فروشنده ها براحتی میتونن تقلب کنن. پس برای خرید طلای کم اجرت حتما جایی برید که معتبر هست و سابقه چندین ساله طلافروشی داشته باشه. فاکتور معتبر بگیرید(دقیقا عین فاکتور طلای نو) و حتما مهر و امضای فروشنده هم بگیرید.

البته اگه برای سرمایه گذاری طلای کم اجرت میخرید با توجه به قوانین جدید، خیلی تفاوت قیمتی با طلای نو نداره و بهتره طلای نو بخرید تا هم بتونید استفاده کنید و هم بتونید به عنوان سرمایه گذاری از اون بهره ببرید. 

اگه تهران هستید که بهترین جا برای خرید طلای بدون اجرت و یا نو همون بازار بزرگ تهران و راسته طلافروش ها یا بازار زرگرها هست و اونجا خیالتون بابت طلایی که میخرید راحته.

اگه سوالی بود توی قسمت نظرات پایین صفحه از ما بپرسید.

اشتراک در
اطلاع از

14 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
براتی
1 ماه قبل

سلام
من امروز ۱۳ گرم طلا ۱۸ عیار دست دوم با قیمت ۲۹۰۰ گرمی خریدم که کلا ۴۳ میلیون شده دقیقا نمیدونم چند درصد مالیات گرفته شده لطفا توضیح بفرمایید.ممنون

حسین
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
یک عدد دستبند به وزن 22 گرم
یک انگشتر به وزن 9 گرم
اجرت ساخت اینا را میگه 18 درصد و هفت درصد سود فروشنده
آیا این کار قانونیه؟؟

کاربران ناشناس
3 ماه قبل

سلام دوستم یک مقدار طلا دراه که میخواد به من بفروشه بنظر تون چطور باید ازش بخرم

کاربران ناشناس
4 ماه قبل

درود بر شما
وقت بخیر
دستبند طلایی خریداری کردم که ،دو روز بعد از خرید متوجه شدم،تاریخ فاکتورم سال ۸۸ نوشتن،آیا مشکلی پیش میاد یا نه
ممنون میشم راهنمایی کنید

کاربران ناشناس
6 ماه قبل

باسلام ما می خواهیممغازه طلافروشی طلا کم وزن و کم اجرت بازمیشه راهنمایی بفرمایید با تشکر

محمدرضا
1 سال قبل

سلام
ممنون از محتوای بسیار خوبی که منتشر کردید.
برای سرمایه گذاری همیشه به من پیشنهاد میکنند که طلای دست دوم بخرم چون اجرت افتاده است. اما در عمل هم سود میگیرند هم مالیات و حتی گاهی که طلا خیلی کهنه نباشه اجرت هم میگیرند.میخواستم ببینم که ایا این کار درست هست؟
و سوال دیگه اینکه برای سرمایه گذاری به نظرتون طلای ابشده بخیریم یا طلای کم اجرت؟

محمدرضا
1 سال قبل
پاسخ به  TalaPin | طلاپین

ممنون بابت پاسخ جامعی که به سوالم دادید

مجتبی
1 سال قبل

سلام
متشکرم از توضیحات
یه سوال پیش اومده
من یک النگو با کد تعلیق شده و بدون اجرت خریدم
حالا برای فروش اون ممکنه به مشکل بخورم یا تفاوتی ندارد؟

سعید افتخاری
1 سال قبل

سلام برشما . مطالب مفیدی هستند استفاده کردم . خیلی متشکرم از زحمتی که کشیدید.

کاربران ناشناس
6 ماه قبل
پاسخ به  TalaPin | طلاپین

سلام ما می خواهیم تو شهرستان یک طلا فروشی کم وزن و کم اجرت باز کنیم میشه راهنمایی فرمایید با تشکر

14
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx