طلا چیست؟ هرآنچه درباره طلا نیاز است بدانید!

خواص طلا

طلا یا زَر با نشان شیمیایی Au نام یک عنصر در طبیعت است. Au از نام لاتین آن aurum به معنی «درخشش سپیده دم» گرفته شده‌است طلا فلزی نرم وبا چگالی زیاد و شکل‌پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا و آب زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود. از نظر شیمیایی، طلا فلزی واسطه است که در گروه ۱۱ جدول تناوبی جای دارد و یکی از کم واکنش‌ترین عنصرهای جامد در شرایط استاندارد است. و از آنجایی که فلز طلا(طلای خالص) واکنش پذیری کمی با سایر مواد در طبیعت دارد، این فلز را می‌توان به‌صورت خالص در طبیعت به‌شکل دانه‌ای یا تکه‌ای در میان سنگ‌ها، رگه‌ها و آبرفت‌ها پیدا کرد.

طلا معمولاً به صورت آلیاژ همراه با فلزات دیگر استفاده می‌شود. مس رایج‌ترین فلز برای ساخت آلیاژ طلاست و گاهی از فلزات دیگری مثل نقره، نیکل، و پالادیوم هم استفاده می‌شود. درصد طلای موجود در هر جسم فلزی، عیار طلا نامیده می‌شود که معمولاً از واحد ۲۴ یا واحد ۱۰۰۰ بیان می‌شود؛ مثلاً طلای ۱۸ عیار (۷۵۰) حاوی ۷۵ درصد طلاست و طلای ۹۰۰ شامل ۹۰ درصد طلاست.


ابتدا، بیایید خواص شیمیایی طلا را به یاد بیاوریم. نماد شیمیایی طلا در جدول تناوبی عناصر مندلیف Au است. طلا یک فلز بادوام است زیرا:

  • مقاوم در برابر اکسیداسیون -طلا در برابر زنگ زدگی و خورده شدن در هوای آزاد، مقاومت دارد.
  • غیر مغناطیسی – طلا خاصیت مغناطیسی ندارد، به آهنربا جذب نمی شود و یکی از راه های تشخیص طلای اصل از بدل نیز استفاده از آهنربا است.
  • رسانایی حرارتی و الکتریکی بالا – طلا رسانای قوی جریان برق است. در بسیاری از صنایع تکنولوژی، مثل موبایل و کامپیوتر استفاده می شود.
  • فقط توسط اسید نیترو هیدروکلریک حل می شود – مخلوطی از 75٪ اسید نیتریک و 25٪ اسید هیدروکلریک که رنگ زرد نارنجی دارد، می تواند طلا را در خود حل کند.
  • چکش خوار – از آنجایی که چکش خواری بالایی دارد و براحتی به شکل های مختلف در می آید، می تواند به ورقه هایی 10 برابر نازک تر از یک کاغذ معمولی تبدیل شود، همچنین یک لایه نازک آن بر روی کلاه فضانوردان، محافظی در برابر نور فرابنفش است.
  • انعطاف پذیر – می تواند به سیم های نازکی کشیده شود که روی مدارها نصب می شود، مانند ترانزیستورها، به عنوان آلیاژ لحیم کاری، لحیم کاری صنعتی، وسایل ارتودنسی، ساخت موتور جت و غیره استفاده می شود.
  • براحتی با چقو بریده می شود– این یک فلز نسبتا نرم است. برای برطرف کردن این نقطعه ضعف آن، باید با فلزات دیگری مانند نقره، نیکل، مس یا پلاتین آلیاژ شود.

طلا یکی از متراکم ترین فلزات است. رسانای خوبی برای گرما و الکتریسیته است. همچنین نرم و شکل پذیرترین و انعطاف پذیرترین عناصر است. یک اونس (31.1 گرم؛ طلا با اونس تروی وزن می شود) را می توان حدود 17 متر مربع در ورقه های بسیار نازک به نام ورق طلا شکست.

از آنجایی که طلا از نظر بصری خوشایند و می توان به شکل های مختلف در بیاید و کدر یا خورده نمی شود، یکی از اولین فلزاتی بود که توجه انسان را به خود جلب کرد. نمونه‌هایی از کار طلایی استادانه، که بسیاری از آنها در شرایط تقریباً عالی هستند، از صنعتگران مصری، آشوری باستان باقی مانده است و طلا همچنان ماده‌ای بسیار مورد علاقه برای ساخت جواهرات و سایر اشیاء تزئینی است. (+)

تاریخچه طلا

مردم به احتمال زیاد اولین بار طلا را در نهرها و رودخانه های سراسر جهان کشف کردند که زیبایی و درخشندگی آن چشم ها را به خود جلب می کرد. تاریخ شناخته شده طلا به قدمت بسیار دور برمی گردد، برای اولین بار در 4000 سال قبل از میلاد مسیح در اروپای شرقی امروزی برای ساخت اشیاء تزئینی استفاده شده است. طلا به طور کلی برای چند هزار سال فقط برای ساختن چیزهایی مانند جواهرات و بت ها برای عبادت استفاده می شد. این تا حدود 1500 سال قبل از میلاد بود تا زمانی که امپراتوری باستانی مصر، طلا را به اولین وسیله رسمی مبادله برای تجارت بین المللی تبدیل کرد.

مصر آنچه را که Shekel شکِل نامیده می شد، ایجاد کرد، سکه ای با وزن 11.3 گرم و که تبدیل به واحد اندازه گیری استاندارد در خاورمیانه شد. از آلیاژ طبیعی به نام الکتروم ساخته شده بود که حدود دو سوم طلا و یک سوم آن نیز نقره بود. همچنین در همین زمان بود که بابلی‌ها روشی به نام سنجش آتش یا تست خلوص طلا با آتش،  را کشف کردند که یکی از مؤثرترین روش‌ها برای آزمایش خلوص طلا است که هنوز هم تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چند قرن بعد، در حدود 1200 قبل از میلاد، مصری ها دریافتند که می توانند طلا را با فلزات دیگر آلیاژ و ترکیب کنند تا آن را قوی تر کنند و رنگدانه های رنگی متفاوتی به آن بدهند. مصری‌ها همچنین در این زمان با روش ریخته‌گری از طلا(لاست واکس) شروع به کار کردند که در آن یک مجسمه طلا از یک مجسمه مومی اصلی ریخته‌گری و ساخته می‌شود، فرآیندی که می‌توان از آن برای ایجاد مجسمه‌های فوق‌العاده پیچیده و زیبا استفاده کرد، به طوری که همچنین هنوز تا به امروز استفاده می شود.

طلا در طول تاریخ همواره مهم‌ترین فلز گران‌بها بوده و به‌کرات به‌عنوان پول، وظیفه دادوستد و نگهداری ارزش را ایفا نموده است. در ادامه اتفاقات مهمی که در طول تاریخ بر این فلز گران‌بها رفته است بیان می‌شود:

 4000 سال قبل از میلاد

طلا برای اولین بارتوسط بشر استخراج شد و به عنوان یک فلز ارزشمند شناخته شد.

2000 سال قبل از میلاد

طلا به‌صورت خالص تولید شد و این صنعت در مناطق آناتولی و شبه‌جزیره عربستان نیز گسترش یافت؛ طلای 24 عیار و به شکل فلزی که می توان به آن شکل داد.

1200 سال قبل از میلاد

مصریان باستان با تبدیل طلا به اشکال مختلفی چون ورق، به قابلیت‌های جدیدی دست پیدا کردند. آن‌ها همچنین از یک‌سو به تکنیک موم کاری فائق آمدند و از سوی دیگر توانستند با ترکیب طلا با سایر فلزات، آلیاژهای رنگی طلا را تولید کنند؛ بسیاری این نوآوری های مصریان را شروع اتفاقات پیرامون طلا می دانند که تا امروز نیز ادامه دارد.

600 سال قبل از میلاد

600 سال قبل از میلاد، اولین استفاده از طلا در دندانپزشکی در سرزمین اتروسکان (ایتالیای فعلی) انجام شد.

36 سال بعد اولین ارز بین‌المللی عصر باستان به دستور کرزوس پادشاه لیدی از طلا ضرب شد و این سکه کروسید نام‌گذاری گردید؛ که اولین سکه تاریخ بشر نیز نامیده می شود.

60 سال پس‌ازآن در زمان در زمان حکومت هخامنشیان، طلاسازان با ساخت اشیاء نظیر گنجینه آمودریا و سایر اشیاء قیمتی از طلا، فرهنگ و هنر خود را به جهان معرفی نمودند.

500 سال قبل از میلاد

روم باستان که یکی از قوی ترین امپراطوری ها در باستان بحساب می آمد، که در آن زمان مهمترین تولیدکننده طلا قلمداد می‌شد به ضرب سکه‌های اورئوس اقدام نمود. ژولیوس سزار حقوق سربازان خود را با این سکه‌ها پرداخت می‌کرد و سکه طلا به عنوان یک واحد پولی و تبادل کالا استفاده می شد.

قرون‌وسطی

دوران سلطه امپراتوری روم بر طلا بود. این دوران به دلیل عدم ثبات سیاسی امپراتوری روم؛ عصر مطلوبی برای صنعت طلا به شمار نمی‌رود. در همین عصر بود که اپراتوری عثمانی معادن طلا در تملک رومیان را تسخیر کرد. امپراتوری روم نیز استاندارد سکه طلایی که آن را وضع کرده بود، با افزودن مس به سکه ها، به تورم و افزایش قیمت کالا تبدیل کرد و به نوعی پایه گذار اولین تورم سیستمی شد.

سال‌های 1000 تا 1600 میلادی

در سال 1066 دولت بریتانیا سه پول فلزی با عناوین پوند، شیلینگ و پنس را که از نقره ساخته می‌شد ضرب نمود. در سال 1284 ونیز شاهد ضرب سکه طلایی به نام دوکات بود که برای قریب 500 سال معروف‌ترین سکه محسوب می‌شد.

در دهه 1300 میلادی اولین سامانه حکاکی بر روی طلا به‌منظور استانداردسازی تجارت، در لندن پایه‌گذاری شد. در اواخر سال 1377 میلادی بریتانیا اولین سکه طلای خود را با عنوان فلورین معرفی کرد. در همان زمان سیستم پولی جدید این کشور که بر پایه طلا و نقره استوار بود آغاز به کارکرد.

سال‌های 1800 تا 1913

در سال 1804 با کشف طلا در ایالت کالیفرنیای آمریکا، بزرگ‌ترین هجوم طلا(Gold Rush) در این دوران به وقع پیوست؛ به این معنا که عده زیادی شروع به جستجوی طلا در کالیفرنیا کردند که به جستجوگران طلا نیز شناخته شدند.

آغاز به کار سیستم استاندارد طلا را به دهه 1880 میلادی برمی‌گردد. سیستم استاندارد طلا، در واقع طلا را پشتوانه پول رایج کشورها در نظر می گرفت. دو ویژگی اصلی این سیستم عبارت‌اند از:

  • اولاً نرخ تبدیل ارز کشورهایی که این سیستم را پذیرفته‌اند ثابت قرار داده شد و برابر با وزن خاصی از طلا در نظر گرفته شد و کشورها هر زمانی می توانند پول خود را به طلا تبدیل کنند و برعکس.
  • ثانیاً این کشورهای ملزم بودند پول خود را با ذخایر طلا  پشتیبانی کنند و به اندازه ای که نقدینگی دارند، طلا ذخیره کنند.

در این سیستم، طلا به‌نوعی واحد پول بین‌المللی شده بود و واحدهای پولی با اونس طلا سنجیده می‌شدند و این رویه نرخ‌های تبدیل ارز بین کشورها را تثبیت کرده بود. پوند انگلستان به‌عنوان واحد پول اصلی در سیستم استاندارد طلا شناخته می‌شد. سیستم استاندارد طلا تا آغاز جنگ جهانی اول ادامه یافت؛ زیرا در دوران جنگ احتیاج زیادی به چاپ و انتشار پول احساس می‌شد و این باعث شد اعتماد عمومی نسبت به واحدهای پولی به‌صورت محسوسی تقلیل یابد. انگلیس شروع به چاپ پوند بدون پشتوانه طلا کرد، کاری که آمریکا در حال حاضر انجام می دهد. با چاپ پوند بدون پشتوانه طلا در انگلیس، کم کم اعتماد به پوند انگلیس به عنوان ارز مرجع از بین رفت و آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، سیستم پولی دلار-طلا را جایگزین کرد.

پس از نابودی سیستم پایه پولی انگلیس، سیستم پایه پولی آمریکا در نشست برتون وودز، امضا شد و دلار به عنوان پشتوانه همه پول های جهان و طلا پشتوانه طلا گردید. این سیستم پولی نیز تا 1970 ادامه پیدا کرد و نیکسون رئیس جمهور آمریکا، رسما طلا را از پشتوانه پول کنار گذاشت(+).

فلز طلا چه ویژگی هایی دارد؟


طلا به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش، ماده‌ای است که در ازای کالاها و خدمات مورد پذیرش جهانی قرار گرفته است. به شکل سکه یا شمش، طلا گهگاه نقش اصلی را به عنوان یک ارز با ارزش بالا ایفا کرده است، اگرچه نقره به طور کلی وسیله استاندارد پرداخت در سیستم های تجاری جهان بود. طلا زمانی که در قرن نوزدهم گسترده شد، به عنوان پشتیبان برای سیستم‌های ارز کاغذی عمل کرد و از دهه 1870 تا جنگ جهانی اول، استاندارد طلا مبنای ارزهای جهانی بود.

اگرچه نقش رسمی طلا در سیستم پولی بین‌المللی تا دهه 1970 به پایان رسیده بود، این فلز همچنان یک دارایی ذخیره بسیار مورد توجه است و تقریباً 45 درصد از کل طلای جهان توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای این منظور نگهداری می‌شود. طلا هنوز توسط همه کشورها به عنوان وسیله ای برای پرداخت بین المللی پذیرفته می شود. (+)

در اواخر قرن بیستم، چهار کشور آفریقای جنوبی، روسیه، ایالات متحده و استرالیا دو سوم طلای تولید شده سالانه در سراسر جهان را به خود اختصاص دادند. در اوایل قرن بیست و یکم، چین پیشرو جهان در تولید طلا بود. در این دوره، استرالیا، ایالات متحده، روسیه، کانادا و آفریقای جنوبی نیز به عرضه مقادیر زیادی از این فلز گرانبها ادامه دادند.

از آنجایی که طلای خالص آنقدر نرم است که نمی‌تواند در برابر استفاده طولانی مدت مقاومت کند، معمولاً آن را با فلزات دیگر آلیاژ می‌کنند تا سختی آن را برای استفاده در جواهرات، ظروف طلا یا ضرب سکه افزایش دهند(آلیاژ طلا). بیشتر طلای مورد استفاده در جواهرات با نقره، مس و کمی روی آلیاژ می‌شود تا رنگ‌های مختلف طلای زرد یا نیکل، مس و روی برای تولید طلای سفید تولید شود.

رنگ این آلیاژهای طلا با افزایش نسبت نقره در آنها از زرد به سفید تبدیل می شود. بیش از 70 درصد نقره باعث ایجاد آلیاژهایی سفید رنگ می شود. از آلیاژهای طلا با نقره یا مس برای ساخت سکه های طلا و ظروف طلا و آلیاژهای پلاتین یا پالادیوم نیز در جواهرات استفاده می شود. محتوای آلیاژهای طلا در عدد 24 بیان می شود که به آن عیار می گویند. آلیاژ طلای 12 عیار 50 درصد طلا و طلای 24 عیار طلایی است که بیش از 99 درصد خالص است.

به دلیل رسانایی الکتریکی بالا (71 درصد مس) و بی اثر بودن، بیشترین استفاده صنعتی از طلا در صنعت برق و الکترونیک برای آبکاری رساناها، پایانه ها، مدارهای چاپی و سیستم های نیمه هادی است. لایه‌های نازکی از طلا که تا 98 درصد از تشعشعات فروسرخ را منعکس می‌کنند، بر روی ماهواره‌ها برای کنترل دما و روی لباس‌های فضایی برای محافظت از آنها استفاده شده‌اند. طلا که به روشی مشابه در پنجره های ساختمان های اداری بزرگ استفاده می شود، نیاز به تهویه هوا را کاهش می دهد و به زیبایی می افزاید. طلا همچنین از دیرباز برای پرکردن و ترمیم دندان ها استفاده می شده است.

طلا یکی از نجیب‌ترین عناصر – یعنی از نظر شیمیایی کمتر واکنش‌پذیر – است. با اکسیژن یا گوگرد واکنش نمی دهد(زنگ نمی زند)، اگرچه به آسانی با هالوژن ها یا محلول های حاوی یا تولید کننده کلر واکنش نشان می دهد.

مانند مس، طلا دارای یک الکترون s منفرد در خارج از پوسته d کامل است، اما علیرغم شباهت در ساختارهای الکترونیکی و انرژی های یونیزاسیون، شباهت های نزدیک کمی بین طلا از یک سو و مس از سوی دیگر وجود دارد.

حقیقت های جالب درباره طلا

  • تخمین زده شده است که در سراسر جهان، کل طلای استخراج شده 152000 تن متریک است که فقط برای پر کردن 60 تریلر تراکتور کافی است. در مقایسه، هر سال 907 میلیون تن آهن در سراسر جهان تولید می شود. این معادل 6000 برابر کل طلای تولید شده در طول تاریخ است. کل طلایی که تاکنون استخراج شده است می تواند سه استخر شنا را پر کند. برابر با پر کردن 60  تریلی پشت تراکتوری است، این عدد را مقایسه کنید با استخراج سالانه 907 میلیون تن! آهن، که معادل 60000 برابر کل طلای استخراج شده است. یعنی تولید 1 روز آهن در جهان، معادل 60000 برابر کل تولید و استخراج طلایی است که بشر از ابتدای کشف طلا تا کنون داشته است. دلیل قیمت و ارزش بالای طلا نیز همین موضوع است.
  • اقیانوس ها بزرگترین مخزن طلا در سطح زمین هستند که تقریباً هشت برابر کل طلای استخراج شده تا به امروز را در خود جای داده اند. با این حال، هزینه فعلی استخراج آن بیشتر از ارزش طلا است. علاوه بر آن کاوش و پیدا کردن طلای موجود در اقیانوس هزینه زیادی دارد که از ارزش خود طلا بیشتر می شود.
  • یک اونس طلا(31.1 گرم طلای خالص) را می توان در سیم نازکی به اندازه پنج میکرون یا پنج میلیونیم متر ضخامت کشید که در یک خط مستقیم به فاصله 80 کیلومتری می رسد.
  • رویه کلاه‌های فضایی فضانوردان روکشی از طلا به‌قدری نازک (0.00005 میلی‌متر یا 0.000002 اینچ) دریافت می‌کند که تا حدی شفاف است. فضانوردان می توانند از طریق آن ببینند، اما حتی این لایه نازک باعث کاهش تابش شدید و گرمای نور خورشید می شود، علاوه بر این پرتو فرابنفش که در فضا بدون واسطه به فضانوردان می تابد، می توان به چشمان آن ها آسیب بزند که طلا این مورد را جلوگیری می کند
  • نکته جالب دیگر درباره طلا این است که بیشتر طلا – 78 درصد از عرضه سالانه جهانی طلا – تبدیل به طلا و جواهر می شود. سایر صنایع، عمدتاً الکترونیک، پزشکی و دندانپزشکی حدود 12 درصد نیاز دارند. و از همه جالب تر اینکه کل معاملات مالی طلا، تنها 10% از عرضه طلا است.  10 درصد باقیمانده از عرضه سالانه طلا در معاملات مالی استفاده می شود.
  • 187200 تن – حدود 187200 تن طلا از آغاز تمدن استخراج شده است.(+)
  • منشا طلا از فضا است. تمام طلا هایی که از معادن استخراج می ‌شود از انفجار سنگ های آسمان در میلیاردها سال پیش به وجود آمدند.
  • گیاهان طلا دارند. اکالیپتوس مقدار کمی برگ طلا را دارا می باشد اما مقدار آن آنقدر ناچیز است که با چشم افراد عادی قابل مشاهده نمی باشد.
  • طلا خاصیت درمانی دارد. طلا را می‌توان به صورت مایع در آورد و کسانی که مشکل عضلانی دارند به عضلات آنها تزریق کرد. طلا در درمان آرتروز و سرطان نیز بسیار موثر است. گفته شده است که طلا از هر ده مورد بیماری هفت مورد را درمان کرده است.
  • طلا فلزی است که قابل خوردن است. طلا فلز غیر سمی است و می ‌توان لایه‌های آن را به همراه غذا یا نوشیدنی میل کرد. در برخی فروشگاه ها برگ های طلا و یا لایه های بسیار نازکی از طلا فروخته می ‌شود و بعضی از رستوران ها نیز از این لایه های نازک در میان سفارش غذای خود استفاده می کنند. طلا به راحتی هضم می شود، پس نگران هضم شدن آن نباشید.
  • بدن ما انسان ها حدود ۲/. درصد طلا دارد که در خون ماست و مقدار کمی هم در موی سر ما وجود دارد. به جرئت می توان گفت که چه کسی تصور می کرد که در وجودش طلا وجود داشته باشد. شاید برای این مسئله می توانیم این ضرب المثل را بزنیم.(آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم.)
  • طلا میلیون ها سال پیش در اثر برخورد شهاب سنگ به زمین طلا و مواد معدنی گران قیمتی در زمین به وجود آمد و قابل مشاهده بود.

فلز طلا نشان دهنده یکی از عناصر شناخته شده در جهان است که بخش کوچکی از کل جهان را تشکیل می دهد. کمیبابی و ارزش بالای طلا بدلیل انرژی زیادی است که برای ایجاد طلا نیاز است. طلا در ستارگان تشکیل می شود(+)، اما فقط در آنهایی که در ابرنواخترها و انفجارهای غول پیکر (سوپرنوا supernova)، یا ابرنواخترهای فوق العاده متراکم که در برخوردهای بسیار قدرتمند با هم جمع شده اند و موجب تشکیل ستارگان می شوند، تشکیل می شود.

حقایق اساسی در مورد طلا: طلا  تنها فلزی است که زرد رنگ است

تنها فلزی که بدون واکنش با سایر مواد رنگ زرد درخشان و زیبایی دارد، طلا است. سایر فلزات می توانند با واکنش با برخی مواد، رنگ زرد را داشته باشند. طلای خالص تا حدودی زرد است زیرا نور آبی را بیشتر از سایر طول موج های مرئی نور جذب می کند.

حقایق اساسی در مورد طلا: طلا فلزی که به شکل های مختلفی برای سرمایه گذاری استفاده می شود

سرمایه گذاران هنگامی که به دنبال به دست آوردن پول از طریق سرمایه گذاری در فلز زرد هستند، گزینه های مختلفی دارند. در برخی از نقاط جهان، مثل ایران و کشورهای خاورمیانه و یا هند، خرید طلا به صورت طلا و جواهرات همچنان بزرگترین و سنتی ترین روش به دست آوردن طلا برای سرمایه گذاری است، به ویژه در هند. در بیشتر موارد، خرید و هدیه دادن جواهرات طلا برای ارزش احساسی و انتقال احساس محبت و دوست داشتن در این کشورها انجام می شود.

به غیر از طلا و جواهرات، سرمایه گذاری طلا را می توان به روش های دیگری نیز انجام داد، از جمله:

  • شمش و سکه های طلا: این شامل سکه های معمولی و شمش های طلا می شود. در ایران شکل رایج سرمایه گذاری طلا و شناخته شده آن، خرید سکه طلا است. شمش های طلا نیز رایج است، برای مثال شمش های 1 گرمی.
  • ETF های طلا: اکثر ETF(صندوق های قابل معامله با پشتوانه طلا در بورس) های طلا قیمت فیزیکی طلا را دنبال می کنند. طبق Gold.org، بر حسب گرم طلای استخراج شده، یک واحد ETF با پشتوانه طلا معمولاً نشان دهنده 1 گرم از فلز زرد است. ETF ها را می توان در بورس خرید و معامله کرد.
  • سهام متمرکز بر شرکت های استخراج طلا(درکشورهای توسعه یافته مثل چین و آمریکا بیشتر رایج است): یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری در طلا، سرمایه گذاری در شرکت های استخراج طلا است، که با توجه به قیمت جهانی طلا، سهام این شرکت ها نیز تغییر می کند. از آنجایی که طلا خود یک واحد ارزش گذاری برای سایر کالا و حتی پول کشورهاست، این نوع سرمایه گذاری با سرمایه گذاری معمولی و خرید سهام شرکت های عادی متفاوت است.

حقایق اولیه در مورد طلا: طلا هیچ وقت مصرف نمی شود

برخلاف تصور رایج، طلا مانند بسیاری از کالاهای دیگر مصرف نمی شود. این فلز مانند گاز و زغال سنگ نمی سوزد و تنها حدود 12 درصد از طلای جهان برای مصارف صنعتی استفاده می شود. برخلاف گاز و زغال سنگ یا حتی مس، تقریباً تمام طلایی که در طول زمان تولید شده است، هنوز وجود دارد و در اختیار مؤسسات یا مردم است.

حقایق اساسی در مورد طلا: می توان آن را به عنوان یک ارز در نظر گرفت

آخرین، اما مطمئنا نه کم اهمیت، طلا دارای گرایش های ارزی جالبی است،  طلا قدرت خرید خود را بهتر از ارزهای کاغذی حفظ می کند. در حالی که طلا به عنوان یک ارز عمل می کند، بسیاری آن را یک ارز نمی دانند، زیرا نمی توانید دقیقاً از آن برای خرید غذا در فروشگاه مواد غذایی استفاده کنید.

اما، مانند سایر ارزها، قیمتی دارد که در نوسان است – همانطور که در تاریخ نیز دیده می شود، معمولاً با کاهش ارزش دلار آمریکا، ارزش طلا افزایش می یابد و با افزایش ارزش دلار، ارزش طلا کاهش می یابد. فلز زرد را می توان خرید و ذخیره کرد و قابلیت تبدیل به پول با ارزهای مختلف را دارد.

چه چیزی طلا را جذب می کند؟

جیوه طلا را جذب نمی کند، بلکه طلا را در خود حل می کند. استفاده از جیوه یکی از روش های جداسازی طلا و نقره از خاک است. آهنربا نیز طلا را جذب نمی کند، مگر اینکه طلایی که در دست هست، یک طلای تقلبی باشد یا مقدار ناخالصی و آلیاژ آن زیاد باشد. هر آلیاژی از طلا را ملغمه می گویند و به روشی که از جیوه برای جذب طلا از خاک استفاده می شود، ملغمه کاری یا آمالگام می گویند. پس جیوه طلا را جذب نمی کند، آهنربا نیز طلا را جذب نمی کند.

خلاصه کلام؛ چرا طلا؟

در اثر کمیابی، دوام، و سهولت تشخیص آن از طریق رنگ، وزن، انعطاف و ویژگی‌های صوتی منحصر به فردش، طلا کالایی است که بازرگانان و تجار آن را به عنوان واحد مشترک محاسبه برگزیده‌اند- از این رو مدت مدیدی است که به عنوان شکلی از پول و ذخیره‌سازی ثروت مورد استفاده قرار گرفته‌است.

ماهیت دقیق تکامل پول عمدتاً از لحاظ زمان و مکان تغییر می‌کند، اما این اعتقاد مورخین بر این است که ارزش بالای طلا به دلیل زیبایی، چگالی، مقاومت در برابر خوردگی، یکپارچگی، و قابلیت تقسیم آسان، آن را هم به عنوان یک اندوخته ارزش (مظنه) و هم به صورت واحد محاسبه برای ارزش اندوخته انواع دیگر واحدها – مفید ساخته‌است؛ در بابل، یک پیمانه گندم هموزن با طلا به عنوان یک نمونه برای انتقال ارزش مورد نظر استفاده می‌شد. نظام‌های پولی اولیه مبتنی بر (سنجش با) غلات، از طلا برای تعیین ارزش اندوخته بهره می‌بردند. بانکداری زمانی آغاز شد که طلای پس‌انداز شده در بانک را می‌توانستند از طریق یک سیستم حواله‌سازی جیرو (giro)، یا وام دادن با بهره از یک حساب به حساب دیگر منتقل نمایند.

همه این موارد دلایلی هستند که طلا فلزی محبوب از ابتدای کشف آن توسط بشر بوده است و چه جنگ های خونینی که برای تصاحب آن، بین انسان ها رخ داده است. شناخت طلا و سرگذشت سیستم پولی جهان، و استفاده هایی که صنایع پیشرفته نظامی و تکنولوژی ها دارند، اهمیت طلا را بیش از پیش برای همه انسان ها آشکار کرده است.

TalaPin | طلاپین

View Comments

  • طلای دست دوم بدون اجرت چگونه محاسبه می شود

Recent Posts

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده چقدر است؟

حداقل مقدار وزن خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری چقدر است؟ طلای آب شده…

3 ماه ago

طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا یا بیت کوین بخریم‌؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟‌ امنیت کدام بازار…

3 ماه ago

بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا با پول کم

سرمایه گذاری در طلا با پول کم در ایران ممکن است؟‌ چطور با ۱۰ میلیون…

3 ماه ago

دلیل تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده چیست؟

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در خرید طلای آب شده همیشه سوال…

3 ماه ago

آیا خرید طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ 7 دلیل برای سرمایه گذاری در طلا

طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ مردم به دلایل زیادی سرمایه گذاری می کنند، عده ای…

4 ماه ago

نکات خرید طلا | چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟ کلک های طلافروشان

نکات خرید طلا چیست؟‌ آيا بیشترین کلک های طلافروشان را می دانید؟‌خرید طلای زینتی و…

4 ماه ago