طلا یا دلار؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا یا دلار؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

فهرست مطالب

طلا یا دلار کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ طلا یا دلار بخریم؟ پیش از هر چیز باید بدانید که هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست. با توجه به شرایط تورمی که در آن قرار داریم، روی آوردن به سرمایه گذاری در طلا و ارزهای خارجی، برای افراد امری عادی شده و این روزها قیمت ارزهای خارجی یکی از پر تکرارترین صحبت های بین افراد است و انتخاب بین طلا یا دلار سوال عادی است.

معمولا برای حفظ ارزش سرمایه در زمان تورم افراد بدنبال پناهگاهی برای دارایی خود هستند، در دسترس ترین سرمایه گذاری ها نیز طلا یا دلار است. اما سرمایه گذاری در هر بازاری نیاز به دانش مالی حداقل دارد و بهتر است بدانیم هر بازاری معایب و مزایای خود را دارد، طلا یا دلار نیز از این مورد مستثنی نیست. برای دریافت بهترین بازدهی از بین بازارهای طلا یا دلار، زمان خرید و فروش اهمیت بالایی دارد.

اگر بدنبال پاسخ به سوال “طلا یا دلار، کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟” با این نوشته همراه باشید.

طلا یا دلار

سرمایه گذاری بر روی دلار و ارزهای خارجی

با افزایش تورم، سطح کلی درآمدها نیز کاهش پیدا کرده است و افراد بدنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند، و بازار دلار که برای همه افراد این روزها شناخته شده اس، یکی از مقصدهای این سرمایه ها است. دلار در ایران به عنوان لنگری شناخته می شود که تمامی قیمت ها را با خود بالا می برد. لازم است پیش از هر چیز درباره ارزهای خارجی در کشورها و نحوه تعیین قیمت آن بدانیم، سپس تصمیم به سرمایه گذاری در این بازار داشته باشیم.

در همه بازارها این عرضه و تقاضا برای یک کالا است که قیمت آن کالا را مشخص می کند، با کمبود آن کالا قیمتش زیاد می شود و با فراوانی آن، قیمتش کم می شود. بازار دلار و ارزهای خارجی نیز مطابق همین قانون طبیعی اقتصاد است. اما گاهی در بازارها، فرصت های سوداگری و دلالی ایجاد می شود، دلالان زمین بازی مطلوبی برای خود پیدا می کنند و بازی خود را شروع می کنند.

اگرچه تقاضای واقعی بازار ارز شامل مواردی نظیر مسافرت های خارجی تفریحی و زیارتی، واردات کالا به کشور، مناسبت هایی مثل عید و … است که کمی بر قیمت ارز و دلار تاثیر می گذارد، ولی عامل اصلی که اکنون بازار ارز را در دست دارد(متاسفانه) دلالی است. به همین دلیل بازار ارز و دلار جزو بازارهای پر ریسک و پرخطر برای سرمایه گذاری بحساب می آید.

از جمله موارد مهم دیگری که در کشورها بر بازار ارز تاثیرگذار است:

  • عملکرد اقتصادی و سیاسی دولت: کشورهایی که در حالت صلح هستند و از نظر سیاسی با سایر کشورها ارتباطات خوبی دارند، معمولا باعث افزایش ارزش پول خود در برابر سایر ارزهای کشورها می شوند و اگر در حالت جنگ باشند، سرمایه گذاری خارجی کاهش پیدا کرده و در نتیجه، ارزش پول آن کشور نیز کم می شود.
  • تورم: هرچه تورم در کشوری بیشتر باشد، ارزش پول آن کشور کمتر می شود و افراد بدنبال خرید ارزهای خارجی برای حفظ دارایی هستند، که باعث افزایش قیمت می شود.
  • نرخ بهره بانکی: هرچه نرخ بهره بانکی از تورم کمتر باشد، علاقه کمتری به سپرده گذاری در بانک بین مردم وجود دارد که این مورد به کاهش قدرت اقتصادی یک کشور می انجامد. در کشور ما در سال‌های اخیر نرخ تورم بیش از 40 درصد و نرخ بهره بانکی حداکثر 20 درصد بوده است بنابراین می‌توان گفت میزان بهره 20 درصد منفی است و این یعنی مردم تمایلی به گذاشتن سرمایه خود در بانک ندارند.
  • وضعیت صادرات و واردات: هرچه صادرات یک کشوری بیشتر از واردات کالای آن کشور از نظر میران ارزی باشد، ارز خارجی در آن کشور زیاد شده و در نتیجه قیمت آن کاهش می یابد.

در ایران نیز که بخش بزرگی از صادرات کشور را نفت تشکیل می دهد، ارز خارجی و دلار به صادرات نفت وابسته است و با افزایش قیمت جهانی نفت قیمت دلار در ایران کم می شود. و عواملی نظیر  عرضه و تقاضا، تحریم‌های وضع شده علیه کشور، وضعیت معیشتی و اقتصادی می تواند قیمت ارز و دلار را کاهش یا افزایش دهد.

طلا یا دلار کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است

سرمایه گذاری بر روی دلار در ایران

اما خرید دلار به عنوان سرمایه گذاری در بازار ایران چالش های خاص خود را دارد، برای مثال هر کدملی می تواند 2000 دلار ارز خارجی دریافت کند. برای اینکار نیز باید ابتدا در سامانه https://my.ice.ir ثبت نام کند و درخواست ارز خود را ثبت کند و سپس به صرافی مورد نظر برود و دلار یا ارز خارجی خود را تحویل بگیرد.

دلار نقدشوندگی بالایی دارد، پشتوانه خوبی برای دارایی است، با تورم ارزش دارایی ها کم نمی شود و در دسترس است. اما از طرفی دلار و ارزهای خارجی بشدت تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی هستند که در کنترل دولت ها نیست و دولت نمی تواند اثری بر روی آن داشته باشد، محدودیت در خرید دارد، ریسک نگهداری دارد و امکان تقلبی بودن آن هم بالا است.

از همه مهم تر اینکه بازار دلار یک بازار سفته بازی و دلالی است و در صورتی که دانش کافی نداشته باشید، ممکن است در بازی های بازار سرمایه خود را از دست بدهید. موارد زیر را می توان به عنوان مزیت دلار نسبت به طلا دانست:

  • اگر بخشی از سرمایه خود را به طلا و یا دلار تبدیل کنید، در صورتی که به بخشی از آن احتیاج پیدا خواهید کرد، اگر دلار خریداری کرده باشید می توانید در صورت نیاز تعدادی از دلارهای خود را بفروشید، اما در صورتی که طلا خریده باشید برای مثال سکه، باید حداقل یک سکه کامل بفروشید تا بتوانید پول نقد دریافت کنید.
  • دلار تاریخ تولید ندارد، اما برای سکه هایی که خریداری می شود معمولا سکه های قدیمی(مثلا بهار آزادی) قیمت کمتری نسبت به سایر سکه ها دارد. اما دلار تفاوتی ندارد که کی چاپ شده باشد و در هر زمان ارزش آن همان ارزش دلار است.
  • هنگامی که اقدام به فروش دلار می نمایید، حتی یک ریال از ارزش دلار به دلیل هزینه های جانبی کسر نخواهد شد، اما در هنگام فروش طلا شاهد کسر وجه درصدی تحت عنوان اجرت ساخت و یا سود فروشنده از سرمایه شما کسر می شود.

البته موضوع محدودیت در سقف خرید دلار با کمک رمز ارزها حل شده است. این روزها با همه‌گیر شدن ارزهای دیجیتال امکان خرید ارز دیجیتال «تتر» (Tether) با نماد USDT نیز وجود دارد که معمولاً قیمت آن نسبت به بازار فیزیکی کمی بیشتر است. التبه خرید تتر نیاز به دانش در حوزه ارزهای دیجیتال دارد.

طلا یا دلار کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر

سرمایه گذاری بر روی طلا

خرید طلا و سکه از قدیم در خانواده های ایرانی رایج بوده و ما ایرانی ها علاقه خاصی به خرید و نگهداری طلا داریم. از آنجایی که قیمت طلا وابسته به قیمت جهانی انس طلا است و افزایش قیمت ارز و دلار باعث افزایش قیمت طلا در ایران نیز می شود، طلا را به عنوان یک سرمایه گذاری جذاب می بینیم.
درحال حاضر اشکال مختلفی از طلا در طلا فروشی ها یافت می شود. سکه بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه، سکه های گرمی، طلا ساخته شده و طلاهای بدون اجرت (معروف به دست دوم) از جمله این اشکال هستند.

روش های دیگری نیز برای خرید طلا در ایران وجود دارند.گواهی سپرده سکه، گواهی سپرده شمش طلا و صندوق های سرمایه گذاری طلا از این روش ها هستند. به دلیل پیچیده بودن و نیاز به تخصص و گرفتن کدهای معاملاتی ویژه درگواهی های سپرده، خرید آن برای عموم سرمایه گذاران سخت تر است.

عوامل موثر بر قیمت طلا

  • قیمت طلای جهانی انس
  • نرخ دلار در بازار آزاد
  • تورم در کشور
  • تقاضا برای خرید طلا در ایران
  • ثبات سیاسی و اقتصادی کشور
شمش های طلا با بک گراند سیاه

سرمایه گذاری بر روی طلا در ایران

اما خرید طلا مزایا و معایب خود را دارد. از موارد مزایای سرمایه گذاری در طلا می توان به نقدشوندگی بالا، طلا همواره و به سرعت، امکان تبدیل شدن به پول نقد را دارد، سهولت خرید طلا، خرید یا فروش طلا در دسترس است و کافی است به طلافروشی مراجعه کنید. پناهگاه امن سرمایه گذاری و سوددهی بالا، طلا هم سود افزایش قیمت دلار را دارد، هم سود افزایش قیمت انس جهانی و این یعنی یک بازی دو سر برد.

مطالعه مرتبط: بهترین سکه برای سرمایه گذاری چیست؟

اما معایب طلا برای طلاهای مختلف متفاوت است، برای مثال سکه طلا حباب قیمتی زیادی دارد و شما با خرید سکه پول حباب آن را مازاد می پردازید. خرید طلای زینتی، مالیات و اجرت و سود فروشنده را مازاد باید بپردازید، خرید طلای دست دوم یا شکسته بدون اجرت نیز باید سود فروشنده را مازاد بر وزن طلا بپردازید. طلای آب شده نیز یک نوع سرمایه گذاری در طلا است که ریسک اصلی آن تقلبی بودن و یا عیار کمتر آن است.

مطالعه مرتبط: بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری بلندمدت چیست؟

آیا خرید طلا سودآور است؟

اگر به نمودار افزایش قیمت سکه و طلا نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که سکه و طلا در چند سال اخیر سیر صعودی داشته است.

خرید سکه و طلا یک سرمایه گذاری امن برای دارایی حساب می شود، در بلندمدت(افق بیشتر از 2 سال) طلا همواره رو به افزایش است، چراکه حتی اگر قیمت دلار در ایران کاهش پیدا کند، عامل دیگر قیمت طلا یعنی انس جهانی این کاهش قیمت را می تواند جبران کند.

گاهی نیز افرادی که سکه می خرند، سودهای کلانی به همراه دارد، مثلاً بازار سکه در سال 1391 جهش صعودی چشمگیری داشت به‌طوری‌که قیمت سکه از پانصد هزار تومان به قیمت یک‌میلیون تومان رسید و 50% سود بر روی سرمایه در بر داشت.

طلا یا دلار؟ کدام یک را برای سرمایه گذاری بخریم؟

طلا و دلار دو بازار موازی و جدا از هم هستند که هر کدام می تواند سودده باشد، اگر دانش مالی داشته باشید و بدنبال نوسان گیری و اصطلاحا ترید باشید. اما در بلندمدت طلا بنظر گزینه جذاب تری است. امنیت بیشتر بازار سکه و طلا، خاصیت نقدشوندگی سریع و در نهایت تاریخچه قیمتی وسوسه انگیزتر از مهمترین دلایل سرمایه گذاری بر روی سکه و طلا نسبت به دلار محسوب می‌شوند.

خرید دلار ریسک بالاتری نسبت به طلا دارد و در نقدشوندگی نیز ممکن است به مشکل بخورید، اما طلا در هر جایی که طلافروشی در دسترس باشد، امکان نقدشوندگی دارد. حتی برای طلا در زمان کاهش قیمت طلا نیز مشتری زیاد پیدا می شود.

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا دلار؟

سرمایه گذاری در طلا بهتر از دلار است چون ریسک سرمایه گذاری در دلار بیشتر از طلا است، و قیمت طلا جهانی است که می تواند سود خوبی داشته باشد. طلا نیز از نظر دولت سرمایه گذاری امن تری نسبت به دلار است.

لطفا به قسمت نظرات بروید و نظر یا سوال خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
کاربران ناشناس
10 ماه قبل

منظوراز طلا سکه است یا…

احسان امیری
11 ماه قبل

به نظر من نه طلا نه دلار
فقط ماشین
با وجود تجربه ای که من دارم افزایش قیمت ماشین از دلار و طلا هم بالاتر بوده و در کنار افزایش قیمت منبع درآمدی هم دارد
یا حق

ایرونی
11 ماه قبل

خرید طلا گزینه خوبیه، ممنون از اطلاعات مفیدتون… عالی بود

کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام طلا قطعا بهتره

کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام طلا

5
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx