فرق طلای ایرانی با خارجی

فرق طلای ایرانی با خارجی چیست؟

فهرست مطالب

فرق طلای ایرانی با خارجی چیست؟ طلای ایرانی بهتر است یا طلای خارجی؟ خرید طلا در ترکیه به چه صورت است؟ طلای ایرانی بخریم یا طلای خارجی؟ فرق طلای ایران و ترکیه چیست؟ فرق طلای هندی و ایرانی چیست؟ فرق طلای ژاپنی و ایرانی چیست؟ فرقی طلای ایتالیایی و ایرانی چیست؟

فرق طلای خارجی با ایرانی

چه طلایی را در ایران طلای خارجی می گوییم؟

ایران جزو پنج کشور اول مصرف کننده طلا در دنیا است و نیاز بازار داخلی از طریق واردات طلا تأمین می‌شود. کشورهایی از قبیل ترکیه، تایلند و هنگ‌کنک که دارای جمعیتی برابر جمعیت کشور ما هستند، نزدیک به نیم میلیون نفر از جمعیت‌شان در تولید طلا و مصنوعات طلا سهم دارند، اما در ایران کارگاه های تولیدی طلا، بیشتر به سرمایه گذاری مشغول می شوند. به همین دلیل طلای خارجی از کشورهای ایتالیا، چین، هند، مالزی، تایوان و مخصوصا ترکیه، به کشور وارد می شود.

می توان گفت که بازار فروش طلا های خارجی در ایران داغتر از طلا های ایرانی است. چرا که مشتری ها معتقد که طلای خارجی ظرافت و زیبایی و بیشتری دارند.

به منظور رونق بخشیدن به بازار طلای ایرانی، مسئولان ورود طلای خارجی به کشور را ممنوع کرده اند؛ اما با وجود این، باز هم شاهد این هستیم که طلای کشورهای دیگر مانند طلای ایتالیایی، ترک و … به وفور در بازار یافت می شود. این طلاها به صورت قاچاق وارد ایران شده و در اغلب موارد دارای عیار استانداردی نیستند.

التبه ذکر این نکته ضروری است که طبق قانون کشور واردات مصنوعات طلا و جواهر به کشور ممنوع است. البته ورود طلای خام و  شمش طلا توسط افراد حقیقی و حقوقی به هر میزان آزاد اعلام  شده است(منبع). طلای خارجی که در بازار ایران دیده می شود، بصورت قاچاق وارد کشور می شود.

محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلاو جواهر، می گوید: فروش طلای خارجی در سطح کشور ممنوع است و ارگان های مربوط موظف به جلوگیری از این کار هستند. گاهی اوقات طلا خارجی نیست بلکه مدل آن از روی طرح های ایتالیایی کپی برداری شده و عده کمی از فروشندگان آنها را به عنوان طلای خارجی می فروشند و برای مثال بیشتر طلافروشان طلاهای خود را با این عنوان که مدل ایتالیایی است به فروش می رسانند و این یعنی از روی مدل ایتالیایی کپی برداری شده است.

طلای ایرانی

تفاوت های طلای ایرانی و خارجی چیست؟

خرید طلای ایرانی بصرفه‌تر از خرید طلای خارجی است زیرا علاوه بر کیفیت بالا و متنوع بودن طلای ایرانی، کارمزد آن هم نسبت به طلاهای خارجی پایین‌تر است. شاید مهم ترین فرق طلای ایرانی با خارجی را بتوان اینگونه در سه کلمه خلاصه کرد:

  • ظرافت و دقت ساخت کار طلای خارجی بیشتر از طلای ایرانی است.
  • طراحی مدرن طلای خارجی جذابیت بیشتری برای افراد دارد.
  • عیار طلای ساخته شده در طلای ایرانی و خارجی متفاوت است.

فرق طلای ایرانی با خارجی را می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • طلاهای خارجی به این دلیل که به وسیله‌ی دستگاه‌های مدرن و همینطور به دست افراد حرفه‌ای ساخته می‌شوند. نسبت به طلاهای ایرانی ظرافت بیشتری دارند.
  • می‌توان گفت که طلاهای خارجی و ایرانی از نظر گستردگی تنوع در طرح با یکدیگر در یک سطح قرار دارند.
  • کارمزد طلاهای خارجی نسبت به طلاهای ایرانی بالاتر است.
  • طلاهای کشور ایتالیا نسبت به طلای ایرانی کیفیت بالاتری دارند و در مقابل طلای ایرانی از طلای هندی و… باکیفیت‌تر است.
  • عیار برخی از طلاهای خارجی مانند طلای روسیه و امارات بالاتر از طلای ایرانی بوده و از طرفی عیار طلای ایرانی از طلای هندی بالاتر است.
  • معمولا طلای خارجی عیار بالاتری نسبت به طلای ایرانی دارد. اجرت ساخت هم نیز در بالا بودن قیمت طلای خارجی تأثیر دارد. همچنین طلای چینی کیفیت بسیار پایین‌تری از طلای ایرانی دارد. ولی برعکس این‌ها طلای ایتالیایی و طلای روسیه از طلای ایرانی قیمت بیش‌تری دارند.

روش تشخیص طلای خارجی و ایرانی چیست؟

یکی دیگر از فرق طلای ایرانی و خارجی در نحوه نوشتن کد روی طلا است. بر این اساس هر شهری حرف اول لاتین خودش را در کالایی که می سازد حک می کند. در هر طلایی دو علامت وجود دارد. یکی علامت عیار می باشد که مثلا 750 است. در ایران عیار زیر 750 غیر قانونی است.

دیگر فرق طلای ایرانی با خارجی هم مارک و برند سازنده است. تولیدات تهران با کلمه T مشخص می شود و اصفهان با E مشهود است. به طور مثال اگر در یک قطعه طلا با T488 برخورد شد یعنی طلایی که در تهران تولید شده است و آن 488 هم شماره واحد تولیدی است.

در مورد طلای خارجی نیز باید گفت مارک خارجی بر روی آنها درج شده و از این طریق می توان از اصالت طلا مطمئن شد. قیمت طلای خارجی بخاطر وارداتی بودن این نوع طلا و جواهر در مقایسه با طلای ایرانی بیشتر است.

این در حالی است که طلا های ایرانی این روزها توان رقابت با طلاهای خارجی دارد. در حالی که طلای ایرانی علاوه بر اینکه عیار مشخصی دارد، کارمزد خیلی کمتری نیز دارد. به طور کلی می توان گفت که خرید طلای ایرانی از هر جهتی به صرفه تر است.

طلای هند، فرق طلای ایرانی با خارجی

فرق طلای هندی با ایرانی چیست؟ چطور طلای هندی را تشخیص دهیم؟ 

طلای هندی برای رنگ زرد، اندازه‌ی بزرگ و درخشندگی خود مشهور است. این سه ویژگی در تمامی طلاهای هندی وجود دارد. وجود سنگ‌های ریز و رنگی به‌مقدار فراوان به‌صورت کار شده در کنار طلای زرد هندی از ویژگی‌های بارز طلا هندی به شمار می‌آید. 

نکته جالب توجه این است که طلا هندی عیار پایین‌تری نسبت به سایر طلاها و طلای ایرانی است. ساخت طلا هندی معمولا با عیار ۱۴ و حتی پایین‌تر انجام می‌شود. 

طلای هند، فرق طلای ایرانی با خارجی

کد طلاهای هندی BIS (Bureau of Indian Standards) است که مخفف عبارت انگلیسی «اداره‌ی کل استانداردهای هند» است. این کد از ۵ بخش زیر تشکیل شده است: 

  • لوگو BIS 
  • عیار طلا 
  • لوگوی سازمان تایید کیفیت طلاهای هندی 
  • کد یا شناسه‌ طلاساز 
  • سال تولید طلا 

رنگ زرد پر رنگ، ابعاد بزرگ، درخشش و براقیت بیش از حد معمول، از ویژگی های طلای هندیست که به سادگی می توان آن را تشخیص داد.

طلای ایتالیایی در بازار ایران چه ویژگی هایی دارد؟

طلای ایتالیایی

طلای ایتالیایی از بهترین طلای خارجی است بدلیل جذابیت ساخت و طراحی بی نظیر این نوع طلا. طلای این کشور از ظرافت بسیار زیادی برخوردار است. هرچند که این ظرافت باعث نمی‌شود که از کیفیت آن کم شود. برندهای طلا و جواهر بزرگی در ایتالیا رشد کرده است، برای مثال برند Nomination، Brosway و …

طلای ایتالیایی دوام و استحکام بالایی دارد، به عبارتی جواهرات ایتالیایی به دلیل تکنیک‌های خاص ساخت و ابزارهایی که در زمان تولید آنها استفاده می‌شود نسبت به سایر طلا و جواهرات موجود در بازار مستحکم‌تر و بادوام‌تر هستند. ضمن اینکه طلاسازان ایتالیایی افرادی ماهر و چیره دست هستند که این امر نیز در استحکام بخشیدن به محصول نهایی به‌شدت تأثیرگذار است.

اگر طلا و جواهرات ایتالیایی را در کنار مدل‌های ایرانی قرار دهید، متوجه تفاوت آنها خواهید شد. جواهرات ایتایی دارای درخشش خاصی هستند که می‌توان علت آن را به نحوه‌ی تولید و طلای مرغوب بکار رفته دانست!

با توجه به اینکه طلا و جواهرات ایتالیایی نسبت به طلای ایرانی دارای اجرت و قیمت بیشتری هستند، در هنگام فروش نیز با قیمت بالایی فروخته می‌شوند. اگر شما در هنگام خرید باید مبلغ بالایی پرداخت کنید، در هنگام فروش سود بیشتری نصیب شما می‌شود.

معمولاً وزن طلاهای ایتالیایی پایین است و از زیبایی خاصی برخوردار است که مناسب خانم‌های خاص‌پسند است. طول عمر این طلا بسیار زیاد بالاست و سال‌های سال شما می‌توانید از این طلا استفاده کنید. به دلیل زیبایی طلای ایتالیایی خیلی از سازندگان داخلی به تولید طرح های ایتالیایی می پردازند و با برند این طرح ها، طلای خود را بفروش می رسانند.

طلای ایرانی بهتر است یا طلای خارجی؟

پاسخ به این سوال بستگی به شما دارد. مطمئناً در هنگام خرید طلا فاکتورهای زیادی در ذهن شما وجود دارد: ظرافت طراحی، رنگ طلا، اجرت ساخت، کیفیت و مواردی از این قبیل را حتماً در ذهن دارید. هر کدام از این فاکتورها می توانند تعیین کننده باشند. با همه ی این ها برای مثال طلای ایتالیایی به دلیل ظرافت بالا در طراحی، کارمزد ساخت بالایی دارد، اینکه خرید چنین طلایی توجیه اقتصادی دارد یا نه به بودجه ی شما بستگی دارد. اما در اینجا می خواهیم از یک محصول داخلی حمایت کنیم که از قضا بین خارجی ها هم پرطرفدار است.

اسم طلای یزد را ممکن است شنیده باشید. این طلا به لحاظ عیار و مدل های متنوع در ساخت قطعات طرفداران زیادی دارد. طلای یزد معمولاً با عیار۲۰ ساخته می شود. این طلا به نسبت شفاف تر و مقاوم تر است. طلاسازی در یزد به یک صنعت تبدیل شده است و هزاران کارگاه در این شهر به ساخت طلا مشغول هستند. اگر بین طلای خارجی و ایرانی و یا بین ایرانی ها به تردید دچار شدید، طلای یزد را در ابتدای لیست بررسی هایتان قرار دهید.

طلای ایرانی بخریم یا خارجی

طلا ایرانی بخریم یا خارجی؟

علاوه بر فاکتورهای نظیر رنگ طلا، مدل و طراحی طلا، کیفیت ساخت و هزینه هر طلایی که باید در نظر گرفته شود. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است؛ که طلای کدام کشور کیفیت بهتری دارد.

طلاهای ایرانی طراحی های بسیار زیاد و مد روزی دارند. از نظر کیفیت می توان گفت که طلا های ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار اند. اما با این حال طلای های خارجی نیز از محبوبیت خاص خودشان برخورداراند. برای مثال ظرافت طلا های ایتالیایی موجب شده تا طرفداران زیادی را به خود جذب کند.

فرق طلای ترکیه و ایرانی چیست؟ خرید و فروش طلای مسافری از ترکیه خوب است؟

طلای ترکیه از نظر قیمت و شکل شبیه طلای ایرانی است و تفاوت زیادی ندارد. معمولا قیمت طلا در تمام دنیا رقم ثابتی است. واحد وزنی اونس طلا یک عدد بر حسب دلار است که روزانه تعیین می شود و کل طلافروشان (و همینطور خریداران) از آن پیروی میکنند. در کشوری مثل ایران قیمت طلا از محاسبه نرخ تبدیل دلار به ریال محاسبه می شود، در ترکیه از نرخ تبدیل دلار به لیره ترک و در دبی از نرخ تبدیل دلار به درهم امارات. و اگر هم تفاوت قیمتی بوجود بیاید( در اثر کاهش یا افزایش ارزش پول ملی کشورها) این مقدار سود قابل توجهی به همراه ندارد.

اما نکته ای که در مورد طلای ترکیه زیاد مطرح می شود، خرید طلای زینتی و حمل چمدانی آن به داخل کشور و یا برعکس آن است.

اگر طلای خود را در ترکیه بفروشیم سود دارد؟ پاسخ منفی است. چون در ایران ما برای کارهای زینتی طلا سود و اجرت ساخت می پردازیم. شما موقع خرید یک النگوی طلا، علاوه بر قیمت طلای روز، حدود ۷ درصد سود زرگر، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و اجرت ساخت پرداخت کرده اید. اما موقعی که میخواهید همین النگو را بفروشید فقط قیمت طلای آن بر حسب قیمت روز بشما پرداخت می شود و کلی متضرر خواهید شد.

طلای ترکیه

فروش سکه ایران در ترکیه نیز ب صرفه نیست، چراکه حباب سکه همواره در ایران مثبت بوده است. اگر از ترکیه طلا بخرید و بیاورید ایران بفروشید نیز عملا سودی نخواهید کرد.

فرق طلای هندی و ایرانی چیست؟

طلای هندی عیار 14 دارد در حالی که طلای ایرانی 18 عیار است. می توان گفت طلای هندی درخشندگی بیشتری نسبت به طلای ایرانی دارد. طلای هندی اندازه بزرگ دارد و معمولا طراحی سنگ ریزه ای دارد.

فرق طلای ژاپنی و ایرانی چیست؟

طلای ژاپنی در ایران با زنجیر کارتیه شهرت دارد. این زنجیر محصول ژاپن است و هیچ ارتباطی به برند معروف کارتیه cartier ندارد.

فرق طلای ایتالیایی و ایرانی چیست؟

طلای ایتالیایی ظرافت و طراحی شیک و جهانی دارد و مد جهانی بحساب می آید. در ایران طلای 18 عیار و در ایتالیا طلای 18 عیار و بالاتر در ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمجموع می‌توان گفت در مقایسه طلای ایتالیایی و طلای ایرانی با عیار و وزن یکسان، طلای ایتالیایی معمولا قیمتی بیشتری دارد.

قیمت طلای خارجی در ایران چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت طلای خارجی نسبت به طلای ایرانی بیش‌تر است. اما طلای چین و هند از طلای ایرانی کم‌تر است. به دلیل واردشدن این طلاها به کشور به‌صورت قاچاقی، طلای خارجی قیمت بسیار بیش‌تری نسبت به طلای ایرانی دارد.

طلای خارجی چند عیار است؟

طلای خارجی بستگی به کشور سازنده آن عیارهای مختلفی می تواند داشته باشد، برای مثال عیار طلای هندی معمولا 14 است، عیار طلای کشورهای عربی معمولا 21 است.

طلای ترکیه چند عیار است؟

طلای زینتی در ترکیه اکثرا با عیار ۲۰ و ۲۲ ساخته می شود . همچنین طلای عیار پایین ۱۴ نیز همچنان در ترکیه مرسوم است .

فرق طلای ایرانی و ترکیه چیست؟

تفاوت اصلی طلای ایرانی و ترکیه را می توان به عیار استاندارد در ایران و ترکیه دانست. عیار طلای ترکیه معمولا 21 و 22 است، درحالی که عیار طلای ایران 18 است.

طلای ایتالیایی سه رنگ چه نوع طلایی است؟

طلای ایتالیایی طراحی خاص خود را دارد. معمولا از جواهرات سه رنگ ایتالیایی برای ساخت سرویس طلا استفاده می‌شود. این رنگ‌ها عموما طلایی، نقره‌ای و رزگلد هستند.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx