مظنه طلا چیست؟

بازار طلا به زبان ساده؛ مظنه طلا چیست؟ مثقال طلا چیست؟

فهرست مطالب

در سری نوشته های بازار طلا به زبان ساده قصد داریم با اصطلاحاتی که در این بازار استفاده می شود بیشتر آشنا شویم. یکی از این اصطلاحات مظنه و مثقال است. مظنه و مثقال چه معنایی دارد؟ در این نوشته بطور کامل به توضیح مظنه و مثقال به ساده ترین شکل ممکن خواهیم پرداخت.

مظنه طلا چیست؟ مثقال طلا چیست؟

مظنه طلا همان مثقال طلا است که یکی از واحدهای اندازه گیری وزن برای طلا بحساب می آید و یک واحد رایج از بازار سنتی طلای ایران است.

مظنه طلا یا مثقال طلا هر دو مترادف یکدیگر و برابر با 4/6083 گرم طلای 17 عیار (705) می باشد. اما چرا طلای 17 عیار؟ مگر استاندارد بازار طلای ایران 18 عیار نیست؟ بله درست است استاندارد طلای ایران 18 عیار است، اما عیار طلای 17 از قدیم که استاندارد بازار بوده است رایج بوده و امروزه نیز استفاده می شود. کمی گیج کننده به نظر می رسد، اما اینجا ما به ساده ترین شکل ممکن روش تبدیل این عیارها و بدست آوردن قیمت 1 گرم طلای 18 عیار را توضیح می دهیم.

مظنه طلا، همه چیز را راجع به قیمت طلا بیان می‌کند و راحت‌تر از مثقال طلا یا قیمت مثقال طلا در دهان می‌چرخد. تنها نکته‌ای که باید اشاره کنیم، این است که مظنه فقط در ایران و در بین زرگرها متداول است اما اصطلاح مثقال طلا در بین کشورهای عربی و ایران مرسوم است. 

بیشتر بدانید: عیار طلا چیست؟

نکته جالب: مثقال از واحد های رایج اندازه گیری جرم در کشورهای اسلامی بوده است و بر 3 نوع است: مثقال شرعی، مثقال صیرفی و مثقال معمولی. هر مثقال شرعی برابر ۳٫۴۵۶ گرم ، هر مثقال صیرفی برابر ۴٫۶۰۸ گرم(این مورد دقیقا در ایران استفاده می شود و با نام مظنه شناخته می شود) و هر مثقال معمولی نیز برابر با ۴٫۶۸۷۵ گرم می باشند.

برای فهمیدن لحظه ای طلای 18 عیار و یا مظنه طلا می توانید از سایت tgju.org چک کنید. این سایت جزو مراجع قیمت دهی ارز و طلا و سایر دارایی ها است.

مظنه طلا

در تصویر بالا می توانید موارد زیادی از جمله مثقال طلا، طلا 18 یا همان طلای 18 عیار(قیمت 1 گرم)، قیمت دلار در بازار آزاد و … را ببینید.

مظنه طلا یا مثقال طلا چطور محاسبه می شود؟

مثقال طلا از روی قیمت جهانی طلا محاسبه می شود؛ قیمت جهانی طلا نیز بر حسب اونس طلا است. برای فهمیدن قیمت اونس طلا روی لینک قیمت لحظه ای اونس طلای جهانی کلیک کنید.

همچنین نرخ دلار در بازار آزاد بطور مستقیم در قیمت طلا تاثیر دارد.

مظنه طلا بازار خود از قیمت اونس جهانی و قیمت دلار آزاد و از طریق فرمول زیر قابل محاسبه می باشد :

مظنه طلا یا مثقال طلا = 9.5742  / ( قیمت هر اونس در بازار جهانی * قیمت دلار آزاد )

در این فرمول عدد 9.5742 بر اساس تبدیل طلای 24 به 17 عیار و همچنین تبدیل اونس طلا به گرم است و رایج شده است که نیازی به محاسبه دوباره همه اعداد ندارد.

برای مثال فرض کنیم که امروز قیمت دلار 31000 تومان و هر اونس هم 1802 دلار می باشد لذا بر این اساس مظنه طلا یا مثقال عبارت خواهد بود از:

5,634,838 = 9.5742 / ( 1802 * 31000)

این عدد به معنی قیمت یک مثقال طلای 17 عیار (705) است. مظنه بازار طلا در مثال بالا 5 میلیون و ششصد و سی و چهار هزار تومان است.

مظنه طلا یا مثقال طلا را چطور به قیمت لحظه ای طلا تبدیل کنیم؟

چرا باید تبدیل مظنه طلا به قیمت 1 گرم طلای 18 عیار را بلد باشیم؟ ترازوهای دیجیتالی طلافروش‌ها که در طلافروشی‌ها موجود هستند و هرچند وقت یک بار توسط اتحادیه‌ی مربوطه صحت این ترازو ها سنجیده می‌شود، ارقام را به صورت استاندارد بین المللی گرم و میلی گرم نمایش می‌دهند و درون ترازوها چیزی به نام مثقال وجود ندارد اما قیمت طلا از گذشته‌های دور تا به امروز، روی قیمت یک مثقال طلا یا مظنه مانده است.

بر این اساس که مظنه نقش قیمت دهی دارد و محاسبات بر اساس گرم طلای 18 عیار است، باید تبدیل این موارد به یکدیگر را بدانیم. طلای مظنه طلای 17 عیار است و قیمت محاسبات طلا قیمت طلای 18 عیار.

به همین دلیل در فاکتورهای طلا ابتدا قیمت یک مثقال طلا(مظنه طلا) را می‌نویسند و سپس آن را به قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار تبدیل می‌کنند و بعد از آن خرید و فروش را با قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار انجام می‌دهند. بنابراین لازم است قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را از روی مظنه حساب کنیم.

عدد طلایی برای تبدیل مظنه طلا به گرم 18 عیار

برای تبدیل مستقیم مظنه طلا به قیمت 1 گرم طلای 18 عیار(که استاندارد بازار طلای ایران است) کافی است که عدد مظنه را بر عدد طلایی 4.33 تقسیم کنیم.

برای مثال در مثال بالا قیمت لحظه ای 1 گرم طلای 18 عیار برابر است با: 1,301,348 تومان

سخن پایانی

گفتیم که مظنه یا مثقال طلا به 4.608 گرم طلای 17 عیار می گویند که از گذشته خیلی دور در ایران رایج بوده و الان هم هست. گفتیم که برای تبدیل مستقیم مظنه طلا به قیمت 1 گرم طلای 18 عیار، کافی است که بر عدد طلایی 4.33 تقسیم کنیم. برای دیدن قیمت لحظه ای مظنه طلا یا مثقال طلا نیز سایت های شبکه اطلاع رسانی طلا(tgju.org)، سایت اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و سکه(estjt.ir)، سایت دنیای اقتصاد(donya-e-eqtesad.com) می توانند منبع مطمئنی باشند.

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
بهروز
9 ماه قبل

لطفا اموزش بالا را مربی ازروی تابلو وایت برد بصورت ویدیو ارسال کنید ممنون

1
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx