سرمایه گذاری طلا، سرمایه گذاری در طلا، gold investing، خرید طلای کم اجرت، خرید طلای بدون اجرت

چرا سرمایه گذاری در طلا از نان شب هم واجب تر است؟!

فهرست مطالب

سرمایه گذاری در طلا یکی از بهترین سرمایه گذاری برای خانواده های ایرانی در شرایطی است که قیمت ها از صبح تا بعد ظهر یکی نیست و مدام شاهد تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت ها هستیم.
قیمت طلا از 20 سال گذشته تا کنون 160 برابر شده است و بیشترین رشد را بین تمامی دارایی هایی که برای سرمایه گذاری در ایران وجود داشته است، از آن خود کرده است. یعنی 10 میلیون تومان طلا در سال 1372 اکنون 1 میلیارد و 600 میلیون تومان شده بود.

در این مقاله قرار است یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری مطمئن با ریسک کم و بازدهی مناسب را بررسی کنیم.

بنظر شما کدام نوع سرمایه گذاری مناسب تر است؟ سعی کردیم از مزایای سرمایه گذاری در بازار طلا، این بازار جذاب و دوست داشتنی صحبت کنیم. تا اخر این مقاله همراه ما باشید تا ده سال دیگر از اینکه یک سرمایه مناسب برای سرمایه گذاری انتخاب نکرده اید پشیمان نشوید و بتوانید یک پشتوانه مالی مطمئن برای آینده خود داشته باشید.

سرمایه گذاری در طلا، سرمایه گذاری در سکه، طلای آب شده، سکه طلا

چرا بهترین روش سرمایه گذاری طلا است؟

در شرایط کنونی کشور، بیشتر افراد متوجه  کمتر شدن ارزش پول در طول زمان و کاهش قدرت خرید و نامناسب بودن نگهداری پول نقد به عنوان یک سرمایه شده اند. دیگر کمتر افرادی پیدا می شوند که از پول به عنوان سرمایه ای پربازده برای آینده استفاده کنند. با توجه به تورم شدید بازار ایران، بعضی از افراد بازار بورس، بعضی بازار طلا، بعضی بازار ملک و مستغلات و عده ای هم مبادلات ارز و ارز دیجیتال را انتخاب کردند.

اما کدام یکی از این بازارها با توجه به شرایط اقتصاد  ایران و تحریم ها، کم ریسک‌ تر با نرخ بازدهی مناسب است؟

هرچند نرخ بازدهی یک سرمایه بالاتر باشد، ریسک سرمایه گذاری هم در آن بازار بیشتر می شود، اما بازار طلا بدلیل جهانی بودن تغییرات قیمت طلا و هم اینکه تغییرات قیمت دلار در ایران را نیز پوشش میدهد، بهترین سرمایه گذاری است.

از آنجایی که ارزش پول های کشورها در برابر طلا سنجیده می شود و کشورها نیز مدام در حال چاپ پول هستند، عملا ارزش طلا همواره رو به افزایش بوده است؛ چه قیمت جهانی و چه قیمت داخلی آن. البته خانواده های ایرانی از قدیم با این بازار آشنا بوده اند و خانم های خانه دار با خرید طلای سنگین، عملا اقدام به حفظ ارزش پول و دارایی خود میکرده اند.

برای سرمایه گذاری در طلا گزینه های مختلفی پیش رو داریم:

  • طلای آب شده،
  • پلاک یا شمش طلا،
  • سکه طلا،
  • طلای بدون اجرت یا دست دوم،
  • طلای نو زینتی

در این نوشته تلاش میکنیم تمامی موارد بالا را پوشش دهیم و بهترین و پرسودترین نوع طلا برای سرمایه گذاری در سال 1401 را توضیح دهیم.

طلای آب شده چیست و چرا در چند سال اخیر برای سرمایه گذاران جذاب شده است؟

طلای آب شده در واقع طلای دست دوم و کهنه ای است که ذوب شده باشد. فرض کنید شما مقداری طلا در خانه دارید و می خواهید آن را بفروشید. وقتی به طلافروشی مراجعه می کنید، آن ها طلای دست دوم شما را می خرند و به آزمایشگاه های تعیین عیار که مورد تایید اتحادیه طلافروشان و اداره استاندارد ایران است می فرستند. این طلای کهنه در این آزمایشگاه ها ذوب می شود و به صورت قالب های طلای آب شده در می آید.

چرا این بازار برای سرمایه گذاران جذاب است؟

دلیل جذابیت سرمایه گذاری در طلا (آب شده) تفاوت در پرداخت مالیات، هزینه ساخت (اجرت) و مبلغ کارمزد در مقایسه با زیورآلات می باشد. یک سازنده طلای زینتی را در نظر بگیرید. فرض کنید او 10% بابت هزینه ساخت (اجرت) دریافت کرده و آن طلای ساخته شده را به طلا فروش تحویل دهد. طلا فروش نیز به عنوان کارمزد 7% از مبلغ فروش را برای خود در نظر می گیرد. از طرف دیگر دولت نیز 9% مالیات(بر اجرت ساخت و سود طلافروش و نه بر اصل طلا) از فروش آن طلای زینتی را دریافت می کند.

بنابراین با خرید زیورآلات، شما مبلغی را به سازنده طلا ( اجرت)، طلا فروش (کارمزد) و دولت (مالیات) پرداخت خواهید کرد که حدود 30% بر قیمت طلای شما می افزاید.

 

همچنین در بازار طلای زینتی، طلاهای دست دوم که به طلای بدون اجرت شهرت دارد نیز معامله می شود. برای خرید طلای بدون اجرت نیز باید 7% کارمزد و 9% مالیات پرداخت کنید.

اما با خرید طلای آب شده نیازی به پرداخت مالیات و اجرت نیست و و تنها کارمزد ناچیز یک درصدی به آن تعلق می گیرد. بنابراین طلای آب شده  بهترین و پرسودترین انتخاب در بین گزینه های موجود در بازار طلا است.  آمار چند سال اخیر در ایران نیز نشان دهنده همین واقعیت است؛ طبق آخرین آمار سازمان آمار و اطلاعات طی دو سال اخیر بین 60 تا 80 درصد معاملات بازار طلا به خرید و فروش طلای آب شده اختصاص یافته است. بازار فروش طلای آب‌شده در ماه‌های گذشته به حدی داغ شده است که بیشتر سهم بازار فروش بازار طلا، در اختیار طلای آب‌ شده قرار گرفته است.

بازار سکه تقریبا توسط دولت اداره می شود و می تواند با عرضه و تقاضا این بازار را کنترل کند و بازار پرریسک محسوب می شود. بازار جواهرات طلا هم که خرید آن از گذشته های خیلی دور همواره بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است و خانواده ها از جواهرات طلا علاوه بر زیبایی، برای سرمایه گذاری نیز استفاده می کرده اند.

کدام یک از بازارهای طلا (سکه، جواهرات طلا، طلای آبشده یا سرمایه گذاری در طلای دست دوم) برای سرمایه گذاری در طلا بهتر است؟

  1. بازار سکه:

همانطور که گفتیم قیمت سکه همانند قیمت دلار تحت کنترل دولت است و این بازار گاهی نوسانات شدید به خود دیده است. بنابراین از جنبه ریسک بازاری پرریسک است ولی مزیت هایی مانند قابلیت نقدشوندگی در هر زمان و سرمایه گذاری مطمئن را دارد.

  1. بازار جواهرات زینتی:

این بازار مزیت هایی نظیر توانایی انجام همزمان هم سرمایه گذاری و هم استفاده از زیورآلات طلا را دارد ولی معایب آن می توان به سود 7 درصدی طلافروشان و 9 درصدی مالیات بر اجرت ساخت و سود فروشنده و اجرت ساخت کارگاه های ساخت طلا که حدود 20% است، علاوه بر قیمت طلا باید پرداخت شود اشاره کرد و همچنین پس از استفاده دیگر قیمت نو را به شما پرداخت نخواهند کرد وبعنوان طلای دست دوم از شما خریداری میشود.

  1. بازار طلای آب شده:

اگر کمی بازار طلا را در خبرگزاری ها دنبال کرده باشید این عبارت در سال های اخیر بیشتر از قبل ذکر می شود و سایت های اطلاع قیمت در کنار قیمت دلار و گرم طلای 18 عیار، قیمت آبشده را نیز عنوان می کنند.

بنابراین می توان به اهمیت این نوع از طلا(آب شده) در ایران پی برد. جالب است بدانید که طلای آبشده فقط در ایران با این عنوان شناخته می شود و در کشورهای توسعه یافته معمولا طلا به صورت شمش های استاندارد و همراه مالیات است.

4. سرمایه گذاری در طلای دست دوم یا طلای بدون اجرت:

در بازار طلای زینتی، طلاهای دست دوم که به طلای بدون اجرت شهرت دارد نیز معامله می شود. برای خرید طلای بدون اجرت نیز باید 7% کارمزد و 9% مالیات پرداخت کنید و تنها اجرت ساخت ندارد.

اما چرا آبشده برای سرمایه گذاران جذاب است؟

  • خرید و فروش آبشده هیچ گونه مالیاتی ندارد.
  • خرید و فروش آبشده هیچ گونه اجرت ساختی ندارد.
  • قیمت آبشده علاوه بر سود تغییرات دلار، سود تغییرات قیمت جهانی طلا را نیز در بر داشته است.
  • حمل ونقل آبشده نسبت به بقیه دارایی ها راحت تر است و قابلیت نقد شوندگی تحت هر شرایطی را دارد.
  • قیمت آبشده با دلار تغییر می کند و با توجه به تحلیل های اقتصادی فعالین بازار طلا، در سال 2022 طلا به هر انس بیشتر از 1800دلار خواهد رسید  و این یعنی پیش بینی قیمت طلا برای سال 1401 به بیشتر از 1.500.000 تومان برای هر گرم 18 عیار می رسد.

البته حتما باید توجه داشته باشید که اگر می خواهید در این بازار سرمایه گذاری کنید یا از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید و یا از طلافروشی های معتبر اقدام به خرید کنید و یا ویژگی های طلای آبشده و روش شناسایی اصل بودن آن را قبل از هرگونه سرمایه گذاری در طلا یاد بگیرید.

طلای آب شده، خرید طلا ، سرمایه گذاری در طلا، آب شده، طلای خام

کدام نوع سرمایه گذاری در طلا بهتر است؟

انواع گوناگونی از طلا در بازار موجود است.سرمایه گذاری در طلای دست دوم، شمش طلا ، انواع سکه ها (سکه تمام، ربع سکه، سکه های گرمی و پارسیان و..) ، النگو و دستبند طلا، گردنبند طلا و.. اما کدام یک برای سرمای گذاری مناسب تر هستند؟ سرمایه گذاری در طلا زینتی و یا شمش و سکه طلا؟

معمولا گفته می شود سکه برای سرمایه گذاری بهتر است چون در هنگام فروش، اجرت ساختی از شما کم نمی شود و طلای خود را می توانید با قیمت بیشتری بفروشید.

اما طلای آبشده بیشترین بازدهی را دارد؛ چون نه مالیات دارد و نه سود سازنده طلا و تغییرات قیمت آن متناسب با تغییرات جهانی قیمت طلا رشد می کند. 

سرمایه گذاری در طلا، سرمایه گذاری در سکه، طلای آب شده، سکه طلا

 

علاوه بر حساب و کتاب سود، دلایل زیر نیز برای سرمایه گذاری در طلا جذاب است:

به دلایل مختلفی که چند نمونه را با هم بررسی می کنیم،  طلا مناسب سرمایه گذاری است.

  • نقد شوندگی بالا: هر موقعه نیاز به تبدیل طلا به پول داشتید با خیال راحت می توانید به بازار بروید و پول نقد بگیرید. این ویژگی را بقیه بازار ها مثل املاک و مستغلات و یا حتی بورس ندارد. در بازار بورس ممکن است دقیقا روزی که نیاز مبرم به پول نقد و یا استفاده از سرمایه انباشته دارید، نتوانید سهام و اوراق قرضه را بفروشید و در صف فروش بمانید و یا اصلا سهام شما اصطلاحا بسته باشد و نتوانید معامله کنید. بازار ملک هم که دردسر های خودش را دارد. باید در صف فروش املاکی ها بمانید تا ملک شما بفروش برود و یا بدلیل تعجیل در نقد شوندگی مجبور بشوید با قیمت خیلی کمتر از ارزش حقیقی اش بفروشید. ولی در بازار طلا شما نیاز به فاکتور فروش دارید و تمام. حتی می توانید در معاملات به جای پول نقد برابر با ارزش روز بازار همان مقدار طلا به طرف حسابتان بدهید.

 

  • فلزی ماندگار: طلا یک فلز ماندگار با استهلاک بسیار کم است که در طول زمان با همان درجه خلوص اولیه، از بین نمی رود، تغییر شکل نمی دهد و نگهداری آن نیاز به شرایط و یا دمای خاصی برای نگهداری ندارد. با خیالت راحت می توانید طلای خود را سالیان سال استفاده کنید و از زیبایی آن لذت ببرید و یا اگر بصورت سکه هستند، با خیال راحت در جای امن نگهداری کنید.

 

  • زینتی: اغلب خانم ها علاقه بسیار زیادی به خرید طلا دارند و می توانند از طلا به عنوان یک وسیله زینتی و البته سرمایه استفاده کنند. البته از نظر علم روانشناسی ثابت شده است که خرید و استفاده از طلا بر روی افراد  تاثیر بسیار مثبتی دارد مثل: آرام بخش بودن، کمک به بهبود زخم و کنترل عفونت، کنترل دمای بدن، قوت قلب و عدم واکنش پذیری با سلول های بدن وقتی در داخل بدن قرار می گیرد.

 

  • فلز بدون حد و مرز: خرید و فروش طلا مرز جغرافیایی ندارد و شما در هرجای این کره خاکی باشید می توانید آن را به با همان ارزش جهانی به پول نقد تبدیل کنید و یا بخرید. در همه کشور ها از زمان های قدیم از طلا به عنوان یک فلز زینتی ارزشمند استفاده می شد.

مهم ترین نکته در سرمایه گذاری در طلا

  • فاکتور! طلای خود را حتما حتما از یک فروشگاه مطمئن و معتمد بخرید و حتما فاکتور خرید را فراموش نکنید.
  • طلا یا پلاتین؟ در کنار عیار ثبت شده در روی طلا اگر k ثبت شده به منظور این است که این فلز طلا است و اگر pt حک شده باشد به معنی پلاتین است.
  • طلای بدون اجرت یا نو؟ طلای دست دوم و یا بدون اجرت در بازار با قیمت کمتری فروخته می شوند، به دلیل اینکه برای این زیور آلات یکبار اجرت ساخت پرداخته شده است، در فروش های بعدی مشتریان دیگر اجرت ساخت را نمی پردازند.  البته معمولا تشخیص اینکه این طلا نو است و یا دست دوم کار مشکلی است.
  • سنگ و نگین: معمولا در هنگام خرید طلاهای زینتی، زیورآلاتی که سنگ و نگین دارند چشم نواز و جالب توجه هستند اما فراموش نکنید در هنگام خرید باید هزینه ای گزاف بابت آن پرداخت کنید و در هنگام فروش با مبلغ کمی از شما می خرند. البته امکان تقلبی بودن سنگ ها را هم در نظر بگیرید.

سخن پایانی:

در  پایان باید این نکته را متذکر بشویم که خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری میان مدت و یا بلند مدت، در هر زمانی هم درست نیست. پیشنهاد می کنیم برای سرمایه گذاری زمانی اقدام به خرید کنید که بازار از یک ثبات نسبی برخوردار باشد و به دور از نوسانات هیجانی قیمت باشد.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. شما چه بازاری را برای سرمایه گذاری پیشنهاد می کنید؟

تجربه خودتون را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx