چطور طلای آب شده بخریم؟

از کجا طلای آب شده بخریم؟ +ویدئو 0 تا 100 خرید طلای آب شده

فهرست مطالب

در این نوشته قصد داریم توضیحات کاملی از طلای آب شده، آشنایی با طلای آبشده، خرید طلای آب شده و اینکه برای سرمایه گذاری در آن چه نکاتی را باید رعایت کنیم، توضیحات کاملی بدهیم. پاسخ سوالات زیر را می توانید پس از مطالعه این نوشته پیدا کنید.

  • طلای آب شده چیست؟
  • طلای آب شده برای سرمایه گذاری از کجا بخریم و چه نکاتی را برای خرید آن رعایت کنیم؟
  • اگر بخواهیم طلای آب شده بخریم حواسمان به چه چیزهایی باید باشد؟ چطور طلای آب شده ای بخریم که کلاه سرمان نرود؟
  • تفاوت طلای آب شده با طلای معمولی یا همان زینتی چیست؟
  • مرکز خرید طلای آب شده در تهران کجاست؟
  • طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم؟
  • قیمت طلای آب شده چطور محاسبه میشه؟

طلای آب شده این روزها با افزایش بیشتر تورم و مخصوصا قیمت دلار بیشتر از گذشته بین خانواده ها شنیده میشود و مردم برای سرمایه گذاری و مخصوصا حفظ ارزش دارایی و پول خود اقدام به خرید طلای آب شده می کنند. اما چرا طلای آب شده میتواند در چنین شرایط تورمی یک گزینه عالی برای سرمایه گذاری باشد و بهتر است پولمان را به طلا تبدیل کنیم؟

طلای آب شده چیست؟ چرا به آن آب شده میگویند و شمش نمی گویند؟

طلای آب شده یا melted gold در واقع همان شمش طلا است که بجای عیار 24 یا خالص، عیارهای متفاوتی دارد. وقتی که ما طلای زینتی خود را به طلافروشان میفروشیم، اگر این طلا قابل استفاده مجدد نباشد بلافاصله آب شده و بصورت شمش های طلای آب شده در می آید(مثل عکس زیر).

طلای آب شده چیست؟، عکس طلای آب شده و شمش طلا

اما همه طلاها ذوب نمی شود و فقط طلای کهنه و غیر قابل استفاده، طلای آسیب دیده یا شکسته شده. طلای آب شده بصورت شمش های مستطیلی شکلی در می آیند که برای استفاده مجدد در کارگاه های طلاسازی و یا برای سرمایه گذاری بین مردم استفاده می شود.

شمش طلا معمولا به طلای خالص 24 عیار (999.9 در مقیاس 1000 ) میگویند که توسط شرکت های تولید شمش طلا ساخته شده است و دارای کد های استاندارد شمش طلا است و معمولا وزن آن نیز استاندارد است و نمیتوان در وزن های مختلف آن را تولید کرد( معمولا وزن 1 کیلوگرم).

شمش طلا

طلای آب شده در چه ابعادی ساخته میشود؟ عیار طلای آب شده معمولا چند است؟

طلای آب شده قاعده خاصی برای شکل دهی و قالب ندارد و بصورت استاندارد نمیشود برای آن ابعادی در نظر گرفت. کارگاه های مذاب طلا معمولا بصورت شمش های کوچک طلای 20 گرمی، 30 گرمی و بالاتر آن را میسازند.

از نظر عیار طلای آب شده(برای دانستن عیار طلا مقاله “عیار طلا چیست؟ ” را بخوانید) چون طلای استانداردی که معمولا در طلای زینتی استفاده میشود 18 عیار است، طلای آب شده هم معمولا بصورت 18 عیار هست اما اگر 18 عیار(750 عیار) نباشد روی آن عدد عیار را مینویسند. برای اینکه عیار طلای آب شده ای که میخواهید بخرید را بدانید باید عددهای نوشته شده روی طلا را بخوانید که در ادامه حتما به آن میپردازیم.

طلای آب شده، عکس طلای آب شده

عیار طلای آب شده چند است و چطور عیار آن را بفهمیم؟

بطور کلی عیار طلای آب شده باید 18 یا همان 750 باشد(750 بر 1000). اما اگر ناخالصی طلایی که ذوب می شود زیاد باشد معمولا عیار طلا تغییر میکند و این موارد بر روی طلا ثبت می شود. اگر طلا ناخالصی داشته باشد ،که معمولا دارد، عیار آن کمتر می شود و قیمت آن نیز باید کمتر از طلای استاندارد 18 عیار باشد. در صورت ناخالصی با استفاده از سکه های طلای 22 عیار طلای موجود در آلیاژ را افزایش می دهند و یا اگر طلای آن زیاد باشد و بیشتر از عیار 18 باشد با مس و نقره و نیکل معمولا عیار را به 18 میرسانند.

عیار طلای آب شده چیست؟ طلای آب شده چیست، عکس طلای آب شده

معمولا بر روی قطعه طلا اعدای با ماژیک یا برچسب نوشته می شود به صورت کسر. عدد بالای کسر همان وزن قطعه است و عدد پایین کسر عیار قطعه طلا بحساب می آید(مانند تصویر بالا).

عیار طلای آب شده را معمولا بصورت دستنویس روی طلای آب شده می نویسند. اما نمی توان به این نوشته استناد کرد و بهتر است برای اطمینان از عیار و اطلاعات روی طلای آب شده با شماره اتحادیه شهرستان خود ( شماره اتحادیه طلا تهران 02188931833 است) و استعلام کد طلای آب شده به عیار آن و وزن طلایی که در اتحادیه ثبت شده است پی برد.

طلای آب شده، عکس طلای آب شده، انگ زنی روی طلای آب شده

این شماره تماس تلفن گویا اتحادیه است و با وارد کردن شماره ری گیری( کد ریگیری یا انگ روی طلای آب شده) میتوان به شناسنامه قطعه طلا دست یافت. برای مثال در شکل زیر ما با شماره شش رقمی 121972 میتوانیم اطلاعات این قطعه را بررسی کنیم.

طلای آب شده را با چه واحد وزنی اندازه میگیرند؟

طلای آب شده را با اونس اندازه میگیرند. اونس طلا برابر است با 31.1 گرم طلا. البته این به معنای این نیست که با گرم اندازه گیری نمی شود، بلکه واحدی که برای معاملات طلای آب شده و بیان قیمت آن در بازار طلای ایران رایج است اونس است. البته شما در بازار طلا اونس نمی شنوید و بیشتر مظنه برای قیمت گذاری استفاده میشود. مظنه نیز برابر است با یک مثقال یا 4.6093 گرم طلای 17 عیار.

در کل اگر از سایت یا کانال معتبری قیمت طلای مظنه را میگیرد، کافی است تنها بر عدد طلایی 4.33 تقسیم کنید تا قیمت 1 گرم طلای 18 عیار بدست بیاید و به بقیه محاسبات توجهی نکنید.

عیار 18 در طلای آب شده

عیار شرطی در طلای آب شده به چه معناست؟

 این اصطلاح بیشتر بین طلافروشان رایج است و به این معناست که تا زمانی که عیار طلای آب شده مشخص نشده باشد، آن را عیار شرطی می گویند. بعد از انجام آزمایش بر روی طلای آب شده در آزمایشگاه، معمولا ۵ ساعت زمان می برد تا نتیجه آن مشخص شود و اگر این قطعه طلا که انگ بر آن حک شده است معامله شود به صورت شرطی است.

همچنین برای معامله گاهی عیار آن را ۷۵۰ و یا همان ۱۸ عیار در نظر می گیرند و کلیه معاملات تا مشخص شدن نتیجه آزمایشگاه بر اساس این عیار انجام می‌شود. پس از مشخص شدن عیار در آزمایشگاه، کلیه محاسبات با عیار جدید دوباره انجام می‌شوند.

انگ زنی در طلای آب شده چیست؟

برای اینکه عیار طلا (درجه خلوص طلا) مشخص شود، قطعه کوچکی از آن را (کمتر از نیم گرم) برش می‌زنند و به آزمایشگاه های «رِی‌گیری» می‌دهند تا روی قطعه آزمایش‌هایی انجام دهد و عیار را اعلام کند. پس از اینکه آزمایش های مورد نیاز برای پیدا کردن میزان طلای خالص موجود انجام شود، شماره‌ رسیدی روی پاکت و قبض ری‌گیری ثبت می شود و این شماره برروی طلای آب شده نیز درج می‌شود که به اصطلاح به آن “انگ زنی” گفته می شود.

شماره‌ای که روی قطعه طلای آب شده به صورت عمیق حک شده است شماره شناسه آن قطعه از طلا در اتحادیه طلا و جواهرات است. علاوه بر انگ، نام آزمایشگاه ری‌گیری نیز روی طلای آب شده حک می‌شود.

انگی که ری گیری‌های تهران می‌زنند عددی چند رقمی است و علاوه بر تماس با خود ری‌گیری، از تلفن گویای اتحادیه تهران به شماره  ۸۸۹۳۱۸۳۳  نیز می توان عیار طلا را در هر لحظه دریافت کرد.

ری‌گیری، این قطعۀ کوچک را در پاکتی می‌گذارد و رسیدش را به طلافروش یا طلاساز می‌دهد. همچنین شماره‌ رسیدی که روی پاکت ثبت شده را بر روی آبشده اَنگ می‌زند. علاوه بر شماره قبض، نام ری‌گیری نیز روی آبشده کوبیده می‌شود.

طلای آب شده انگ زنی

اَنگ آبشده یعنی اسم ری‌گیری و شماره پاکت که روی آبشده کوبیده‌اند

انگی که ری گیری‌های تهران می‌زنند ۶ رقمی است و برای رسیدن به جواب عیار می‌توان با ری‌گیری در تماس بود یا از تلفن گویای اتحادیه تهران، ۸۸۹۳۱۸۳۳ به جواب عیار رسید. انگ شهرستان، کمتر از شش رقم است و جواب را باید از خود ری‌گیری شهرستان گرفت یعنی سامانۀ متمرکزی برای جواب عیارش نیست.
در حالت عادی که شما برای خرید آبشده اقدام می‌کنید، خبری از پاکت ری‌گیری نیست و صرفاً با طلای آبشده و انگ روی آن سروکار خواهید داشت. چون آن پاکت، رسیدی موقت است که بتوان قطعه نیم گرمی طلا را از ری‌گیری پس گرفت.
نکته‌ـخودمانی ـبازارـطلا: خرید و فروش طلای آبشده «بدون انگ» ممنوع است.

طلای آب شده یا سکه؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا و سکه برای افراد معمولا شناخته شده تر از بازارهایی نظیر بورس است. بازار طلا را معمولا به بازار جوهرات زینتی می شناسیم اما در واقع بازار های دیگری نیز در جریان است که سعی می کنیم در این نوشته این بازارها را برای مخاطب معرفی کنیم تا بتواند تصمیم درست تری برای سرمایه گذاری بگیرد.

  • نکته مهمی که برای ورود به این بازار بهتر است در نظر بگیریم این است که بازار طلا در ایران با قیمت های جهانی تغییر می کند و دولت نقش چندانی در تعیین قیمت ها ندارد( به جز بازار سکه). همچنین طلا در ایران حباب قیمتی دارد که بسته به میزان عرضه و تقاضا این حباب کم و زیاد می شود.

در ایران بازار طلا شامل سه بازار سکه، جواهرات زینتی، طلای آبشده می شود. بازار سکه تقریبا توسط دولت اداره می شود و می تواند با عرضه و تقاضا این بازار را کنترل کند و بازار پرریسک محسوب می شود. بازار جواهرات طلا هم که خرید آن از گذشته های خیلی دور همواره بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است و خانواده ها از جواهرات طلا علاوه بر زیبایی، برای سرمایه گذاری نیز استفاده می کرده اند.

نهایتا بازار طلای آبشده است که با توجه به آمار رئیس اتحادیه طلا و جواهر در سال 97 حدود 80 درصد کل معاملات بازار طلا مربوط به آبشده بوده است. طلای آبشده در واقع به طلای ذوب شده که از جواهرات کهنه بدست می آید گفته می شود.

طلای آب شده چیست، عکس طلای آب شده

کدام یک از بازارهای طلا (سکه، جواهرات طلا، طلای آبشده) برای سرمایه گذاری بهتر است؟

  1. بازار سکه:

همانطور که گفتیم قیمت سکه همانند قیمت دلار تحت کنترل دولت است و این بازار گاهی نوسانات شدید به خود دیده است. بنابراین از جنبه ریسک بازاری پرریسک است ولی مزیت هایی مانند قابلیت نقدشوندگی در هر زمان و سرمایه گذاری مطمئن را دارد.

  1. بازار جواهرات زینتی:

این بازار مزیت هایی نظیر توانایی انجام همزمان هم سرمایه گذاری و هم استفاده از زیورآلات طلا را دارد ولی معایب آن می توان به سود 7 درصدی طلافروشان و 9 درصدی مالیات و اجرت ساخت کارگاه های ساخت طلا، که علاوه بر قیمت طلا باید پرداخت شود اشاره کرد و همچنین پس از استفاده دیگر قیمت نو را به شما پرداخت نخواهند کرد.

  1. بازار طلای آبشده:

اگر کمی بازار طلا را در خبرگزاری ها دنبال کرده باشید این عبارت در سال های اخیر بیشتر از قبل ذکر می شود و سایت های اطلاع قیمت در کنار قیمت دلار و گرم طلای 18 عیار، قیمت آبشده را نیز عنوان می کنند. بنابراین می توان به اهمیت این نوع از طلا(آبشده) در ایران پی برد. جالب است بدانید که طلای آبشده فقط در ایران با این عنوان شناخته می شود و در کشورهای توسعه یافته معمولا طلا به صورت شمش های استاندارد و همراه مالیات است.

طلای آب شده نسبت به سایر طلاها و سکه چه مزیت هایی دارد؟

 یکی از بازارهای طلا در ایران بازار طلای آب شده است. این بازار که در گذشته بازاری رایج بین صنف طلافروشان بوده است، امروز به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور پای طلای آب شده بین مردم نیز باز شده است اما چرا این بازار برای عموم مردم جذاب شده است؟

طلا به عنوان پشتوانه ارز بین المللی دلار همواره قیمتی رو به افزایش داشته است. کشورها برای کاهش وابستگی مبادلات خود به دلار اقدام به ذخیره سازی و مبادله با طلا می کنند. جنگ تجاری بین چین و آمریکا نیز این افزایش قیمت را شدت بخشیده است.

بررسی قیمت جهانی طلا در ۵۰ سال گذشته در بازار طلا از سال ۱۹۷۱ نشان می‌دهد که، قیمت جهانی طلا طی ۳۹ سال ۴۰ برابر شده و از ۳۵ دلار در این سال به ۱۴۱۴ دلار در نوامبر ۲۰۱۰ رسیده است. اقتصاددانان بزرگ دنیا پیش بینی کرده اند که با توجه به روند اقتصادی که بر دنیا حاکم است، افزایش قیمت طلا همچنان ادامه داشته و تا قیمت هر اونس 3000 دلار نیز خواهد رسید.

بازار طلای ایران نیز تحت تاثیر قیمت های جهانی است و تغییرات طلای جهانی، قیمت طلا در ایران را نیز افزایش داده است. علاوه بر افزایش قیمت جهانی طلا، افزایش تقاضا در ایران به دلیل تورم نیز قیمت طلا را در 40 سال گذشته افزایش داده است. از سال 92 تا 97 قیمت طلا 4 برابر و از سال 1377 تا 1400 قیمت طلا 120 برابر شده است.

بنابراین سرمایه گذاری در طلا می تواند گزینه ای معقول برای یک خانواده باشد. علاوه بر این پیش بینی ها که نشان از ریسک پایین در این بازار برای افراد است، خرید و فروش طلای آب شده نسبت هیچ گونه مالیاتی ندارد و افراد بدون هزینه اضافی برای کارمزد و اجرت می توانند سرمایه گذاری کنند. همچنین آمار نشان می دهد تا اواخر شهریورماه 98 معاملات طلای آب شده 60 تا 80 درصد از معاملات بازار طلا را به خود اختصاص داده است. این دلایل برای یک سرمایه گذار باهوش کافی است تا در طلای آبشده سرمایه گذاری کند.

شمش طلای خام

اما چرا آبشده برای سرمایه گذاران جذاب است؟

  • خرید و فروش آبشده هیچ گونه مالیاتی ندارد.
  • خرید و فروش آبشده هیچ گونه اجرت ساختی ندارد.
  • قیمت آبشده علاوه بر سود تغییرات دلار، سود تغییرات قیمت جهانی طلا را نیز در بر داشته است.
  • حمل ونقل آبشده نسبت به بقیه دارایی ها راحت تر است و قابلیت نقد شوندگی تحت هر شرایطی را دارد.
  • بازارهای ایران اکثرا تحت کنترل دولت هاست که این باعث شده است امنیت اقتصادی در این بازارها شاهد نباشیم مانند بازار سکه که دولت هرزمان که تمایل داشته باشد می تواند قیمت ها را تغییر دهد و یا بازار دلار که تحت کنترل دولت است. بازار طلای آب شده ایران به هیچ عنوان تحت کنترل دولت نیست و این به عنوان یک مزیت برای این بازار به حساب می آید و افرادی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند وارد یک بازار با ثبات جهانی می شوند.
  • سکه طلا مزیتی که نسبت به طلای آب شده دارد این است که می توان آن را در بسته بندی هولوگرام دار و معتبر دریافت کرد و اینگونه امکان تقلب در سکه کم است. این مشکل در طلای آب شده را می توان با خرید طلای آبشده از مراکز معتبر حل کرد.
  • سرمایه گذاری در طلای آب شده هیچ گونه هزینه مازادی بر قیمت طلا ندارد و کل سرمایه فرد درگیر طلا می شود.
  • نکته ی مهم دیگری که سرمایه داران را جذب خرید طلای آب شده می کند فروختن راحت آن است، طلای آبشده جزو مواد خام و اولیه کارخانجات و گارگاه های سازنده ی طلا و طلافروشان است به همین خاطر می توان در هر جایی به طلافروشی ها مراجعه کرد و آن را به راحتی فروخت.
  • سرمایه گذاری در بازارهایی مثل سکه و طلا که سفته بازی های زیادی به همراه دارد، ریسک بالایی دارد و چون دولت می تواند کنترل این بازارها را بدست بگیرد، امکان ضرر در این بازارها بیشتر از بازاری مثل طلای آب شده است که دولت کنترلی ندارد.

اگر چه برای سرمایه گذاری طلای آب شده گزینه جذاب تر و پرسود تری از سکه طلا است، اما اگر با تحقیق و تحلیل درست در هر یک از این بازارها سرمایه گذاری کنیم، می تواند نتیجه خوبی برای ما داشته باشد. در کل باید تلاش کنید  زمانی که تصمیم قطعی به سرمایه‌گذاری می‌گیرید تمامی عوامل موجود مانند میزان ریسک‌پذیری خود و طول مدت سرمایه‌گذاری را بررسی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای این کار انتخاب کنید.  در مجموع در چند سال اخیرسرمایه گذاری روی طلای آبشده خیلی بهتر از سکه بوده و سود بیشتری به همراه داشته است. به نظر شما با توجه به شرایط اقتصادی کشور باز هم طلای آب شده عملکرد بهتری از سکه خواهد داشت؟

آیا میتوانیم طلای آب شده را براحتی بفروشیم؟

بله، فروش طلای آب شده خیلی راحت است. کافی است شما به هر طلافروشی که نزدیک به شماست مراجعه کنید. طلا کالایی است که همواره خریدار دارد حتی در شرایط ریزشی شدید قیمت طلا در بازار.

همچنین طلای آبشده جزو مواد خام و اولیه‌ی کارخانجات و گارگاه‌های سازنده‌ی طلا و طلافروشان است به همین خاطر می‌توان در هر زمانی آن را به راحتی فروخت.

طلای آب شده چیست

از دیگر مزیت های طلای اب شده می توان این نکته را نیز گفت که وقتی شما طلای آب شده می‌خرید به قیمت همان عیاری می‌خرید که روی آن انگ زده‌اند و در هنگام فروختن آن به قیمت همان عیار می‌فروشید. اما وقتی طلای زینتی و  مصنوعات طلا با عیار ۱۸ یا همان عیار ۷۵۰ را از مغازه‌دار می‌خرید، در هنگام فروختن همان طلا چون دیگر دست دوم محسوب می‌شود طلا فروشان آن را با عیار ۷۴۰ خریداری می‌کنند و قیمت کمتری به ازای هر گرم به شما پرداخت می کنند.

یک سوال تکراری: خرید و فروش طلای آب شده غیر قانونیست؟

خیر خرید و فروش طلای آب شده غیر قانونی نیست و کاری است که سال های سال در بازار طلا رایج بوده است. تنها برای خرید و فروش آن بهتر است اطلاعات کافی درباره نحوه خواندن عیار و اعداد روی آن داشته باشید. البته معاملات فردایی و کاغذی بازار طلای آب شده غیر قانونی و غیر شرعی است.

طلای آب شده از کجا بخریم؟ مرکز خرید طلای آب شده در تهران کجاست؟

برای خرید طلای آب شده بهترین جا در تهران، بازار زرگرها یا همان بازار بزرگ تهران است. در راسته زرگرها میتوان مغازه هایی را پیدا کرد که بطور تخصصی فقط برای سرمایه گذاری در طلا کار می کنند و به خرید و فروش طلای آب شده و سکه می پردازند. پس اگر در تهران هستید بدون شک بازار زرگرها بهترین و امن ترین محل برای خرید طلای آب شده است. اگر بخواهیم لیستی از مرکز خرید طلای آب شده در تهران بنویسیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

خرید طلای آب شده به صورت حضوری:

پاساژ قائم تجریش: در تهران، میدان تجریش، خیابان شهرداری، پاساژ قائم تجریش.
بازار زرگرها: در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران، نرسیده به سبزه میدان.
پاساژ میلاد نور: در تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی.
بازار طلای کریمخان: در تهران، بین خیابان‌های حافظ تا نجات‌الهی، خیابان کریمخان.
بازار اقدسیه: در تهران، پاسداران، موحد دانش، اقدسیه، بین خیابان‌های یاسمن و قاسمی.
بازار طلای صادقیه: در تهران، محله صادقیه، خیابان ستارخان.
مرکز خرید سون سنتر: در تهران، خیابان هفت حوض، خیابان سامان، خیابان رضوان غربی.

مرکز خرید طلای آب شده در تهران

پاساژ قائم تجریش
بازار زرگرها واقع در بازار بزرگ تهران
بازار طلای صادقیه تهران
مرکز خرید سون سنتر
بازار اقدسیه
کریم خان
بلوار میرداماد
میلاد نور

طلای آب شده در حال ذوب

قیمت طلای آب شده چطور محاسبه میشه؟

اول اینکه در بازار طلای ایران هیچ قاعده و قانونی برای قیمت‌گذاری آبشده نداریم. اما بطور خلاصه می توان قاعده زیر را در ذهن داشت:

مظنه یا یک مثقال طلای 17 عیار، مبنای محاسباتی قیمت طلای آب شده در بازار تهران است. عدد مظنه(معمولا در کانال های تلگرامی یا سایت اتحادیه طلا هست) رو بر عددی که بالا گفتیم یعنی 4.33 تقسیم کنید، اینطوری قیمت لحظه ای  1 گرم 18 عیار بدست میاد. دقت کنید که طلافروش ها معمولا درصد کمی(حدود 0.01 درصد) برای فروش از شما میگیرن(در زمان نگارش این نوشته یعنی اردیبهشت 1401 حدود 13 هزارتومان).

مراقب باشید که مالیات، اجرت ساخت یا هر عنوان دیگری برای افزایش قیمت طلای آب شده بی معناست و نباید بیشتر پرداخت کنید.

عکس طلای آب شده، طلای آب شده 18 عیار

انواع معاملات در بازار طلای آب شده

  1. نقدی
  2. کاغذی

نقدی به اینصورت است که مانند هر کالای دیگری شما می توانید به بازار مراجعه کرده و با پرداخت نقدی پول خود مانند هر کالای دیگری هر مقدار طلا نیاز داشته باشید تهیه کنید؛ در این موارد معمولا آبشده در وزن های بیشتر از ۲۰ گرم فروش می رود چون کمتر از این وزن قابلیت انگ زنی توسط اتحادیه را ندارد. معمولا اکثر طلافروشی طلای آبشده نیز می فروشند که این طلا دارای کد اتحادیه است و افراد می توانند استعلام اصل بودن آن را بگیرند.

نوع دوم معاملات این بازار معاملات موسوم به کاغذی است؛ در این نوع معاملات همانطور که از اسم آن مشخص است هیچ گونه طلایی بین خریدار و فروشنده رد و بدل نمی شود و فقط کاغذی به نشانه ثبت معامله بین طرفین رد و بدل می شود. نا گفته نماند که افرادی که در این بازار فعالیت می کنند معمولا همدیگر را می شناسند و معاملات آبشده کاغذی با پشتوانه اعتباری افراد صورت می گیرد.

این نوع معاملات ریسک بالایی دارد و ورود افراد تازه وارد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در بازار تهران این نوع معاملات در محلی به نام “پله آهنی” انجام می شود. البته معاملات در این سبک بر اساس مظنه انجام می شود و نه قیمت طلای ۱۸ عیار رایج بین مردم. قبلا گفتیم که چون در گذشته معاملات طلا بر اساس مثقال صورت می گرفته، هنوز بین خود طلا فروشان و فعالین این بازار قیمت طلا بر اساس یک مثقال طلای ۱۷ عیار و یا همان مظنه عنوان می شود. برای تبدیل مظنه به قیمت ۱۸ عیار کافی است آن را بر عدد طلایی ۴٫۳۳ تقسیم کنید.

طلای آب شده
طلای آب شده

طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم؟

خرید طلای دست دوم از طلافروشی ها یک سری مزیت و یک سری ضررها دارد. اگر بخواهید طلایی بخرید که هم سرمایه گذاری کنید و هم از آن استفاده کنید، طلای دست دوم گزینه خوبی می تواند برای شما باشد.

اما اگر میخواهید فقط سرمایه گذاری کنید طلای آب شده می تواند گزینه بهتری نسبت به طلای دست دوم باشد؛ چراکه فقط مبلغ طلا پرداخت می شود و پول مازادی بابت اجرت و سود و … از شما دریافت نمی شود.

مزیت دیگر طلای آب شده این است که می‌توانید آن را به هر شکلی در بیاورید. به عنوان مثال طرح خاصی از طلا مدنظرتان است که در بازار موجود نیست، اگر از قبل آب شده خریداری کرده باشید می‌توانید آن را به یک کارگاه طلاسازی بدهید تا به شکل دلخواه شما آن را تحویلتان دهد. با اینکار با یک تیر دو نشان زده‌اید.

عکس طلای آب شده، طلای آب شده 18 عیار

طلای بدون اجرت یا طلای آب شده؟کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

افرادی که به خرید طلای دست دوم به دید سرمایه گذاری نگاه می کنند، می توانند از گزینه جذاب تری در بازار طلا به نام طلای آب شده نیز استفاده کنند. طلای آب شده بازار قدیمی در ایران است که از بین انواع سرمایه گذاری های طلا، پر سود تر است. سرمایه گذاری در طلای آب شده درصد سود طلافروشی که در طلای دست دوم پرداخت می شود را نیز ندارد و همه سرمایه شخص درگیر خرید طلا می شود.

طلای آب شده در ایران معاف از مالیات است و هیچ گونه اجرت ساخت و سود فروش طلا را نیز ندارد. با توجه به تورم ایجاد شده در کشور در چند سال اخیر و همچنین نرخ بهره پایین بانکی، بازار طلای آب شده داخلی بیش از پیش رونق گرفته، طوری که طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، حدود ۸۰ درصد معاملات بازار طلا در ایران مربوط به طلای آب شده بوده است. طلای آب شده نسبت به سکه و طلای دست دوم گزینه جذاب تری است اما مانند طلای بدون اجرت تقلب نیز در این بازار زیاد است و بهتر است از طلافروشی های معتبر خریداری شود.

عکس طلای آب شده، طلای آب شده 18 عیار

طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

یکی از سوالات متداولی که اکثرا پرسیده می‌شود این است که طلای آب شده بخریم یا سکه؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

سکه علاوه بر قیمت وزنی طلا، مبالغ مازادی مثل حق ضرب، سود فروشنده، مالیات را علاوه بر قیمت خود طلا، باید بپردازید. از طرفی سکه برای عموم جامعه شناخته شده تر است و امکان تقلب در آن خیلی کمتر از طلای آب شده است.

پس اگر از جای مطمئنی میتوانید طلای آب شده بگیرید، طلای آب شده سود بیشتری دارد. اما اگر جای مطمئنی نمیشناسید، سکه معتبر و در بسته بندی مخصوص بگیرید.

طلای خام

نکات مهم برای سرمایه گذاری در طلای آب شده

  • بازار طلای آب شده مدتی است به دلیل شرایط اقتصادی کشور برای سرمایه گذاران  جذاب شده است.
  • در گذشته های خیلی دور عیار طلای استاندارد در ایران، ۱۷ بوده است که امروزه به ۱۸ تغییر یافته است. ولی توجه داشته باشید که هنوز محاسبات قیمت طلا با همان معیار طلای ۱۷ عیار در بین طلافروشان و در بازار طلا انجام می شود.
  • قیمت طلا در بازار تهران بر اساس طلای ۱۷ عیار و وزن مثقال عنوان می شود. به قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار، مظنه می گویند. بین طلافروشان قیمت طلا با مظنه عنوان می شود.
  • طلا در بدترین شرایط کاهش قیمت هم، خریدار دارد. یعنی در صورت کاهش شدید قیمت، بازهم به راحتی می توانید این سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید.
  • طلا یک سرمایه بین المللی است و در هر جایی می توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید.
  • قیمت طلا در ایران معمولا تفاوت کمی با قیمت جهانی آن دارد که به آن حباب طلا می گویند.
  • همانطور که رئیس اتحادیه طلا فروشان هم بارها در اخبار مختلف به آن اشاره کرد طلای آب‎شده را از جای معتبر و طلافروشان زیر نظر اتحادیه خریداری کنید. چراکه مطمئن شدن از عیار طلای آب شده کار دشواریست و در نتیجه یک مغازه‌ی معتبر طلا فروشی که زیر نظر اتحادیه است می تواند خیال شما بابت عیار طلا را راحت کند. برای فروش هم میتوانید به همان مغازه ای که برای خرید به آن مراجعه کرده اید، بروید تا راحت تر طلای خود را بفروشید.
  •  کد ری گیری انگ یا همان کدی که در تصاویر بالا به آن اشاره کردیم و روی طلای آب شده حک می شود را برای بررسی صحت عیار طلا به تلفن گویای اتحادیه بدهید. علاوه بر این کد، اسم آزمایشگاهی که عیار طلا را سنجیده است نیز روی طلای آب شده حک می شود. دقت کنید برای بررسی عیار طلا یک گوشه قطعه را با قیچی مخصوص جدا می کنند و آزمایش های عیار سنجی را بر روی آن انجام می دهند. پس گوشه طلای آب شده معمولا بریده شده است.
  • طلا یک سرمایه گذاری بلند مدت است پس خیلی به نوساناتی که در اتاق های معاملاتی انجام می شود توجه نکنید و طلای خود را برای مدت طولانی در جایی ذخیره کنید.
عکس طلای آب شده، طلای آب شده 18 عیار

نظرات جالب در سایت نی نی سایت درباره طلای آب شده:

“طلا اب شده باید از جای مطمعن بخری وگرنه میتونن سرت کلاه بزارن و قاطیش فلزناخالص و نقره قاطی کنن”

“سعی کن بهت فاکتور بده..

و اینکه طلا خریدی جای دیگه قیمیت بگیری نشون بده که چیزی بود همون لحظه بس بدی

من چندسال پیش طلا دست دوم خریدم‌بعد خواستم بفروشم‌بهم‌گفتن ۱۴ عیار بهت داده نه ۱۸

به عیارش دقت کن چطور من نمیدونم “

“جواهرات و زیورالات شکسته و اب میکنن به صورت اب شده میفروشن دیگه اجرت نداره”

“خوب همه طلافروشا میتونن بهت بدن طلای اب شده مهر خورده روش و فاکتور مهر شده ام داره مهر روی طلا هم برجسته یا کنده اس ها قابل لمسه”

 
 

عکس طلای آب شده

عکس طلای آب شده، طلای آب شده 18 عیار

یکی از سوالات پر تکرار در خرید طلای آب شده این است که ظاهر طلای آب شده به چه شکل است؟ عکس طلای آب شده به چه شکل است؟ همانطور که در بالا گفتیم روی طلای آب شده اطلاعاتی ثبت می شود، مثل انگ طلا، کد کارگاه سازنده و معمولا وزن آن را نیز با کاغذ می چسبانند و یا با ماژیک می نویسند(ولی خیلی کار رایجی نیست). در زیر چند نمونه عکس طلای آب شده را آورده ایم تا بتواند برای انتخاب و خرید طلای آب شده به شما کمک کند:

اشتراک در
اطلاع از

35 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
محمد طالبی
26 روز قبل

سلام چطور میتونم با یک میلون تومن شروع کنم لطفاا کمک کنید

محمد علی
1 ماه قبل

سلام من طلای ابشده خریدم ولی کد نداره الان چیکار کنم

علی عسگری
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر بنده در سال ۹۷ وارد بازار کاغذی شدم‌ومبلغ سی میلیون که به عنوان بیعانه داده بودم سوخت اون هم با نامردی اتاق معاملاتی
چون ایشون مواقعی که روی سود بودم می‌گفت اعتبار وزمان معامله ۱تا هفت روز است و زمانی که رفتم روی ضرر اینقدر معامله (فروش خالی طلای )
را باز نگه داشت تا وقتی که بعد از چند ماه گفت پولت سوخت،درصورتی که یک ماه بعد از خالی فروشی من طلا ارزانتر هم شد ولی من به خیال اینکه معامله قبلی من با گذشت زمان باطل شده اقدام به خرید و جایگزینی آن نکردم وبا توجه به مشکلی که برام پیش اومد چند ماه نتوانستم به اتاق مراجعه کنم و پس از گذشت چند ماه ومراجعه و درخواست وجه به من گفتند پولت کامل سوخته
حالا سوالم اینکه من میتونم با توجه به اقدام ایشان وهچنین قانونی نبودن معاملات کاغذی از ایشان شکایت وحقم راوی بگیرم ،ممنون

حسین رضایی از کاشمر
7 ماه قبل

با سلام خسته نباشید قربان من حدود صدو پنجاه میلیون طلای اب شده میخوام بخرم با توجه به اینکه شهرستان سامانه ایی نیس که از عیار طلا اطلاع پیدا کنم لطفا راهنمایم کنید .چجوری بخرم که کلاه سرم نره

رضا جوادی
7 ماه قبل

تو تهران خرید طلا واقعا یه دغدغه است
از ترس دزد ها آدم نمیدونه باید چی کار کنه

علی حسنی
7 ماه قبل

یه اصطلاحی بود که یه پیرمرد اصفهانی می‌گفت: طلا همیشه مردترین چیز تو بازاره.

الهام
7 ماه قبل

سلام خرید سکه بهتره یا طلای ابشده ممنون میشم راهنمایی کنید

بهرام شاهی
7 ماه قبل

از نظر شما تبدیل ربع سکه ۸۶ ، به طلای آبشده ، به صرفه هست؟ سود ربع سکه بیشتره الان یا ابشده؟
ممنون

یاسر گرگان
7 ماه قبل

داخل دیوار آگهی دیدم فروش طلای دست دوم ب قیمت مثلا۵۰ هزار بالای طلای اب شده
این چجوریه بصرفس خریدش؟ یا طلای آب شده بخرم؟ فاکتور داره طلای دست دوم؟

علیزاده
7 ماه قبل

سلام
من طلای آب شده خریدم به تاریخ 12 مرداد 1402 و موقع خرید طلا فروش یک درصد به قیمت روز طلا اضافه کرد و به من فروخت آیا این کار قانونی بوده ؟
قیمت طلای آب شده رو از کجا ببینیم؟ چقدر فرق قیمت با طلای ۱۸ عیار داره؟

مصطفی
7 ماه قبل

ممنون از مطلب کامل تون.
از کجا طلای ابشده گرمی خرید کنم که مطمئن باشم؟

معلم
7 ماه قبل

سلام طلای اب شده را باید گرمی خرید یا مثقالی؟

لیلا سعادتی
7 ماه قبل

در طلا ابشده کاغذی شرکت اعلام میدارد که بطور فیزیکی میتوان طلا را دریافت کرد در صورت درخواست شخص با پرداخت بقیه قیمت همان روز آیا باز هم از نظر فقهی حرام است؟

هادی خویی
7 ماه قبل

سپاس، توضیحات جامع و کاملی بود. طلافروشان تو داد و ستد طلا همیشه دست بالا را دارند و در بهای تمام شده طلا به مشتری سود و مالیات خودشون و اجرت و مظنه طلا را از خریدار می‌گیرند، حتی دیده شده بهنگام فروش بیشترین قیمت مظنه در آن روز و هنگام خرید طلا از مشتری کمترین مظنه را بکار می‌برند! خدا به راه راست هدایتشون کنه

محمد
7 ماه قبل

سلام و سپاس
بورس طلا چطور هست؟

برومند
7 ماه قبل

سلام … اداره دارایی با توجه به اینکه طلای ابشده ارزش افزوده ندارد مالیات طلای ابشده را چگونه حساب می کند ؟ ایا ابشده فروش هم پرینت تراکنش های بانکی را دراختیار دارایی قرار می دهد ؟ و یا کلا پایه مالیاتی ابشده فروشی چقدر می باشد ؟

محسن
8 ماه قبل

سلام،واقعاتمام توضیحات عالی بود،ممنونم ازشما،موفق باشین إنشاألله

حسنی
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر
میخواستم بدونم اینهایی که در بازار سهام و بورس مشغول خرید و فروش طلای آب شده و سکه فردايی هستند از طریق چه پلتفرم و بستری اقدام به خرید و فروش و نوسان گیری و سوددهی میکنند؟

عباسی
1 سال قبل

چنانچه از وزن و عیار طلا مطمئن باشیم آیا خرید و فروش طلای آبشده بدون فاکتور امکان پذیر و قانونی هست ؟

رضا
1 سال قبل

از اطلاعات خوب و راهنمایی های مفیدی که در اختیار قرار دادید، صمیمانه سپاسگزارم

عباس
1 سال قبل

ممنون از اطلاعات مفیدتون،
طلای ابشده تو تهران از کجا بخرم؟ جای معتبری هست ک معرفی کنید ممنون

فرهنگی
1 سال قبل
پاسخ به  عباس

سپاس از اطلاعاتی که دادین

بهراد
7 ماه قبل
پاسخ به  فرهنگی

سلام. من امروز طلای آب شده خریدم وباهام همون قیمت روز طلا رو حساب کرد باضافه ۱۵ هزارتومن اضافه درهرگرم. مثلا امروز هرگرم طلا ۲۱۶۵ بود که طلای آبشده رو به من داد هرگرم ۲۱۸۰ وگفت‌موقع خرید هم ۱۵ هزارتومن بالاتر میخریم. اوکیه؟؟

Altin
1 سال قبل
پاسخ به  عباس

سلام ، من طلای آبشده می خواهم خریداری کنم ، با چند تا آشنا صحبت کردم که همگاری در بازار داشتند که کار آبشده میکند ، به من گفتند که مثلا می خواهیی 200 میلیون خرید کنی میری بانک، پول را به حساب شخصی که ما در بازار داریم واریز می کنی ، سپس باید بیای مغازه ما بشینی حدود 4 ساعت تا طلا آبشده را آماده کنند و از بازار بفرستند بیاد.
حال سوال من این است که تمام 4 طلا فروش ها که می شناختم همین را گفتند به من .
آیا من چطوری میتونم اعتماد کنم که پول را واریز کنم به حساب کسی که نمی شناسم در بازار ، و منتظر بمانم تا طلا برایم بیاورند؟
آیا نحوه خرید آبشده همین گونه است یا باید مسیر دیگری را بروم ؟
اگر من 500 گرم طلا آبشده خریداری کنم به چه نکته هایی باید به غیر از انگ دقت کنم ( مثلا از کجا بدونم وسط طلا سرب نذاشته باشن )
از کجا متوجه شوم که انگی که روی آن خورده جعلی نیست یا برای قطعه طلای آبشده دیگری با همان وزن نیست؟

بهنام دقیقی
1 سال قبل

عیار طلایی که میخریم رو چطور متوجه بشیم؟ فاکتور داره طلای آب شده ؟

بهرام
1 سال قبل
پاسخ به  بهنام دقیقی

طلای آبشده معمولا فاکتور نمیدن، ولی شما قبل خرید با فروشنده طی کنید که فاکتور میخواید و دقت کنید که عیار طلارو دقیق بزنه.

شماره شش رقمی روی طلارو هم اگه برداری و با اتحادیه طلا و جواهر استانت، برای مثال تهران تلفن :021-88931833 ، زنگ بزنی و استعلام بگیری عیار و وزن طلای آبشده و کارگاه سازنده رو بهت میگه.

35
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx