طلاپین، چطور طلای خود را بفروشیم؟

چگونه طلای خود را بفروشیم؟ 5 نکته که برای فروش طلا حتما بدانید!

فهرست مطالب

فروش طلا و اینکه چطور طلای خود را بفروشیم، اینکه چه نکاتی رو وقتی طلامون رو میفروشیم باید دقت کنیم. و اینکه کجا طلامون رو بفروشیم بهتره برامون و سود کمتری ازمون میگیره. در مجموع همه میدانیم که فروش طلا کاری اشتباه است، چون طلا همیشه بعنوان یک دارایی قابل اتکا بوده و به اصطلاح “پول اصلی” بحساب میاد. پس اولین توصیه اینه که تا مجبور نبودید، طلای خودتون رو نفروشید. اما گاهی ناچاریم طلامون رو بفروشیم، که معمولا برای هر شخصی چند بار در زندگیش اتفاق میفته. اگه بخوایم بعد اینکه طلامون رو فروختیم دچار حسرت و پشیمونی نشیم، بهتره یک سری نکات و موارد رو تو ذهن داشته باشیم و از قبل بدونیم. اینجا میتونید پاسخ سوال چطور طلای خود را بفروشیم را براحتی پیدا کنید.

محاسبه قیمت طلا قانون جدید 1400

نکته هایی که بهتره قبل فروش طلای خود بدانیم:

  • امنیت طلایی که دارید رو مهمتر از فروش اون در هرجایی بدونید. فروش طلا فقط به طلافروشی های معتبر هست که میتونه با خیال راحت انجام بشه. ممکنه خریدارای زیادی برای خرید طلای شما اعلام حضور کنن، ولی شما فقط به طلافروش های معتبر اعتماد کنید، چونکه احتمال سرقت طلا بشدت زیاده. گول قیمت کمی بالاتر یک عده را نخورید و اول امنیت طلا براتون مهم باشه.
  • قیمت فروش طلای شما هم یکی از فاکتور هایی هست که باید بهش توجه کنیم. قیمت طلایی که برای فروش به طلافروشی برده میشه معمولا حدود 12 هزارتومن(با احتساب طلای 18 عیار گرمی 1,250,000 تومان) هست یعنی حدود یک صدم درصد از قیمت 1 گرم طلا. البته این قیمت بستگی زیادی به شرایط بازار داره و ممکنه با توجه به روند بازار(صعودی یا نزولی) قیمت ها متفاوت باشه. معمولا تو روند صعودی بازار قیمت بیشتری برای خرید اعلام میشه و در روند نزولی قیمت کمتر.(برای فهم بهتر نحوه محاسبه قیمت، مقاله “قیمت طلا چطور محاسبه میشود؟” را بخوانید.)
  • هرچه طلا سالم تر باشه، قیمت فروش اون بالاتر خواهد بود. هرچه طلا کمتر کهنه شده باشد، با قیمت بیشتری میتوان آن را بفروش رساند. اما هرچه طلا کهنه تر باشد، طلافروش ها برای طلای آب شده آن را خریداری میکنند و بهمین خاطر معمولا با قیمت کمتری خرید میشود.
  • قیمت پشت تلفن و قیمت واقعی که از شما خریداری میشود فرق میکند. معمولا برای فروش طلای خود تلفن را برداشته و با طلافروشی که میشناسیم تماس میگیریم و قیمت طلای خود را میپرسیم. اتفاقی که می افتد این است که معمولا طلافروش ها پشت تلفن قیمت بالاتری را اعلام میکنند تا ما را به پای معامله بکشانند. اما وقتی به مغازه رفتیم، قیمت خیلی پایین تری را به ما پیشنهاد می دهند. مراقب این نوع کلاه برداری ها باشیم.
  • سنگ طلا اگر قیمتی نباشد از طلا کسر می شود. اگر طلایی که میخواهید بفروشید، سنگ داشته باشد، طلافروش وقتی بخواهد طلای شما را بخرد سنگ آن را جدا میکند. وقتی طلا را میخرید وزن سنگ با طلا حساب میشود، ولی وقتی میخواهید بفروشید جدا می شود و وزن آن کسر میگردد(به همین راحتی :))

مطلب مرتبط:در سال ۱۴۰۲ طلای خود را به کجا بفروشیم؟

چطور طلای خود را بفروشیم؟

اگه میخواید طلا بفروشید کافیه به نکات زیر توجه داشته باشید تا طلای خودتون را با بالاترین قیمت و بدون دردسر بفروشید.

  • سعی کنید طلاتون رو به همون مغازه ای بفروشید که ازش خرید کردید که طبیعتا باید یک طلافروشی معتبر و دارای پروانه کسب باشه. اگه طلایی که دارید رو پیش همون طلافروشی که ازش خرید کردید ببرید، هم راحت تر میتونید بفروشید(چون طلافروشا معمولا طلایی که خودشون میفروشن رو میشناسن) و هم با قیمت بالاتر میتونید طلاتون رو بفروشید، چون طلافروشی که شما طلا رو ازش خریدید، راه درآمد اصلیش از راه دیگه هست و نیازی به سود گرفتن از طلای دست دوم شما معمولا نداره و مشتری مداری براش اولویت بیشتری بحساب میاد.
  • بین مغازه های طلافروشی یک سری طلافروشی هایی هستند که قسطی طلا میفروشند، اصلا و به هیچ عنوان برای فروش طلاتون پیش این افراد نرید، چون این مغازه ها کالا رو با کمترین قیمت میفروشند و سودشون تو این معاملاته.
  • اگه قصد دارید طلاتون رو به بازار ببرید و بفروشید، حتما چنتا مغازه رو برید و سوال کنید برای قیمت طلا. چون مغازه ها قیمت های مختلفی برای یک طلا ارائه میدند. دلیلشم اینه که بعضی طلافروشی ها طلای شما رو بازسازی میکنن و دوباره میفروشن که این طلافروشی ها معمولا قیمت بالاتری به طلای شما اختصاص میدن. ولی اون دسته مغازه هایی که میخوان طلای شما رو ذوب کنن و اصطلاحا تبدیل کنن به طلای آب شده ، معمولا با قیمت پایین تری طلای شما رو میخرن. پس حتما چند جا قیمت بگیرید و به یکجا اکتفا نکنید.
  • شما باید بدانید که طلا و جواهری که از شما خریداری میشوند معمولا و در 90 درصد اوقات ذوب می شود، پس این انتظار که از  قیمت طلا شما اجرتی کسر نشود، انتظار اشتباهی است،  بنابراین انتظار نداشته باشید طلا و جواهر شما به خاطر اینکه یک حلقه ازدواج یا غیره است با قیمت خیلی بالاتری خریداری شود، در صورت فروش طلا و جواهر، اجرت و همچنین درصد و مالیات از کار شما کسر خواهد شد پس بهتر است که سریع اقدام به فروش طلا و جواهر خود نکنید و استفاده کافی از زیبایی طلا و جواهر خود را ببرید.
  • برای فروش طلا قبل از اینکه طلافروش اطلاعات طلای شما را بدهد با توجه به فاکتوری که در دست دارید، تخمینی از قیمت طلا  بزنید و این تخمین را حتما با توجه به قیمت لحظه ای طلا داشته باشید. چراکه طلافروشی کاری است که قیمت لحظه ای نقش اصلی را دارد و ممکن است دقیقه تا دقیقه و حتی ثانیه به ثانیه قیمت طلای شما تغییر کند.

طلای خود را کجا بفروشیم؟

همه ما توی زندگیمون به نقاطی میرسیم که باید یک سری از پس اندازهای خودمون رو به پول نقد تبدیل کنیم؛ طلای سرمایه گذاری هم یه نوع از سرمایه گذاری های ما هست که وقتی بخوایم بفروشیم نیازه که یک سری چیزها رو بدونیم تا اولا کلا سرمون نره، دوما با قیمت منصفانه و درست بفروشیم. بطور خلاصه موارد زیر رو در نظر بگیرید کافیه و میتونید با خیال راحت طلاتون رو بفروشید.

طلاپین، بازار طلای تهران، فروش طلا

1. بهترین جا برای فروش طلای شما، همانجایی است که آن را خریده اید

بهترین و اولین اولیت شما برای فروش طلای شما، همان جایی است که طلا را از آن خریده اید. طلافروش ها معمولا فاکتورها و طلایی که خودشان بفروش میرسانند را معتبر تر میدانند و راحت تر اعتماد میکنند. اما اگر به هر دلیلی نخواستید به طلافروشی که از او خرید کرده اید بفروشید، دنبال راه های جایگزین باشید. داشتن مجوز از اتحادیه طلا و جواهر یکی از شرط های لازم برای خرید یا فروش هر طلایی است.

2. از قیمت لحظه ای طلا از طریق سایت ها یا کانال های تلگرامی معتبر آگاه شوید.

قیمت طلا یکی از مولفه های مهم برای خرید طلا بحساب می آید و از آنجایی که قیمت طلا لحظه ای تغییر میکند، شما بهتر است قبل از رفتن به هر طلافروشی از سایت های معتبر مثل سایت اتحادیه قیمت لحظه ای طلا را بدایند. دانستن قیمت لحظه ای طلا میتواند از ضررهای احتمالی هنگام فروش طلا جلوگیری کند.

3. عیار طلا، قیمت سنگ بکار رفته، وزن طلا را از قبل بررسی کنید و درصدی که بابت مالیات و اجرت و … کسر خواهد شد را نیز بدانید.

قبل از اینکه به طلافروشی بروید، وزن و عیار طلای خود را بدانید. طلای ایران معمولا طلای 18 عیار است که استاندارد کشور بحساب می آید، اما ممکن است طلای شما ناخالصی بیشتری داشته باشد و عیار کمتر. درصدهایی که بابت مالیات و اجرت ساخت و سود طلافروش نیز پرداخته اید را از روی فاکتور قدیمی محاسبه کنید و قبل از اینکه برای فروش حاضر شوید، حدودی بدانید با چه قیمتی قرار است طلای خود را بفروشید.

4. فروش طلا در بازار طلای تهران، بازار زرگرها

بهترین راه فروش طلا، فروش طلا در بازار طلا است؛ چراکه قیمت طلا تقریبا واقعی است و شما بدون واسطه در حال فروش طلا هستید. اگر در تهران هستید به بازار طلای تهران بروید، اگر در شهرستان هستید بازار طلای شهر خود را پیدا کنید و به آنجا بروید. فقط باید با شلوغی بازار تهران کنار بیایید.

5. فروش به طلافروشی نزدیک خانه و محله خود

روش دیگر فروش به طلافروشی محلی است، طلافروشی که نزدیک خانه شما است. این روش نسبت به روش قبلی این مزیت را دارد که نیازی نیست فاصله زیادی را طی کنید و همچنین شلوغی بازار تهران را تحمل کنید. با گوگل مپ نزدیک ترین طلافروشی را به خانه خود پیدا کنید و طلای خود را بفروشید.

چطور از روی فاکتور طلا به قیمت تقریبی طلامون برسیم؟

چطور طلای خود را بفروشیم؟

فاکتور خرید طلا همراه با مهر فروشنده، مرجع خوبی برای تخمین قیمت طلای ما است. در فاکتور معمولا وزن(گرم)، اجرت ساخت و بعضی فاکتورها نیز سود فروشنده را درج میکنند. شما کافی است با مراجعه به سایت اتحادیه طلا https://www.tgju.org/  و بررسی قیمت لحظه ای 1گرم طلای 18 عیار، با یک حساب و کتاب ساده قیمت تقریبی طلای خود را بدست بیاورید. برای فروش در نظر داشته باشید که اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات را از قیمت کلی طلای خود کم کنید و همچنین اینکه قیمت طلایی که از شما میخرند معمولا کمتر از قیمت لحظه ای طلا است، چراکه شما طلای دست دوم میفروشید.

حتما در نظر داشته باشید که فاکتور طلای خود را برای فروش همراه داشته باشید، وگرنه طلای شما را با قیمت طلای بدون فاکتور خریداری میکنند.

طلای بدون فاکتور خود را چطور بفروشیم؟

فروش طلای بدون فاکتور عملا کاری سخت بحساب میاد و کمتر طلافروشی اقدام به خرید طلای بدون فاکتور میکنه.اما طلافروش ها که همه طلایی که میخرند را ذوب میکنند و طلای آب شده تولید میکنند، چرا از خرید طلای بدون فاکتور واهمه دارند؟  طلافروشا ریسک نمیکنن و دوس ندارن بعدا به مشکل قضایی بر بخورن. برای مثال اگر طلای سرقتی رو خریداری کنن و بعدا سارق اعتراف کنه طلا رو به این طلافروشی فروخته، به مشکل جدی میخورن و ممکنه جواز کسب شون برای همیشه باطل بشه. اما اگه ما فاکتور طلامون رو نداشته باشیم چکار کنیم؟ برای مثال اگر طلای ما هدیه باشه چطور باید اون رو بفروشیم؟ طلای هدیه که فاکتور نداره! یا اگر کسی فاکتور طلاش گم بشه چکاری باید انجام بده؟

رئیس اتحادیه طلا در مورد این مورد میگه: “این افراد می توانند به طلافروشی های زیر نظر اتحادیه که از آن ها چندین بار طلا خریده اند مراجعه کنند طلا فروش هم موظّف است نشانی کامل و مشخصات کامل و معتبر فرد را ثبت کند تا در صورت وجود هر گونه مشکل از فرد بخواهند که پاسخ گو باشد.”

البته باید بگوییم هر طلافروشی این کار را نمی کند و زیر بار خرید طلا بدون فاکتور نمی رود، برای این کار باید از چندین طلافروشی سوال کنید و ببینید کدام یک طلای بدون فاکتور شما را با آن شرایط و به قیمت خریداری می کند. راه دیگر این هست که به طلافروشی که شما را می شناسد و قابل اعتماد هم هستید، طلای بدون فاکتور خود را بفروشید. مثلاً طلافروشی نزدیک محل خانه و کار، بهترین گزینه برای این کار می باشد.

معمولا طلافروش ها اگر مشتری ثابت‌شان باشید و یا از آشنایان یا بستگان شما باشند و به شما اعتماد داشته باشند، طلای بدون فاکتور شما را میخرند.

خلاصه کلام

ما وقتی میخوایم طلامون رو بفروشیم بیشتر به قیمت توجه میکنیم، بهتره علاوه بر قیمت به مواردی که در بالا ذکر کردیم هم توجه کنید. به طلافروشی های معتبر مراجعه کنید و از قبل نکات بالا رو تو ذهنتون داشته باشید. حتما قبل از حاضر شدن برای فروش طلای خود، قیمت ها را بررسی کنید و بدون پیش زمینه ذهنی به طلافروش مراجعه نکنید.

اشتراک در
اطلاع از

9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
nazanin
1 ماه قبل

سلام ، امروز من یک انگشتر کارتیه فروختم در تیرماه این انگشتر رو به قیمت سه میلیون و هشتصد خریدم امروز که فروختم طلا فروش دیگه ای رفتم که گفت در فاکتور شما وزن اصلی رو اشتباه زده یعنی به جای ۹۷۰ صوت ۱/۲۰ زده یعنی اون طلا فروش اول ممکن که وزن طلای من و اشتباه زده باشه ؟ یا این طلا فروش میتونه دروغ گفته باشه چون که نه تنها من سود نکردم ضرر کردم چیکار کنم ؟

فریبا
3 ماه قبل

سلام خسته نباشین میشه طلای فروخته شده خودموازطلا فروش دوباره بخرم

کاربران ناشناس
3 ماه قبل
پاسخ به  فریبا

سلام طلای فروخته شده را چطور بخرم

محمدرضا زندی
6 ماه قبل

سلام و سپاس
بورس طلا چطور هست؟

کاربران ناشناس
4 ماه قبل

سلام۰

ضیائی
6 ماه قبل

سلام ببخشید یه سوال من مبلغ ۳ میلیون ۳۰۰ پول داشتم و به یک طلافروش در مهر۹۸ دادم .الان چقدر طلا دارم یعنی سرمایه من به عنوان نقدی چقدر هست .ممنون میشم برام حساب کنید.

حمید
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر،من یدونه رکاب انگشتر طلا مردونه دارم شکسته و له شده،همه جور آزمایش روش انجام دادم و مطمئن شدم که طلا هستش،شما خریدارید؟
فاکتور نداره،حدودا،بین ۱۰ تا ۱۵ گرم هستش،شمارمو میدم اگه براتون امکان داره که بخرید خبربدید من بیام خدمتتون 0938***4916

9
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx