فرق سکه 86 و زیر 86

فرق سکه 86 و زیر 86 چیست؟ چه تفاوتی بین سکه قدیم و جدید وجود دارد؟

فهرست مطالب

فرق سکه 86 و زیر 86 چیست؟ شاید هنگام خرید سکه برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که ضرب سکه ۸۶ و یا سال های پایین تر چه تفاوتی باهم دارند. اختلاف قیمت سکه‌های با ضرب پایین نسبت به سکه‌های ضرب شده سال ۸۶ به بعد درحالی وجود دارد که برخی از خریداران و فروشندگان سکه از آن بی خبر هستند به طوریکه قیمت سکه های قدیمی با توجه به ارزش طلای آن ها محاسبه می شود.

سکه بهار آزادی فرق سکه 86 و زیر 86-min

ما برای حفظ سرمایه خود به بازارهای مختلفی از جمله طلا روی می رویم. بعضی افراد خرید سکه را ترجیح می دهند، زیرا مانند طلا نیاز به پرداخت اجرت ساخت نیست. برای خرید سکه نیز عاملی به نام تاریخ ضرب سکه ها را به دو نوع تقسیم می کند؛ سکه های سال 86 و سکه های زیر ۸۶. فرق سکه 86 و زیر 86 چیست؟

تاریخچه سکه:

از سال 1358 به پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی وقت و به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب اسلامی 57، ضرب سکه در قطع های مختلف آغاز گردید و به تناوب تا امروز ادامه یافته است. از ابتدا یکی از قطع های سکه های ضرب شده، “سکه تمام بهار آزادی” بود که از سال 1358 تا سال 1370 ضرب آن ادامه داشت. طراحی این سکه ها از سال 1370 به طور کامل تغییر پیدا کرد و سکه طرح جدید متولد گردید. به همین جهت به سکه هایی که در قطع تمام بین سال های 58 تا 70 و پیش از سکه طرح جدید، ضرب و عرضه گردید در حال حاضر “سکه بهار آزادی یا “سکه طرح قدیم”  می گویند.

نکته درباره سکه: از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ هر سکه‌ای که ضرب می‌شد تاریخ همان سال روی آن حک می‌شد اما از سال ۱۳۸۶ به بعد در هر سالی که سکه ضرب می‌کنند این تاریخ یعنی ۱۳۸۶ را روی آن حک می‌کنند.

نکته جالب این است که سکه ای که این روزها قیمت آن اعلام می شود و رشد قیمت سکه را اعلام میکنند، همین سکه امامی سال 86 است

از نظر من که سال ها در این حوزه فعالیت می کنم سکه هایی با سال ضرب ۸۶ و غیر ۸۶، هیچ تفاوتی باهم ندارند زیرا عیار و وزن آن ها یکی است، اما به دلیل سیاستی که در بازار وجود دارد، نگاه های متفاوتی به آن می شود.

فرق سکه 86 و زیر 86 چیست:

وزن سکه:‌ وزن هر دو سکه یکسان است و برابر با ۸/۱۳۹۵۸ گرم است. پس شایعه بیشتر بودن وزن سکه های 86 صحیح نیست.

عیار سکه:‌ عیار سکه ۸۶ و زیر ۸۶ یکسان است و برابر 900 در عیار ۱۰۰۰ یا همان 21.6 در عیار 24 است.

در تصویر زیر سکه های بهار آزادی ضرب سال 1358 را می بینیم:

فرق سکه 86 و زیر 86

چرا سکه طلای ضرب شده قبل از 86 ارزانتر است؟

دلیل پایین بودن قیمت سکه های ضرب شده قبل از سال 86 این است که همه افراد دوست دارند که سکه تاریخ روز را داشته باشد چون سکه های تاریخ گذشته به دلیل استفاده هایی که شده است دچار خط و خش و آسیب شده است و همچنین در بازار طلا به غلط بین وزن های سکه های سال ۸۶ و قبل از آن تفاوت قائل می شوند.

نکتهـخودمانیـبازارـطلا: از سال 86 به بعد هیچ تاریخ جدیدی برای ضرب سکه وجود ندارد و تغییر قیمت سکه های قبل از سال 86 و سکه های جدید بدلیل نو و کهنه بودن آن است. اگر برای خرید سکه اقدام کردید حتما سکه های سال 86 را بخرید. چون علاوه بر اینکه نو هستند؛ در زمان فروش هم راحت تر بفروش می رسند. از فروشنده بخواهید فقط سکه ضرب 86 به شما بدهد.

در تصویر زیر یک نمونه سکه طرح امام ولی ضرب زیر سال 86 را می بینیم:

سکه طرح قدیم فرق سکه86 و زیر 86-min

آخرین تاریخ ضرب سکه مربوط به سال ۸۶ است و افرادی که برای خرید سکه مراجعه می‌کنند معمولا خواهان خرید آخرین سکه ضرب شده هستند.

وی افزود: سکه‌های قبل از سال ۸۶ خریدار کمتری دارد که طبیعتا این امر باعث می‌شود سکه‌های ضرب شده قبل از سال ۸۶ با قیمت کمتری محاسبه شود.

معمولا اختلاف قیمت بین سکه های 86 و قبل آن زیاد می شود و اصطلاحا حباب بیشتری برای سکه سال ۸۶ وجود دارد. این حباب به دلیل مابه تفاوت خرید و عرضه و تقاضاست به همین دلیل در خرید و فروش سکه‌های قبل از سال ۸۶ ارزش طلای سکه محاسبه می‌شود.

سکه بهار آزادی و سکه امامی

تفاوت بین سکه امامی۸۶ و سکه بهار آزادی چیست؟ 

طرح سکه بهار آزادی با طرح سکه امامی فرق دارد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ضرب سکه طی سال‌های مشخصی به دو صورت انجام گرفت و با طرح‌های مختلفی عرضه شد.

  • سکه طلای طرح قدیم سکه‌ای است که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده و با نام طرح قدیم معروف است. دو طرف این سکه با طرح‌هایی تزیین شده که یک طرف آن نام حضرت علی (ع) (به صورت سه بار تکرار نام علی با خط تزیینی و به صورت یک شش ضلعی) همراه با عبارت “بانک ملی ایران” حک شده است. روی دیگر سکه طرح قدیم هم تصویری از بارگاه امام رضا (ع) و جمله “اولین بهار آزادی” وجود دارد.
  • نوع دیگر سکه بهار آزادی، سکه طلا طرح جدید یا سکه امامی ۸۶ است. این نوع سکه از سال ۱۳۸۶ ضرب و وارد بازار طلا و سکه شد. تصویر یک روی سکه تمام بهار جدید، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یعنی امام خمینی (ره) را نشان می‌دهد و روی دیگر سکه به تصویر بارگاه امام رضا (ع) مزین شده است.
سکه بهار آزادی و سکه امامی

قیمت سکه بهار آزادی و سکه طرح تمثال امام متفاوت است

در گذشته نرخ این دو سکه، یعنی سکه طرح جدید (امامی) و سکه طرح قدیم در بازار هم نزدیک بود. ولی درحال حاضر فاصلۀ قیمتی بین این دو سکه بیشتر شده و هم چنان سکه طرح قدیم ارزان تر از سکه طرح جدید است و دلیل آن وجود حباب قیمتی در سکه امامی سال 86 است.

وزن سکه بهار آزادی و وزن سکه امامی برابر است.

وزن سکه بهار آزادی چه طرح امامی باشد و چه طرح قدیم، هیچ فرقی با هم ندارد. هردونوع سکه طلا با وزن ۸/۱۳۹۵۸ گرم و عیار ۹۰۰ در هزار ضرب می‌شود.

سکه تاریخ پایین چیست؟

سکه ای که قبل از سال ۸۶ و پائین تر از ۸۶ ضرب شده است را سکه سال پایین میگویند. مثلا سکه امامی که تاریخ ۸۵ روی آن درج شده است.
روی سکه تاریخ ضرب حک می شود و سکه های بازار الان، سکه 86 هستند. در حال حاضر آخرین سال ضرب سکه ۱۳۸۶ می باشد و سکه های با سال پایین تر معولا ارزان تر از سکه های ۸۶ می باشند و به اصطلاح دارای اجرت ضرب سکه گی نمی باشند.

سکه تاریخ پایین بخریم یا نه؟

برای خرید سکه به سال ضرب آن توجه کنید. تاریخ ضرب سکه‌ها در قیمت سکه‌های طرح جدید تأثیر می‌گذارد و قیمت سکه طرح امامی 86 گران تر و دارای حباب بیشتر است.

آیا قیمت سکه وکیومی با باز متفاوت است؟

تصور اشتباه این است که سکه وکیوم شده اعتبار بیشتری دارد اما این درست نیست و در معاملات از نظر طلا و عیار سکه تفاوتی بین دو سکه وجود ندارد. اما از نظر قانونی برای واحدهای صنفی دارای مجوز فروش سکه وکیوم‌دار با هولوگرام اجباری است و آن هولوگرام تضمین اصل بودن سکه است.

اشتراک در
اطلاع از

25 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
طاهری
13 روز قبل

سلام وقتتون بخیر
ربع سکه های بورسی که پارسال عرضه شد امروز برای فروش بردم گفتن غیر بانکیه، درصورتیکه سال86خورده و از خود بانک تحویل گرفتیم، چطور میتونم بفروشم الان؟

کاربران ناشناس
4 روز قبل
پاسخ به  طاهری

کار دلال هاست. مگر میشه از بانک تحویل بگیرید بگند بانکی نیست. فقط وکیوم نیست

کلاهی
1 ماه قبل

سلام فرق سکه قبل 86 با سکه های جدید بانک مرکزی چیه؟ کدوم بهتره؟

زهرا
1 ماه قبل

آیا در سال ۴۰۳سکه جدید به بازار بیاد سکه ۸۶ ارزان میشه و ضرر می کنیم؟

قاسمی
1 ماه قبل

سلام من میحوام 2تا ربع سکه بگیرم زیر تاریخ میگه ده وپانصد و86 میگه12500، کدام به صرفه تره

نسرین
2 ماه قبل

سلام من میخوام سکه بخرم شنیدم که با توجه به ضرب سکه های بدون تاریخ حباب سکه های امامی خالی میشه و سکه های ضرب قبل 86 بخرید .سکه های قبل 86 آیا بانکی و غیر بانکی داره ؟ و آیا درسته من از این سکه ها بخرم؟

کاربران ناشناس
2 ماه قبل

سلام من الان سکه میخوام بخرم باید سکه قبل سال ۸۶ بخرم تا حباب نداشته باشه ؟

کامران
2 ماه قبل

سلام امروز 11 بهمن 1402 یه خبر اومده که بانک مرکزی سکه بدون تاریخ ضرب کرده.واین کار باعث از بین رفتن حباب میشه و خیلیا متضرر میشن.نظرتون چیه؟بفروشیم ابشده بگیریم؟

کاربران ناشناس
3 ماه قبل

سلام سکه ضرب ۶۳ رو که عیار۲۴هست بقیمت روز طلای ۱۸عیار میخرن علتش چیست؟ لطفا

فرشته
4 ماه قبل

سلام من سکه تمام بهار ازادی خریدم که ضرب سال 84 میباشد ایا این سکه معتبر هست یا نه

کامران
2 ماه قبل
پاسخ به  فرشته

سلام .من 2 تا ربع داشتمویکی 86 دومی 85.امروز فروختم 11350000 ضرب 86 رو و 75000000 ضرب 85 رو.حالا خودت حساب کن

علی ۱۹۶۴
4 ماه قبل

درود بر شما ..
برای پرداخت مهریه سکه بهار آزادی باید پرداخت کنم ب نظر شما کدام یکی رو باید خرید کنم سال ۸۶ یا بالاتر؟
ممنون میشم راهنمایی کنید.

سعید
4 ماه قبل
پاسخ به  علی ۱۹۶۴

سلام.بهارآزادی اگر در سند ازدواج ذکر شده .پس بهارازادی (طرح قدیم ) که عکس امام روی آن نیست بخرید.چون ارزانتر هست .واگر نتونستید در بازار پیدا کنید پس سکه طرح قدیم (با عکس امام 86 ) بخرید .این سکه از سکه طرح جدید امامی ارزانتر هست .

بهنام
5 ماه قبل

دوستان توی بازار طلا وزنه خرید به نفع سکه‌های بزرگ‌تر هست.

با توجه به تحولات قیمت دلار و طلا در روزهای اخیر، تقاضا برای خرید قطعات کوچک سکه بالاتره مثل خرید ربع سکه. دلیلشم مشخصه، سود بیشتر از روی حباب قیمت بیشتر.

در واقع اگر اکنون به بازار بروید و سه ربع سکه بخرید رقمی در حدود 30 میلیون تومان باید هزینه کنید در حالی که حدود 6 گرم طلا خریده‌اید. این در حالی است که یک سکه امامی با کمی بیش از 8 گرم طلا حدود 28 میلیون تومان قیمت دارد! همین مقایسه ساده نشان می‌دهد حباب ربع سکه در مقایسه با سکه امامی چقدر بیشتر است. حالا به سهم حباب از قیمت هر سکه توجه کنید. اگر شما سکه امامی را با همین حباب فعلی بخرید، تنها حدود 21 درصد از قیمت آن حباب است.

این در حالی است که حباب ربع سکه به 45 درصد قیمت آن می‌رسد. در واقع ربع سکه را بسیار گران می‌خرید. در شرایطی که دلار رشد می‌کند، معمولا افراد به سمت سرمایه گذاری سکه هجوم می آورند و چون میخواهند با مبالغ کمتر نیز سرمایه گذاری کنند، خرید ربع سکه و سکه های گرمی بیشترین تقاضا را به خود اختصاص می دهد.

وحید
5 ماه قبل

ربع سکه زیر 86 بهتر است خریداری کنیم یا 86 خریداری کنیم

فرهاد
3 ماه قبل
پاسخ به  TalaPin | طلاپین

اتفاقا بدترین راهنمایی رو کردید کسی که میخواد سکه بخره به دید پس انداز خرید زیر ۸۶ توصیه میشه چون حباب اصلا نداره.هر لحظه امکان داره حباب سکه ۸۶ تخلیه بشه و عملا این دو سکه هیچ فرقی با هم ندارن.

امیر
3 ماه قبل
پاسخ به  فرهاد

سلام دوست عزیز الان من بخوام ربع سکه ۸۶بخرم ازکجا باید بفهمم حبابش تخلیه شده یا نه

فاطمه
7 ماه قبل

ممنون بابت مقاله خوبتون

فاطمه زاهدی
7 ماه قبل

ببخشید موقع فروش سکه امامی ازت کمتر برمیدارن یا قیمت روز برمیدارن

سعید
4 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه زاهدی

در تهران حدود 300 کمتر برمیدارن .در شهرستانها 500 تا 1میلیون کمتر میخرند

عمید
7 ماه قبل

کلا، ما چند نوع سکه داریم، و طرح جدید و قدیم،، طرح جدید و نوع امامی، از سال 1386 هست و گرانترین و پر سود ترین سکه هست، زیر 86 میشه طرح قدیم، بعد امامی، میشه بهار آزادی،، بقیه مثل گرمی، و طرح قدیم نرخ طلا هستند و موقع فروش افت قیمت داره و به خاطر نداشتن حباب سودی ندارن،، پس بهترین برای خرید طرح جدید امامی، و بانکی یا همان بهار آزادی هست،،، آلبته الان حباب ربع سکه از همه بیشتر هست، ولی به نظر من یه ریسکه، مگر اینکه تو نوسان کوتاه مدت خرید و فروش کنی، وگرنه حباب خیلی بالا امکان ریزش داره، و من ربع سکه قبول ندارم، ولی سکه یا نیم سکه حداقل به اندازه وزنش طلا داری،

سیده آفرین
7 ماه قبل

با عرض سلام و ادب، ممکنه بفرمایید چرا بین سکه ی تاریخ متفاوت اینقدر فرق است؟
نیم سکه سال ۷۳ را می خواستیم بفروشیم پنج میلیون کمتر از نرخ واقعی می خریدند، علت چیست؟ وزن، عیار و نوع سکه یکی است و فقط در دو تاریخ متفاوت ضرب شده اند.

فرهاد
3 ماه قبل
پاسخ به  سیده آفرین

قیمت طلاشو میدن و حباب نداره برای همین

25
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx