پس انداز طلا

بهترین راه پس اندازه ماهیانه با پول کم چیست؟ آیا پس انداز طلا خوب است؟

فهرست مطالب

پس انداز طلا ماهیانه یکی از دغدغه های افراد برای استفاده در مواقع خاص است. بهترین راه پس انداز ماهیانه چیست؟

پس انداز چیست؟ پس انداز یکی از هنرهای مدیریت مالی و هوش مالی برای افراد است.
اگر نمی دانید پس انداز ماهیانه چیست و چه چیزی برای پس انداز در شرایط فعلی تورمی ‌کشور بهتر است،با این نوشته همراه باشید.

پس انداز چیست؟ پس انداز ماهیانه چیست؟

پس‌انداز (به انگلیسی:Saving) به عنوان درآمدی تعریف می‌شود که خرج نمی شود و بصورت منظم ذخیره می شود.
روش‌های پس‌انداز شامل کنار گذاشتن پول در حساب بانکی، بیمه بازنشستگی، صندوق درآمد ثابت، صندوق طلا یا ETF و طلا و … می شود.

پس انداز موفق پیش نیازهایی دارد که اولین آن تعیین هدف است. تعیین هدف نیز در برنامه ریزی مالی بسیار مهم است. برای مثال، ممکن است بخواهید برای خرید یک خودرو، خانه یا حتی برای تامین هزینه تحصیل فرزندان خود، پس انداز کنید. با تعیین هدف، می توانید متوجه شوید که ماهانه به چه مقدار پس انداز نیاز دارید.
فرق پس انداز و سرمایه گذاری در میزان ریسک آن و سوددهی می باشد و این دو در مقابل یکدیگر قرار میگیرند.

کنار گذاشتن مقداری از پول به صورت سیستماتیک، بسیاری از مشکلات را قبل از بوجود آمدن حل می‌کند،‌ خرج‌های بزرگ در آینده را ممکن می‌کند،‌ از استرس مالی می‌کاهد و اهداف کوچک و بزرگ را تحقق می‌بخشد.

پس انداز طلا

انواع پس انداز از نظر هدف پس انداز


با توجه به هدف پس انداز دو نوع استراتژی برای پس انداز می توان در نظر داشت؛ پس انداز کوتاه مدت و پس انداز بلندمدت.

پس انداز پله ای


اگر درآمد ثابت داشته باشید می توانید درصدی از حقوق خود را به عنوان پس انداز در نظر بگیرید.

پس انداز تصاعدی


این روش هم همان روش پله ای است با این تفاوت که هر ماه درصدی به پس انداز ماه قبل اضافه می شود.

پس انداز غیر مستقیم


پس‌انداز غیرمستقیم در اثر کاهش هزینه‌های غیرمستقیم ایجاد می‌شود. هر گونه مدیریت و صرفه‌جویی در این هزینه‌ها، نوعی پس‌انداز غیرمستقیم را برای سازمان‌ها دربر دارد.

بهترین روش پس انداز استفاده از قانون ۵۰-۳۰-۲۰است که یعنی ۵۰ درصد درامد برای نیازهای اساسی مثل مسکن و پوشاک و خوراک؛ ۳۰ درصد برای خواسته ها مثل مسافرت تفریح یا خرید کالا و ۲۰ درصد پایانی هم پس انداز.

پس انداز طلا

پس انداز طلا چیست؟


اگر به ۱۰ سال گذشته برگردید مردم ایران اغلب پول خود را در بانک می گذاشتند و سود ماهیانه آن را می گرفتند، که هم پس انداز بود و هم سرمایه گذاری خوب!
اما با افزایش تورم و کاهش روزافزون ارزش ریال، گذاشتن پول در بانک کار درستی نیست و بهتر است از گزینه های دیگری برای پس انداز استفاده کرد.
طلا یکی از محبوب ترین سرمایه گذاری ها در تمامی دوران تاریخ بشریت بوده است.
از دیگر روش های پس انداز می توان خرید ملک و خودرو و همچنین بورس را دانست اگر ریسک آن زیاد نشود.

خرید طلا و پس‌انداز پول با طلا یکی از روش‌های امن و پرطرفدار است در بین مردم ایران است، زیرا طلا جزو کالاهایی است که به مرور زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهد و تمام افراد با هر مقدار پس‌اندازی می‌توانند پول خود را به طلا تبدیل کنند. طلا ارزش ذاتی دارد و حتی صندوق های سرمایه گذاری پر ریسک نیز برای پوشش ضررهای احتمالی خود در سایر بازارهای مالی، از طلا استفاده میکنند. همچنین با رشد تورم‌، قیمت طلا نیز به مرور افزایش می‌یابد، چون قیمت طلا به دلار بستگی دارد.


مطالعه مفید: قیمت ۱ گرم طلای آب شده چطور مشخص می شود؟

چرا پس انداز طلا خوب است؟


پس انداز طلا در شرایطی که ارزش پول کم می شود و همزمان قیمت دلار بالا می رود؛ بهترین گزینه است. چراکه تورم در آمریکا نیز وجود دارد و این یعنی ارزش طلا نسبت به دلار هم رشد میکند.
در مجموع رشد اونس جهانی طلا، رشد قیمت دلار، تقاضا برای خرید طلا، امنیت بالای طلا، نقدشوندگی بالا، ریسک کم، دسترسی و خرید آسان آن، طلا را بهترین پس انداز و سرمایه گذاری کرده است.
در بازار طلا نیز گزینه های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که سکه طلا، طلای آب شده، طلای دست دوم و شکسته، طلای نو و همچنین طلای پارسیان را می توان جزو این گزینه ها دانست که هر کدام مزیت های خود را دارند.

مطالعه کنید: بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چیست؟

پس انداز طلا

برای پس انداز طلا، چه طلایی بخریم و به چه نحوی عمل کنیم؟


خرید طلا از جمله بازارهای مالی در دسترس عموم است که نیازی به دانش فنی و تکنیکال بالا ندارد و جزو بازارهای کم ریسک حساب می شود. فقط باید برای سرمایه گذاری دقت کنید که طلایی بخرید که کمترین اجرت و سود را در زمان خرید داشته باشد و مالیات نیز نداشته باشد(طلای آب شده بهترین است از این منظر).

اما از آنجا که طلای آب شده کمتر از ۲۰ گرم امکان خرید را ندارد، گزینه دوم یعنی طلای بدون اجرت یا طلای دست دوم که مالیات و اجرت ندارد، بهترین گزینه برای پس انداز طلا است.


مطلب مفید: طلای کم اجرت چیست؟

پس انداز پول با خرید طلای آب شده


طلای آب شده بهترین نوع طلا برای پس‌انداز با درآمد اندک است؛ زیرا با هر مقدار پس‌انداز می‌توانید اقدام به خرید طلا کنید و سرمایه خود را در بلند مدت افزایش دهید.

طلای آب شده از ذوب کردن طلای زینتی و دست دوم و شکسته بدست می آید،‌ این نوع طلا ظاهر جذاب طلای زینتی را ندارد و حتی ممکن است طلای کدر باشد. ما ارزش طلای آن‌‌ها کاملا ‌حفظ شده است. طلای آب شده یکی از بهترین روش‌های پس‌انداز است، زیرا در هنگام خرید هیچ اجرتی نباید پرداخت کنید و همچنین مالیات بر ارزش افزوده ندارد و تنها قیمت اصلی طلا را پرداخت می‌کنید.

پس انداز طلا

طلای نو و شمش و حتی سکه،‌ اجرت ساخت و مالیات دارد ولی طلای آب شده اجرت ساخت و مالیات ندارد، به همین دلیل است که طلای آب شده طرفداران زیادی دارد. همچنین قیمت طلای آب شده در زمان خرید و فروش بر اساس عیار درج شده بر روی آن حساب می‌شود و مثل طلای زینتی و دست دوم اجرت آن در زمان فروش، کم نمی شود.

همچنین با توجه به اینکه طلای آب شده در اندازه‌های مختلفی بفروش می‌رسد، افراد با درآمد کم نیز می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و با هر مقدار پول اقدام به سرمایه گذاری طلای آب شده کند.

سخن پایانی


با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ایران، اهمیت پس‌‌انداز پول بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. پس انداز با استفاده از طلا یک روش رایج در ایران است و افراد کم کم به پس انداز ماهانه طلای می پردازند. در گذشته این پس انداز به طلای زینتی و دست دوم یا طلای شکسته بوده است ولی امروز طلای آب شده محبوبیت بیشتری دارد. طلای آب شده بهترین نوع طلا برای افراد با هر مقدار پس‌اندازی است؛ زیرا این نوع طلا بدون اجرت بوده و سود فروشنده بسیار کم است. همچنین طلا به مرور زمان ارزش ذاتی خود را از دست نمی‌دهد و با بالا رفتن تورم ارزش آن نیز افزایش می‌یابد.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx