طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

قیمت هر گرم طلای آب شده چطور محاسبه می شود؟

فهرست مطالب

قیمت هر گرم طلای آب شده چطور محاسبه می شود؟ آیا طلای آب شده همان طلای ۱۸ عیار است؟ اگر بخواهیم طلای آب شده بخریم از کجا بدانیم که درست محاسبه شده است؟

طلای آب شده در واقع همان طلای زینتی است که ما به طلافروشی ها می فروشیم و اگر غیر قابل استفاده باشد، باید ذوب شود تا با آن طلای جدید بسازند. این همان قالب های بد شکل طلای آب شده را می سازد.

البته که گاهی طلای دست دومی که به طلافروشی میفروشیم نه تنها ذوب نمی شود بلکه آبکاری شده و به اسم طلای نو به فرد دیگری فروخته می شود و متاسفانه سود و اجرت بالایی روی آن گرفته می شود. تشخیص آن هم سخت است مگر از مواردی مثل قفل زنجیر.

طلای آبشده

قیمت طلای آب شده چطور مشخص می شود؟


اگر طلای زینتی خریداری کرده باشید حتما می دانید که در کنار قیمت وزنی طلایی که پرداخت می کنید، اجرت و سود و مالیات نیز علاوه بر وزن طلا به قیمت طلای شما اضافه می شود. این یعنی طلا + مالیات + سود + اجرت در محاسبه قیمت طلای زینتی برای مثال یک انگشتر طلا بکار می رود. اما قیمت طلای آب شده اینطور نیست!

قیمت طلای آب شده به قیمت لحظه ای طلای ۱۸ عیار محاسبه می شود و به هیچ عنوان در آن مالیات و اجرت نداریم. بله درست است اگرچه خیلی از طلافروشان از نااگاهی افراد استفاده کرده و اجرت بر طلای آب شده می گیرند یا قیمتی بالاتر از قیمت تابلو اعلام می کنند و به بهانه های مختلفی طلا را بالاتر از نرخ به شما می خواهند بفروشند، اما واقعیت این است که فقط باید قیمت طلای ۱۸ عیار یا همان قیمت تابلو که از اتحادیه گرفته می شود در وزن طلای آب شده ضرب شود. در این عدد بین ۱ تا ۲٪ سود را می توان برای طلافروش در نظر گرفت نه بیشتر.

مطلب مرتبط:‌ طلای آب شده چیست؟

قیمت هر گرم طلای آب شده

پس سود طلافروش از طلای آب شده کجاست؟

فروش طلای آب شده به قیمت تابلو سود طلافروش را هم دارد وگرنه آن را نمی فروشد. برای مثال اگر قیمت طلا نسبت به زمانی که طلافروشی طلای آب شده را خریده است کمتر شده باشد، اصلا آن را نمی فروشد. یک مورد دیگر هم در زمان خرید طلا است. طلافروشی ها طلای دست دوم را با عیار ۷۳۰ می خرند. یعنی طلای با عیار ۱۸ را با عیار کمتر خریداری می کنند و این یعنی سود! علاوه بر این ها نیز بعضی طلافروش ها طلای آب شده را با سود ۲ درصدی می فروشند و مشتری هم آن را می پذیرد. یعنی سود در زمان خرید، در زمان فروش و همچنین در اثر افزایش قیمت طلا.

محاسبه قیمت طلای آب شده

خبری از سود ۷ درصدی نیست! کلاه سرتان نرود

طبق قانون طلافروشی ها می توانند طلای زینتی را تا حداکثر ۷% سود به شما بفروشند و بیشتر از این عدد غیر قانونی است. اما در طلای آب شده ۷% سود معنایی ندارد و نباید پرداخت شود، مراقب باشید کلاه سرتان نرود. در طلای آب شده چیزی به نام اجرت ساخت نداریم و اگر طلافروش چیزی با عنوان اجرت کار یا اجرت خودش برای طلای آب شده درخواست داد با چانه زنی چیزی به اون ندهید.و همانطور که گفتیم همان سود 1 الی 2 درصد کافی است.

آیا طلای آب شده فاکتور دارد؟

قبلا خرید و فروش طلای آب شده برای مردم رایج نبود(غیرقانونی نبود ولی قانونی هم نبود) و اگر شما طلایی می خریدید و بعدها به مشکل می خوردید ممکن بود طلافروش گردن نگیرد و فاکتوری هم بابت طلای آب شده داده نمیشد.

اما با بیشتر شدن این نوع خرید و فروش ها و سرمایه گذاری در طلای آب شده، و حتی صدور مجوز آنلاین خرید و فروش طلای آب شده، گرفتن فاکتور برای طلای آب شده الزامی است. حتما از فروشنده بخواهید به شما فاکتور بدهد که در آن وزن طلای آب شده به گرم و سوت، عیار طلای آب شده، کد ری گیری و نام آزمایشگاه آن و مهر فروشگاه زده شده باشد.

طلای آب شده

مطلب مرتبط:‌ چطور طلای آب شده بخریم؟‌

تفاوت قیمت اونس طلا با مثقال طلا چیست؟

امروزه واژه اونس طلا در کشورهایی آمریکایی و اروپایی یک واژه رایج در خرید و فروش طلا محسوب می شود این در حالی است که در ایران و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس به جای اونس از واژه مثقال طلا استفاده می شود که منظور از  قیمت مثقال طلا در واقع قیمت طلای ۱۷ عیار است در حالی که اونس برای طلای ۲۴ عیار با بالاترین خلوص استفاده می شود. که قیمت مثقال طلا به قیمت اونس بستگی دارد.

مهم ترین واحدهای اندازه گیری طلا را بشناسیم:

مهمترین واحدهایی اندازه گیری طلا عبارتند از

مرجع قیمت طلای آب شده در ایران کجاست؟

مرجع قیمت طلای آب شده طبیعتا عرضه و تقاضای آن است. اما مواردی هستند که در تعیین قیمت طلای آب شده دخالت دارند که به آن ها می پردازیم. قیمت طلا در ایران تحت تاثیر دو عامل مهم است:

علاوه بر این دو عامل اصلی، تقاضا برای خرید هم می تواند منجر به افزایش قیمت یا کاهش آن شود. اگر تقاضای خرید طلا بالا باشد قیمت طلا در ایران بالاتر از قیمت واقعی خود خواهد بود که حباب مثبت ایجاد شده است و اگر کمتر باشد، حباب منفی ایجاد شده است. این حباب همان حباب سکه است و ماهیت آن فرقی ندارد.

قیمت طلا که یک فلز گرانبهای جهانی است،‌ بصورت جهانی مشخص می شود و ایران نیز از این قیمت پیروی می کند چراکه درصد کمی از طلای جهان در ایران است و شما فرض کنید قیمت طلا در ایران نسبت به بازار جهانی آن(مثلا بازار دبی) خیلی کمتر باشد،‌ به سرعت قاچاقیان طلا دست به کار شده و از این اختلاف قیمت نهایت بهره را می برند. به همین دلیل مثل خیلی از کالاهای دیگر که جهانی هستند،‌ قیمت طلا نیز جهانی است.

اما ما در ایران با عیار استاندارد 18 یا همان 750 کار میکنیم،‌ پس باید قیمت را به قیمت طلای ۱۸ عیار تبدیل کنیم. روش تبدیل را در زیر به آسانی توضیح داده ایم:‌

برای بدست آوردن قیمت طلا در بازار ایران کافی است قیمت انس جهانی را از سایت کیتکو(https://www.kitco.com) بردارید و آن را در قیمت دلار بازار آزاد ضرب کنید. همانطور که در تصویر زیر از سایت kitco‌ می بینید،‌ قیمت طلای جهانی یا همان انس برابر است با 1984(در لحظه نگارش این مقاله)

قیمت طلای جهانی

برای مثال در لحظه نگارش این مقاله قیمت دلار بازار آزاد برابر است با ۵۱.۷۰۰ تومان و قیمت انس جهانی طلا برابر است با ۲۰۰۴ دلار که نتیجه می شود ۱۰۳۶۰۶.۸. حال این عدد را به گرم طلا تبدیل می کنیم و برای اینکار آن را در عدد ۳۱.۱۰۳ ضرب می کنیم. تا الان قیمت ۱ گرم طلای ۲۴ عیار را داریم. کفی است آن را در عدد ۰.۷۵ ضرب کنیم تا قیمت ۱ گرم طلای ۱۸ عیار آب شده بدست بیاید.

در زیر فرمول های تبدیل طلای انس به طلای ایران و طلای ۱۸ عیار در بازار ایران را می توانید مشاهده کنید.

فرمول محاسبه قیمت طلا

عددی که از این فرمول بدست می آید، قیمت واقعی و جهانی طلا در ایران است که ممکن است بخاطر تقاضا و یا عرضه زیاد حباب داشته باشد، اما معمولا حباب آن زیاد نیست. حباب در سکه بیشتر از طلای آب شده است، در بین سکه ها نیز ربع سکه بیشترین حباب را دارد.

چرا سرمایه گذاران طلا سود دلار و سود جهانی طلا را با هم دارند؟

افرادی که طلا خرید می کنند و برای سرمایه گذاری این اقدام را انجام می دهند،‌ بخوبی می دانند که سرمایه گذاری فراتر از بازار ایران داشته اند و این به معنای سود از دو جهت است که بصورت زیر است:

  • با خرید طلا یا طلای آب شده در ایران،‌ با توجه به فرمول بالا که توضیح دادیم اگر قیمت انس جهانی طلا افزایش یابد،‌ قیمت طلای ۱۸ عیار در ایران نیز افزایش می یابد.
  • حال اگر قیمت دلار در بازار آزاد نیز افزایش یابد،‌ باز هم قیمت طلا افزایش خواهد داشت که این یعنی طلا وابسته به دو اهرم برای سود دهی است.

بنابراین قیمت طلا در ایران با دو عامل قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت انس جهانی طلا هماهنگ است و افزایش یا کاهش آن باعث تغییر قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار ایران می شود.

حرف خودمانی:‌ با کاهش یا افزایش قیمت دلار در بازار آزاد،‌ به دلیل اینکه این افزایش یا کاهش در ایران بدلیل اتفاقات سیاسی و اقتصادی است، قیمت طلا در ایران نسبت به قیمت جهانی آن افزایش می یابد و بیشتر می شود و این یعنی حباب مثبت. در این زمان عده زیادی طلا از خارج از کشور خریداری کرده تا در بازار ایران بفروشند و از این اختلاف قیمت سود کنند. البته توجه داشته باشید که این سود برای وزن زیاد طلا معنا پیدا می کند.

نکته جالب:‌ خارج کردن طلا از کشور غیر قانونی است اما وارد کردن آن چه با چمدان یا هر وسیله دیگری، قانونی است.

در نهایت قیمت طلای آب شده چطور تعیین می شود؟ پله آهنی یا اتاق معاملاتی طلای آب شده تلگرام؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم و عرضه و تقاضای بازار ایران، قیمت مظنه یا مثقال طلا مشخص می شود و بر اساس این قیمت است که کل قیمت طلا مشخص می شود. محل مشخص کردن قیمت طلا در ایران نیز بازار تهران است.

  • پله آهنی

در قدیم در مکانی به نام پله آهنی، طلای ایران و سکه را نرخ‌گذاری و خرید و فروش می‌کردند. برای بیشتر مردم حتی کسانی که با خرید و فروش طلا سر و کار دارند، این مکان ناشناخته است. امروز نیز نقش مهمی در قیمت گذاری طلا دارد. از پله آهنی به عنوان کازینو یاد می‌کنند زیرا معاملات به صورت دلالی و کاغذی است که هیچ گونه طلایی نیز مبادله نمی‌شود.

  • گروه های تلگرامی و دلالان

گروه های تلگرامی معاملات طلای آب شده یا همان معاملات کاغذی و فردایی به نوعی فضای مجازی برای پله آهنی شد و مردم بدون آگاهی به این گروه ها عضو می شدند. این گروه ها معاملات اهرمی انجام میدادند که با دستکاری خود صاحبان گروه ها انجام می شود و ضرر افرادی که به گروه پیوسته و بیعانه داده اند را به همراه داشت. بیشتر این گروه ها بعد از مدتی جمع آوری سرمایه مردم گروه را تعطیل می کردند و پاسخگوی مردم نبودند.

نکته جالب: س از خروج از برجام کاسبان بازار آهنی با همکاری شرکت‌های هرمی و سایت‌های شرط‌بندی فوتبال، گروه‌های تلگرامی برای خرید و فروش طلا ایجاد کردند. از طریق آرایشگاه‌های زنانه و دسترسی به صندوق‌های وام خانوادگی، افراد را به معاملات طلا به صورت مجازی و سرمایه اندک ترغیب کردند.

حرف خودمانی: قسمتی در بازار طلای تهران هست که محل تجمع سفته بازان و دلالان طلای آب شده بصورت کاغذی است. عده معتقدند اینجا یعنی پله آهنی است که قیمت طلا در ایران را مشخص می کند. عده ای هم پله آهنی و همچنین اتاق های معاملاتی که معاملات فردایی و کاغذی دارند، را تعیین کننده قیمت می دانند.

اما همانطور که گفتیم عوامل تعیین کننده قیمت طلا مشخص هستند و محل تعیین آن خیلی نمی تواند در بلندمدت تاثیر داشته باشد. برآورد همه این موارد قیمت لحظه ای طلای 18 عیار در بازار تهران است که معیار تمامی معاملات در ایران می باشد.

پله آهنی بازار تهران
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx