ساده ترین روش محاسبه طلا

ساده ترین روش محاسبه طلا؛ نحوه محاسبه قیمت طلا + قانون جدید مالیات 1401

فهرست مطالب

ساده ترین روش محاسبه طلا چیست؟ چطور قیمت طلای خود را حساب کنیم. با ما همراه باشید، سوالات زیر در این نوشته بصورت شفاف و ساده توضیح داده می شود، با طلاپین همراه باشید:

  • ساده ترین روش محاسبه قیمت طلا چیست؟ فرمول محاسبه قیمت طلا
  • چطور باید قیمت طلایی که می خواهیم بخریم را محاسبه کنیم؟
  • قیمت نگین های یک طلا را چطور در قیمت کل طلا در نظر بگیریم؟
  • طلافروش ها چطور قیمت طلایی که به ما می خواهند بفروشند را محاسبه می کنند؟

وقتی برای خرید طلا به طلا فروشی مراجعه کرده و طلای خاصی را تقاضا می کنیم، فروشنده پس از محاسبه قیمت طلا، آن را اعلام می کند. آیا می‌شود به قیمت‌هایی که طلا فروشان یا کسانی که قصد خرید سکه‌‌های من را دارند اطمینان کرد؟ دوست داریم بدانیم طلافروش با استفاده از چه فرمولی اقدام به محاسبه قیمت طلا می کند. گاهی نیز مثل ویدئوی زیر برای محاسبه قیمت یک قطعه طلا روش های مختلفی هست که بعضی از آن ها کلاه برداری است.

فرمول محاسبه قیمت طلا 18 عیار؛ فرمول جدید محاسبه طلا

بر اساس روش جدید محاسبه قیمت طلا با قانون مالیات سال 1400، مالیاتی بر قیمت اصل طلا(یعنی وزن طلایی که می خرید شامل مالیات 9% نمی شود) نیست و فقط بر سود طلافروش یا فروشنده طلا و اجرت ساخت قطعه طلا مالیات تعلق می گیرد. این تغییر فرمول به سود خریدار قطعه طلا و همچنین فروشنده طلا است که باعث کاهش قیمت منسوجات طلا و افزایش فروش می شود.

عوامل موثر در قیمت طلا در ایران

ساده ترین روش محاسبه طلا با توجه به قانون جدید مالیات سال 1401 چیست

ساده ترین روش محاسبه طلا را در قدم های زیر انجام دهید:

  1. قیمت اصل طلا: این است که وزن طلای خود(که معمولا 18 عیار است) را در قیمت لحظه‌ای طلای 18 عیار( از سایت اتحادیه می توان قیمت لحظه ای را برداشت) ضرب کنید.
  2. سود و اجرت ساخت طلا: سود طلافروشی ها 7% است، اجرت ساخت هم می تواند بین 3% تا 30% (یا بیشتر و یا کم اجرت و بدون اجرت باشد) را جمع ببندید، برای مثال سود 7% طلافروشی و 15% اجرت ساخت طلای شما، که جمعا می شود: 7+15=22. این یعنی 22% سود و اجرت ساخت است.
  3. مالیات طلا: دقت داشته باشید که مطابق قانون جدید محاسبه قیمت طلا، مالیات فقط بر سود و اجرت ساخت که در مرحله 2 محاسبه کردیم، تعلق می گیرد. این یعنی 9% ضربدر 22% مرحله قبل(با احتساب 15% اجرت فرضی طلا) خواهد شد.
  4. جمع کل مبالغ بالا: در گام چهارم، موارد بالا را با هم جمع می کنیم که می شود:

+(وزن قطعه طلا × قیمت لحظه ای طلای 18 عیار) × (7%سود طلافروش+15%اجرت ساخت)(وزن قطعه طلا × قیمت لحظه ای طلای 18 عیار)+(وزن قطعه طلا × قیمت لحظه ای طلای 18 عیار) × (7%سود طلافروش+15%اجرت ساخت)×9%

ساده ترین روش محاسبه طلا با قانون جدید مالیاتی 1400

مطلب مرتبط: محاسبه طلا با قانون جدید مالیاتی 1400

چطور باید قیمت طلایی که می خواهیم بخریم را محاسبه کنیم؟

با توجه به فرمول بالا یک مثال محاسبه طلا برای زمان خرید از طلافروشی می زنیم تا نحوه دقیق محاسبه قیمت طلا را بفهمیم. برای مثال فرض کنیم انگشتر طلای بالا با وزن 4.20 گرم( خوانده می شود 4 گرم و 20 سوت طلای 18 عیار) را از طلافروشی می خواهیم خریداری کنیم، چطور قیمت دقیق آن را محاسبه کنیم؟

  1. محاسبه قیمت طلای خام قطعه طلا
  2. محاسبه اجرت ساخت و سود فروشنده قطعه طلا
  3. مالیات بر سود و اجرت

مراحل بالا را پشت سر هم انجام می دهیم و سپس قیمت طلای خود را خواهیم داشت.

  • محاسبه قیمت طلای خام(قیمت طلای 18 عیار طلایی که می خریم)

برای محاسبه قیمت طلای خام نیاز داریم که قیمت لحظه ای طلای 18 عیار را بدانیم، برای اینکار می توانیم به سایت https://www.tgju.org مراجعه می کنیم و از قسمت قیمت لحظه ای طلای 18 عیار، قیمت را بر می داریم. برای مثال در لحظه نگارش این نوشته در اسفند 1401 قیمت لحظه ای طلای 18 عیار 2.501.700 تومان است.

ساده ترین روش محاسبه طلا با قانون جدید مالیاتی 1401

بعد از اینکه قیمت لحظه ای طلای 18 عیار را بدست آوردیم، در وزن طلای خود ضرب می کنیم تا قیمت ط

محاسبه قیمت طلا

قیمت طلایی که میخریم
  • محاسبه سود و اجرت ساخت طلایی که می خواهیم بخریم

برای محاسبه سود و اجرت ساخت قطعه طلا کار سختی نداریم. سود طلافروش ها طبق قانون تا 7% قیمت قطعه طلا می تواند افزایش یابد. در واقع این سود است که خریداران طلا می تواند با چانه زنی آن را کاهش دهند و تخفیف بگیرند. همچنین اگر طلایی را دیدید که تخفیف خورده است، احتمالا بر روی سود و یا اجرت ساخت تخفیف اعمال شده است. چونکه این دو مقدار برای کارگاه سازنده و طلافروش است و توسط خودشان می تواند کم شود و تخفیف بخورد.

اما اجرت ساخت برای طلاهای مختلف متفاوت است؛ در واقع قانون خاصی برای تعیین درصد اجرت ساخت وجود ندارد. اجرت ساخت هزینه ساخت یک قطعه طلا و جواهر است و ممکن است بستگی به هزینه و زمانی که از سازنده گرفته است تا 50% نیز محاسبه شود(البته این درصد برای کارهای خیلی خاص سفارشی است.)

اما برای قطعات طلایی که در بازار مشاهده می کنیم درصد اجرت معمولا بین 3% تا 30% است.

مطالعه کنید: اجرت ساخت طلا چیست و اجرت ساخت طلاهای مختلف چقدر است؟

برای مثال فرض کنیم برای انگشتر طلای بالا اجرت ساخت 15% باشد، چطور سود و اجرت را برای این قطعه حساب کنیم؟

سود طلافروش و اجرت ساخت

محاسبه قیمت طلا، ساده ترین روش
  • محاسبه مالیات بر سود و اجرت ساخت

همانطور که گفتیم بعد از تصویب قانون جدید مالیاتی، نیازی به پرداخت مالیات بر روی وزن طلا یا قیمت اصل طلا نیست و فقط بر روی سود و اجرت ساخت مالیات پرداخت می شود. به همین دلیل مالیات را فقط بر روی مبلغ سود فروشنده و اجرت ساخت که در مرحله قبل حساب کردیم، محاسبه می کنیم(به هیچ عنوان وزن طلای خام یا همان طلای 18 عیار که می خریم نباید در 9% مالیات ضرب شود و بر روی قیمت حساب شود، این خلاف قانون است و نوعی کلاهبرداری است، پس بهتر است مراقب این نوع کلاهبرداری هم باشیم)

مالیات طلایی که می خریم
مالیات قطعه طلا

پس از محاسبه مقادیر بالا، کافی است اعدادی که در هر 3 مرحله بدست آورده ایم را با هم جمع ببندیم تا قیمت نهایی طلا بدست آید:

محاسبه آسان قیمت طلا

حقه طلافروشان برای محاسبه سود و اجرت ساخت

روشی که بعضی از طلافروش ها(که تعداد آن ها کم هست) استفاده می کنند، و چون سریع این محاسبات را انجام می دهند، ما معمولا متوجه نمی شویم. بهترین راه بررسی کردن فاکتور طلایی است که می خریم و محاسبه مجدد قیمت کل طلا به ساده ترین روش محاسبه طلا که در زیر توصیح می دهیم. در این روش سود و اجرت را با هم جمع نمی بندند و هر کدام را جداگانه ضرب در قیمت طلای 18 عیار قطعه طلا می کنند.

با این روش محاسبه، مبلغ بیشتری نسبت به حالت جمع بستند این دو درصد پرداخت می کنیم. در ویدئوی زیر می توانید این شیوه محاسبه ها را ببینید.

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
حسین
7 ماه قبل

با سلام وعرض ادب و احترام برادر عزیزم البته با ماشین حساب ستیزن باید حساب کر زیرا ماشین حساب کاسیو بیشتراز قیمت واقعی حساب می کند

1
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx