فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی چیست

فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟ + ویدئو

فهرست مطالب

فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟ این سوالی است که اگه شما هم دنبال خرید سکه برای سرمایه گذاری باشید، با آن روبرو خواهید شد. سکه های غیربانکی، سکه های تقلبی هم گفته می شود و همین نکته تشخیص سکه بانکی و غیر بانکی از یکدیگر را کار سختی کرده است.

فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟ سکه غیر بانکی یا معمولی چیست؟ با دانستن تفاوت بین سکه بانکی و غیر بانکی در زمان خرید با اطمینان بیشتری اقدام به خرید خواهیم کرد.

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی

به سوالات و ابهامات زیر پاسخ می دهیم:

  • فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟ یا فرق سکه بانکی و سکه معمولی چیست؟
  • چطور سکه بانکی و غیر بانکی را تشخیص دهیم؟

مطالعه مرتبط:‌ بهترین سکه برای سرمایه گذاری چیست؟

برای ساده کردن این مفاهیم کافی است نگاهی به هر کدام در بازار طلا داشته باشیم:

سکه بانکی: به سکه ای می گویند که توسط بانک مرکزی در ضرابخانه این بانک ضرب شده باشد. در حال حاضر بانک مرکزی 4 مدل سکه را ضرب می کند سکه تمام بهار آزادی – سکه نیم بهار آزای – سکه ربع بهار آزادی و سکه گرمی. سکه های بانکی سکه های وکیوم دار هم گفته می شود.

سکه بانکی معمولاً با تصویر نمادهای مختلفی روی آنها ساخته می‌شوند که می‌تواند نمادهای ملی، تصاویر رهبران یا شخصیت‌های تاریخی، نمادهای مربوط به فرهنگ و تمدن باشد. این تصاویر به عنوان علامتی از هویت و فرهنگ یک کشور استفاده می‌شوند.

سکه بانکی شباهت زیادی با غیر بانکی دارد! به شما حق می‌دهیم که نتوانید تفاوت آن را به راحتی تشخیص دهید. جالب است بدانید که گاهی حتی افرادی که سال‌هاست در حوزه فروش سکه فعالیت می‌کنند نیز ممکن است درباره اصالت سکه‌های بانکی و غیر بانکی به تردید بیفتند.

#نکته_خودمانی_بازار_طلا: افراد عادی نمی‌توانند نسبت به ضرب سکه بانکی اقدام کنند و در این صورت مجرم محسوب می‌شوند و طبق قانون باید منتظر مجازات باشند. ضرب سکه در چارچوبی خارج از بانک مرکزی یا توسط مردم عادی غیرقانونی است و مجرم ممکن است با مجازات ۳ تا ۱۰ سال حبس روبرو شود.

مطالعه مفید: معرفی ۵ نوع سکه در ایران و نحوه تعیین قیمت آن ها

سکه غیر بانکی: به سکه ای که بانک آن را ضرب نکرده باشد گفته می شود، اصطلاحا به این نوع سکه، سکه معمولی هم می گویند. سوال این است که آیا خرید سکه های غیربانکی فرقی با سکه های بانکی دارد؟ ما اگر سکه غیر بانکی بخریم کلاه سرمان رفته است؟ از کجا سکه بانکی بخریم؟ و در کل چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟

فرق سکه بانکی و غیر بانکی؛ انواع سکه غیر بانکی ضرب شده غیر قانونی

سکه‌های غیر بانکی یا سکه معمولی، که گفتیم ضرب ان ها غیر قانونی و جرم است، را می‌توان با توجه به عیار و نوع فلزی که از آن ساخته شده اند را به سه دسته تقسیم کرد:

سکه غیر بانکی ولی با عیار استاندارد سکه بانکی

نوع سکه غیربانکی که در بازار طلا خیلی رایج است، همین نوع سکه با عیار استاندارد است؛ به این معنا که عیار این نوع سکه با سکه بانکی برابر است و عدد ۲۱.6 می باشد.

سکه غیر بانکی با عیار درست در بازار نسبتا شایع است. با توجه به جنس آن، بیشترین سود در این نوع از سکه برای جاعلان، در زمینه حباب آن است.

در صورت در اختیار داشتن سکه غیر بانکی با عیار استاندارد، می‌توانید آن را به ارزش طلای موجود در آن بفروشید(مثل سکه های ضرب سال ۸۶ به قبل).

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی

سکه غیر بانکی طلا با عیار پایین

نوع دیگری از سکه غیر بانکی، سکه با عیار کمتر از استاندارد سکه است. تشخیص آن به همین راحتی‌ها نیست و مثلا نمی‌شود از روی رنگ تشخیصش داد. فروش این سکه بر اساس مقدار طلای بکار رفته در آن است.

۳. سکه غیر بانکی غیر طلا و ساخته شده از آلیاژهای طلا

بدترین نوع کلاهبرداری در سکه های غیر بانکی، سکه با روکش طلا است. جاعلان روی آن آبکاری انجام می‌دهند یا روکش طلا می‌کشند و سکه را وارد بازار می‌کنند.

چطور سکه بانکی را از سکه غیر بانکی تشخیص دهیم؟

نکته اول اینکه تشخیص سکه بانکی از غیر بانکی یا ربع سکه بانکی از غیر بانکی کار افراد عادی نیست و به سادگی نمی توان این موارد را تشخیص داد.

حتی بعضی طلافروش ها هم نمی توانند این موارد را تشخیص دهند، اما دانستن راه ها و اشتباهات مکرر افراد متقلب در سکه های تقلبی یا سکه های غیر بانکی می تواند در بعضی مواقع به داد ما برسد.

فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست
نوع سکهویژگی های سکه بانکیویژگی های سکه غیر بانکی
کنگره های گل دسته به چه شکل است؟ کنگره‌های یک دستکنگره‌های غیر یک دست
سطح سکه به چه شکل است؟سکه تختسکه اندکی محدب
ضخامت سکه در کل سکه چگونه است؟ضخامت یکسانضخامت غیر یکسان
بسته بندی و هولوگرام معتبرداردمعمولا ندارد و یا استاندارد نیست
وزن سکه استاندارد است؟بله استاندارد بانکی استمعمولا کم و یا زیاد است
از نظر دقت طراحی چطور است؟طرح‌هایی مانند آجرهای حرم منظم چاپ شده‌اندطرح نامنظم چاپ شده

شکل سکه بانکی با غیر بانکی متفاوت است و بهم ریختگی ندارد.

بهترین کار برای استفاده از تفاوت در شکل سکه‌ها، استفاده از یک سکه بانکی به عنوان معیار است. ریزه‌کاری‌های سکه‌ای که در مورد آن شک داریم، در کنار یک سکه بانکی بیشتر به چشم می‌آیند.

بطور خلاصه بخواهیم بگوییم؛ سکه طلای غیر بانکی دقت ظاهری و زیبایی سکه بانکی را ندارد و طرح های آن بهم ریخته است.

#نکته_خودمانی_بازار_طلا:سکه هایی که سال آن پایین تر از سال 86 می باشد نیز فقط به میزان طلای آن پرداخت می گردد و ارزش سکه نخواهد داشت. وزن طلای آن محاسبه می شود و حباب سکه در آن ها وجود ندارد.

عیار سکه بانکی دقیق است و غیر بانکی خیر.

سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی یا بانک دولتی ضرب می‌شوند، عیار دقیق و مشخصی دارند. معمولاً در ایران، سکه بانکی عیار ۹۰۰ (طلای 21.6 عیار) است. بعضی از این سکه‌های تقلبی از طلای عیار پایین‌تر ساخته شده‌اند. عیار طلای برخی از این سکه‌ها ۱۷ یا حتی کمتر نیز می‌باشد.

بنابراین یکی دیگر از تفاوت‌های سکه بانکی و غیر بانکی که البته برای اهل فن و فروشندگان حرفه‌ای قابل تشخیص است عیار سکه است.

با سنگ محک و تیزاب مخصوص می توان عیار سکه را مشخص کرد.

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی

وزن سکه غیر بانکی دقیق نیست و کم و زیادتر از وزن استاندارد است.

منظور از دقیق نبودن، وزنی کم‌‌تر یا بیش‌تر از میزان استاندارد است.

کم تر بودن وزن سکه غیر بانکی برای همه ما طبیعی است؛ ولی بیشتر بودن وزن آن عجیب! بله وزن بیشتر در بعضی سکه های غیر بانکی دیده می شود. در این نوع سکه آلیاژی بجز طلا به شما فروخته شده و پول سکه از شما گرفته شده است.

سکه اصل و تقلبیُ‌ فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی

سکه غیر بانکی بسته بندی ندارد و یا اگر دارد هولوگرام ندارد.

تصور ما این است که سکه بانکی وکیوم دار است، سکه غیر بانکی و معمولی بدون وکیوم. اما این یک تصور اشتباه است.

خبر خوب یا بد اینکه تمامی سکه ها جعل می شوند حتی سکه های گرمی که خود بانک مرکزی آنها را وکیوم کرده است.

مطمئن باشید کسی که می خواهد سکه تقلبی بفروشد، زودتر از شما به فکر وکیوم کرون آن افتاده است. جاعلان برای اینکه راحت تر بتوانند سکه های خود را به فروش برسانند پلمپ واحد های معروف را هم جعل کرده و در آن سکه را عرضه می کنند.

البته هولوگرام تا حدودی این مشکل را برطرف می کند، سکه فروشان نیز با توجه به هولوگرامی که روی سکه زده اند باید در قبال آن پاسخگویی کامل را داشته باشند ولی با این همه توصیه می کنیم فقط از کاسب معتبر، دارای جواز فروش سکه و قدیمی این حوزه خرید نمایید.

موارد بالا روش های اصلی تشخیص سکه بانکی از غیر بانکی بوده که تا امروز استفاده می‌شده، موارد زیر هم تا حدودی برای ان کار استفاده می شود. از آنجا که اغلب موارد بابت خرید و فروش سکه، فاکتور ارائه نمی‌شود، دقت به این نکته که پرس سکه حتما مربوط به آن مغازه و دارای هولوگرام اتحادیه باشد.

مسوولان اتحادیه طلا و جواهر طی ۲ سال گذشته اقدامات موثری در جلوگیری از این تخلفات انجام داده‌اند. الزام سکه فروشان به نصب تابلوهای اتحادیه که دارای کد و مشخصات آن مغازه باشد، همچنین چاپ هولوگرام و توزیع بین سکه فروشی‌های مجاز، ازجمله این اقدامات مفید است، البته در کنار تمامی این اقدامات، بازرسی‌های دوره‌ای این اتحادیه برای شناسایی سکه‌فروشان غیر‌مجاز و جلوگیری از فعالیت و تخلفات آنها، نکته‌ای است که به قدر کافی به آن توجه نشده است(+).

علامت هایی که نشان دهنده فرق سکه بانکی و غیر بانکی است:

کنگره های دور سکه در سکه غیر بانکی نامنظم است.

کنگره‌های اطراف سکه بانکی نیز دارای نظم و شکل خاصی هستند. که با فاصله دقیق در کنار هم قرار گرفته اند. در حالی که کنگره‌های سکه های غیر بانکی چنین نظمی ندارد.

اگر ناخن خود را روی کنگره های سکه بانکی بکشید برعکس سکه های غیربانکی، هیچ گونه احساس گودی و بی نظمی نمی کنید.

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی

#نکته_جالب_درباره_طلا:

چرا طلافروش ها در خرید سکه فاکتور نمی دهند؟

از ابتدا برای خرید سکه فاکتور صادر نمیشود، چرا؟ سکه بانکی توسط بانک مرکزی ضرب و در بسته بندی صدتایی به مراکز خرید و فروش سکه پخش میشود.
این توزیع سکه بصورت عمده و بین فروشنده های محدودی که همگی مجوز خرید و فروش سکه را دارند‌ نیاز را برای فاکتور از بین می برد و حتی فروشنده ها نیز در فروش سکه خود فاکتوری به مشتری ها نمی دهند.

آیا سکه باید وکیوم باشد؟ بسته بندی و وکیوم بودن سکه از کجا شروع شد؟

در حدود ۲۵ سال پیش، وقتی شما سکه می خریدید، فروشنده سکه به شما کارت ویزیت خودش را در کنار سکه تحویل میداد. علت ایجاد اطمینان در مشتری مبنی بر خرید سکه‌ای معتبر و بانکی بود.
خریداران سکه بدین ترتیب، این کارت ویزیت را به‌عنوان فاکتور آن سکه طلا در نظر می‌گرفتند و مطمئن بودند که سکه غیر بانکی و تقلبی نخریده اند. دیری نگذشت که صرافی‌ها، فکر خوبی به ذهنشان زد و کارت‌های ویزیت خود را به همراه سکه پرس کردند و در اختیار خریدار گذاشتند و به مردم گفتند که سکه‌هایی که وکیوم نداشته باشد، فاقد اعتبار است.
افراد معمولی فکر می‌کنند سکه‌های وکیوم دار یا پلمپ شده از ارزش بیشتری برخوردارند، اما جالب است بدانید که تنها اعتباری که در وکیوم بودن سکه طلا وجود دارد اصالت کالا است که توسط کارت مهر و بوم شده فروشنده تایید میگردد.
سکه های وکیوم دار و با اصالت تضمینی برای بانکی بودن سکه است.

آیا سکه بانکی بصورت باز هم خرید و فروش می شود؟ آیا این نوع خرید و فروش اعتبار قانونی دارد؟

بسته بندی سکه‌ها به ابتکار واحدها بوده و الزامی نیست که سکه حتما به صورت بسته بندی خرید و فروش شود، بنابراین اگر سکه باز باشد به صورت باز خرید و فروش می‌شود که در زمان باز بودن تشخیص تقلبی از اصل آن راحت‌تر است، حتی مردم می‌توانند با ذره بین سکه را نگاه کنند، چون نقاط ریز سکهِ اصل بر اساس اصول هندسی است ولی سکه‌های تقلبی خطوط نامنظم دارند.

اشتراک در
اطلاع از

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
سعید
5 ماه قبل

درود بر شما
100گرم طلا من دادم به یه کاربلد طلا اونم 60 گرم گذاشته روش قراره 60 به 40 اون ببره منم قبول کردم.خب راهنمایی بفرمایید چطور قرارداد ببندم و زمانش را مشخص کنم؟ .تا اینکه خودم با بگیرم.

کاربران ناشناس
6 ماه قبل

من بک نیم سکه بهار ازادی دارم ۸۶ مشخصات سکه درسته فقط نوشته عادی. به نظرتون بانکی یا غیر بانکی.

ایرانی
7 ماه قبل

تمامی سکه هایی که در سال های 87 ,88, 89 و بعد از آن ضرب شده با تاریخ ضرب سال 1386 می باشد. به گفته بانک مرکزی هدف از این کار جلوگیری از اختلاف قیمتی برای سکه هایی با سال ضرب جدید می باشد اما در واقع و در بازار معاملات سکه عموما طرح جدید و قدیم با اینکه از نظر اندازه یا خلوص و عیار طلای بکار رفته در آنها یکسان و برابرند اما دارای اندکی تفاوت قیمت بوده و غالبا سکه طرح قدیم با نرخ های پایین تری داد و ستد می شود.

رضایی
7 ماه قبل

سكه ي سال ٨٦ مثلا با سال ٩٠ چه فرقي دارن؟
قيمتشون چقد فرق داره نسبت به قيمت روز سكه؟

یاس
7 ماه قبل

نه به طور کلی سکه ها ۲ دسته اند ۱-سکه های مدل ۸۶وبه بعد یعنی از ۸۶ شروع میشه به بالا ۲.سکه های ۸۶به قبل میشه یعنی از ۸۵ شروع میشه به پایین
بعد۴دسته سکه داریم
۱.ربع سکه
۲.نیم سکه
۳.تمام سکه
۴.سکه امامی
که سکه امامی بابهار ازادی فرقشون اینه که عکس امام ره درسکه امامی ودربهار ازادی عکس گنبده

5
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx