طلای آب شده چیست

طلای آب شده چیست؟ ابعاد و مشخصات آن

فهرست مطالب

طلای آب‎شده چیست؟

طلای آب شده(Scrap bars) یا ذوب شده معروف از ذوب کردن طلای دست دوم(یا طلای شکسته) و یا شمش طلای 24 عیار و تبدیل آن به قالب های مفتولی شکل، بدست می آید و به آن طلای آب شده می گویند. طلای آب شده با وزن های متفاوت و درجه خلوص متفاوتی خرید و فروش می شود. قیمت طلای آب شده بر حسب ریال در هر مثقال است که یک واحد سنتی ایرانی برای وزن می باشد.

وقتی طلا را به طلافروش می فروشیم طلای بدون استفاده به حساب می آید(البته اگه امکان استفاده و فروش مجدد رو نداشته باشه). طلافروش ها نیز طلای دست دوم خریداری شده را ذوب کرده و طلای بدست آمده را اصطلاحا طلای آبشده می گویند. بعد از آن مفتول آبشده قیچی می شود و در وزن های مختلف به طلاسازها و یا افرادی که میخواهند سرمایه گذاری کنند، تحویل داده می شود.

طلای آب شده چیست

بخش عمده طلای دست دوم و شکسته فروخته‌شده در بازار طلای کارکرده و دست دوم، ذوب می‌شود. طلای مذابی که از این فرآیند به دست می‌آید، به سه شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • بخشی از طلای مذاب دوباره در قالب‌های مختلفی ریخته شده و به شکل النگو، انگشتر، دستبد، گوشواره و هر زیورآلات دیگری درمی‌آید.
  • بخش دیگری از آن به شکل سکه‌ طلا قالب‌گیری می‌شود.
  • و اما بخش عمده‌ای از آن نیز، به صورت شمش یا مفتول طلا در می‌آید.

وقتی که ما طلای زینتی خود را به طلافروشان میفروشیم، اگر این طلا قابل استفاده مجدد نباشد بلافاصله آب شده و بصورت شمش های طلای آبشده در می آید(مثل عکس زیر).

عکس طلای آب شده
طلای آب شده

حرف خودمانی: طلافروش ها باید طلایی که از مشتری می گیرند را ذوب کنند،‌ اما بعضی طلافروش ها آن را آبکاری کرده و جلا داده و متاسفانه به قیمت طلای نو(بهمراه اجرت ساخت بالا) به مشتری می فروشند. مراقب باشید برای خرید طلای نو که طلای دست دوم به شما داده نشود.

آمار خرید و فروش آبشده در بازار ایران

مقایسه خرید و فروش آبشده و سایر طلا

با توجه صحبت های رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران حدود 80٪ معاملات بازار طلا در قبضه طلای آب شده است و تنها ۲۰٪ برای سایر انواع طلا مثل سکه و زیورآلات طلا است. این آمار معانی مختلفی دارد از جمله موارد زیر:

  • طلای آب شده برای سرمایه گذاری جایگاه خود را بین مردم پیدا کرده است.
  • سود آبشده نسبت به سایر انواع طلا برای خریداران بهتر بوده است.
سرمایه گذاری در طلای آب شده

مطلب مرتبط:‌  از کجا طلای آب شده بخریم؟ +ویدئو ۰ تا ۱۰۰ خرید طلای آب شده

مشخصات و ابعاد طلا ذوب شده چیست؟

ابشده به صورت مفتول‌های کوچک و بزرگی ساخته می‌شود، که کمترین وزن آنها 10 گرم وزن دارد. این مفتول‌ها لزوماً زردرنگ نیستند. در بافت طلای آب‌شده آلیاژهای دیگری وجود دارد، که موجب تغییر رنگ آن می‌شود.

مفتولی بودن شکل طلای ذوب شده به طلاسازان کمک می‌کند تا هر اندازه طلا برای مصنوعات طلا لازم دارد، قیچی کنند. به علاوه حمل و نقل طلای ذوب شده به شکل مفتول برای عموم مردم و همچنین طلا فروشان راحت‌تر از اشکال دیگر آن است.

طلای آب شده

خرید آب شده به صرفه است؟

می توان سکه، طلای کهنه، شمش طلا و صندوق های طلا خرید. اما طلا آبشده مزایای بهتری دارد. اگر قبلا جواهرات زینتی یا سکه خریداری کرده باشید حتما می‌دانید که طلافروشان در هنگام فروش سکه و جواهرات مبالغی تحت عنوان حق ضرب (برای سکه)، اجرت ساخت و مالیات از شما دریافت می‌کنند. مهم‌ترین مزیت آبشده این است که هیچ کدام از این موارد شامل آن نمی‌شود.

مزایای طلای آب شده نسبت به سایر شکل های طلا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. آبشده همان قیمت هر گرم 18 عیار است(اجرت ساخت و مالیات نداره)
  2. بدون کارمزد ساخت (اجرت ساخت)؛
  3. انعطاف‌پذیر و قابل شکل‌دهی(برای استفاده های خاص مثلا تقسیم کردن)؛
  4. خرید و فروش آبشده به راحتی انجام می شود(پلتفرم های آنلاین کار را خیلی راحت تر کردند)؛
  5. بیشترین سود بین انواع طلا برای سرمایه گذاری
  6. سود فروشنده آبشده کمتر از بقیه انواع طلا است(حداکثر 2 درصد)
  7. قیمت آن در زمان فروش کم نمی شود و با قیمت طلای 18 عیار خریداری می شود(برعکس طلای زینتی که با عیار 730 بر میدارن)

عیار آب‎شده چند است؟

عیار طلای آب شده 750 یا همان عیار 18 است.

از آنجا که عیار استاندارد و قانونی مصنوعات طلا در ایران ۱۸ عیار یا ۷۵۰ است(و خرید و فروش عیار کمتر از 18 یا همان 750 غیر قانونی است) طبیعتاً عیار طلای آب‌شده هم حدوداً ۱۸ عیار یا ۷۵۰ است، حال ممکن است مقداری کمتر یا مقداری بیشتر از آن باشد. دلیل آن هم به ترکیب طلای مختلف برای آب کردن بر می گردد. البته ذکر این نکته در اینجا هم مهم است که تقلب در طلای آب شده زیاد و دلیل آن هم این است که استاندارد قانونی ندارد.

طلای آب شده
طلای آب شده

چطور عیار آب شده 18 است؟ از آنجایی که طلای آبشده از ذوب انواع طلا بدست می آید، گاهی عیار واقعی آن 750 یا همان 18 نمی شود. اما باید آن را به این عدد نزدیک کنند و تا حد ممکن به 750 برسد. چرا این اتفاق می افتد؟ دلیل آن واضح است؛ ممکن است طلای متنوعی که ذوب می‌شوند همه ۱۸ عیار نداشته باشد. مثلا زیورآلاتی با عیار ۱۴ یا حتی ۲۴ نیز در بین آن‌ها وجود داشته باشد، در این صورت اگر بخواهند عیار آبشده را پایین بیاورند فلزات دیگری مانند نقره و مس را با آن ترکیب می‌کنند و اگر بخواهند عیار آب شده را کمی بالا ببرند از سکه‌های ۲۲ عیار برای این کار استفاده می‌کنند.

مطالعه مفید: آلیاژ طلا و اینکه چرا به طلای خام فلزات دیگر اضافه می شود؟

تنها راهی که برای حفظ اطمینان از اصل بودن طلای آب شده می توان داشت،‌ ری گیری و بررسی کد انگ روی طلای آب شده و همچنین خرید از فرد و مرکز مطمئن طلا آبشده است و راه دیگری نیست.

عیار طلا آب شده چطور بدست می آید؟

بعد از آب کردن طلا به آزمایشگاه های عیارسنجی(مشاهده لیست آزمایشگاه های ری گیری و عیارسنجی مجوزدار) یا همان ری گیری می برند و این آزمایشگاه با جدا کردن حدود نیم گرم از یک گوشه و تست بر روی آن،‌ عیار کل قطعه طلا را مشخص می کند. روش تشخیص عیار هم با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص هست که می تواند تا دقت بالایی درجه خلوص این فلز گرانبهای زرد را تشخیص دهد.

کد ری ‏گیری که روی آب شده حک می شود چیست و چطور استعلام بگیریم؟

کد ری گیری، کد پاکت، شماره پاکت، کد انگ یا هر اسم دیگری که گفته می شود در واقع همان کد شناسایی طلای ذوب شده در بین قشر طلافروشی ها و کارگاه های سازنده طلا است. اما چطور این کد را بخوانیم و اصلا این کد انگ طلا چیست؟

ری‏گیری آزمایشگاهی است که در آنجا عیار طلای آب‎ شده را مشخص می کنند و کدی روی آن قطعه می زنند که با داشتن این کد می توان از تقلبی نبودن طلای آب شده مطمئن شد. ری‏گیری برای تعیین عیار یک قطعه را آزمایش می کند و  قطعه آزمایش شده را در پاکتی قرار می دهد و شماره رسیدی که روی پاکت و قبض ری گیری ثبت شده را بر روی آب شده درج می کند و اصطلاحا انگ می زنند. انگ یا کد طلای آبشده همان شماره ای است که روی آبشده درج شده است.

نمونه-پاکت-ری-گیری-طلای-آبشده

از روش های اصلی تشخیص آبشده اصل، استفاده از سامانه استعلام کد ری گیری از اتحادیه و یا تماس با شماره تلفن گویای اتحادیه است. برای تست اصل بودن و بررسی کد ری گیری خود به لینک سامانه استعلام کد طلای آب شده بروید.

عیار آبشده، نحوه خواندن وزن آن و روش قیمت گذاری ابشده

معمولا آزمایشگاه های ری گیری با ماژیک و یا برچسب هایی وزن و عیار را روی هر قطعه طلای ذوبی می نویسند که خواندن آن سخت نیست.

نوشتن عیار و وزن طلا آب شده به این شکل است که خطی افقی می کشند و در بالای آن وزن طلا ذوب شده به گرم و در پایین عیار آن را می نویسند.

عیار طلای آبشده آزمایشگاه مخصوص به خود را دارد. آزمایشگاه های عیارسنجی تحت نظارت اتحادیه هستند و قابل اطمینان!

عیار طلای آب شده

آزمایشگاه ری‌گیری قطعه آزمایش شده را در پاکتی گذاشته و تحویل می‌دهد و در واقع کد ری گیری برای این طلا با کد روی پاکت شناخته می شود. همچنین شماره‌ رسیدی که روی پاکت و قبض ری‌گیری ثبت شده را بر روی آبشده درج می‌کند و به آن انگ می گویند. کاربرد این کد انگ این است که میت توانیم از اتحادیه طلا مشخصات و اصالت قطعه طلا را استعلام بگیریم.

برای بررسی کد انگ طلا می توانید از صفحه استعلام کد طلای آب شده از اتحادیه کد خود را ارسال کنید.

طلای آب شده
طلای آب شده

حرف خودمانی: شماره روی طلای آب شده همان کد ملی و شناسایی طلای شما است که اتحادیه به آن مهر تایید زده است. سوال این است که آيا نمی توان این کد را روی چند قطعه طلا حک کرد؟‌ جواب واضح است،‌ بله براحتی می توان کد را روی چند قطعه طلا حک کرد و طلای تقلبی فروخت. به همین دلیل است که می گویند طلای آب شده تقلب زیاد دارد.

علاوه بر انگ، نام ری‌گیری نیز روی آبشده کوبیده می‌شود. در عکس پایین می توانید نتیجه یک نمونه استعلام کد طلای آب شده را ببینید. تاریخ ری گیری و عیار آن و همچنین نام آزمایشگاه مشخص شده است.

استعلام کد طلای آب شده

نحوه نوشتن عیار و وزن روی طلای آب شده در آزمایشگاه ری گیری

نحوه نوشتن عیار طلای آب شده

بطور کلی عیار طلای آب شده باید ۱۸ یا همان ۷۵۰ باشد(۷۵۰ بر ۱۰۰۰). اما اگر ناخالصی طلایی که ذوب می شود زیاد باشد معمولا عیار طلا تغییر میکند و این موارد بر روی طلا ثبت می شود. اگر طلا ناخالصی داشته باشد ،که معمولا دارد، عیار آن کمتر می شود و قیمت آن نیز باید کمتر از طلای استاندارد ۱۸ عیار باشد.

وزن‌ها را تا سه رقم اعشار می‌نویسند و رقم آخر همیشه صفر است، تا دو رقم اعشار هم نوشته شود درست است اما دلیل اینکار این است که چنین می‌نویسند و چنین می‌خوانند و در طلافروشی سوت واحد خواندن و تبادل طلا است. این وزن و عیار به شکل گفته شده روی برچسبی نوشته شده و روی طلای آبشده چسبانده می‌شود، تا شخصی که سند را ثبت می‌کند از صحت عیار و وزن قطعه مطمئن شود.

حرف خودمانی:‌ بعضی اصطلاحات بازار طلا برای افرادی که در این بازار کار نمی کنند مثل پیچاندن لقمه دور سر است. برای مثال بازار طلا قیمت طلا را با مظنه طلا که طلای ۱۷ عیار است مشخص می کند نه یک گرم طلای ۱۸ عیار. سوال این است که چرا بازاریان اینکار را می کنند؟ چرا از سوت بجای صدم گرم استفاده می کنند؟ اولین دلیل آن این است که این استانداردها از قدیم در بازار ایران بوده است و مثقال یا مظنه طلا واحد اندازه گیری ایرانیان بوده.

بعدها گرم و اونس جهانی طلا معیار شده است. دلیل دیگر هم شاید این باشد که طلافروش ها ما را گیج کنند و جیبمان را خالی و یا کمتر کسی بخواهد وارد بازار طلا شود و به اصطلاح خودشان دست زیاد نشود.

طلای-آب-شده-،-عیار-طلا

وزن و عیار معمولا بر روی قطعه طلا اعدای با ماژیک یا برچسب نوشته می شود به صورت کسر. عدد بالای کسر همان وزن قطعه است(به گرم و سوت) و عدد پایین کسر عیار قطعه طلا بحساب می آید(مانند تصویر بالا).

اما نمی توان به این نوشته استناد کرد و بهتر است برای اطمینان از عیار و اطلاعات روی طلای آب شده با شماره اتحادیه شهرستان خود ( شماره اتحادیه طلا تهران ۰۲۱۸۸۹۳۱۸۳۳ است) و استعلام کد طلای آب شده به عیار آن و وزن طلایی که در اتحادیه ثبت شده است پی برد.

عیار طلای آب شده
عیار طلای آب شده

برای مثال در تصویر بالا 42 گرم و 760 سوت طلای آب شده با عیار 745 است(کمتر از 750 و یا همان عیار 18).

مطالعه مفید: طلای آب شده بخریم یا نه؟

آیا طلای آب شده را راحت می‌توان فروخت؟

نکتۀ مهم دیگری که سرمایه‌داران را جذب خرید طلای آب‎شده می‌کند، فروختن راحت آن است؛ همان‌طور که گفتیم طلای آب شده جزو مواد خام و اولیۀ کارخانجات و کارگاه‌های سازندۀ طلا و طلافروشان است و به همین خاطر می‌توان در هر زمانی آن را به راحتی فروخت. البته بهترین راه فروش طلای آب شده،‌ فروش به همان فردی است که از او خریده اید.

آبشده همان طلای خام است؟

خیر آب شده طلای خام نیست. طلای خام یعنی طلای 24 عیار خالص که در شمش های طلا بکار می رود. ولی می دانیم که طلای ذوب شده معمولا 18 عیار است. پس این اصطلاح غلطی است که در جامعه جا افتاده و طلای خام را معادل طلای ابشده می دانند.

نحوه محاسبه قیمت طلای آب شده،‌ قیمت طلای آب شده چطور حساب می شود؟

محاسبه قیمت طلای آب شده با قیمت لحظه ای طلای 18 عیار انجام می شود. قیمت لحظه ای طلای 18 عیار را در عدد وزن طلایی که دارید ضرب کنید. برای مثال 4.650 گرم را در قیمت لحظه ای طلای 18 عیار(در روز نوشتن این مقاله برابر با 2/502/890 تومان) ضرب کنیم نتیجه می شود:‌ تومان11/495/258 . دقت کنید که طلافروش ها معمولا برای فروش طلای آب شده قیمت بالاتر از تابلو(قیمت لحظه ای اتحادیه) را می گویند که این یک نوع سوء استفاده از ناآگاهی مشتری است. ولی همانطور که بالا هم گفتیم سود فروش طلای آب شده بین 1 درصد تا 2 درصد معقول و منطقی است.


حرف خودمانی:‌طلای آب شده که خریدید هیچ گونه پول اضافه ای تحت هیچ عنوانی ندهید،‌ مالیات ندارد. اجرت ساخت کارگاه و اتحادیه یا هر اسم دیگری که گفتند،‌ وجود ندارد. سود طلافروش کمتر از 2 درصد باید باشد. قیمت هم فقط قیمت لحظه ای طلای ۱۸ عیار است(نه عیار دیگری حواستان باشد)

برای محاسبه آنلاین طلای آب شده روی لینک زیر کلیک کنید.

نظرات در مورد طلای آب شده و محاسبه آنلاین قیمت طلای آب شده

آیا آب شده فاکتور دارد؟

طلای آبشده مثل سایر انواع طلا فاکتور دارد و از فروشنده درخواست فاکتور معتبر با مهر و سربرگ فروشگاه را داشته باشید. در فاکتور مورد نظر عیار آبشده، وزن آن، مهر فروشنده، کد انگ، نام آزمایشگاه در سربرگ طلافروش ذکر می شود.

چطور در خرید طلای آب شده کلاه سرمان نرود؟ تشخیص ابشده اصل

بدون اطلاع از انگ طلا نخرید

انگ‌زنی فرایند عملیات ری‌گیری و ثبت شماره رسید و قبض ری‌گیری بر روی طلای‌ آب شده است. تمام طلاهای آب شده انگ دارند.

عیار را بدقت بررسی کنید.

به دلیل ذوب‌شدن طلا، طلاهای آب شده ناخالصی‌هایی دارند. قبل از خرید این فلز زرد گران، حتما باید عیار آن را با دقت بررسی کرد. این کار با دو روش قابل انجام است که عبارت‌اند از:

  • کمک‌گرفتن از یک فرد ماهر (مثلا به یه طلافروشی دیگه ببرید تا بررسی کنه و البته مبلغی از شما بابت کارشناسی میگیرن)
  • استفاده کد ری‌گیری و سامانه استعلام اتحادیه

مشخصات قالب طلا را با دقت بررسی کنید

هر کارگاه ذوب طلایی قالب مخصوص خود را دارد و روی طلای آب شده خود یک سری مشخصات مثل نام کارگاه خود می نویسد. پس داشتن نام کارگاه روی طلای آب شده به اصل بودن آن کمک می کند.

مطالعه مفید: برای سرمایه گذاری خرید طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

بررسی نوشته های روی آبشده از عکس آن

تصویر طلای آب شده برای فهمیدن نوشتار روی آن در زیر آورده شده. اگر بدنبال خرید طلای ذوبی هستید در زیر می توانید عکس های مختلف از اندازه های مختلف طلای مفتولی را ببینید و به دید کلی از اینکه این نوع طلا در چه شکل هایی به فروش می رسد، برسید. دقت کنید که وزن ابشده در عکس ها متفاوت است و از 10 گرم تا 900 گرم نمایش داده شده است.
برای اطمینان از اینکه چه چیزی بر روی طلای انگ زده شده شما نوشته شده باشد تصاویر را بررسی کنید. توجه داشته باشید که طلای آب شده در شهرستان ممکن است با کد ری گیری کمتر از 6 رقمی ثبت شود.
اما نام آزمایشگاه ری گیری و وزن و عیار استانداری است که مثل طلای آب شده در تهران نوشته می شود و باید مثل عکس ها باشد.

سرمایه گذاری در طلای آب شده

در عکس های زیر طلای شمش 18 عیار در آزمایشگاه های شهرستان و تهران آورده شده است و دقت کنید که همانطور که در عکس ها نیز مشخص است و در بالا توضیح دادیم، گوشه آن برای ری گیری قیچی شده است.
نوشته های روی ابشده همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم شامل عیار و وزن بصورت کسری روی هم و معمولا با ماژیک یا برچسب نوشته می شود(که در بعضی ها هست و در بعضی پاک شده است). کد انگ روی طلا(تهران 6 رقمی و شهرستان ممکن است 4 رقمی یا 6 رقمی باشد) و همچنین نام آزمایشگاه ری گیری حک می شود.

برای تست می توانید کدهای تصاویر آبشده هر کدام را در صفحه استعلام کد طلای آبشده طلاپین بررسی کنید.

طلای آب شده

سخن نهایی

در این نوشته با طلای آبشده بیشتر آشنا شدید و مهم‌ترین نکات سرمایه گذاری طلا ابشده را آموختید. با اصطلاحات و روش عیار سنجی آن نیز آشنا شدیم. همچنین نحوه استعلام کد آزمایشگاه و کد پاکت طلا را بررسی کردیم و ابزار بررسی را نیز در صفحه مورد نظر معرفی کردیم. در آخر هم تعداد زیادی از تصاویر این طلای سرمایه ای را برایتان آورده ایم تا بهتر آن را بشناسید.

برای مطالعه بیشتر درباره طلای ابشده مقالات زیر را مطالعه کنید.

چند قطعه طلای آب شده
اشتراک در
اطلاع از

16 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
کرمی
3 ماه قبل

سلام. داده هاتون عالی بود. ممنون. فقط یه سری چیزها رو لطفا بیشتر توضیح بدید. از کجا آبشده بگیریم؟ و اینکه طلای آب شده تقلبی خیلی زیاده و کلاه سر مردم میذارن.
یه سوال دارم درباره آبشده خریدن. من الان میخوام طلا بخرم اگه بخرم و مشکل تقلبی بودن پیش بیاد میتونم از اتحادیه پیگیری کنم؟
من یه طلافروشی رفتم و گفت فاکتور برای آبشده نداره و اگع فاکتور میخوای بیا طلای دست دوم بخر و من با همون قیمت بر میدارم. بنظرتون اینکار خوبه؟ تفاوتشون چقدره؟

طلای اب شده چن گرمه؟
7 ماه قبل

رضا

علیام
7 ماه قبل

طلای اب شده باید کجا نگهداریم 🤔🤔🤔 داخل فریزر بزاریم یخ بزنه؟😐

فاطی61
7 ماه قبل

طلای اب شده بخرم با سکه خواهش میکنم بیاین کدومش هنگام فروش کمتر کسری داره؟ بعد طلای اب شده از طلا سازی باید بخریم؟

یدواله افریدون
7 ماه قبل

سلام من در معاملات آبشده طلا در تلگرام عضو شدم کل داراییمو بالا کشیده میشه کاری کرد
میشه شکایت کرد؟‌ دستم به جایی بنده الان؟

رجبیان ساری
7 ماه قبل

طلای آب شده بخریم یا نه؟تقلبی زیاده تو بازار… والا بخدا ما مردم پولمونو از جوب نگرفتیم که همینجوری بدیم بره…
تو رو خدا بگید من کارگر با ۵۰ تومن سرمایه ای که دارم طلای آب شده بخرم یا نه؟
میگن همش طلای تقلب میفروشن. انلاین بخریم چطوریه؟

زینب حسینی کلاته
7 ماه قبل

سعی کن بهت فاکتور بده..

و اینکه طلا خریدی جای دیگه قیمیت بگیری نشون بده که چیزی بود همون لحظه بس بدی

من چندسال پیش طلا دست دوم خریدم‌بعد خواستم بفروشم‌بهم‌گفتن ۱۴ عیار بهت داده نه ۱۸

به عیارش دقت کن چطور من نمیدونم

زهرا شاهی
7 ماه قبل

طلای آبشده نقدی چیه؟
از کجا بخریم؟

راشینا
7 ماه قبل

من با آبشده نوسانگیری میکنم و این قیمت ۲۲۵۰ خیلی شیرینه حداقل ۶۰ درصد ورود داره  ۳۸ سالمه و اولین خریدم طلای گرمی ۳۸۰۰ بوده قیمتها صعودیه فقط یه نیش ترمز داره بعضی وقتها باعث میشه آدمهای ترسو بپرن پائین 😜

حسام علائی
7 ماه قبل

طلای آب شده فاکتور داره مثل طلا و جواهر؟ از کجا طلای آب شده بگیریم؟
طلاپین لطفا جواب بده خیلی ضروریه

16
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx