تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده

دلیل تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده چیست؟

فهرست مطالب

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در خرید طلای آب شده همیشه سوال افرادی است که می خواهند خرید طلای آب شده داشته باشند. آبشده که نوعی سرمایه گذاری جذاب در ایران شده است بازار گرمی دارد و خرید و فروش آن بیشتر حجم بازار طلا را گرفته است. طبق آمار اتحادیه بیش از ۸۰ درصد معاملات طلا، مربوط به آبشده و سکه است. در ادامه به تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده و دلیل آن می پردازیم و همنچنین به مقدار این تفاوت خواهیم پرداخت. چقدر تفاوت قابل قبول است؟

با توجه به این که طلاهای موجود در بازار طلافروشان عیار متفاوتی داشته و به تبع نرخ طلا نیز متفاوت است، شاید این سوال پیش بیاید که عیار مناسب و کارمزد طلای آب شده چقدر است؟ طلای آب شده عیار چندان مشخصی ندارد. این مسئله به نوع طلاهایی که برای ذوب کردن استفاده می شوند، بستگی دارد و از آن جا که اکثر طلاهای دست دوم و کهنه عیاری نزدیک به 750 دارند، طلای آب شده نیز 18 عیار (عیار 750) است.

طلای آبشده از ذوب کردن طلاهای غیر قابل استفاده، دست دوم، کهنه و یا شکسته شده به دست می آید که به شکل های مختلفی قال گیری میشود و اجرت ساخت ندارد. طلای آب شده نسبت به سکه و شمش طلا و طلای دست دوم و بدون اجرت، سود بیشتری دارد.

تفاوت خرید و فروش طلای آب شده

قیمت طلای آبشده چطور محاسبه می شود؟ تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده

خرید و فروش طلا آب شده به صورت فیزیکی و یا بصورت آنلاین تفاوتی ندارد و اتحادیه طلا مجوز آنلاین خرید و فروش آبشده صادر می کند. اما از نظر قیمت شرایطی وجود دارد که به توضیح آن می پردازیم. قیمت خرید و فروش طلای آب شده با هم متفاوت بوده و اگرچه معیار قیمت طلای 18 عیار است، ولی قیمت در آبشده متفاوت است.

برای مشاهده محاسبه گر طلای آبشده کلیک کنید.

در خرید و فروش آبشده بصورت فیزیکی و آنلاین دو حالت پیش می آید، یا شرایط بازار آرام است و نوسانات قیمت طلا کم است یا شرایط بازار آشفته و نوسان زیاد دارد. با توجه به هر کدام از این شرایط قیمت ها تغییر می کند. در زیر به تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در بازار آرام و بازار نوسانی خواهیم پرداخت:

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در بازار آرام

اگر قیمت دلار و ارز ثبات داشته باشد و تغییر چندانی نکند و همچنین اونس جهانی طلا نیز نوسان زیادی نداشته باشد، تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده زیاد نیست و طبق استاندارد خواهد بود. معمولا در این شرایط تفاوت قیمت خرید و فروش حداکثر ۱.۵٪ است. این مقدار در پلتفرم های آنلاین راحت تر ارزیابی می شود و می توان با سایت های مرجع قیمت طلا مقایسه کرد.

اما اگر بصورت حضوری بخواهید خرید کنید نیاز است که حواستان بیشتر جمع باشد چراکه در خرید حضوری قیمت خرید بیشتر از قیمت تابلو اعلام می شود و این عدد حدود ۲٪ بیشتر از قیمت تابلو یا همان قیمت 1 گرم طلای ۱۸ عیار اعلام می شود. بهتر است با قیمت تابلو معامله کنید و سود تا ۱٪ را برای هر گرم به فروشنده بپردازید. در زمان فروش طلای خود نیز مراقب باشید که عدد فروش بیشتر از ۲٪ زیر قیمت تابلو نباشد. البته این مورد در پلتفرم های آنلاین کاملا واضح و دقیق است اما در طلافروشی ها کمی دستشان بازتر است و می توانند قیمت کمتری از شما خرید کنند.

پس سود منطقی در بازار آبشده در وضعیت آرام بازار حداکثر ۲٪ سود است.

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده در بازار نوسانی

اما در شرایط نوسانی بازار و زمانی که قیمت دلار در حال افزایش است، فروش طلا یا متوقف می شود و اگر هم فروش وجود داشته باشد با قیمت های خیلی بالاتر از تابلو فروش می رود. این مورد در خرید و فروش های حضوری بیشتر است و طلافروش ها در نوسان های افزایشی بازار، بالاتر از فی قیمت می دهند.

حتی در پلتفرم های آنلاین خرید و فروش طلای آبشده نیز در زمان نوسان بازار، متاسفانه پاسخگویی کمی وجود و قیمت ها بالاتر اعلام می شود. البته شیوه کار این پلتفرم ها برای قیمت دهی های بالاتر از تابلو توجیهاتی دارد که به آن خواهیم پرداخت. اما نکته کلی این است که خرید طلا در شرایطی که بازار افزایشی است،‌ کار درستی نیست و قیمت ها هیچ استانداردی را پیروی نمی کند.

مطالعه کنید: قیمت طلای آب شده چطور تعیین می شود؟

عکس طلای آب شده

چرا قیمت آب شده در پلتفرم های آنلاین بیشتر از قیمت بازار است؟

اگر با پلتفرم های آنلاین طلا کار کرده باشید حتما به این مورد برخورد داشته اید که قیمت فروش این پلتفرم های بیشتر از قیمت لحظه ای طلای آب شده است و تفاوت قیمت آن ها زیاد است. نکته ای که باید در مورد این نوع پلتفرم ها خرید طلای فیزیکی دارند و برای مثال هر روزی دو بار خرید فیزیکی معادل مجموع خرید کاربران دارند، به همین دلیل برای پوشش نوسان قیمت طلا،‌ حاشیه امنی برای خود در نظر می گیرند که دلیل قیمت آن همین است.

هزینه های این پلتفرم ها و حاشیه امنی که برای خود در نظر می گیرند، قیمت متفاوتی نسبت به بازار دارند و نباید به دید کلاه برداری به این سامانه ها نگاه کنیم. همچنین دقت داشته باشیم که این پلتفرم ها امکان دریافت فیزیکی طلای خریداری شده را نیز دارند.

آبشده

آيا پلتفرم های خرید و فروش آب شده آنلاین معتبر هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به اینکه مجوز خرید و فروش آبشده آنلاین صادر می توان گفت بله این پلتفرم ها قانونی است و با بررسی کامل مجوز ها خرید و فروش از آن ها موردی ندارد. البته باید توجه داشته باشیم که این پلتفرم ها محدودیت روزانه خرید و فروش دارند و معمولا سقف آن ها 100 گرم است. آن هم در ساعت کاری بازار که بین 11 تا 19 است.

نتیجه گیری

با توجه به موضوعاتی که بیان کردیم تفاوت قیمت و خرید آبشده به شرایط بازار بستگی دارد. همچنین خرید و فروش آبشده در بازار و مغازه نسبت به پلتفرم ها تفاوت هایی دارد که دلایل آن را گفتیم. پس تفاوت قیمت ها بین بازار و پلتفرم ها دلایل خاص خود را دارد و شما فقط باید در خرید حضوری آب شده مراقب باشید که قیمت بالایی پرداخت نکنید. در خرید حضوری از چند جا قیمت بگیرید و عجله ای برای خرید نداشته باشید.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx