خرید طلای آب شده

راهنمای جامع خرید طلای آب شده

فهرست مطالب

خرید طلای آب شده به چه نکاتی نیاز دارد؟ طلای آب شده بهترین نوع سرمایه گذاری از نظر سوددهی و هزینه های کارمزد و سود در بازار طلای ایران است. طلای آب شده طلایی است که مذاب شده و تبدیل به شمش های طلای آب شده شده است. طلای آب شده(آبشده نیز گفته می شود) محبوبیت بالایی برای سرمایه گذاری و دلالی در بازار طلای ایران پیدا کرده است.

اما خرید طلای آب شده نیاز به دانستن چیزهایی دارد که می تواند به ما در این سرمایه گذاری کمک کند، برای مثال سوالاتی مثل؛ طلای آب شده چند عیار است؟ چطور اصل بودن طلای آب شده را تشخیص دهیم؟ چقدر امکان تقلبی بودن طلایی که میخریم وجود دارد؟ از کجا طلای آب شده بخریم؟ چه روش هایی برای تقلب در بازار طلای آب شده استفاده می شود؟ و اینکه چکار کنیم که در خرید طلای آب شده کلاه سرمان نرود؟ با این نوشته همراه باشید.

آبشده چیست؟ طلا آب شده همان طلای دست دوم، طلا قدیمی یا شمش بوده که ذوب شده است و بصورت مفتول و شمش های بد شکل آبشده در آمده است. طلا فروشی ها بعد از اینکه طلا را از مشتری می خرند، درصورتی که به عنوان طلا دست دوم قابل فروش نباشد، آن را به مراکز ری گیری می فرستند و ذوب می کنند. از آنجایی که خرید طلا زینتی اجرت و کارمزد دارد، در حقیقت هزینه ‌ای بیشتر از ارزش طلایی که خریداری می‌ کنید، می پردازید، بنابراین خرید طلا آب شده که حتی مالیات نیز ندارد، انتخاب مناسب تری در مقابل خرید طلا نو خواهد بود.

طلای آب شده

چرا طلای آب شده از نظر ظاهری جذاب نیست ولی شمش ها استاندارد و منظم ساخته می شوند؟

سوالی که زیاد پرسیده می شود این است که چرا طلای آب شده ظاهر جالبی ندارد، در جواب باید بگوییم طلای آب شده ماده اولیه کارگاه های طلاسازی است و نیازی نیست ظاهری زیبا داشته باشد، ولی شمش طلا یک محصول نهایی است که برای فروش و مبادله استفاده می شود. به همین دلیل شمش طلا ظاهر جالب و جذاب دارد ولی طلای آبشده به شکل مفتول و قالب های غیر جذاب و در اشکال مختلف قالب گیری می شود.

مثالی از ساخت طلای آبشده

به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک قطعه طلا زینتی را با عیار 18 یا همان عیار 750 را خریداری کرده اید. زمانی که قصد فروش آن طلا را داشته باشید، به دلیل اینکه طلا دسته دوم نیز محسوب می شود، طلای شما دست دوم است و با عیار کمتری خریداری می شود. عیار طلای شما کم نشده است ولی طلای دست دوم با عیار 730 تا 740 خریداری می شود تا سود طلافروشان هم برآورده شود.

طلای زینتی کلی از قیمت خود را از دست می دهد. در واقع، هنگام خرید طلا زینتی باید علاوه بر هزینه طلا، هزینه کارمزد و اجرت هم پرداخت کنید؛ اما هنگام خرید طلا آب شده صرفا باید هزینه‌ مقدار طلا خریداری شده را پرداخت کنید و درصد کارمزد خیلی پایین، که می تواند به صرفه ‌تر باشد.

طلا آب شده می تواند شکل و ابعاد مختلفی داشته باشد و قانون خاصی برای مشخص کردن شکل و ابعاد آن وجود ندارد. متداول ‌ترین شکل طلا آب شده به صورت مکعب مستطیل است.

در خرید طلای آب شده به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که می خواهیم طلای آبشده بخریم نیاز است یک سری موارد را رعایت کنیم، برای مثال عیار طلای آبشده را بررسی کنیم که بالای 735 باشد و طلای آبشده زیر این عیار خرید نکنیم. طبق دستور اتحادیه عیار طلا نباید زیر 735 باشد؛ در نتیجه، طلا اب شده ای که عیار آن زیر 735 باشد را نباید خریداری کرد.

موارد زیر روی یک قطعه طلای آبشده استاندارد باید نوشته شده باشد:

  • کدی ری گیری یا انگ
  • نام آزمایشگاه ری گیری
  • عیار طلای آب شده
  • وزن طلای آبشده
طلای آب شده

عیار طلای آب شده چطور مشخص می شود؟ خرید طلای آب شده

عیار طلای آب شده با ری گیری و در آزمایشگاه با استفاده از روش های شیمیایی و دستگاه مشخص می شود. هر طلافروشی برای آب کردن طلای خود به آزمایشگاه های ری گیری مراجعه می کند و طلای خود را ذوب کرده و تبدیل به آب شده می کند. در این آزمایشگاه ها و با استفاده از قیچی مخصوص یک گوشه از طلا که کمتر از نیم گرم است، جدا شده و کلیه آزمایش های ری گیری بر روی آن قطعه اجرا می شود.

پس از اتمام عیارسنجی، طلای ذوب شده به همراه پاکت ری گیری که به نحوی شناسنامه این طلا حساب می شود، به طلافروش پس داده می شود. روی پاکت کد ری گیری نوشته می شود و این عدد بر روی طلای ذوب شده نیز حک می شود. با استعلام کد طلای آب شده از سایت اتحادیه و یا با شماره تلفن گویای اتحادیه می توان وضعیت آن کد ری گیری را مشخص کرد.

مطلب مفید:‌ بهترین راه پس اندازه ماهیانه با پول کم چیست؟ آیا پس انداز طلا خوب است؟

رنگ طلا آب شده نیز جزء موارد دیگری است که باید بررسی شود. طلا آب شده معمولا در بعضی نقاط آن رنگ طلا به شکل سیاه، سبز و مسی است. این رنگ ها به دلیل فلزهای استفاده شده در طلا به وجود می آیند. در حقیقت مقداری ناخالصی موجب کاهش عیار طلا شده است. رنگ ها در قیمت طلای آب شده موثر نیستند و قیمت طلا برحسب عیار آن محاسبه می شود.

روش استعلام به این شکل است که جدول تمامی طلای آب شده را با شماره انگ یا همان کد ری گیری که شما وارد کرده اید برایتان نمایش می دهد و شما بررسی کنید که عیاری که بر روی طلای آب شده با ماژیک یا برچسب کاغذی زده شده و یا طلافروش این ادعا را دارد با کدی که در جدول نمایش داده شده (اگر از تلفن گویا استفاده می کنید عیار را برای شما می خواند) با مشخصات طلای شما می خواند یا خیر؟

مطلب: روش‌های خرید طلای آب شده چیست؟ انواع معاملات طلای آب شده

چرا روی طلای عیار زیر 750 نوشته شده ولی در فاکتور خرید من با عیار 750 محاسبه شده است؟

یکی از مواردی که زیاد اتفاق می افتد نوشتن عیار واقعی طلای آب شده بر روی آن است که به دلیل قاطی کردن ناخالصی هایی که در طلای دست دوم هست، پایین تر از 18 یا همان عیار 750 است. در این موارد چون آزمایش عیارسنجی دقیق انجام شده است، آزمایشگاه عدد دقیق را می نویسد ولی طلافروشی ها برای فروش و خرید آن، عیار را به 18 یا همان 750 تبدیل می کنند و با قیمت طلای 18 عیار طلای شما را می خرند. طبیعتا اگر عیار طلای آب شده کمتر از 750 باشد وقتی عیار را در محاسبات بیشتر در نظر بگیرند، وزن را کاهش میدهند تا این افزایش عیار جبران شود و به نحوی معادل گیری می کنند.

طلای آب شده

روش های خرید طلای آب شده به چه صورت است؟

خرید طلای آب شده به دو شکل نقدی و آنلاین امکان پذیر است. با روش خرید طلای آبشده نقدی همگی آشنایی داریم، اما پلتفرم هایی نیز جدیدا کار فروش طلا بصورت آنلاین را انجام می دهند و این پلتفرم ها با مجوز قانونی اقدام به این کار می کنند.

البته باید دقت داشته باشیم که همه این پلتفرم ها باید مجوزات لازم را داشته باشند و بعد اقدام به خرید کنیم. در خرید طلای آب شده بصورت آنلاین باید به نکات زیر دقت کنیم:

  • تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده زیاد نباشد.
  • مدت نقدشوندگی سرمایه شما بعد از فروش سریع باشد.
  • امکان خرید و فروش در سراشیبی و رشد ناگهانی بازار وجود داشته باشد.
  • امکان تحویل فیزیکی طلای خریداری شده وجود داشته باشد.
  • به محدودیت های خرید و فروش طلای آب شده این پلتفرم ها دقت کنید.
  • ساعت کاری این پلتفرم ها در ساعت های فعال بازار است(معمولا در ساعت 11 تا 19 شب و شنبه تا پنجشنبه)
  • قیمت لحظه ای طلای ۱۸ عیار در بازار تهران تعیین می شود و بیشتر کانال های تلگرامی و وبسایت ها قیمت را از بازار می گیرند. اگر تفاوت در این پلتفرم ها با قیمت بازار زیاد است اقدام به خرید و فروش نکنید.
  • نحوه معاملات در این پلتفرم ها را بررسی کنید که به چه صورت است؟ آيا خرید و فروش بین افراد است یا خرید و فروش با پلتفرم است.
طلای ذوب شده

نحوه محاسبه قیمت خرید طلای آب شده

قیمت طلای آب شده بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می شود. قیمت طلای ۱۸ عیار را از سایت های معتبری چون https://www.tgju.org بگیرید و با ضرب کردن در وزن طلای خود، و اضافه کردن ۲٪ به قیمت، حداکثر قیمتی که بابت طلا باید بپردازید را محاسبه کنید. و یا از صفحه محاسبه آنلاین قیمت طلای آب شده طلاپین، وزن طلای خود را وارد کنید تا برای شما محاسبه را انجام دهد.

اگر روی طلای آب شده شما عیاری جز عدد ۷۵۰ نوشته شده است،‌ مراحل زیر را طی کنید:‌ برای محاسبه باید ابتدا وزن طلای خود به عیار ۱۸ یا ۷۵۰ را بدست آورید که کافی است ابتدا در عدد عیار ضرب کنید و سپس بر عدد ۷۵۰ تقسیم کنید.

مطلب مفید:‌ راهنمای کامل سرمایه گذاری در طلای آب شده

به عنوان مثال، فرض کنید که 50 گرم طلا آب شده داریم با عیار 749 و قیمت هر گرم طلا 18 عیار برابر با 3 میلیون تومان است. برای محاسبه ارزش این مقدار طلا برحسب طلا 18 عیار، ابتدا باید 50 گرم را در 749 ضرب کنیم و سپس عدد بدست آمده را تقسیم بر 750 می کنیم. عدد بدست آمده (49.933) نشان دهنده ارزش طلا براساس 18 عیار خواهد بود که با ضرب آن در قیمت هر گرم طلا 18 عیار (3 میلیون تومان) می توانیم قیمت مقدار طلا آب شده را بدست آوریم که معادل با 149/799/000 تومان است.

استعلام کد طلای آب شده به چه صورت است؟

وزن و عیار طلا آب شده را به صورتی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، با ماژیک یا برچسب روی قطعه طلا نوشته می شود که شاید اعتماد به این نوشته کمی سخت باشد؛ در نتیجه، بهتر است برای اطمینان از عیار و اطلاعات درج شده با اتحادیه شهر خود تماس بگیرید و کد (انگ) طلا آب شده را استعلام بگیرید.

عیار طلای آب شده

شماره تلفن گویای اتحادیه طلا تهران 02188931833 است. با وارد کردن شماره ری گیری (کد ری گیری یا انگ روی طلای آب شده) می توان به شناسنامه قطعه طلا آب شده خریداری شده دست یافت.

روش دیگری برای استعلام گیری طلا آب شده نیز وجود دارد که براساس آن ابتدا باید وارد سایت سامانه نمایش جواب انگ طلا (reygiri.com) شده و کد روی طلای آب شده را وارد کنید تا نتیجه را نمایش دهد.

برای خرید و فروش آب شده بصورت فیزیکی و حضوری به نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید آبشده بصورت حضوری و فیزیکی بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • اولین نکته عیارسنجی و بررسی کد ری گیری روی طلای آب شده و استعلام از اتحادیه طلا است.
  • وزن طلای خود را به گرم و سوت بررسی کنید و نحوه محاسبه آن را یاد بگیرید و یا از محاسبه گر آنلاین قیمت طلای آب شده طلاپین استفاده کنید.
  • با روش خواندن وزن طلای آب شده و عیار آن آشنایی داشته باشید.
  • دقت کنید که طلای آبشده اجرت و مالیات ندارد.
  • طلای آب شده سود ۷٪ قانونی بازار طلای برای طلا و جواهر را ندارد و حداکثر ۲٪ سود می توانند بر روی آن داشته باشند.
  • اصطلاحات بازار طلا مختص بازاریان است و اگر با این اصطلاحات با شما صحبت کردند،‌ از قبل آشنایی داشته باشید. مواردی مثل مظنه طلا، عیار طلا، سوت و گرم، مثقال طلا، یا حتی اونس طلا.
  • طبق دستور اتحادیه عیار طلا نباید زیر 735 باشد؛ در نتیجه، طلا ابشده ای که عیار آن زیر 735 باشد را نباید خریداری کرد.
  • اگر کد ری گیری طلای آبشده در سامانه استعلام نبود، این طلا را نخرید.
  • اگر بر روی طلا کد ری گیری،‌ نام آزمایشگاه حک نشده است،‌ خرید نکنید. البته گاهی طلافروش ها برای فروش وزن های کمتر، مفتول را برش می زنند و ممکن است قسمتی از نام آزمایشگاه نباشد و یا کد ری گیری کامل نباشد. در این مواقع از فروشنده بخواهید که کد ری گیری را کامل بر روی فاکتور طلا بنویسد و حتما از کد کامل اطلاع پیدا کنید.
  • فاکتور دریافت کنید که روی آن نام آزمایشگاه،‌ عیار طلای آبشده،‌کد ری گیری یا انگ طلا، وزن طلا به گرم و سوت و تاریخ معامله روی سربرگ فروشگاه با مهر تنظیم شده باشد.

مطلب مفید:‌ قیمت هر گرم طلای آب شده چطور محاسبه می شود؟

طلای آبشده

برای خرید طلای آب شده به صورت فیزیکی یا حضوری مراحل زیر را طی کنید:

  1. بعد از گرفتن قطعه طلا اول با استفاده از سامانه استعلام کد ری گیری، عیار آن را بررسی کنید و با کد تطبیق دهید. به تاریخی که این لیست نشان می دهد هم دقت کنید، آخرین تاریخ باید طلای شما باشد.
  2. وزن طلا را بررسی کنید، وزن طلا را در سامانه استعلام نمی زنند، ولی شما می توانید در فاکتوری که از فروشنده می گیرید و عددهایی که روی آب شده هست، بررسی کنید.
  3. قیمت طلای 18 عیار را از سایت های مرجعی مثل tgju.org بگیرید. دقت کنید که قیمت فروش طلای آب شده به شما همواره بیشتر از این قیمت خواهد بود و حتی از قیمت تابلو نیز بالاتر است، دلیل آن را هم می دانیم؛ سودجویی برخی طلافروشی ها. اما اگر آدم منصفی باشند، با قیمت تابلو به شما می فروشند(در بازار طلا حداکثر 2 % سود برای آب شده در نظر گرفته می شود). در وزن طلای آب شده خود ضرب کنید و اگر سود 2 درصد بود، سود را نیز اضافه کنید.
  4. حال بررسی کنید که قیمتی که طلافروش به شما گفته با محاسباتی که انجام دادید، همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر طلای آب شده شما 40 گرم و 250 سوت باشد (40/250) محاسبات زیر با قیمت تابلو برای هر گرم طلای 18 عیار 2/462/440 تومان منطقی است: 101/095/474 تومان با احتساب 2 درصد سود بیشترین عددی است که بابت این طلای آب شده با عیار 18 از شما باید گرفته شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا شما را با طلا آب شده آشنا کنیم. مهم ترین نکته که در خرید طلای آب شده یا فروش آن باید در نظر بگیرید، رعایت مواردی چون انگ طلا و کد ری گیری و محاسبات است. از اصالت طلای آب شده هم مطمئن شوید یا از افرادی که در این حوزه متخصص هستند، کمک بگیرید.

شاید مطالب زیر برایتان مفید باشد:‌

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx