سرمایه گذاری در طلای آب شده

راهنمای کامل سرمایه گذاری در طلای آب شده

فهرست مطالب

سرمایه گذاری در طلای آب شده یکی از روش های محبوب برای سرمایه گذاری و پس انداز پول در سال های 1394 تا 1402 یعنی امسال شده است و این روند نشان از ادامه داشتن این شرایط دارد. طبق صحبت های رئیس اتحادیه طلا و جواهر بیشتر معاملات بازار طلا مربوط به طلای آب شده است و حدود 80 درصد کل معاملات را تشکیل می دهد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه تقاضا برای سکه و طلای آب‌شده بسیار بیشتر از مصنوعات طلا است، گفت: خریداران تمایل دارند که برای کسب سود بیشتر، اجرتی را بابت خرید طلا پرداخت نکنند به همین دلیل به سراغ طلای آب‌شده می‌روند.

وی افزود: رصد بازار نشان می‌دهد که تنها حدود ۲۰ درصد معاملات مربوط مصنوعات طلا (طلای ساخته شده) است و ۸۰ درصد معاملات به سکه و طلای آب‌شده تعلق دارد.

اما چرا سرمایه گذاری در طلای آب شده محبوب شد؟ چه دلیلی دارد که این طلا نسبت به سکه، سکه پارسیان، طلای دست دوم و طلای زینتی نو بهتر است و مردم ایران استقبال زیادی از آن کرده اند؟

جالب است بدانید که معاملات طلای آب شده در سال‌های گذشته فقط بین طلاسازان و زرگران و بنک داران طلا بود و هدف از آن هم ساخت طلا و جواهر با این طلای آب شده بود. اما امروزه معاملات طلای آب شده میان افراد عادی نیز رواج پیدا کرده است و به یکی از محبو‌ب‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در زمان تورم تبدیل شده است. اگر به بازار طلا سری بزنید به تعداد فروشنده های زیادی طلای آب شده و سکه که تغییر کاربری داده اند برخورد خواهید کرد؛ دلیل آن فقط رشد سرمایه گذاری در طلای آب شده است.

طلای آب شده چیست و از چه ساخته می شود؟

طلای آب شده از ذوب کردن طلاهای متفرقه یا همان دست‌دوم و طلاهای شکسته به دست می‌آید و به همین دلیل کارمزد ساخت ندارد. این طلاهای مذاب در قالب‌های کوچکی به نام ریژه ریخته می‌شود و شکل می‌گیرد.

عیار طلای آب شده بسته به نوع طلایی که در ذوب کردن آن به کار می‌رود، می‌تواند متفاوت باشد. به همین خاطر کدی به نام «انگ» روی آن درج می‌شود تا مشخصات طلای آبشده از طریق انگ قابل پیگیری باشد.

نکته: عیار طلاهای آب شده معتبر از ۷۳۰ به بالا است. طلای آب شده یکی از روش‌های سرمایه گذاری در بازار طلا است.

بطور خلاصه طلای آب شده به مثل خمیر برای طلافروش ها است، ماده اولیه برای ساخت طلا وجواهر. طلا که بسیار کمیاب است در طول هزاران سالی که کشف و استخراج شده است همواره ذوب شده و دوباره به طلا و جواهر تبدیل می شده است. اما در سال های اخیر بدلیل تورم و جذابیت هایی که طلای آب شده برای سرمایه گذاری در خود جذب کرده، توجه زیادی به این نوع طلا جلب شده است.

طلای آب شده و ذوب شده طلا و جواهر هم با عیار استاندارد 750 یا همان عیار 18 معامله می شود و قیمت گذاری آن هم بر اساس همین طلای 18 عیار است.

مطلب مفید: عیار طلا چیست؟

عکس طلای آب شده

مزیت سرمایه گذاری در طلای آب شده چیست؟

سوال عده زیادی از افراد این است که چرا باید در طلای آب شده سرمایه گذاری کنیم یا چرا طلای آب شده سرمایه گذاری بهتری از طلای دست دوم و طلای زینتی است؟ طلای آب شده بهتر است یا شمش طلا؟ در پاسخ به این سوال به مزیت های طلای آب شده می پردازیم:

1. نقدشوندگی بالا و سریع

طلا به هر شکلی که باشد براحتی نقد می شود و می توان در هر لحظه آن را فروخت. یکی از مهم ترین ویژگی های سرمایه گذاری، سرعت نقدشوندگی آن است. یعنی چه مدت طول می کشد تا یک سرمایه تبدیل به پول نقد شود. البته که طلا خود یک پول خدایی است و نیازی به تبدیل به پول شدن ندارد ولی باز هم اگر بخواهید در هر لحظه می توانید طلای خود را به دلار، ریال، یا هر ارز دیگری تبدیل کنید.

طلا یک واحد پول جهانی است و در همه جای دنیا ارزش ذاتی خود را دارد. طلای آب شده در ایران نیز قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد و به قیمت روز طلا از شما خریداری می شود.

طلا حداقل ریسک نقدشوندگی را دارد و سرعت بالایی برای نقد شدن طلا وجود دارد.

2. حفظ ارزش در همه زمان ها

اگر تاریخ طلا را بررسی کنید و از هزاران سال گذشته به این فلز با ارزش نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که همواره ارزش خود را حفظ کرده است. در واقع طلا پول زمان جنگ نامیده می شود و در زمان های جنگ و ناامنی یک سرمایه گذاری امن به حساب می آید. طلا را اصطلاحا سرمایه گذاری امن(safe haven) می گویند و دلیل آن هم این است که مهم نیست چه کسی پادشاه می شده است، هر پادشاهی که می آمد، طلا را به عنوان پول محسوب می کرد.

پس طلا همواره ارزش خود را حفظ می کند و طلای آب شده هم از این قضیه مستثنی نیست. کسی که قبل از انقلاب طلا خریده است، اکنون نیز می تواند آن را براحتی بفروشد و ارزش آن زیاد شده است. حتی نمودار قیمت طلا به دلار نیز نمایش دهنده همین موضوع است که طلا همواره در حال رشد ارزش و حفظ ارزش دارایی و سرمایه است.

3. حفظ ارزش پول و دارایی در برابر تورم ایران

یکی از مزیت های سرمایه گذاری در طلای آب شده این است که ارزش دارایی ما را در زمان تورم حفظ می کند. همانطور که اگر دلار بخرید در زمان تورم، قیمت ریالی آن زیاد می شود و سود کرده اید، خرید طلای آب شده نیز در زمان تورم ارزش دارایی را حفظ می کند. هر چند که خرید دلار خود نیز اشتباه است و همانطور که در بالا نیز دیدیم، ارزش دلار نیز در برابر طلا کم شده است و دلیل آن تورم آمریکا است.

پس خرید طلا می تواند ارزش دارایی ما را در زمان تورم و در برابر تورم حفظ کند و مانع از ضرر و زیان ما شود. از این گذشته طلا می تواند از کشورهای دیگر وارد شود و در اثر تحریم مشکلی برای کمبود آن نیست و سرمایه گذاری در آن، به اقتصاد کشور نیز کمک می کند.

ولی خرید دلار باعث افزایش قیمت آن در بازار شده و قیمت همه کالا در کشور افزایش پیدا می کند و دلیل آن هم تحریم ها و کاهش درآمد ارزش کشور است.

4. نداشتن مالیات و اجرت ساخت

یکی از معایبی که روش سرمایه گذاری طلای دست دوم دارد این است که شما باید در هنگام خرید یا فروش، مبلغی را به عنوان اجرت طلا به فروشنده یا خریدار بپردازید. این درحالی است که طلای آب شده هیچ گونه اجرت ساخت ندارد. به‌علاوه از دیگر مزیت‌های آن، نداشتن مالیات بر ارزش افزوده است. نداشتن مالیات و اجرت و تنها یک درصد الی دو درصد کارمزد باعث شده‌ است که افراد بتوانند نسبت به معاملات دیگر طلا، سود بیشتری به دست بیاورند.

5. ثابت بودن عیار طلای آب شده در زمان خرید و فروش

طلای آب شده در زمان فروش کاهش عیار ندارد. در بین طلافروشی ها رایج است که شما وقتی طلای زینتی برای فروش می برید، عیار آن را روی 730 یا 740 محاسبه می کنند تا از طلای شما سود کنند. این در حالی است که طلای شما در اصل 18 عیار یا همان 750 است ولی برای اینکه دست دوم شده محاسبات را با عیار 740 حساب می کنند تا سود کنند.

اما طلای آب شده این داستان را ندارد و قیمت خرید و فروش طلای آب شده بر اساس عیاری که بر روی آن حک شده است، محاسبه می‌شود. در خرید و فروش طلای آب شده در هر لحظه یک قیمت خرید و یک قیمت روش داریم که این تفاوت همان سود طلافروش است یا کارمزد فروش طلای آب شده.

6. آسان شدن سرمایه گذاری در طلای آب شده

سرمایه گذاری در طلای آب شده با خرید و فروش آنلاین آن و همچنین خرید طلا در بورس آسان شده و شما می توانید طلا را با 1 سوت بخرید یا اینکه در صندوق های طلا بورس سرمایه گذاری کنید. و همچنین هر طلافروشی که مراجعه کنید در وزن های مختلف به شما طلای آب شده خواهد فروخت و دسترسی به خرید آن آسان شده است.

سرمایه گذاری در طلای آب شده

چرا آبشده برای سرمایه گذاران جذاب است؟

  • خرید و فروش آبشده هیچ گونه مالیاتی ندارد.
  • خرید و فروش آبشده هیچ گونه اجرت ساختی ندارد.
  • قیمت آبشده علاوه بر سود تغییرات دلار، سود تغییرات قیمت جهانی طلا را نیز در بر داشته است.
  • حمل ونقل آبشده نسبت به بقیه دارایی ها راحت تر است و قابلیت نقد شوندگی تحت هر شرایطی را دارد.
  • بازارهای ایران اکثرا تحت کنترل دولت هاست که این باعث شده است امنیت اقتصادی در این بازارها شاهد نباشیم مانند بازار سکه که دولت هرزمان که تمایل داشته باشد می تواند قیمت ها را تغییر دهد و یا بازار دلار که تحت کنترل دولت است. بازار طلای آب شده ایران به هیچ عنوان تحت کنترل دولت نیست و این به عنوان یک مزیت برای این بازار به حساب می آید و افرادی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند وارد یک بازار با ثبات جهانی می شوند.
  • سکه طلا مزیتی که نسبت به طلای آب شده دارد این است که می توان آن را در بسته بندی هولوگرام دار و معتبر دریافت کرد و اینگونه امکان تقلب در سکه کم است. این مشکل در طلای آب شده را می توان با خرید طلای آبشده از مراکز معتبر حل کرد.
  • سرمایه گذاری در طلای آب شده هیچ گونه هزینه مازادی بر قیمت طلا ندارد و کل سرمایه فرد درگیر طلا می شود.
  • نکته ی مهم دیگری که سرمایه داران را جذب خرید طلای آب شده می کند فروختن راحت آن است، طلای آبشده جزو مواد خام و اولیه کارخانجات و گارگاه های سازنده ی طلا و طلافروشان است به همین خاطر می توان در هر جایی به طلافروشی ها مراجعه کرد و آن را به راحتی فروخت.
  • سرمایه گذاری در بازارهایی مثل سکه و طلا که سفته بازی های زیادی به همراه دارد، ریسک بالایی دارد و چون دولت می تواند کنترل این بازارها را بدست بگیرد، امکان ضرر در این بازارها بیشتر از بازاری مثل طلای آب شده است که دولت کنترلی ندارد.

سرمایه گذاری در طلای آب شده را از کجا شروع کنیم؟

خرید طلای آب شده روش های مختلفی دارد و می توان هم بصورت آنلاین و هم فیزیکی اقدام به خرید و سرمایه گذاری آبشده کرد. خرید آبشده آنلاین از پلتفرم های معتبر که جدیدا مجوز خرید و فروش طلای آب شده دارند، از 10 سوت(یک صدم گرم) شروع می شود و در ساعت های فعالیت بازار تهران(معمولا 11 تا 19) امکان خرید تا 200 گرم طلای آب شده را دارند. این پلتفرم ها قبل از هر اقدامی احراز هویت و اطلاعات پرداختی کاربر را در دستور کار خود دارند.

روش دیگر خرید طلای فیزیکی است، به یک طلافروشی که طلای آب شده می فروشد، مراجعه کنید و با توجه به دانشی که از طلاپین بدست آوردید، اقدام به خرید آبشده کنید. نکته ای که بهتر است رعایت کنید این است که اطلاعات خود درباره طلای آب شده را به فروشنده بگویید تا حواسش به این باشد که شما این بازار و سرمایه گذاری در آن را می شناسید و نمی تواند کلاه سر شما بگذارد. به این روش سرمایه گذاری خرید نقدی طلای آب شده می گویند. طلای آب شده به روش های دیگری مثل آب شده کاغذی، شنبه ای و فردایی نیز معامله می شود که هیچگونه طلایی در آن ها جابجا نمی شود و به نحوی غیر قانونی است.

برای خرید طلا در تهران می توانید به مراکز خرید طلا مراجعه کنید. برای مطالعه بیشتر مقاله طلای آب شده در تهران از کجا بخریم؟ را مطالعه کنید.

طلای آب شده یا سکه؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا و سکه برای افراد معمولا شناخته شده تر از بازارهایی نظیر بورس است. بازار طلا را معمولا به بازار جوهرات زینتی می شناسیم اما در واقع بازار های دیگری نیز در جریان است که سعی می کنیم در این نوشته این بازارها را برای مخاطب معرفی کنیم تا بتواند تصمیم درست تری برای سرمایه گذاری بگیرد.

در ایران بازار طلا شامل سه بازار سکه، جواهرات زینتی، طلای آبشده می شود. بازار سکه تقریبا توسط دولت اداره می شود و می تواند با عرضه و تقاضا این بازار را کنترل کند و بازار پرریسک محسوب می شود. بازار جواهرات طلا هم که خرید آن از گذشته های خیلی دور همواره بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است و خانواده ها از جواهرات طلا علاوه بر زیبایی، برای سرمایه گذاری نیز استفاده می کرده اند.

سرمایه گذاری در طلای آب شده

آیا طلای آب شده برای سرمایه گذاری مناسب است؟

سرمایه گذاری طلای آب شده به خاطر معاف بودن از پرداخت مالیات و اجرت، مقابله در برابر تورم و نقدینگی آسان یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری است

خلاصه

سرمایه گذاری در طلای آب شده اگر بتوانید از جای معتبر خریداری کنید و برای بلند مدت خرید کنید، گزینه خوبی است. طلای آب شده مالیات ندارد، اجرت ساخت ندارد و سود خیلی کمی نیز برای خرید آن می پردازیم. پس برای سرمایه گذاری گزینه خوبی است. علاوه بر این ها اگر قیمت اونس جهانی افزایش پیدا کند، قیمت طلا در ایران نیز زیاد می شود و اگر قیمت دلار زیاد شود، قیمت طلا در ایران نیز زیاد می شود و این یعنی یک سرمایه گذاری دو اهرم سود.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx