طلا سرمایه گذاری خوبی

آیا خرید طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ 7 دلیل برای سرمایه گذاری در طلا

فهرست مطالب

طلا سرمایه گذاری خوبی است؟ مردم به دلایل زیادی سرمایه گذاری می کنند، عده ای برای پس انداز طلا می خرند،‌ عده برای خرید خانه و خواسته های گرانقیمت سرمایه گذاری می کنند و یا اینکه بدلیل تورم و برای حفظ ارزش دارایی و پول خود، سرمایه گذاری می کنند. برخی نیز می خواهند برای بازنشستگی پول کنار بگذارند و خانه یا ماشین یا هرچیزی بخرند.

طلا یکی از با ارزش ترین فلزات روی زمین است و ارزش خود را در طول قرن های بیشماری حفظ کرده است. حتی در عصر سفرهای فضایی و گوشی‌های هوشمند، هنوز هم به عنوان سرمایه‌گذاری مورد توجه تازه‌کاران و کهنه‌کاران بازار است.

اگر می‌پرسید که آیا طلا سرمایه‌گذاری خوبی است، در اینجا هفت دلیل وجود دارد که باید قبل از سرمایه‌گذاری در طلا – یا هر فلز گرانبها دیگری در نظر بگیرید.

طلا سرمایه گذاری خوبی

مطلب جالب:‌ ۱۳ مورد از کاربردهای طلا که جالب است بدانید.

دلایلی که چرا طلا سرمایه گذاری خوبی است؟‌

1. طلا همواره با گذشت زمان ارزش خود را حفظ می کند

بیشتر سرمایه گذاری ها از کاهش ارزش رنج می برند. اگر امروز یک خانه یا ماشین بخرید، بسته به نحوه رفتار بازارها، ممکن است ارزش آن در 10 یا 20 سال کاهش یابد. طلا یک سرمایه گذاری است که به احساسات بازار بستگی ندارد و با گذشت زمان ارزش خود را حفظ کرده است.

از زمان های گذشته، تجار و بازرگانان از فلزات گرانبها برای داد و ستد استفاده می کردند. در حالی که بیشتر فلزاتی که مدت‌ها پیش گران‌بها بودند به دلیل کشف فلزات کمیاب‌تر و تکنیک‌های جدید استخراج از ارزش خود کاسته شده‌اند، طلا و نقره ارزش خود را حفظ کرده‌اند و گاهی اوقات به دلیل کاهش ارزش پول‌های ملی ارزش خود را افزایش داده‌اند.

طلا سرمایه گذاری خوبی

طلای خالص یک ماده معدنی نرم است، بنابراین قبل از اینکه بتوانید از آن به عنوان جواهرات استفاده کنید یا آن را به شکل شمش نگهداری کنید، باید با فلزات سخت تری مانند مس، پالادیوم، پلاتین یا روی آلیاژ شود. با این حال، هم طلای خالص و هم آلیاژهای طلا در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند، بنابراین، مهم نیست که چند قرن ذخیره شود، هرگز زنگ نمی‌زند، خورده نمی‌شود یا خراب نمی‌شود. این کیفیت طلا را به یک میراث محبوب، مواد حلقه ازدواج و مجسمه های پادشاهان تبدیل می کند.

مطلب مفید:‌ آلیاژ طلا چیست؟‌و چرا همه طلاهای بازار طلای خالص نیست؟

2. ارزش پول های کشور ها بر طلا تأثیر نمی گذارد

تا اوایل دهه 1900، ارز آمریکایی بر اساس استاندارد طلا کار می کرد، به این معنی که دولت حق تصمیم گیری در مورد ارزش پول را نداشت و پشتوانه پول طلا بود. تا زمانی که آمریکا استاندارد طلا را در دهه 1930 کنار گذاشت، ارزش پول بر اساس قیمت طلا تعیین می شد و این نسبت ثابت بود.

ارزش پول دستوری(پول رایج کشورها برای مثال دلار، یورو، ریال) امروزی می تواند بر اساس احساسات، اتفاقات سیاسی و هیجانات بازار و مردم افزایش یا کاهش یابد،‌ همانطور که در مورد ریال شاهد آن هستیم. به عنوان مثال ارزش بولیوار ونزوئلا از زمان تورم شدید در این کشور به شدت کاهش یافته است و امروز در ایالات متحده تنها 0.11 دلار ارزش دارد و یا ارزش پول کشورمان کم و کمتر می شود و این یعنی همان کاهش ارزش پول.

طلا مستقل از ارزش ارز دستوری یا فیات مانی است. به هر کجای دنیا که بروید، همیشه جواهرسازان، شرکت ها و دولت ها به دنبال طلا هستند و فرقی نمی کند به چه شکلی باشد، طلای آب شده یا شمش طلا یا طلا وجواهر و یا سکه، این فلز کمیاب همیشه خریدار دارد. پس می توان گفت طلا سرمایه گذاری خوبی است.

مطلب مفید:‌ بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری بلندمدت چیست؟

طلا سرمایه گذاری خوبی

3. طلا پول زمان جنگ ها است…

طلا را پول زمان جنگ می نامند و دلیل آن این است که در بیشتر جنگ های گذشته،‌ بیشتر سرمایه گذاری ها از بین رفته و این طلا بوده که می توانسته دارایی های یک فرد را از جنگ نجات دهد. اگر فردی خانه خریده،‌ جنگ ارزش آن را از بین می برد. اگر در سهام و بورس سرمایه گذاری کرده،‌ جنگ آن را نابود می کند.

حتی امروزه که ارزهای دیجیتال نیز فراگیر شده در زمان های حساس که احتمال جنگ زیاد می شود،‌ شاهد فروش این ارزها و هجوم به بازار طلا هستیم. افراد زیادی بوده اند که در دارایی های ملی مانند نفت، مس، اورانیوم و بسیاری دیگر سرمایه گذاری کرده اند، اما به دلیل آشفتگی های ژئوپلیتیکی و جنگ شاهد تبدیل آن به هیچ و پوچ شده اند.

طلا سرمایه گذاری خوبی است چونکه مردم طلا را “کالای بحرانی زمان جنگ” می نامند زیرا هر زمان که تنش های بین المللی افزایش می یابد مردم به آن روی می آورند. تقریباً از هر سرمایه گذاری دیگری در زمان جنگ، بلایا و سقوط اقتصادی با سهولت بسیار بهتر عمل کرده است. حتی در بحران مسکن در سال 2008، که مسلماً بدترین رکودی است که بسیاری از مردم امروز با آن مواجه شده‌اند، قیمت طلا به جای کاهش ارزش به اوج خود رسید.

5. از شما در برابر تورم و تورم محافظت می کند

تورم برای ما ایرانی ها امری عادی شده است و جالب است بدانید حتی دلار نیز اسیر تورم است و ارزش خود را از دست می دهد. ارزش خرید دلار و حتی یورو در برابر طلا به شدت کاهش پیدا کرده است. هر چه نرخ تورم بیشتر باشد، پول شما قدرت خرید کمتری دارد.

نرخ تورم بالا برای همه وحشتناک است، به خصوص زمانی که دستمزدها و تعداد اشتغال ثابت هستند. تورم زمانی افزایش می‌یابد که مواد اولیه، هزینه‌های تولید، و از قضا دستمزد کارکنان به شدت افزایش می‌یابد.

اگر می‌پرسید که آیا طلا سرمایه‌گذاری خوبی است، توجه داشته باشید که طلا از لحاظ تاریخی جایگاه خود را در برابر تورم حفظ کرده است. دوره‌هایی در تاریخ که در آن‌ها ارزش بازار طلا کاهش یافته، بسیار اندک است و هرگز رکود طولانی‌مدت را تجربه نکرده است، تنها افت ناگهانی و به دنبال آن بازگشت‌های فوری را تجربه کرده است.

طلا سرمایه گذاری خوبی

در سقوط بازار سهام آمریکا در سال 2008، ارزش طلا به نقطه عطف 1000 دلار در هر اونس رسید. در سال 2012، ارزش طلا به بالاترین حد خود یعنی 1900 دلار در هر اونس رسید. این یعنی در زمان های بحران مالی نیز،‌ این طلا است که ارزش خود را حفظ کرده و حتی افزایش می یابد.

6.طلا همیشه و در هر جایی خریدار دارد!


از آنجایی که طلا یک فلز باستانی است، ممکن است فکر کنید که مردم روزی آن را کنار خواهند گذاشت و با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه های مدرن،‌ استفاده از طلا را از یاد خواهند برد. با این حال، در قرن بیست و یکم، استفاده از طلا به طور تصاعدی افزایش یافته است و مدت طولانی است که مقبره فراعنه و جعبه های جواهرات جایی که آنها برای هزاران سال اقامت داشته اند، باقی مانده است. زیرا علاوه بر مصارف گذشته،‌ تکنولوژی های جدیدی مثل موبایل و کامپیوتر که هر روز با آن سر و کار داریم نیز از طلا استفاده می کنند.

طلا در ریزتراشه‌هایی است که هر گوشی هوشمند، دستگاه اپل و ماشین‌حساب وجود دارد. شورای جهانی طلا تخمین می زند که هر تلفن همراه حداقل 50 میلی گرم طلا در داخل خود دارد.

طلا در همه چیز وجود دارد، از خوراکی ها و دسرهای گران قیمت گرفته تا سقف های طاق دار سازه هایی مانند کلیسای جامع سنت مایکل در اوکراین. دانشمندان همچنین از آن در فناوری هوافضا استفاده می کنند. ناسا از پلی استر با ورق طلا برای منحرف کردن تشعشعات لباس فضانوردان استفاده می کند که بسیار بسیار قوی تر از آنچه مردم روی زمین تجربه می کنند.

در سرتاسر جهان، همیشه کشورها، شرکت‌ها و افرادی وجود دارند که به دنبال طلا هستند و احتمالاً تقاضا برای هزاران سال آینده قوی خواهد ماند. قیمت طلا افزایش خواهد یافت زیرا کره زمین فقط مقدار محدودی طلا دارد و نیاز به آن تقریباً بی پایان است.

7. طلا همواره در حال افزایش ارزش و قیمت بوده است

اقتصادهای جهان بر دو نیروی عرضه و تقاضا کار می کنند که قیمت کالاها و خدمات را تعیین می کنند. وقتی چیزی به سختی به دست می آید، مانند سوخت هواپیما یا اورانیوم، قیمت آن افزایش می یابد و دسترسی کاهش می یابد. وقتی چیزی کمیاب است، مانند رودیوم، مایباخ یا گیتاری که توسط جیمی هندریکس امضا شده است، همان اصل اعمال می شود.

طلا سرمایه گذاری خوبی

طلا کمیاب است، اما نه آنقدر که در دسترس عموم نباشد. تولید طلا از دهه 1990 کاهش یافته است زیرا معادن در آن زمان تقریباً 10 سال طول کشید تا مولد شوند و بانک‌های مرکزی جهانی فقط این مقدار شمش را در اختیار دارند. قیمت طلا از آن زمان به شدت افزایش یافته است، و لازم نیست که طرفدار اتومبیل یا علاقه‌مند به موسیقی دهه 60 باشید تا از زیبایی آن قدردانی کنید.

در پایان… آیا طلا سرمایه گذاری خوبی است؟


ممکن است طلا در افق دید ماهانه یا سالانه نوسان کند و قیمت آن کاهش یابد،‌ اما در مجموع رو به رشد است. طلا یک سرمایه گذاری خوب برای افرادی است که به دنبال پس انداز برای آینده و بلند مدت هستند. در پاسخ به این سوال که طلا سرمایه گذاری خوبی است؟‌ باید بگوییم بله عالی است.

طلا خیلی قبل از اینکه بازارهای سهام جهان نحوه قیمت گذاری آن را بیاموزند ارزش خود را ثابت کرده است و به عنوان پناهگاهی قابل اعتماد در برابر سقوط دولت و اقتصادی برای میلیون ها نفر عمل کرده است.

خرید طلای زینتی در ایران از قدیم بین خانواده ها بوده و امروز نیز خیلی از خانم های طلای خود را به قصد سرمایه گذاری و پس انداز می خرند. طلای آب شده نیز که این روزها جایگاه خوبی بین مردم دارد،‌ پس اندازی بوده که همواره رشد کرده و افزایش قیمت داشته است. پس می توان گفت طلا سرمایه گذاری خوبی برای حفظ ارزش دارایی است.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx