در سال 1402 طلای خود را به کجا بفروشیم؟

فهرست مطالب

طلای خود را به کجا بفروشیم؟

در مورد اینکه چگونه و از کجا طلا بخریم صحبت کردیم و همچنین گفتیم خرید طلا و سرمایه‌گذاری روی طلا، چه به صورت مصنوعات طلا و طلای ساخته شده یا چه به صورت شمش و طلای آب شده ، آن هم در یک بازه طولانی مدت(مثلا چند ساله)؛ به خوبی ارزش پولمان را حفظ می‌کند و از آسیب کاهش ارزش پول در امان خواهیم بود.

علاوه بر این‌ها یکی از مزیت‌های طلا برای پس انداز این است که طلا نقد شوندگی بسیار آسان و راحتی دارد که دقیقاً در این مقاله می‌خواهیم در مورد راه‌های فروش طلا و نقد شوندگی طلا یا به عبارت دیگر بهترین راه فروختن طلاهایمان، صحبت کنیم.

طلای خود را به کجا بفروشیم؟ (2)

اگر این مقاله را می‌خوانید به طور حتم هم اکنون در زندگی، شرایطی را تجربه کرده‌اید که مجبورید طلای خود را بفروشید، ممکن است چک داشته باشید یا اتفاق غیر قابل پیش بینی برایتان رخ داده باشد یا مجبور هستید در یک بازه زمانی کوتاه پول نقد جور کنید یا ممکن است وقت آن رسیده باشد تا پس انداز طلایی خود را بفروشید و با آن صاحب ماشین یا خانه یا …، شوید.

به هر حال هزار و یک دلیل برای فروش طلا وجود دارد اما فقط چند راه برای فروختن طلا و گرفتن پول نقد سر راهمان قرار دارد، که آن را برایتان شرح می دهیم و محاسن و معایب هر کدام را برایتان بیان کنیم تا برای فروش طلای خود و بنا به شرایطی که در آن هستید بهترین گزینه را برای فروختن طلای خود انتخاب کنید.

درباره قیمت طلای دست دوم

مورد بسیار مهم و وسوسه‌ انگیز قیمتی است که خریدار طلا، روی طلای شما می‌گذارد، می‌دانید قیمت طلای دست دوم کمی پایین‌تر از قیمت روز طلا است، بسیاری از خریداران طلا بر اساس روند قیمت طلا بهتر از شما طلا را برمی‌دارند برای مثال اگر طلا روند صعودی داشته باشد، قیمت بالاتری را به شما پیشنهاد می‌دهند و برعکس اگر قیمت طلا در آن روز روند نزولی داشته باشد، طلای شما را با قیمت پایین تری می‌خرند.

مطلب مفید: نحوه محاسبه قیمت طلا در زمان فروش

#نکته_خودمانی_بازار_طلا:معمولاً اختلاف بین خرید و فروش طلا الان حدود 50 هزار تومان(سال 1402) است که همانطور که در بالا گفتیم روند قیمت طلا و نوسانات بازار بر این اختلاف قیمت بی تاثیر نیست؛ همچنین مدل و طرح طلای شما هم در قیمت طلایتان تاثیر دارد، مثلاً اگر مدل طلایتان به روز و جدید باشد خریداران طلا بیشتر بابت آن پول می‌دهند ولی اگر یک درصد هم قرار باشد طلای شما را آب کنند طلایتان را به قیمت پایین‌تری می‌خرند.

نکته‌ی مهم دیگر این است، بسیاری از طلافروشان از پشت تلفن قیمتی به شما می‌دهند و شما را وسوسه می‌کنند تا به پای میز معامله بروید اما به وقتش آنقدر بر سر مال می‌زنند که حتی پایین‌تر از حد معمول طلایتان را می‌خرند، حواستان باشد که گرفتار چنین معاملاتی نشوید.

طلای خود را به کجا بفروشیم؟ (2)

قیمت طلای دست دوم با قیمت طلای 18 عیار چقدر تفاوت دارد؟

اگر به این سوال بخواهیم پاسخ دهیم، بهتر است به تفاوت قیمت فاکتورهای خرید طلای نو و طلای دست دوم بپردازیم. وقتی که طلای نو می خریم، مواردی نظیر سود فروشنده، اجرت ساخت و مالیاتی که بر سود فروشنده و اجرت ساخت قطعه طلا و جواهر اعمال می شود، بر قیمت نهایی قطعه طلایی که می خریم اثرگذار است. اما برای خرید یا فروش طلای دست دوم، سود فروشنده را در فاکتور داریم، ولی اجرت ساختی در فاکتور نداریم و یا معمولا طلای دست دوم را بدون مالیات خرید و فروش می کنند.

پس فرق قیمت طلای دست دوم با نو در محاسبه اجرت ساخت، و مالیاتی است که بر اجرت ساخت و سود فروشنده اعمال می شده است. اگر طلای دست دوم می فروشید، در جریان باشید که سود فروشنده، اجرت ساخت و مالیاتی که در هنگام خرید طلای نو برای شما محاسبه شده است، در زمان خرید از قیمت کل طلا کم می شود و فقط به مقدار وزن طلا به شما پول می دهند.

علاوه بر این ها نیز در صورتی که طلای شما نگین اتمی یا هر نوع نگینی که ارزش چندانی ندارد، در ساخت خود داشته باشد، در زمان فروش وزن آن از قطعه طلای شما کم خواهد شد. پس برای سرمایه گذاری هیچ وقت طلای با نگین اتمی نخرید و اگر می خرید سعی کنید نگین آن الماس و اصل باشد تا قیمت آن در زمان فروش نیز برای شما محاسبه شود.

مالیات، اجرت ساخت طلا و سود طلافروش در زمان فروش طلا

در مجموع گفتیم فرق قیمت طلای دست دوم و نو طبق محاسبات زیر بدست می آید:

  • ۷% سود فروشنده از فاکتور کم می شود.
  • اجرت ساخت از قیمت فاکتور کم می شود(بین ۱۵ الی ۲۵% بستگی به کاری است که خریداری کرده اید)
  • مالیاتی که بر اجرت ساخت و سود فروشنده اعمال شده است( ونه بر اصل وزن طلا، چون اصل وزن طلا مالیاتی ندارد، طبق قانون جدید ۱۴۰۰)

معمولا عرف بازار طلا این است که طلای دست دوم را بصورت طلای کهنه خریداری می کنند. همانطور که در بالا نیز گفتیم طلای دست دوم با عیار ۷۴۰ از افراد خریداری می شود، نگین های غیر اصل آن جدا می شود و وزن آن در خرید طلا محاسبه نمی شود.

مقدار پولی که بابت سود فروشنده و اجرت ساخت در زمان نو بودن طلا پرداخت کرده اید، از قیمت طلا کم می شود. مالیاتی که پرداخت کرده اید نیز در قیمت طلا به حساب نمی آید، خلاصه اینکه قانون فروش طلای دست دوم این است که فقط وزن طلای ۱۸ عیار( یا همان عیار ۷۵۰) شما را با عیار۱۷.۷۴ (یا همان ۷۴۰) در بازار طلا از شما می خرند.

طلای خود را به کجا بفروشیم؟ (2)

تجربیاتی که بهتر است برای فروش طلا رعایت کنیم

همیشه قبل از فروش طلای خود چند قیمت دریافت کنید

فروشگاه‌های مختلف ممکن است قیمت‌های پایین تری نسبت به فروشگاه‌های دیگر ارائه دهند، بسته به میزان برش و اینکه آیا می‌توانند قطعات خاص را تشخیص دهند

مشخصات کامل طلای خود را قبل از مراجعه برای فروش بدانید

روی فاکتور طلا معمولا تمامی مشخصات قطعه طلا ثبت می شود. از نوع سنگ بکار رفته تا وزن دقیق طلا به سوت طلا و همچنین عیار طلایی که خریدید. دانستن این موارد برای محاسبه قیمت نهایی طلای شما بکار می رود و جای هرگونه اشتباه در محاسبات را می گیرد.

همچنین با توجه به اینکه بازار طلا تقلب زیادی دارد و معمولا طلافروشی ها با ماشین حساب و عددها خوب بازی می کنند، دانستن اطلاعات فاکتور و همچنین قیمت طلای دست دوم، جایی برای تقلب طلافروش باقی نمی گذارد.

طلای خود را کجا بفروشیم؟

فروختن طلا به طلافروش‌های بازار- در تهران 15 خرداد

بازار بزرگ تهران قلب خرید و فروش طلا و آب شده و شمش هست شما در این بازار پر هیجان و پر از طلافروشی قطعاً با کمی صرف وقت و پرس و جو، خریداری که طلایتان با قیمت مناسبی بخرد پیدا می‌کنید، فقط باید کمی حوصله داشته باشید چون شاید مجبور باشید از کلی مغازه قیمت بگیرید!

البته همه‌ی طلافروش‌های بازار نیز خریدار طلا نیستند و ممکن است بعضی از روزها پول نقد برای خرید طلاهای شما نداشته باشند و تا بخواهند از همکار و رفیق‌هایشان پول جور کنند چندین ساعت دیگر هم برای فروش طلایتان معطل شوید. یا اینکه بخواهند با دادن چک به شما سر و تَه قضیه را هم بیاورند.

همچنین در بازار بزرگ کمتر با واسطه‌‌ها مواجه می‌شوید و اگر خوب پرس و جو کنید خریداران واقعی طلا را پیدا خواهید کرد؛ خرید و فروش با آن‌ها چون واسطه‌ای در میان نیست بسیار بهتر و به صرفه‌تر است.

مرکز طلای ایران بازار بزرگ طلا است اما مواردی نیز وجود دارد که بهتر است به آن ها هم توجه کنیم. با این همه مزایای بازار بزرگ زرگرها در قلب تهران، بیشترین گله شکایتی که از فروختن طلا در بازار طلا به گوشمان خورده است دور بودن بازار بزرگ به برخی از مناطق تهران هست.

ازدحام در بازار که همین باعث افزایش آمار سرقت پول و طلا شده است، وقت گیر بودن که معمولاً برای کسانی که شاغل هستند و زمان برایشان ارزشمند است، غیر قابل چشم پوشیست.

گذشته از همه این‌ها ساعات کاری محدود بازار هست و تا تقی به توقی می‌خورد اولین جایی که به سرعت تعطیل می‌شود همین بازار پر طلاتم است که آمار تعطیلی‌هایشان تقریباً دو برابر آمار تعطیلات رسمی در تقویم است. لیستی از کلیه مراکز خرید و فروش طلا در تهران را می توان بصورت زیر آورد.

مراکز خرید و فروش طلا در تهران

  • بازار زرگرها و زیرگذر طلا فروشان در بازار تهران
  • خیابان کریمخان 
  • بلوار میرداماد
  • چهار راه خسرو
  • مرکز خرید طلا و جواهر تجریش
  • پالادیوم و خرید طلا

فروختن طلا به طلافروش‌های نزدیک و محلی

فروختن طلا به طلافروشان محلی از چند جهت خوب است و از چند جهت اصلاً مقرون به صرفه نیست؛ خب، بله طلافروشان محلی قطعاً راهشان به خانه‌ و یا محل کار ما نزدیک است و خطر سرقت طلا در این میان نسبت به راه‌های دور کمتر است، همچنین شما از اینکه طلافروش چندین سال است که به این حرفه در محل خود مشغول است واقف هستید و خیالتان از امنیت آن نیز راحت است.

اما نکته‌ی مهم قیمتی است که روی طلای شما می‌گذارند. در بسیاری از مواقع این قیمت خیلی کم است چرا که اکثر طلافروشان محلی مغازه‌های اجاره‌ای دارند و واسطه‌هایی بین مردم و خریداران بزرگ طلا در بازار هستند به خاطر همین برای آنکه کمی سود کنند مجبورند روی طلای شما قیمت کمتری بگذارند.

یکی دیگر از معایب فروختن طلا به طلافروشی‌های محلی، کم بودن تعداد مغازه‌های آن اطراف است همین باعث می‌شود شما نتوانید از چند طلافروش قیمت بگیرید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید و این باعث می‌شود ناآگاهانه معامله‌ی خود را انجام دهید.

اگر دنبال طلافروشی های محله و نزدیک منطقه خود در تهران هستید، از لینکی که روی نقشه نمایش داده شده در زیر استفاده کنید.

در لینک لیست طلافروشی های تهران می توانید آدرس طلافروشی ها روی نقشه بلد را مشاهده کنید.

#نکته_خودمانی_بازار_طلا: ممکن است برخی از طلافروشان قیمت خوبی برای طلایتان پیشنهاد دهند و حتی برای تبلیغ کار خود بگویند ما طلایتان را با اجرت هم می‌خریم اما حقیقت این است که آن‌ها فقط برای یک طلای خاص مثل سرویس‌ها و نیم ست‌های طلا حاضرند پول خوبی بدهند؛ برای مثال یکی از کاربران طلاپین به پول احتیاج پیدا می کند و تصمیم می‌گیرد مقداری از طلاهای خود را بفروشد. اول یک سرویس که به تازگی هم خریده بود را برای فروش انتخاب می‌کند، به طلافروشی نزدیک خانه‌ی خود می‌برد، طلا فروش به او می‌گوید: حاضر است آن سرویس را 100 هزار تومان بالای قیمت تابلو ( قیمت روز طلا ) بخرد. او ابتدا خوشحال می‌شود ولی بعد از فروش سرویس پشیمان می‌شود، تصمیم می‌گیرد النگویی که از گذشته داشته و دِمُدِه شده است را به جای سرویس به طلافروش بفروشد، برای خود ما هم جالب بود که طلافروش به او گفته بود ما خریدار سرویستان هستیم و تک پوش و النگو به کارمان نمی‌آید.

خُب، مشخص است طلافروش نمی‌تواند یک تکپوش قدیمی را با سود و کارمزد بالا و مالیات به شخص دیگری قالب کند و قطعاً آن قطعه طلا روی دستش باد می‌کند اما طلاهای زیبا و به روز شما را حاضر است با قیمت بیشتری بخرد و با کمی آبکاری و تَرگُل بَرگُل کردن آن، با دو برابر قیمت بفروشد.

طلای خود را به کجا بفروشیم؟ (2)

فروختن طلا به آشنایان

اما اگر شما قصد فروش طلای خود را داشته باشید و از قضا کسی هم در دور و برتان باشد که بخواهد طلا بخرد می‌توانید به قیمت تابلو ( یعنی قیمت روز طلا ) طلایتان را به او بفروشید، چنین معامله‌ای چوب دو سر سود است چرا که هم شما طلای دست دوم خود را به قیمت روز طلا یعنی به قیمت طلای نو فروختید و هم آن کسی که طلا را از شما خریده سود ۷ درصد مغازه دار، مالیات ۹ درصدی و کارمزد ساخت را پرداخت نکرده است در نتیجه در این صورت می‌گوییم یک معامله برد-برد اتفاق افتاده است.

هشدار: حواستان باید به این قبیل معاملات با آشنا و فامیل باشد! حتماً این را بسیار شنیده‌اید همیشه ممکن است ضربه را از آن کسی بخورید که بسیار به او اطمینان دارید، چون ما به اطرافیان و آشنایانمان بسیار نزدیکیم بیشتر معاملات خود را بر اساس اعتمادها و رودربایسی‌ها انجام می‌دهیم و در مقابل خرید و فروش‌هایمان رسید یا فاکتور معتبر رد و بدل نمی‌کنیم.

و همین بدترین نقط ضعف معاملات فامیلی و بین همکاران بوده که ممکن است با یک فراموشی یا طمع، بسیار ضرر کنیم و سرمایه‌ی خود را از دست بدهیم که قطعاً به دنبال آن باید قید رفاقت‌های چندین و چند ساله‌یمان را هم بزنیم. همچنین حرف و حدیث در این معاملات زیاد شنیده می‌شود، مثلاً ممکن است بعدها بشنوید که طلایتان به اندازه‌ی کافی مرغوب نبوده یا اینکه بعد از خرید طلا از فلانی قیمت طلا به شدت کاهش پیدا کرد و من متضرر شده‌ام! پس، بعد از فروختن طلا به اقوام و آشنایان آمادگی شنیدن حرف‌های خاله زنکی را نیز داشته باشد.

فروختن طلا از طریق دیوار و شیپور

فروش در سایت های آگهی مثل دیوار و شیپور هم یکی از راه حل هایی است که شما می توانید طلای خودتون را بفروشید. این سایت می تواند پلی باشد برای پیدا کردن شخصی که با بهترین قیمت طلای شما را خریداری کند. خوبی این سایت ها این است که طلافروش هایی که در این سایت ها فعال هستند، مجبورند بهترین خدمات را ارائه دهند و اطلاعات کسب و کاری خود را در این سایت ها ثبت کنند.

بدلیل رقابتی که در این فضا دیده می شود بهترین قیمت ها را می دهند، اما مراقب باشید این بهترین قیمت داستان کشاندن شما به مغازه طلافروشیشان نباشد. با قیمت بالا شما را به مغازه می کشند، و سر معامله ارزش طلای شما را کم می کنند( به اصطلاح بازاری ها تو سر مال میزنن). در این مواقع افراد که زحمت زیادی کشیده اند و به مغازه رفتن، معمولا کمتر بودن قیمت را می پذیرن و طلای خود را با قیمت خیلی کمتر از توافق اولیه در دیوار و شیپور به طلافروش می فروشند.

حتما قبل از مراجعه همه موارد رو با طلافروش طی کنید و ببندید تا دبه در نیاورد.

آیا بهتر است طلا را به همان مغازه یا مرجعی بفروشیم که از آن خرید کرده‌ایم؟

این یک باور اشتباه در ذهن برخی افراد است که فقط همان طلافروشی که طلا را خریده ام بفروشم. طلا فلزی بسیار گران‌بها است و هر طلافروشی‌ای که حاضر به خرید باشد، ارزش حقیقی طلا و جواهری را که در دست دارید خواهد فهمید.

اگر طلای شما از نظر ظاهری ضربه زیادی نخورده است، با قیمت بالاتری خریداری می شود. چون این روزها افراد زیادی علاقه‌مند به خرید انواع طلای دست‌دوم و بدون اجرت هستند و طلافروش ها هم طلای خریداری شده را ذوب نمی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی ما این بود که تمام جزییات و تجربیات خود را در هنگام فروختن طلا بیان کنیم و آن‌ها را از طریق این مقاله در اختیار شما قرار دهیم. همچنین طلاپین این امکان را برای مخاطبین خود قرار داده است که اگر خواستید با هر طلافروشی معامله کنید، اسم و شماره تلفن یا آدرس طلافروشی مد نظرتان را در کامنت قرار دهید تا ما بتوانیم در اسرع وقت قبل از آنکه شما معامله‌ی خود را انجام دهید، اطلاعات و نحوه معامله و حساب و کتاب آن طلافروش را در اختیار شما بگذاریم تا شما با چشمی بازتر با طلافروش صحبت کرده و با او خرید و فروش کنید.

اشتراک در
اطلاع از

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
کاربران ناشناس
4 ماه قبل

سلام من ججور میتونم بدونم انگشترم طلا است یا روج دو جمله رو سدش است AS این دو تا استن

محمدرضا زندیه
7 ماه قبل

سلام من مدتی بود در زمینه بورس فعالیت داشتم
مدت کمی هم هست به خرید و فروش دلار و سکه رو اوردم
حالا هم میخوام برم سمت طلای آبشده
البته سرمایه ام هم زیاد نیست
فعلا بیشتر میخوام کسب تجربه باشه
میشه هم راهنمایی کنید بنده رو و هم بگید توی شهر ما کدوم طلا فروشی بهتر هست برای این کار
خیلی ممنون یا علی

زهرا باجانی
7 ماه قبل

سود و مالیات از قیمت طلا کم نمیشه مگه؟

5
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx