کلک های طلافروشان

نکات خرید طلا | چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟ کلک های طلافروشان

فهرست مطالب

نکات خرید طلا چیست؟‌ آيا بیشترین کلک های طلافروشان را می دانید؟‌خرید طلای زینتی و خرید طلای سرمایه گذاری حساسیت بالایی دارد. از آنجایی که خرید طلا سرمایه زیادی را می طلبد و معمولا خانواده ها پس انداز چندین ساله را به خرید طلا می پردازند،‌ باید دقت بالایی در خرید داشته باشیم.

از آنجایی که بعضی طلافروشی ها همواره از ناآگاهی ما نسبت به اصطلاحات بازار طلا و دانش این حوزه استفاده می کنند و کلاه سر مشتری می گذارند،‌ بهتر است از قبل مواردی را بدانیم تا پیش گیری کنیم بجای اینکه بدنبال شکایت و گرفتن حق باشیم.

خرید طلا چه برای سرمایه گذاری طلا چه برای استفاده از طلای زینتی نکاتی را نیاز دارد که رعایت کنیم که در این مطلب به آن می پردازیم.

شاید طلا را به ما گران فروخته‌اند و پول‌هایی که زمانی با سختی پس انداز کرده بودیم را به راحتی از دست داده ایم. اگر طلا را به ما بیشتر از قیمت قانونی بفروشند چه کنیم؟ به کجا باید شکایت کنم؟ آیا اصلاً شکایت من را کسی پیگیری می‌کند؟

نکات خرید طلا

نکات خرید طلا، پیشگیری بهتر از درمان است

مثلاً در همین امر خرید و فروش طلا! فقط کافیست کمی اطلاعات خود را از چگونگی خرید و فروش طلا بالا ببریم و در هنگام خرید یا فروش بیش از همیشه هوشیار باشیم. فراموش نکنیم که طلافروشی ها یا هر کسی که می خواهد برای فروش کالایی مشتری را فریب دهد، با این فرض اینکار را می کند که مشتری چیزی نمی داند. پس بهترین توصیه برای پیشگیری از این اتفاق این است:

در زمان خرید طلای زینتی یا خرید طلای سرمایه گذاری حتما دانش خود را بیان کنید تا فروشنده متوجه شود شما این بازار را می شناسید و جرات کلک زدن نداشته باشد.

بهتر است ما با هوشیاری کامل از مال خود و حق خود دفاع کنیم چراکه اندکی دقت در هنگام خرید و فروش طلا بهتر است از وقتی که دیگر کار تمام شده و کاسه‌ی چه کنم چه کنم دست گرفته‌ایم و به سراغ جایی می‌گردیم که شاید اندکی از حق ضایع شده‌ی خود را بتوانیم برگردانیم! برای این هدف نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

راه های کلک طلافروشان چیست؟

دانستن روش های کلک زدن طلافروش ها و افرادی که می خواهند کلاه سر مشتری بگذارند،‌ اولین موضوع برای پیش گیری از این اتفاق است.

تصورات غلط: بیشتر افراد فکر می کنند که طلافروش ها با دستکاری ترازوی طلافروشی، یا با تکنیک هایی که با استفاده از ماشین حساب های کاسیو و یا برندهای دیگر می زنند،‌ سر افراد را شیره می مالند. یا اینکه این ماشین حساب ها با ماشین حساب های معمولی متفاوت است و به نفع طلافروشان حساب می کند!

اما واقعیت این است که اتحادیه طلا قبل از هرگونه مجوزی و بطور مداوم این ابزارها را بررسی میکند تا درست کار کنند و هیچ ماشین حسابی نیست که برای طلافروشان کار کند و برای افراد معمولی طور دیگری محاسبه کند. اینها تصورات غلطی است که در جامعه رایج شده است. اما حقیقت چیست؟‌چطور یک نفر می آید و با ماشین حساب های مختلف نشان می دهد که یک وزن طلا قیمت های مختلفی دارد و طلافروشان اینطور سر دیگران را کلاه می گذارند؟‌

تخلفات طلافروشان از جای دیگریست که کمی هوشیاری و دقت می‌خواهد تا آن‌ها را متوجه شویم، از جمله این تخلفات به شرح زیر است:

  1. فروش طلا به قیمت بالاتر از فی یا قیمت بالای تابلو:

مردم در زمان خرید طلا انقد سرگرم ماشین حساب و ترازوی طلافروشی می شوند که یادشان می رود قیمت طلا لحظه ای است و نوسان می کند و قیمت تابلویی که در طلافروشی نصب شده معیار است و طلافروشان حق فروش بالای این قیمت را ندارند.

نکته خودمانی:‌ اگر در خرید طلا دیدید که طلافروش قیمت طلای ۱۸ عیار را بالاتر از تابلو اعلام کرد و با بهانه مختلفی مثل قطعی اینترنت و اختلال سامانه و … خواست قیمت تابلو را بی اعتبار جلوه دهد،‌ از آن مغازه خارج شوید. اگر طلافرورشی دیدید که تابلو خود را خاموش کرده بود، بلافاصله از آنجا دور شوید. چون دلیلی جز کلاه برداری نیست که تابلوی قیمت اتحادیه خاموش باشد!

با افزایش نوسانات بازار طلا، مردم رو به خرید طلا آوردند و مشتریان طلا بیش از هر موقع به خرید انواع مصنوعات طلا و مسکوکات طلا یا خرید طلای آب شده و شمش‌های طلا رو آوردند و آب را برای یک سری از طلافروشان سودجو گِل آلوده‌تر کردند و باعث شدند که طلافروشان از این آشفته‌بازار سود زیادی نصیبشان شود و با هر قیمت من در آوردی طلا را به بسیاری از مردم بفروشند.

2. کم‌فروشی طلا یا فروش وزن کمتر به مشتری:

بعضی از فروشندگان طلا از بی‌خبری مشتری‌ها استفاده می‌کنند و طلا را با وزن کمتر از وزن توافق‌شده به فروش می‌رسانند. به طلافروشی می روید و همه جوانب را رعایت کرده اید، حواستان به قیمت تابلو و قیمت لحظه ای طلای ۱۸ عیار هست،‌ نوع طلا را نیز بررسی کرده اید ولی غافل از وزن طلایی هستید که می خواهید خرید کنید. به‌عنوان مثال ممکن است فردی برای انگشتری با وزن ۶ گرم پول بدهد اما خریدار به او انگشتری با گرم پایین‌تر بفروشد، به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌کنیم که وزن را خودتان هم از روی ترازوی طلافروشان نگاه کنید و آن را با وزنی که در فاکتور می‌نویسند، تطبیق دهید.

کلک های طلافروشان

با روش بیان وزن طلا از سوی طلافروشان گیج نشوید معمولا به این شکل وزن طلا را می گویند 10 گرم و 350 سوت یعنی 10/350 و نباید با این اصطلاحات گیج شوید. فراموش نکنید برای هر گرم طلا باید پول بپردازید پس حواس خود را خیلی جمع کنید.

3. خرید و فروش سکه:

خرید و فروش سکه های غیر بانکی و بدون هولوگرام یکی از روش های تقلب در بازار طلا است. این نوع سکه در زمان فروش برای خریدار خود مشکل ایجاد می کند و طلافروشان نسبت به خرید این سکه هوشیار هستند. در صورتی که قصد خرید و فروش سکه را دارید،‌ مقالات زیر درباره سکه را بخوانید:

4. فروش نگین اصل و فروش نگین اتمی

اگر می خواهید طلای دست دوم بخرید، مراقب باشید که نگین اتمی نداشته باشد. چرا که در زمان فروش طلا این نگین ها از قیمت کم می شود. و یا مراقب باشید نگین اتمی را بجای نگین اصل یا سنگ اصل به شما نفروشند، سنگ اصل باید شناسنامه داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله روبرو را بخوانید: تفاوت برلیان و نگین اتمی چیست؟

5. فروش طلای دست‌دوم بجای طلای نو:

در این شیوه طلافروشان، طلای کهنه یا دست دوم را از مشتریان خریداری می‌کنند و آن را با آبکاری بجای نو به مشتری می‌فروشند، توجه داشته باشید که تشخیص طلای نو با طلای دست دوم در بعضی مواقع بسیار سخت است، در هنگام خرید طلا به قسمت قفل طلا دقت کنید اگر خط و خش داشت، آن طلا دست دوم است و شما باید آن را بدون اجرت از فروشنده بخرید و نه به عنوان یک قطعه طلای نو!

6. فروش طلای قاچاق و عیار پایین بجای طلای 18 عیار

یکی از روش هایی که متاسفانه زیاد اتفاق می افتد، فروش طلای قاچاق است. برای مثال طلای ترکیه و طلای کشورهایی که عیار پایین تر از ۱۸ دارد. نکته ای که هست این است که طلای خریداری شده در این موارد با نام طلای ۱۸ عیار فاکتور می شود و شما تا زمانی که نخواهید طلا را بفروشید، متوجه آن نخواهید شد.

کلک های طلافروشان

شما روحتان هم خبردار نمی شود تا زمانی که بخواهید آن طلا را بفروشید! آن وقت است که دیگر دست به دامن اتحادیه طلا شوید تا شاید بتوانید ضرری که متحمل شده‌اید را جبران کنید.

روش دیگر هم اجرت های بالا بر روی طلای خارجی است. همچنین گاهی اوقات دیده شده فروشندگان طلاهای قاچاق عیار پایین را به عنوان طلاهای خارجی با اجرت ساخت‌های نجومی نیز به ما قالب کنند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم در هنگام خرید طلاهای خارجی حتماً عیار ر آن را به نحوی بسنجید تا از ۱۸ عیار بودن آن قطعه طلا مطمئن شوید. برای مثال فردی برای خرید زنجیر طلا به طلافروشی رفته بود و زنجیر ایرانی را با نام زنجیر ترک به او فروخته بودند و اجرت کار را 20٪ در نظر گرفته اند. در حالی که اجرت این کار نهایتا 5٪ است.

7. از حق خود کوتاه نیایید!

ممکن است شما با صحبت کردن درباره دانشی که دارید، طلافروشی بدخلقی کند و یا بخواهد با حرف هایی جلوی این صحبت های شما را بگیرد. به هیچ وجه از حق خود کوتاه نیایید و عددها را بررسی کنید که درست باشد.

بسیاری از طلافروشان قیمت اجرت ساخت و قیمت یک گرم طلا را در فاکتور درج نمی‌کنند و ممکن است در صورتی که شما بخواهید این کار را انجام دهند، بد خُلقی کنند و بگویند جزو قانون و مقررات ما نیست و شاید هم در نهایت با عصبانیت به شما بگویند که اصلاً به شما طلا نمی‌فروشیم! اشکالی ندارد از آن طلافروش خرید نکنید و مطمئن باشید با کمی دور زدن در بازار طلافروش منصف پیدا خواهید کرد.

اما بدانید این حق شماست که همه چیز را در فاکتور که سندی برای طلایتان است، درج شود؛ اگر فاکتور نگیرید دست شما به هیچ جایی بند نیست! چراکه در صورت وجود تقلب بدون داشتن فاکتور هیچ جایی حرف شما را قبول نمی کنند.

8. در زمان‌های کم تقاضاتر، طلا بخرید:

ماه‌هایی مانند محرم و صفر که مراسم‌های ازدواج برگزار نمی‌شوند، تقاضا برای خرید طلا کم می‌شود. همین موضوع بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. پس اگر امکانش را دارید خرید خود را به این دوران موکول کنید.

9. به عددها و حروف حک شده روی طلا دقت کنید!

این نشانه‌ها در قسمتی از طلا حک می‌شوند که جلوی چشم نباشند. باید به دنبال حرف 18k بر روی قطعه طلا باشید. این علامت به معنای طلای ۱۸ عیار است. اگر عدد ۷۵۰ نیز بر روی طلا باشد همین معنا را دارد. درست است که طلای ۱۸ عیار بسیار رایج تر است، اما برای ساخت برخی قطعات از طلای ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۱۸ و ۱۴ عیار نیز استفاده می گردد.

مقاله مفید:‌ آشنایی با کدهای روی طلا

نکته دیگری که برای خرید طلا و جواهر باید در نظر داشته باشید، پلاتین است. پلاتین و طلا به یکدیگر شباهت دارند، اما در هنگام ساخت جواهر با پلاتین حرف pt را روی آن حک می کنند. برای طلا این حرف به صورت k نوشته می شود.

مقاله مفید:‌ طلای سفید چیست و چه تفاوتی با طلای زرد و پلاتین دارد؟ +عکس

10. فاکتور طلا به عنوان یک سند برای طلا

فاکتور هر قطعه طلا، در واقع سندی برای طلایتان است. بنابراین بدون یک فاکتور معتبر هرگز ممکن نیست تخلفی را ثبت و ثابت کرد. بدون فاکتور طلای شما برای شما نیست و از نظر قانون سرقتی حساب می شود

همه موارد را در فاکتور بررسی کنید از جمله: قیمت روز یک گرم طلا، اسم قطعه طلا، عیار طلا، قیمت اجرت ساخت طلا یا درصد آن، قیمت تمام شده‌ آن طلا و سربرگ فروشگاه به همراه مهر معتبر و در صورتی که سنگ قیمتی دارد،‌ مشخصات سنگ هم باید ثبت شود.

شکایت از طلافروشی

چطور از طلافروشان شکایت کنیم؟

اگر به هر صورتی متوجه شدید که طلافروشی کلاه سر شما گذاشته یا اینکه کم فروشی کرده و یا طلای تقلبی به شما فروخته است، بهترین راه اتحادیه طلا و جواهر است.

برای شکایت از طلافروشی مراحل زیر را طی کنید:

  1. به سایت اتحادیه طلا و جواهر بروید( تهرانی ها سایت اتحادیه به آدرس https://estjt.ir/Complaints و شهرستان هم با جستجو در گوگل می توانید به آدرس اتحادیه خود بروید). یا اینکه تلفنی ثبت شکایت کنید. همچنین می توانید بصورت حضوری نیز به اتحادیه مراجعه کنید. برای شکایت نیاز به کارت ملی شخصی که فاکتور به نامش خورده و فاکتور طلا همراه با دلایل خود دارید.
  2. هفته‌ای یک روز کارشناسان اتحادیه در آنجا جمع می‌شوند و شکایات را به طور دقیق بررسی می‌کنند و شکایاتی که وارد و به حق بود را پیگیری کرده و با طلافروش برخورد می‌کنند.
  3. منتظر بمانید تا شکایت شما بررسی شود و با شما تماس گرفته شود و یا خودتان بعد از مدتی پیگیر شکایت شوید. توصیه می‌کنیم حتماً این موضوع را پیگیری کنید و با خود نگویید: که ممکن است این همه دوندگی بی نتیجه بماند و از خیر پولی که متضرر شدید بگذرید! مطمئن باشید کسی که از شما پولی خورده از هزار نفر دیگر نیز خورده و با اینکار،‌ درس خوبی به او خواهید داد.
  4. اگر تخلفی که طلافروش انجام داده است سطحی بود مثلاً در حد بد رفتاری و توهین به مشتری بود، به آن واحد صنفی اخطار داده می‌شود، اما اگر تخلف غیر قابل چشم پوشی بود مثلاً طلافروش کم فروشی کرده بود یا جنس آن قاچاق بود، آن واحد صنفی پلمپ و شخص متخلف جریمه و دادگاهی می‌شود.

برای اجرت ساخت طلا شکایت نکنید!

نکته‌ی مهم این است که متاسفانه اتحادیه چنین شکایاتی را رسیدگی نمی‌کند و اجرت و کارمزد کارهای سفارشی مثل ساخت دستبندهای چرم طلا را به عهده‌ی سازندگان گذاشته است.

اجرت ساخت طلاجات سفارشی مشخص نیست و سازندگان به طور دلخواه اجرت کارهای سفارشی را به شما می‌گویند، تصمیم گیرنده شما هستید می‌توانید آن کارمزد را برای ساخت سفارش خود قبول کنید یا نکنید یا طلافروشی را پیدا کنید که کارمزد پایین‌تر و مناسب‌تری برای ساخت سفارش شما دریافت کند.

سخن پایانی

این مقاله بیشتر برای پیشگیری از یک اتفاق نوشته شده است و نمی توان همه طلافروش ها را کلاه بردار دانست. اما اگر شما در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید و کسی بخواهد سوءاستفاده کند‌، بیشتر راه های معمول کلک های طلافروشان را اینجا بررسی کردیم.

در ضمن خالی از لطف است اگر فکر کنیم اتحادیه‌ی طلا و جواهر به بعضی از شکایات ما بی‌توجه است چراکه هم وسعت شکایات زیاد است و هم سودجویان بسیار! توصیه رئیس اتحادیه را جدی بگیرید و به حرف های طلافروشان توجه نکنید. فقط به مواردی که در فاکتور ثبت می شود دقت کنید که درست باشد. هیچ گونه کلامی که بین شما رد و بدل شده قابل پیگیری نیست.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx