چرا نباید طلای آب شده بخریم

چرا نباید طلای آب شده بخریم؟ چرا بخریم؟

فهرست مطالب

چرا نباید طلای آب شده بخریم؟ سوالی که زیاد پرسیده می شود و خبرگزاری ها نیز زیاد به آن پرداخته اند. جواب این سوال خیلی واضح است؛ برای اینکه ضرر نکنیم و طلای تقلبی به ما نفروشند، طلای آب شده نخریم. اما می دانیم در زندگی هر کاری ریسک و خطر خود را دارد و نمی توان به یک کشتی که برای اقیانوس ها ساخته شده گفت به دریا نرو تا غرق نشوی، طبیعت زندگی انسان با ریسک و خطر همراه بوده است. پس بهتر است بجای فرار از خطر، مدیریت ریسک و خطر را بیاموزیم.

مطالعه مفید: برای سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر است یا طلای دست دوم؟

عکس طلای آب شده

طلای آب شده چیست؟ طلاهای دست دوم و کهنه که طلا فروشان آن‌ها را از مردم می‌خرند، به کارگاه‌های ساخت طلا فرستاده می‌شوند. سپس آن‌ها را به شکل مفتول یعنی نازک و نسبتا دراز، به فروشندگان طلای آب شده بر می‌گردانند. فروشندگان ‌هم یا مستقیم به فروش طلای آب شده می‌پردازند و یا در تعمیرات طلاهای مردم مورد استفاده قرار می‌دهند.

در پایان این نوشته به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

  • چرا طلای آب شده نخریم؟ دیدگاه های منفی موجود درباره طلای آب شده
  • چرا اتحادیه طلا و جواهر توصیه به نخریدن طلای آب شده می کند؟
  • آیا خرید و فروش طلای آب شده غیر قانونی است؟

چرا طلای آب شده نخریم؟ دیدگاه های منفی موجود درباره طلای آب شده

چرا نباید طلای آب شده بخریم؟ فقط بدلیل ریسک و خطر تقلبی بودن آن. بله درست است،‌ طلای آب شده اگر بتوانید چالش تقلبی یا اصل بودن طلا را حل کنید،‌ خرید طلای آب شده بهترین گزینه نسبت به سایر مصنوعات طلا در بازار است،‌ ولی اگر ندانیم طلای آب شده تقلبی چیست،‌ چطور طلای اصل را تشخیص دهیم،‌ نباید طلای آب شده بخریم.

پس از گران‌شدن طلا و سکه تمایل زیادی به خرید طلای آبشده در مردم ایجاد شده است.

طلای آب شده طلایی است که باید بین کارخانجات، طلافروشان، بنکداران و مغازه‌های طلافروشی جا به جا شود و مواد اولیه‌ای است که مورد نیاز این صنف است.

از زبان اتحادیه طلا؛ چرا نباید طلای آب شده بخریم؟

فرار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مهمترین دلیل خرید طلای آبشده

از گذشته طلافروشان، طلای دست دوم را خریداری و به بنکدار تحویل می‌دهند و طلای آبشده بین این رسته‌ها می‌چرخیده است. اتفاق‌هایی که متاثر از نوسان‌های نرخ ارز به وجود آمده است، موجب شد تا مردم برای فرار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به خرید طلای آبشده روی آورند غافل از آنکه این خرید خطرهایی برای آنها دارد و زمینه سوء استفاده‌هایی وجود دارد که می‌تواند زیان سنگین مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته باشد.

کیفیت طلای آبشده به گونه‌ای است که تعیین کیفیت آن در تشخیص مردم عادی نیست و حتی طلافروشان هم در مواردی تخصص لازم برای تشخیص چشمی آن را ندارند. برای تعیین طلای آبشده باید در آزمایشگاه کاملا ذوب شده و به هم بخورد و پس از‌آن مورد بررسی قرار گیرد تا عیار آن به درستی تعیین شود.

سوء استفاده زیاد از مردم عادی در خرید طلای آبشده

سوء استفاده زیادی از مردم در خرید طلای آبشده صورت گرفته است و این درحالی است که خریدهایی که در قالب آن صورت گرفته است هنوز به بازار عرضه نشده است تا مشخص شود چه خسارت و زیانی از بابت عیار پائین خرید به خریداران تحمیل شده است.

طلایی که مردم با فاکتور خرید می‌کنند دارای شناسنامه است که در آن کد سازنده، عیار مصنوع طلا و کد کارگاه موجود است و حتی کد شهری که در آن ساخته شده است هم بر روی آن حک شده است و حتی پس از 10 سال از خرید می‌توان پیگیری لازم را انجام داد اما طلای آبشده نه فاکتور و نه شناسنامه دارد و ممکن است حتی فروشندگان زیر خرید بزنند و بگویند که از ما خریدی انجام نشده است.


بدلایل زیر طلای آب شده نخرید:

  • اگر نمیدانید چه فرقی بین طلای اصل و بدل وجود دارد
  • اگر می خواهید از طلا برای زیبایی نیز استفاده کنید.
  • اگر پول شما زیاد نیست و گرم طلای آب شده شما کم می شود.
  • اگر طلای آب شده که می خرید فاکتور ندارد.
  • اگر طلایی که می خرید انگ ندارد و اسم آزمایشگاه ری‌گیری ندارد.
  • اگر نمی دانید طلای ۱۸ عیار و عیار پایین تر چه فرقی دارد.
  • اگر نمیخواهید ریسک تقلبی بودن ذهنتان را آزار دهد.
  • اگر بازار دارای حباب قیمتی است طلای آب شده نخرید؛ معمولا در نوسانات زیاد این اتفاق رخ می‌دهد.
  • برای ساخت طلای آب شده از طلای مختلف استفاده می شود که ممکن است عیار آن کمتر از ۱۸ شود.
  • طلای آب شده در ایران به این شکل و شمایل رایج است؛ در خارج از کشور معمولا شمش طلای خام خرید و فروش می شود. پس اگر می‌خواهید سرمایه خود را به خارج از کشور ببرید، طلای آب شده نخرید. سکه طلا نیز ارز بین المللی است و در هرجای دنیا می توان آن را فروخت؛ اما طلای آب شده به این راحتی فروش نمی‌رود.
  • طلای آب شده به گونه‌ای است که امکان صادرات و خرید و فروش آن در بازار‌های جهانی، بسیار سخت می‌باشد. طلای آب شده در بیشتر کشورها تایید شده نیست و یک نوع بازار بی مجوز است. حتی در ایران نیز بازار طلای آب شده تا چند سال گذشته بازاری بدون مجوز بود و خرید و فروش طلای آب شده، مجوز نداشت. علاوه بر این‌ها گواهی‌های استاندارد بین المللی را هم دریافت نمی‌کنند.
  • مالیات آن صفر می‌باشد و فقط باید کارمزد آن را به محلی که از آن می‌خرید، پرداخت کنید. این کارمزد هم حدود یک چهارم کارمزد سایر انواع طلا است. ولی نباید تنها قیمت تمام شده‌ی کمتر، برای ما مهم باشد.
  • بازار طلا جای آزمون و خطا نیست و افراد معمولا سرمایه چندین و چند ساله خود را برای خرید طلا استفاده می‌کنند، پس باید مطمئن ترین انتخاب را داشته باشند.
  • به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: در رابطه با خرید طلای آبشده فاکتور رسمی فروش صادر نمی‌شود و اگر در عیار و یا وزن طلا مشکلی وجود داشته باشد، خریدار اگر در این کار خبره نباشد، با ضرر و زیان روبرو می‌شود و دستش به نوعی هیج جا بند نیست، زیرا فاکتور خرید را در اختیار ندارد.

عکس طلای آب شده چرا نباید طلای آب شده بخریم

چرا طلای آب شده بخریم؟


۱. طلای آب شده قدرت نقدشوندگی بالایی دارد؛ مثل سکه طلا هر زمان که بخواهید می توانید طلای خود را بفروشید.
۲. طلای آب شده مالیات ندارد.
۳. طلای آب شده اجرت ساخت ندارد.
۴. طلای آب شده درصد سود فروشنده کمتری نسبت به طلای دست دوم و طلای نو دارد.
۵. طلای آب شده در وزن های مختلفی قابل خرید است، برخلاف سکه طلا.
۶. امکان خرید آنلاین طلای آب شده وجود دارد.

اشتباهات درباره طلای آب شده

1.خرید و فروش طلای آب شده غیر قانونی است!
به هیچ عنوان خرید و فروش طلای آبشده غیرقانونی نبوده و نیست. حتی امروزه شاهد مجوز خرید و فروش آنلاین آن هستیم. پس این گفته که خرید طلای آب شده غیرقانونی است، قطعا غلط است.

نکته جالب: خرید و فروش طلا آب شده به صورت آنلاین و در بستر وبسایت های معاملاتی طلا آب شده دارای منع قانونی ای نمی باشد و به صورت قانونی در زیر نظر اتحادیه طلافروشان اقدام به فعالیت میکند.

شما این قابلیت را دارید که در وبسایت های معاملاتی طلا آب شده سود حاصله از معاملات خود را به صورت فیزیکی دریافت کنید.

2. طلای آب شده مالیات دارد.

به هیچ عنوان طلای آب شده مالیاتی ندارد.

3.طلای آب شده را به همان طلافروشی که خریده ایم باید بفروشیم.
یکی دیگر از اشتباهاتی که زیاد شنیده می شود فروش طلای آب شده به همان طلافروشی است که خریده ایم، این گفته اشتباه است.

چرا اتحادیه طلا و جواهر توصیه به نخریدن طلای آب شده می کند؟

به گفته دبیر اتحادیه طلا، نادر بذرافشان، توجه کنید: ” در وهله اول تاکید ما این است که مردم به‌ هیچ عنوان وارد بازار طلای آب شده (۱۷ عیار ) نشوند. برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا دارند، مسیر مطمئنی که پیشنهاد می‌شود، بازار مصنوعات طلا به‌ویژه طلاهای کم‌اجرت است. علاوه بر این سکه نیز بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری ایمن است.”

گفته بالا صحیح است، اما نکته این است که طلای آب شده سود بیشتری نسبت به سکه و منسوجات طلا دارد. علاوه بر این دبیر اتحادیه طلا و جواهر بدنبال رونق بازار طلا وجواهر است و طبیعی است که اگر مردم بجای طلا و جواهر، طلای آب شده بخرند، رونقی در بازار طلا و جواهر شاهد نخواهیم بود.

عکس طلای آب شده

آیا خرید و فروش طلای آب شده غیرقانونی است؟

ابراهیم محمد ولی – رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان طلا و جواهر تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که ورود افراد ناآشنا به کیفیت و عیار طلای آب شده برای آنها بسیار خطرناک است گفت: قانونا نمی‌توان افراد را مجبور به عدم خرید کالای خاصی کرد، اما با توجه به آنکه خرید شمش طلا و طلای آب شده نیاز به اطلاعات کارشناسی و فنی دارد پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان افراد عادی به خرید این قسم از طلا ورود نکنند.

وی بیان کرد: به واحدهای صنفی اعلام شده تا از خرید و فروش طلای آب شده و شمش طلا با افراد عادی که فعالیت صنفی در حوزه طلا ندارند پرهیز شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: امید می‌رود عموم افراد به خرید و فروش طلای ساخته شده و مصنوعات طلا بپردازند تا این موضوع عاملی شود که تولید طلا و کسب و کار این صنف رونق گرفته و کسی دچار ضرر و زیان نشود(منبع).

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
Persian trader
7 ماه قبل

سلام من تازه وارد این حرفه شدم . طلای ابشده خرید کردم یه راهنمای کنید برای فروش و خرید کی بهتر اقدام کنم

1
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx