برای سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر است یا سکه

برای سرمایه گذاری خرید طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

فهرست مطالب

طلای آب شده بهتر است یا سکه؟ این سوالی است که اگر بدنبال سرمایه گذاری در بازار طلا باشید، حتما با آن مواجه شده اید.

اخبار روزهای کنونی در زمینه اقتصادی چیزی شبیه اخبار در کشورهای در حال جنگ است. تیتر های خبری این روزها مملو از کلماتی مانند: گرانی، تورم، افزایش ناگهانی قیمت، افزایش قیمت دلار و … است.

تورم و گرانی تقریبا سوژه همه مجالس دورهمی و فامیلی شده است و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از گرانی نرنجیده باشد. در چنین شرایط تورمی شدید، افراد برای دارایی خود دو اولویت دارند:

  • اول اینکه ارزش دارایی هایشان با کاهش ارزش پول ملی کم نشود،
  • دوم اینکه در صورت تحقق اولویت اول بتوانند از سرمایه شان سود کسب کنند.
برای سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر است یا سکه

به همین دلیل است که سرمایه گذاری معمولا از سخت ترین تصمیم گیری های زندگی افراد به حساب می آید. با کمی پرس و جو از آشنایان و یا جستجو در گوگل به یکی از امن ترین و پرسود ترین سرمایه گذاری یعنی طلا می رسید. اما در بازار طلا نیز گزینه متنوعی پیش رو دارید که انتخاب هر کدام می تواند برای شما نتیجه متفاوتی داشته باشد.

مطلب مفید: طلای آب شده چیست؟ از کجا طلای آب شده بخریم؟

طلا از جذاب ترین گزینه های سرمایه گذاری در طول تاریخ بوده است چون در واقع طلا همان پول است و نقدشوندگی بالایی دارد. علاوه بر این موارد در صورت سرمایه گذاری روی طلا، ارزش آن حفظ می شود و دارایی شما پا به پای تورم و افزایش قیمت ارز رشد خواهد کرد و از این بابت نگرانی برای از دست دادن ارزش دارایی ندارید.

اگر شخصی در بانک سرمایه گذاری کند سودی را دریافت خواهد کرد که قطعی بوده و از قبل مشخص است، اگر همان شخص در بورس سرمایه گذاری کند ریسک سرمایه گذاری بیشتری دارد ولی ممکن است سود بیشتری نسبت به بانک داشته باشد اما این سود به دلیل رشد در بازارهای داخلی است.

اما اگر کسی در بازار طلا سرمایه گذاری کند، علاوه بر سود رشد در بازارهای داخلی، سود رشد در بازارهای جهانی را نیز کسب خواهد کرد. همانطور که در بالا نیز گفته شد بازار طلا یک بازار جهانی است و در ۴۰ سال اخیر همواره قیمت آن در حال افزایش بوده است(منبع). بنابراین اگر به دنبال سود جهانی باشید بازار طلا یک بازار مناسب برای شما خواهد بود.

اما اینکه چه نوع طلایی بخریم که بیشترین سود را برای ما داشته باشد و در عین حال برای دارایی و سرمایه ما ریسک کمی به همراه داشته باشد، نیاز است که ابتدا بازار طلا را به خوبی بشناسیم. بازار طلا قسمت های مختلفی دارد از جمله: بازار سکه، بازار طلای آب شده، بازار طلای زینتی و طلای دست دوم(طلای بدون اجرت).

برای سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر است یا سکه

تفاوت بین سرمایه گذاری در زیورآلات، طلای آب شده و سکه چیست؟ طلای آب شده بهتر است یا سکه

بازار طلا یکی از هدف های سرمایه گذاری در سراسر جهان است، در ایران نیز این بازار همواره داغ بوده و چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب این روند ادامه داشته است. برای سرمایه گذاری روی طلا، روش های زیر پیش روی ما قرار دارند:

  1. سکه
  2. زیورآلات نو طلا
  3. طلای بدون اجرت و کم اجرت یا طلای دست دوم
  4. طلای آب شده

ما این 4 نوع از سرمایه گذاری طلا را بررسی می کنیم تا به انتخاب بهتر شما برای سرمایه گذاری کمک کنیم.

طلای آب شده بهتر است یا سکه

سرمایه گذاری با خرید زیورآلات طلا:

روند کنونی قیمت ها، باعث شده که بازار زیورآلات طلا دچار رکود شود. چرا سرمایه داران بازار طلای ایران، کمتر به سمت زیورآلات می روند؟ یک سازنده طلای زینتی را در نظر بگیرید. فرض کنید او ۱۰% بابت هزینه ساخت (اجرت) دریافت کرده و آن طلای ساخته شده را به طلا فروش تحویل دهد. طلا فروش نیز به عنوان کارمزد ۷% از مبلغ فروش را برای خود در نظر می گیرد. از طرف دیگر دولت نیز ۹% مالیات بر سود و اجرت سخت از فروش آن طلای زینتی را دریافت می کند.

بنابراین با خرید زیورآلات، شما مبلغی را به سازنده طلا( اجرت)، طلافروش (کارمزد) و دولت (مالیات) پرداخت خواهید کرد. در نتیجه خرید زیورآلات بیشتر برای لذت بردن از زیبایی توصیه می شود و برای سرمایه گذاری در طلا، بهتر است گزینه های دیگر را نیز بررسی کنید. اما اگر بخواهید همزمان از طلای زینتی استفاده کنید و سرمایه گذاری نیز انجام دهید، طلای بدون اجرت یا طلای کم اجرت دست دوم نیز می تواند گزینه خوبی باشد. دلایل خرید طلای کم اجرت را می توان موارد زیر دانست:

  • بهتر است طلای دست دوم بخرید تا هنگام فروش با ضرر کمتری مواجه شوید.
  • خرید طلا هایی را که در ساخت آن سنگ های قیمتی مصنوعی استفاده شده مقرون به صرفه نیست.
  • از خرید طلا هایی که هزینه ساخت یا همان اجرت ساخت آن ها زیاد است، اجتناب کنید.

لیست کامل راهنمای صفر تا ۱۰۰ طلای آب شده و سرمایه گذاری در طلای آب شده | هر آنچه نیاز است بدانید:

سرمایه گذاری روی طلای بدون اجرت یا طلای کم اجرت:

در بازار طلای زینتی، طلاهای دست دوم که به طلای بدون اجرت شهرت دارد نیز معامله می شود. برای خرید طلای بدون اجرت نیز باید ۷% کارمزد و تنها اجرت ساخت ندارد.

سکه طلا

سرمایه گذاری در سکه طلا:

به طور کلی بازار سکه و طلا، بازاری قابل اطمینان است ولی این در صورتی است که جامعه به لحاظ شرایط اقتصادی، از ثبات نسبی برخوردار باشد. اما همان طور که می دانید در بحرانی ترین روزهای ایران زندگی می کنیم و التهابات نرخ ارز به اوج خود رسیده و بازار طلا را نیز متاثر کرده است.

لذا این روزها، بازار طلا و سکه نیز در شرایط ویژه ای قرار دارد و گاهی به جمع بازارهای پر ریسک می پیوندد. مانند طوفانی که در زمستان سال ۹۷ به راه انداخت. در روزهای برفی آن سال با خروج ترامپ از برجام، بسیاری از مردم به سمت بازار طلا هجوم آورده و با هدف کسب سود بیشتر به خرید طلا و سکه پرداخته اند. این افزایش تقاضا باعث شد که این بازار با حباب بی سابقه ای رو به رو شود. بنابراین سرمایه گذاری روی سکه، خطر حباب را به همراه دارد.

عکس طلای آب شده

برای سرمایه گذاری سکه بخریم یا طلای آب شده؟

طبق آمار اتحادیه طلا و جواهر در چند سال اخیر بیش از ۷۰ درصد معاملات بازار طلا مربوط به طلای آب شده است. البته بهتر است این نکته ذکر شود که خرید و فروش حجم های بالای طلا مربوط به سرمایه گذاران بزرگ بازار است و این درصد مربوط به این افراد است تا افراد عادی جامعه. اما چرا سرمایه گذاری در طلای آب شده بیشتر از سکه طلا استقبال می شود؟

اگر از سرمایه گذاران حرفه ای سرمایه گذاری در بازار طلا را جویا شوید، گزینه اول آن ها آب شده است در حالی که اکثر افراد تصور می کنند سکه بهترین گزینه است. طلای آب شده در بازار طلا هیچ گونه مالیات، اجرت ساخت و دستمزدی ندارد و تنها کمیسیون فروشنده در هر گرم زیر یک درصد است، این یعنی یک سرمایه گذار در طلای آب شده نسبت به همان میزان سرمایه در طلای زینتی، حدود ۳۰ درصد بیشتر طلا خریده است.

اما خرید سکه تنها پول بیشتری از شما نمی گیرد بلکه علاوه بر مالیات، سود فروشنده نیز از هر قطعه طلا حدود ۱۰۰ هزار تومان است که از سرمایه افراد کسر می شود. پس اگر سودمحوری یک سرمایه گذاری در طلا را بخواهیم مد نظر قرار دهیم و بیشترین سود ممکن از طلا هدف ما باشد، طلای آب شده بهتر است.

طلای آب شده

طلای آب شده چه تفاوتی با سکه برای سرمایه گذاری دارد؟

به طور خلاصه می توان موارد زیر را برای تفاوت سرمایه گذاری در سکه و طلای آبشده ذکر کرد:

  • خرید فروش سکه مالیات دارد اما خرید و فروش طلای آبشده هیچ گونه مالیاتی ندارد.
  • طلای آب شده را می توان کم هزینه ترین و کم حجم ترین نوع سرمایه گذاری طلا دانست.
  • بازارهای ایران اکثرا تحت کنترل دولت هاست که این باعث شده است امنیت اقتصادی در این بازارها شاهد نباشیم مانند بازار سکه که دولت هرزمان که تمایل داشته باشد می تواند قیمت ها را تغییر دهد و یا بازار دلار که تحت کنترل دولت است. بازار طلای آب شده ایران به هیچ عنوان تحت کنترل دولت نیست و این به عنوان یک مزیت برای این بازار به حساب می آید و افرادی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند وارد یک بازار با ثبات جهانی می شوند.
  • البته سکه نیز بدون مزیت نیست. سکه طلا مزیتی که نسبت به طلای آب شده دارد این است که می توان آن را در بسته بندی هولوگرام دار و معتبر دریافت کرد و اینگونه امکان تقلب در سکه کم است. اما طلای آب شده ریسک خرید طلای تقلبی بیشتری دارد.
  • سرمایه گذاری در طلای آب شده هیچ گونه هزینه مازادی بر قیمت طلا ندارد و کل سرمایه فرد درگیر طلا می شود.
  • نکته مهم دیگری که سرمایه داران را جذب خرید طلای آب شده می کند فروختن راحت آن است، طلای آبشده جزو مواد خام و اولیه کارخانجات و گارگاه های سازنده طلا و طلافروشان است به همین خاطر می توان در هر جایی به طلافروشی ها مراجعه کرد و آن را به راحتی فروخت.
  • سرمایه گذاری در بازارهایی مثل سکه و طلا که سفته بازی های زیادی به همراه دارد، ریسک بالایی دارد و چون دولت می تواند کنترل این بازارها را بدست بگیرد، امکان ضرر در این بازارها بیشتر از بازاری مثل طلای آب شده است که دولت کنترلی ندارد.
طلای آب شده

در یک کلام؛ طلای آب شده بخریم یا سکه؟

اگر چه برای سرمایه گذاری طلای آب شده گزینه جذاب تر و پرسود تری از سکه طلا است، اما اگر با تحقیق و تحلیل درست در هر یک از این بازارها سرمایه گذاری کنیم، می تواند نتیجه خوبی برای ما داشته باشد.

انتخاب گزینه ای برای سرمایه گذاری را اینطور باید تفسیر کنید، تا چه میزان ریسک بازار را در قبال سود بیشتر می توانید تحمل کنید. در واقع سرمایه گذاری درست پیدا کردن نقطه ای بین میزان تحمل پذیری ریسک فردی ما و میزان سودی که انتظار داریم است. طبیعتا بازارهای بدون ریسک و با سود کمتری از طلای آب شده و سکه وجود دارد، مثل صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت یا سپرده بانکی. اما برای سود بیشتر به سمت سکه و طلای آب شده می آییم، در بین این دو نیز بطور خلاصه می توان گفت:

  • سکه؛ سرمایه گذاری در بازار طلا با سود کمتر از طلای آب شده و ریسک کمتر از طلای آب شده و پرداخت هزینه های اضافی سکه طلا مثل مالیات و اجرت ساخت سکه و سود فروشنده
  • طلای آب شده؛ سرمایه گذاری در طلای آب شده ریسک بالاتری دارد(امکان تقلب بیشتر در این نوع طلا نسبت به سکه)، سود بیشتری نیز دارد چونکه مالیات و اجرت ساخت ندارد و سود فروشنده نیز کمتر از سکه است.
قطعه های طلای آب شده

در مجموع در چند سال اخیرسرمایه گذاری روی طلای آبشده خیلی بهتر از سکه بوده و سود بیشتری نسبت به سکه به همراه داشته است.

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
النا
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر اگر ۱۰۰ تومن وام بگیرم که بخوام ۱۴۰ تومن پس بدم. ارزش داره با ۱۰۰ تومن طلای اب شده بخرم؟ برا سرمایه گذاری چهار یا پنج ساله؟

1
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx