طلای آب شده بهتر است یا شمش طلا؟

برای سرمایه گذاری خرید طلای آب شده بهتر است یا شمش طلا؟

فهرست مطالب

  • طلای آب شده چه تفاوتی با شمش طلا دارد؟ طلای آب شده بهتر است یا شمش طلا
  • کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ طلای آب شده یا شمش؟
  • در ایران کدام یک سوددهی بیشتری دارد؟
  • عیار شمش با طلای آب شده چه تفاوتی دارد؟

این ها پرسش هایی است اغلب افراد برای ورود به سرمایه گذاری در بازار طلا در مورد تفاوت شمش طلا با طلای آب شده می پرسند.

طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

شمش طلا چیست؟

شمش طلا(gold bar ) به قالب های استاندارد طلا در سطح بین المللی گفته می شود که معمولا در قالب های مشخص و وزن های استانداری ساخته می شوند. شمش طلا معمولا در مبادلات تجاری و در سطح بین المللی تبادل می شود و در سطوح پایین تر نیز برای سرمایه گذاری های نسبتا زیاد استفاده می شود. بانک های مرکزی در سرتاسر دنیا ذخایر ارزی خود را از شمش های طلا ایجاد می کنند که همان طلای خالص است.

در عرف بازار آبشده هایی که عیار آنها بالا باشد را شمش می‌نامند. در تولید این قطعه گران‌بها باید دقت زیادی به عمل آید تا خلوص آن مناسب باشد در اکثر مواقع شمش طلا با عیار بالا به صرفه نیست، زیرا علاوه بر پول آن باید کارمزدش را نیز پرداخت کنید. این نوع طلا هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی شناخته و مورد تأیید است.

طلای آبشده

طلای آب شده:

طلای آب شده(melted gold) به طلای دست دوم و کهنه ای که دوباره ذوب شده باشد می گویند که قالب مشخصی ندارد و بنابر نیاز کارگاه های ساخت طلا در وزن های متفاوتی ریخته گری می شود. طلای آبشده فقط در بازار ایران به این صورت وجود دارد و در کشورهای دیگر طلای آبشده اعتبار معامله ندارد. بر خلاف شمش طلا، هیچ گونه اجرت ساخت و دستمزدی بر طلای آب شده وضع نمی شود، همچنین طلای آب شده معاف از مالیات است.

نوشته های روی شمش طلا

چه تفاوت هایی بین طلای آب شده و شمش وجود دارد؟ طلای آب شده بهتر است یا شمش طلا؟

  1. اولین تفاوت شمش طلا و طلای آب شده در شکل ظاهری آن است؛ طلای آب شده معمولا شکل زیبایی ندارد و در قالب های دلخواه ساخته می شود، درحالی که شمش ها در اندازه های استاندارد و مشخصی ساخته می شوند.
  2. تفاوت دوم بر نحوه استاندارد نوشته های روی شمش و طلای آب شده است. در طلای آب شده نام آزمایشگاه ری گیری(عیارسنجی)، کد پیگیری از اتحادیه طلا و عیار طلای آب شده در معیار ۱۰۰۰ نوشته می شود. اما در شمش طلا مواردی نظیر: برند شرکت سازنده، سال ساخت، مجوز ساخت اتحادیه، عیار طلای شمش(معمولا عیار۹۹۹.۹یا طلای خالص است) و وزن شمش حک می شود.
  1. خرید و فروش شمش طلا در ایران و کل جهان مالیات و کارمزد ساخت دارد اما خرید و فروش طلای آب شده هیچ گونه مالیاتی ندارد. خرید و فروش طلای آب شده در ایران منع قانونی ندارد و معمولا این نوع خرید و فروش ها در بین طلافروشان و طلاسازان رایج است.
  2. شمش طلا بیشتر ماهیت بین المللی دارد و برای مبادلات تجاری بین کشورها و پشتوانه ذخایر ارزی استفاده می شود اما طلای آب شده فقط در بازار ایران وجود دارد و در بازارهای بین المللی مبادلات به این صورت رایج نیست.
  3. شمش طلا را طلای خالص نیز می گویند، چون شمش ها در استاندارد ۹۹۹.۹ عرضه می شوند که همان طلای خالص یا عیار 24 است. این در حالی است که طلای آب شده در عیارهای متفاوتی وجود دارد و بسته به طلای ذوب شده معمولا در عیار های ۱۸ و ۱۷ در مقیاس ۲۴ عیاری ساخته می شوند. در واقع استاندارد طلای آب شده نیز همان عیار ۱۸ که معادل ۷۵۰ بین المللی است.
  4. طلای آب شده به طلاهای کهنه و دست دوم طلا فروشی ها گفته می شود و عیار تمام آنها 18 است، پس عیار طلای آب شده نیز 18 یا کمی کمتر از عیار 18 میباشد. اما عیار شمش های طلا 24 است و دارای کمترین ناخالصی هستند، حتی به آنها عنوان طلای خام هم داده میشود.
  5. تفاوت دیگر طلای آب شده و شمش در ابعاد آنها است. شما طلای آب شده را در شکل های مختلفی میبینید و هیچ قاعده و قانونی ندارد اما شمش ها بین المللی هستند و دارای ابعاد و وزن های مشخص هستند.
  6. تفاوت دیگر در عرضه طلای آب شده و شمش طلا است. شمش های شرکتی دارای علائم حک شده با عیار مشخص و تضمین شده هستند اما طلای آبشده اینگونه نیست. به همین دلیل شمش استانداردتر است و قابل اعتمادتر.
  7. شکل ظاهر طلای آب شده، بسیار بی نظم است، در حالی که شمش‌ها از یک شکل خاص مستطیلی با ابعاد دقیق و مشخص، که از استانداردهای جهانی است، ساخته می‌شوند.
  8. طلای آب شده به گونه‌ای است که امکان صادرات و خرید و فروش آن در بازار‌های جهانی، بسیار سخت می‌باشد. طلای آب شده در بسیاری از کشورها تایید شده نیست و یک نوع بازار بی مجوز هم می‌شود به آن، نام داد. علاوه بر این‌ها گواهی‌های استاندارد بین المللی را هم دریافت نمی‌کنند. در حالی که شمش مانند پول در جیب شما است و هر وقت در هر کشوری می‌توانید از آن استفاده کنید.
طلای آب شده بخریم؟

شمش طلا بخریم یا طلای آبشده؟ طلای آب شده بهتر است یا شمش طلا؟

سرمایه گذاری یک انتخاب مهم برای هر فردی به حساب می آید؛ از جنس انتخاب هایی که دقیق ترین حساب و کتاب ها را به همراه دارد. معمولا در کشور های با تورم بالا و شفافیت کم اقتصادی نظیر ایران، انتخاب گزینه سرمایه گذاری کمی پیچیده می شود.

لیست کامل راهنمای صفر تا ۱۰۰ طلای آب شده و سرمایه گذاری در طلای آب شده | هر آنچه نیاز است بدانید:

در این بین اگر پس از تحقیق و مطالعاتی که افراد برای انتخاب بازار دارند به بازار طلا برسند، باز هم گزینه های متنوعی پیش روی خود می بینند؛ سکه، طلای زینتی، طلای بدون اجرت، طلای آب شده و شمش طلا…

تجربه نشان داده است که در بازار طلا نسبت به سکه و طلای زینتی نو و کم اجرت، شمش طلا و طلای آب شده سود بیشتری برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته است. اما در بین این گزینه ها انتخاب بین شمش طلا و طلای آب شده همواره سوال سرمایه گذاران بوده است.

شمش طلای آب شده

انتخاب بین طلای آب شده و شمش انتخاب نقطه میزان تحمل ریسک شما برای سرمایه گذاری و میزان سود مورد نظرتان است. معمولا با ریسک بیشتر، سود بیشتر هم هست.

  • این نکته قابل ذکر است که فرد با سرمایه گذاری در طلای آب شده سود بیشتری از شمش طلا کسب می کند، زیرا شمش هزینه هایی نظیر کارمزد ساخت شرکت تولید کننده و مالیات را به همراه دارد.
  • اما یک مزیت شمش نسبت به آبشده این است که به صورت استاندارد شده است و شرکت سازنده نیز مشخص است و در واقع امنیت بیشتری از طلای آبشده دارد. برای خرید طلای آب شده باید به مراکز معتبر مراجعه کنید چون امکان تقلب در این نوع طلا وجود دارد

می توان گفت: سرمایه گذاری طلای آبشده گزینه بهتری است نسبت به شمش فقط اگر بدنبال سود بیشتر باشید با قبول ریسک وخطر بالاتر

اگر هدف شما سرمایه گذاری امن با خیال راحت است، سرمایه گذاری روی کالای شرکت معتبر و معروف و البته مورد تائید از طرف بخش‌های مربوطه در کشور پیشنهاد ما است؛ یعنی شمش طلا. شمش طلا امنیت سرمایه گذاری بیشتری دارد، دقیقا مثل سکه طلا.

شمش طلای 24 عیار

برندهای ایرانی و خارجی تولید کننده شمش طلا

در هنگام خرید شمش‌های طلا باید توجه داشته باشید که تنها شمش‌هایی معتبر هستند که برند تولیدکننده آن‌ها دارای مجوز رسمی فعالیت باشد. بین کشورهای مختلف دنیا، چند کشور از جمله انگلیس، استرالیا، سوئیس و امارات در ردیف معروف‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان شمش‌های طلا به شمار می‌روند. داخل ایران نیز چند برند معروف در حوزه تولید شمش طلا فعالیت می‌کنند. 

شمش طلا

شمش های طلای چند گرمی بخریم؟

وزن این نوع طلاها گوناگون است. شرکت‌ها به خاطر بازار هدف و بازاری که در اختیار دارند در رِنج‌های مشخصی تولید و روانه بازار می‌کنند. وزن شمشی که در عروسی دوستتان برای هدیه به او خرید می‌کنید با شمش سرمایه گذاری قطعاً تفاوت زیادی خواهد داشت. افراد بر حسب دارایی و سرمایه‌ای که برای معامله در نظر گرفته‌اند شروع به خرید آن در رِنج‌های مختلف می‌کنند.

برندهای معتبر شمش طلا در ایران و جهان:

کمترین وزن شمش طلا 0.1 گرم است که هم بصورت 18 عیار و هم بصورت 24 عیار موجود است. هر گرم معادل 1000 سوت طلا است.

شمش های طلا با وزن های بسیار مناسب در بازار ایران موجود است و در بیشتر طلافروشی ها موجود است. شمش طلا در ایران برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است. شمش های موجود در بازار ایران از 100 سوت شروع می شود تا وزن های بالاتر مثل شمش 100 گرمی و ….

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
مژگان
10 ماه قبل

سلام ممنون از مقاله مفیدتون
فقط سوالی داشتم برایه سرمایه گذاری شمش طلاباعیارپایین بهتره؟

1
0
سوالتو درباره طلا بپرس... ما کمکت میکنیم که حلش کنیx